autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

30 godina od smrti Kiša svijet je sve sličniji njegovoj prozi

Autor: Miljenko Jergović / 20.10.2019. Leave a Comment

Miljenko Jergović

Miljenko Jergović

15.listopada 2019, Svjetski je dan seoskih žena i Međunarodni dan pranja ruku. Ne sjećam se gdje sam bio i što sam radio prošlog utorka, ali pamtim, skoro sat po sat, što mi se događalo, u čemu sam sudjelovao, kako su izgledale sitne okolnosti svakodnevice 15. listopada, prije trideset godina.

Jedan je to od onih dana u životu, možda ih je desetak-petnaest, koje smo upamtili i na koje se, zapravo, svodi cijeli naš život. A upamtili smo ih jer se svakoga od tih dana dogodio nešto što nam je odredilo život.

Fragmenti tih odrednica, koji označavaju po jedan od tih desetak-petnaest dana, čine životni mozaik i najprecizniji čovjekov autoportret. Ako bih ikad pisao autobiogafiju, a neću to učiniti, nisam Zlatan Ibrahimović ni Arthur Rubinstein, bila bi sačinjena od poglavlja o upamćenim danima i o događajima po kojim ih pamtim.

Da je umro Danilo Kiš čuo sam od poznanika, scenografa u Narodnom pozorištu, kod tramvajskog stajališta od Narodne banke, u Titovoj ulici, u Sarajevu. Pamtim što sam imao na sebi, kako je vonjao zrak, na koju sam se stranu okrenuo i što sam prvo vidio. O razlozima zašto je to tako nema smisla govoriti. Objašnjenja su obično kriva

Dana 15. listopada 1989. bila je nedjelja, umro je Danilo Kiš. U predinternetskoj eri o važnim smo se vijestima informirali preko radija ili na ulici, u kavani, u prolazu.

Da je umro Danilo Kiš čuo sam od poznanika, scenografa u Narodnom pozorištu, kod tramvajskog stajališta od Narodne banke, u Titovoj ulici, u Sarajevu. Pamtim što sam imao na sebi, kako je vonjao zrak, na koju sam se stranu okrenuo i što sam prvo vidio. O razlozima zašto je to tako nema smisla govoriti. Objašnjenja su obično kriva.

Članke i tekstove koji će izlaziti od utorka 17. listopada 1989. sam pozaboravljao. Ne sjećam se nijednog, ali znam da ih je bilo mnogo, novinska scena bila je bogata i ozbiljna, nije bilo novina koje ne bi izvijestile o smrti poznatog pisca.

Trebalo bi jednom zaći u Nacionalnu i sveučilišnu knjižnicu u Zagrebu, gdje su, nadam se, žive novine iz onoga doba, pa provjeriti što su tih dana objavljivale hrvatske novine, što je tog utorka izašlo u Danasu, što je u petak objavljeno u Startu, kako je Kiša ispratio Vjesnik, što je pisalo Oko…

Sve sam to davno jednom pročitao i sve je to, vjerujem, u određenom obliku i na neki tajnovit način pohranjeno u mojoj glavi, u nekoj vrlo prostranoj dvorani, sa stropom od zvjezdanog noćnog neba, tamo u zatiljku, iza prostora svijesti i sjećanja, gdje je sve što sam ikad, makar i na trenutak, znao i pamtio.

Podsjećanje bi, vjerujem, pored mnoštva iznenađujućih činjenica, potvrdilo dvije, unapred poznate i pretpostavljene okolnosti.

Danilo Kiš hrvatskoj je kulturi i književnosti više pripadao i značio nego što joj danas znači i pripada. I drugo, Kiš je tog listopada 1989, kao neposredni pokojnik i živa žalost svojih čitatelja, bio, u društvenom smislu, neusporedivo manji i manje značajan pisac nego što je danas.

Prva činjenica manje se tiče nacionalne rekompozicije i etničkog samopotvrđivanja i ekskluziviranja hrvatske književnosti, a mnogo više toga da je tokom procesa nacionalne rekompozicije i etničke ekskluzivizacije, žrtvom pala hrvatska književnost u cjelini.

Pa ne samo što Danilo Kiš danas mnogo manje znači i pripada hrvatskoj kulturi i književnosti, nego istoj toj kulturi i književnosti mnogo manje nego 1989. znače i pripadaju Miroslav Krleža, Antun Gustav Matoš, Ujević, Kranjčević, kao i bilo koji drugi hrvatski pisac.

Danilo Kiš hrvatskoj je kulturi i književnosti više pripadao i značio nego što joj danas znači i pripada. I drugo, Kiš je tog listopada 1989, kao neposredni pokojnik i živa žalost svojih čitatelja, bio, u društvenom smislu, neusporedivo manji i manje značajan pisac nego što je danas

Pokazalo se, naime, da je etničkom ekskluzivizacijom donekle i moguće stvoriti vojsku i policiju, a naročito nogometne navijačke skupine, ali kulturu i književnost baš nikako nije.

Druga, pak, činjenica, ta da je Danilo Kiš danas veći i važniji pisac nego što je bio u trenucima svoje smrti tiče se zagrobne sudbine skoro svakoga velikog pisca, ali se tiče i još nečega, što je nama danas važnije, toga da je nakon Kišove smrti balkanska, europska i svjetska povijest potekla u ritmu i smislu njegove proze.

Počelo se živjeti prema Kišovim temama, jednom po jednom, i to ne bismo trebali pripisivati piščevoj genijalnosti – premda pisac genijalan jest – a još manje njegovim profetskim sposobnostima, jer Danilo Kiš nije bio prorok i podcjenjivački je o njemu govoriti kao o proroku, jer proroci su Coelho, Bucay i sve druge ženske i muške kolumnistice iz novinskog šareniša i iz glosi magazina.

Oni se bave proricanjem budućnosti, a ozbiljna se književnost, ali i to samo ponekad, bavi proricanjem prošlosti. Činjenica da smo nakon godine njegove smrti počeli živjeti Kišove teme, tiče se nesretnog ili sretnog slučaja, povijesnih okolnosti, toga što se dragi Bog odlučio narugati Kišovim čitateljima, ili toga što je Vrijeme, prije nego što je tako poteklo, čitalo Danila Kiša.

Totalitarizam, Holokaust, Otac i Djetinjstvo četiri su velike Kišove teme. I peta – Hajka.

U vrijeme “Grobnice za Borisa Davidoviča” prilično je glasno zagovarao tada apsolutno skandaloznu tezu, koja ne samo što je morala grozno iritirati jugoslavenske komunističke komesare, nego je bila apsolutno neprihvatljiva i nepodnošljiva većini zapadnih pisaca i intelektualaca, prema kojoj između sovjetskih i njemačkih, između boljševičkih i nacističkih logora razlike nema, a ako na razlici već insistiramo, onda su sovjetski gori od njemačkih.

To je nešto što je Danilo Kiš bacao u lice svima, manje entuzijastičko domaćoj, jugoslavenskoj publici, a puno življe i žešće onoj stranoj, europskoj.

Bio je osjetljiva duša, iziritirana ne samo ideološkim licemjerjem lijeve salonske gospode, nego i suštinskom bezosjećajnošću svijeta.

Od Krleže je preuzeo otpor prema glupanima i gluposti, kojem je sam pridodao otpor prema bezosjećajnima.

Dok je Krleža reagirao prezirom i gnjevom, u Kišovoj gesti je osim gnjeva bilo neke dječačke povrijeđenosti. Promatran ovako iz daljine, očima posvećena čitatelja, Kiš je princ očiju punih suza.

U vrijeme “Grobnice za Borisa Davidoviča” prilično je glasno zagovarao tada apsolutno skandaloznu tezu, koja ne samo što je morala grozno iritirati jugoslavenske komunističke komesare, nego je bila apsolutno neprihvatljiva i nepodnošljiva većini zapadnih pisaca i intelektualaca, prema kojoj između sovjetskih i njemačkih, između boljševičkih i nacističkih logora razlike nema, a ako na razlici već insistiramo, onda su sovjetski gori od njemačkih

Danas, izjednačavanje dvaju totalitarizama gesta je iz desnih salona, kojom se, bez izuzetka, koriste oni kojima je jedini cilj da relativiziraju, obesmisle, ponište ili do kraja ospore zločine nacizma.

Sklop “svi totalitarizmi” u kakvom god da se kontekstu i kakvoj god rečenici nađe znači samo jedno: ustaše (nacisti, fašisti, četnici, balisti, strelasti križevi, falangisti…) na dobroj su strani povijesti, antifašisti su isto što i fašisti, osim što su fašisti dobri domoljubi i žrtve antifašističke osvete iz 1945.

Znači li, međutim, to da je Danilo Kiš manje u pravu nego što je bio kada je govorio i pisao da su logori isti, da su totalitarizmi isti, a ako ćemo tražiti gori, uvijek će gori biti onaj koji je zlo činio u ime komunizma kao svjetskog i internacionalnog pokreta, od onog koji je zlo činio u ime fašizma kao nacionalističkog, dakle partikularnog pokreta?

I što bi rekao Kiš kada bi čuo svakodnevne hrvatske propovijedi i “osude svih totalitarizama”? Njegov čitatelj kaže: sve je ostalo isto, samo su se društvenopolitičke okolnosti malo promijenile.

Druga Kišova velika tema, Holokaust, danas je prisutnija nego za njegova života. Tada je istina imala žive svjedoke. Danas o Holokaustu svjedoči književnost. Samo u književnosti mrtvi govore glasom živih.

Pred kraj života intervjuirao je preživjele, razgovarao s njima o nacističkim logorima i o Golom otoku, sklapao priču za koju više nije imao vremena. Ali ono što je, recimo u “Peščaniku”, djelo njegove imaginacije, suštinski je autentičnije od svjedočenja.

Nepismen čovjek će reći da slika vrijedi više nego tisuću riječi, pismen zna da je riječ neusporediva i da je u riječi sve što se dogodilo. Riječ je DNK čovjekove povijesti.

Treća Kišova tema je Otac. Njemu je posvećeno i njime se bavi skoro cijelo njegovo djelo. Život je obrana Oca. Pisac piše samo o onom što je važno, o onom o čemu se ne može pisati, i svaka je rečenica poput udice koju zabacuje i njome otkida komad po komad svoga živog mesa.

Četvrta je tema Djetinjstvo. U posljednjih tridesetak godina svijet je sasvim podjetinjio. Fetišizam i fašizam djetinjstva. Roditelji svoje maturante vode za ruku preko pješačkog prijelaza. Lice djeteta zabranjeno je u novinama, poput lica Božjeg u islamu. Pišući o sebi, Danilo Kiš skoro uvijek piše o dječaku.

Živio je kratko, u svojoj prozi nije stigao odrasti. A možda ne bi odrastao ni da je doživio ovo vrijeme. Danilo Kiš najveći je naš pjesnik djetinjstva, tog strašnog i zlokobnog doba bespomoćnosti i straha od mraka.

Dok je Krleža reagirao prezirom i gnjevom, u Kišovoj gesti je osim gnjeva bilo neke dječačke povrijeđenosti. Promatran ovako iz daljine, očima posvećena čitatelja, Kiš je princ očiju punih suza

I peta, dodana tema – Hajka. Život i književno iskustvo Danila Kiša obilježeni su jednom hajkom, koja se, možda i s previše pojednostavljivanja, interpretirala kao nacionalistička i antisemitska. Bilo je u toj hajci i gotovo prirodne reakcije čopora na čovjeka koji je nastupio sam i koji je djelovao sam, jer piščevo i nije da je u čoporu. Ni piščevo, ni Danilovo.

Trideset godina nakon njegova odlaska, hajka je temeljni društveni i književni žanr, ne samo u našim krajevima, u Hrvatskoj i na Balkanu.

Čim ugledaju nekoga tko je odlučio biti sam, kreću da ga čereče, uvjereni da njihova lica neće ostati upamćena.

Smisao Kiševa “Časa anatomije” u tome je da svako pojedino lice unutar čopora u hajci bude upamćeno. Kakav divan idealizam, kakva vjera u riječ! I kakvo podcjenjivanje čopora.

Život Danila Kiša ugrađen je u moj život. Jedan je od desetak-petnaest dana, koliko sam ih ukupno u životu zapamtio.

(Prenosimo s autorova portala).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Kako su age Briselije Hrvatima podigle na Pelješcu ćupriju
  • Kakva je za Plenkovića razlika između JUSP Jasenovac i HTV-a
  • Probijanje zvučnog zida nad teritorijem Republike Peščenice
  • Zašto Maji Sever čestitaju oni koji novinarstvo uništavaju
  • Bili libar, knjiga koja vraća svetost nogometu
  • Muškarci koji razgovaraju s lubenicama
  • Bolesno je ljude maltretirati zbog onoga o čemu maštaju
  • Poetika prevare: natječaj koji je trajao cijelu jednu sekundu
  • Bez HRT-a cijela Hrvatska pretvorila bi se u HRT
  • Elizabeta II kosmičko je Zrće, Zlatni rat i Dubrovnik

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Antun Gustav Matoš, Arthur Rubinstein, Bog, Bucay, Coelho, Danilo Kiš, Kranjčević, Miljenko Jergović, Miroslav Krleža, Ujević, Zlatan Ibrahimović

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT