autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Arhitektura koju stanovnici gradova recenziraju u snovima

Autor: Miljenko Jergović / 22.10.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Je li netko pisao o oniričkoj arhitekturi? Vjerojatno jest, samo što ja o tome ne znam ništa. Ali otkada za sebe znam i pamtim snove, sanjani ambijenti, ulice, kuće, gradovi, haustori, prostorije, stanovi, u mojim snovima su stvarni. Kuća je, naravno, u snu transformirana, ali uvijek je to neka živa kuća iz stvarnosti. Nije nikad sasvim izmišljena.

Kao mali dječak, još prije nego što ću krenuti u školu, skoro svake sam noći tonuo u more i košmare. U tim morama opsesivno sam sanjao neke kuće. Recimo, vilu u našem prvom susjedstvu, na Sepetarevcu broj 27, koju je projektirao Juraj Neidhardt.

Plašio sam se te kuće, nisam joj prilazio, i premda smo poznavali ljude koji su u njoj stanovali, sve do pred kraj osnovne škole izbjegavao sam im ući u kuću.

Pred kraj rata u toj je vili živio Maks Luburić, ali nije to bio razlog mome strahu. Uostalom, to ću saznati godinama pošto sam već bio pripitomio Neidhardtovu kuću. Plašio sam je se zato što je bila previše živa. Kao što su bili živi svi arhitektonski ambijenti mojih djetinjih košmara.

Nakon što sam se u ljeto 1993. doselio u Zagreb, dugo sam, godinama, bio nesiguran da ću tu i ostati. Sanjao sam, uglavnom, Sarajevo. Ako bih sanjao dom i bližnje, pa i ako bih sanjao žene s kojima sam u to vrijeme živio – a vazda sam s nekim živio! – bilo bi u Sarajevu, u stanu na Sepetarevcu ili u nekom od sarajevskih stanova i kuća.

Kada sam u Zagrebu već bio proveo desetak, petnaest godina, ambijenti su se na zanimljiv način transformirali. O tome ću često razmišljati, žaleći po stotinu puta što ne znam crtati pa da nacrtam to što sam sanjao: naime, neki bi san započeo, recimo, u nekom od zagrebačkih stanova pa se nastavio u sarajevskom stanu. Ili bih vozio auto po Sarajevu – često sam u snu u ulici grada, pješice ili u autu – i kako bih krenuo u pokrajnju ulicu ili produžio preko raskrižja sa semaforima, tako bih nastavio voziti kroz Zagreb.

I dan-danas gotovo svi moji ambijentirani snovi, oni koji se zbivaju po stanovima i ulicama, odviju se u tom neobičnom spoju dvaju mojih gradova. Ne pamtim da se tu ikad našao neki treći grad. Inozemstvo sanjam kao inozemstvo, kao što i Beograd sanjam kao Beograd. No vrlo rijetko sanjam grad koji nije taj moj Sarajzagreb, a ni stan koji nije adaptiran od mojih zagrebačko-turopoljskih i sarajevskih prebivališta. U zagrebačkim sobama dogodi se neki problem, koji se u sarajevskim sobama pretvara u nepodnošljivu nelagodu. I onda se probudim.

Što je, međutim, u tome zanimljivo? Ulice Sarajzagreba imaju vrlo jasnu urbanističko-arhitektonsku logiku. Stil se nastavlja na stil. Grbavica i Hrasno nastave se na Trnje i na Trešnjevku, Ilica se završava u Titovoj, a Skenderija tačno ispred zagrebačkog Glavnog kolodvora. Slično je i sa sobama, stubištima, haustorima. Zapanjujuće je, zapravo, koliko sve djeluje stilski, građevinski i prostorno usklađeno. U snovima Sarajzagreba mnogo je više reda nego u životu. I više je arhitekture iza svijesti nego u svijesti.

Arhitektura je, možda, mnogo važnija dok god nemamo svijest o arhitekturi. U snovima. Ili u jako ranom djetinjstvu.

Dok tražim parkirališno mjesto po Travnom i Srednjacima, ili dok s nekih visokih katova promatram Novi Zagreb, koji sve više zarasta u vegetaciju, vidim dolje klince kako se za svih godišnjih doba igraju ispred tih prizemnih šestokutnih socijalističkih građevina, kopaju po zemlji i pijesku poput svih drugih mladunaca, naganjaju se, kenjkaju i zavlače tetama pod pregače, a zatim nekamo odlaze držeći se za ruke, pomišljam da će ambijent njihovih snova nužno biti određen tim novozagrebačkim vrtićkim zelenilom, i tom neobičnom i vrlo pitomom građevinom, arhitektonskom konfekcijom jedne epohe, koju je Radovan Tajder potpisivao s Mladenom Anđelom.

I najednom mi se to važnim čini.

Za razliku od mene, koji sam u svojim snovima premirao pred tim kružnim i stepeničastim oblicima čudesne Neidhardtove vile iz doba frenetičnog optimizma moderne, ta djeca Radovana Tajdera već punih četrdeset godina snivaju blaženi mir svojih vrtićkih prizemnica. Ti njegovi vrtići, skupa s ograđenim fragmentima dvorišnog zelenila, među stambenim zgradama Novoga Zagreba djeluju kao malene državice. Svaki je Tajderov vrtić San Marino djetinjstva.

U ponedjeljak 10. listopada na Trećem je programu HTV-a prikazan dokumentarni film o Radovanu Tajderu, snimljen povodom Nagrade za životno djelo Viktor Kovačić, kojom je Tajder čašćen 2019. godine. U ekran sam se, bezbeli, slučajno zagledao.

Knjiga koju sam upravo čitao ostala mi je otvorena na koljenima, blenuo sam hipnotizirano u televiziju, onako kako se to obično zbiva kada prikazuju dokumentarce o arhitektima i arhitekturi. Bog mi je svjedok, a s njim i novinski papir, da prezirem HRT, i što godine idu, taj prezir je dublji i sveobuhvatniji. Ali HTV-ove emisije i dokumentarni filmovi o arhitekturi su nevjerojatni, kao potpuni izuzetak od svega što ta televizija jest, a pogotovu od onoga što njezini programi iz kulture jesu.

Za razliku, recimo, od književnosti – koja me se, ipak, najviše tiče – kojom se na tom radiju i toj televiziji bave nedaroviti i dubinski nenačitani nitkovi i nitkovke, koji jednako slijede književnu modu iz zapadnih ženskih žurnala i naloge iz Ministarstva kulture, dok stvarnu književnost ili ignoriraju, ili je tretiraju kroz ideološke potjernice, za razliku, dakle, od tog parazitsko-policijskog društvanca, arhitekturom se na HRT-u bavi neki ozbiljan i zainteresiran svijet.

Njima, recimo, neće na um pasti da Antu Vrbana proglase za genijalnog hrvatskog arhitekta, kao što je za njihove kolegice i kolege iz HRT-ove kancelarije za književnost Miro Gavran genijalni, pače i najprevođeniji hrvatski književnik. U tome je, vidite, razlika od koje sve počinje.

U filmu Radovan Tajder predstavljen je kroz neke od svojih najupečatljivijih radova iz tri životne faze: u prvoj, dok je surađivao s Mladenom Anđelom, bio je jedan u nizu odličnih i vrlo marnih socijalističkih arhitekata, uglavnom projektanata neke dobre i funkcionalne konfekcije, kojoj ćemo se danas, međutim, diviti; u sljedećoj fazi, u osamdesetima, bio je među nekolicinom najaktivnijih i najzanimljivijih zagrebačkih arhitekata, redom zanimljivih i po tome što su radili sve i svašta, i bavili se vrlo širokim spektrom poslova unutar vlastitoga zanata, bivajući uvijek više angažirani zanatlije nego umjetnici; u trećoj vazi, od druge polovice osamdesetih, Tajder se preseljava u Beč, gdje započinje ispočetka, od statusnog dna, da bi se u godini dana od tehničkog crtača uzdigao do autora idejnih projekata.

Pripovijest o Tajderu autori filma, scenaristice Ana Dana Beroš i Tamara Bjažić Klarin, autori koncepcije serijala Vedran Duplančić, Sabina Sabljić i Nikola Škarić, te redatelj Željko Sarić – da spomenemo najvažnija imena sa špice – ispripovijedali su na najefektniji način, kroz Tajderove kuće i građevine, te uz razgovore s autorom i nekim poznavateljima njegova lika i djela.

Cijela stvar je postavljena tako da se istovremeno na ozbiljan način govori o arhitekturi, ali tako da razumiju i idioti. Ili tako da razumiju ljudi koji su nekada bili djeca, kojima i danas u snove dolaze kuće, stanovi i gradovi, a koji vlastitim životima u određenom smislu recenziraju arhitektonska djela.

Stvar je zapravo vrlo književna, uz jednu vrlo bitnu razliku: knjige bi se morale čitati prije nego što se o njima progovori, a u gradovima se, i među kućama, živi. I taj je život čitanje arhitekture. On je čitanje arhitekture čak i kada čovjek o tome nema nikakve svijesti.

Radovan Tajder odavno mi je važan lik, odavno je među mojim junacima, još od jednog intervjua u Orisu, objavljenog prije dvadesetak godina, u kojem je o sebi govorio kao o ne baš jako talentiranom za arhitekturu – te mu je, po vlastitim riječima, trebalo za sve mnogo više vremena nego onima koji su bili talentirani, tako da je i gotov arhitekt postao kasnije – a o arhitekturi govorio je prvenstveno kao o zanatu.

Ostalo mi je urezano, a ne želim provjeravati, da je rekao kako je arhitektura u razgovorima unutar elite pomalo i precijenjena… Tada sam ga počeo pratiti, pa sam pomalo istražio što je sve projektirao, pa sam u njegovim radovima našao cijelu jednu malu povijest moderne arhitekture. (Što inače biva u nekih vrlo aktivnih i marljivih, ali individualno-stilski ne pretjerano striktnih jugoslavenskih arhitekata iz Tajderova doba…)

Ali nešto drugo učinilo ga je mojim junakom za ovaj tjedan. Prije nekoliko godina sam, lutajući na dan vlastite književne večeri centrom Beča, naišao na zgradu u kojoj je sjedište OPEC-a. Vrlo čudna, geometrijski zagonetna građevina, kao strogi kolač, koji se pekao u modli s mnogo oštrih i zatvorenih unutarnjih rubova, izgledala je kao jedan sa svih strana zatvoreni stakleni oblik. Toliko sam je zagledao da je policajac mene krenuo da zagleda, pa sam smjesta pobjegao.

Književna večer odlično je prošla, hotel je bio vrlo ugodan, postelja tvrda, taman kako i treba, a meni je u san došla zgrada OPEC-a, onako zatvorena i čudna. San sam zapisao, jer je zanimljiv.

Iz dokumentarnog filma saznao sam da ju je projektirao Radovan Tajder, i da tako neobično izgleda iz sigurnosnih razloga. Tajder je projektirao bunker, koji uopće ne izgleda kao bunker. To je, vjerojatno, najekscentričnije njegovo djelo. San nije bio strašan.   

(Nije dopušteno prenositi ovaj sadržaj bez autortove dozvole. Prenosimo s autorova portala gdje je kolumna naslovljena: Radovan Tajder i arhitektura koju stanovnici gradova recenziraju u snovima i na javi).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Čovjek koji je gorko zaplakao kada je pobijeđen nacizam
  • Roba će pojeftiniti samo ako je budemo kupovali u Sloveniji
  • Haljina Lepe Brene
  • Zagrebački gluhi pljesak za Dubravku Vrgoč i Ivicu Buljana
  • Strijeljanje Svete obitelji
  • Kada te nastoje ostaviti bez doma i bez domovine
  • Traktat o pravdi ili zašto Livaković ruši Álvareza
  • O obranjenim i ponekom sudbinskom promašemom jedanaestercu
  • Mladen Vasary, gluma kao umijeće promatranja ljudi
  • Kratka povijest čuda na svjetskim prvenstvima u nogometu

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Ante Vrban, Juraj Neidhardt, Maks Luburić, Miljenko Jergović, Miro Gavran, Radovan Tajder, Sepetarevac, Viktor Kovačić

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT