autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Atmosfera koja se razvija od benigne do potencijalno opasne

Autor: Jagna Pogačnik / 24.12.2015. Leave a Comment

SusjedU romanu koji se uglavnom zbiva na stubištu i iza poluspuštenih roleta, čitatelj je uvučen u fabulu koja je istovremeno napeta, tragična, ali i nevjerojatno duhovita

Lijepo je kad se za jednu spisateljicu može bez ikakvih dvojbi reći kako je godina na izmaku bila – njezina godina. Ne događa se često ono što se proteklih mjeseci dogodilo Marini Vujčić, pobjednici V.B.Z.-ovog natječaja za neobjavljeni roman.

Premda je ta nagrada i sama po sebi, ugledom i financijskoj izdašnošću, dovoljan razlog za radost pisca u pisanju nesklona vremena, godina Marini Vujčić neće ostati zapamćena samo po njoj. Nagrada je, nekako, došla kao šlag na tortu koju je ova talentirana spisateljica marljivo pripremala tijekom cijele godine, vjerojatno i puno duže.

Osim što je kao urednica u jednoj izdavačkoj kući profesionalno odradila mnoštvo naslova, ove je jeseni ugodno iznenadila kritiku i čitatelje romanom “Mogla sam to biti ja” u kojem je uobličila svoju intimu u više nego zrelu, pripovjedno kompetentnu i dojmljivu fikciju u kojoj je, koliko god proces pisanja sigurno bio bolan i istovremeno oslobađajući, imala snage i volje promisliti i o istini i fikciji, žanru, pripovjednim glasovima, literarizaciji života.

I tako dolazimo do romana “Susjed”, proglašenog najboljim među više od stotinu rukopisa pristiglih na anonimni natječaj. Načelno, to ne mora značiti ništa, svi koji su u takvim žirijima ikada radili znaju kako se ponekad bira najbolji među lošima; znalo je biti godina kada je krajnji rezultat žiriranja doista morao biti takav i danas se jedva sjećamo pobjedničkih naslova.

U ležernoj i vrlo napetoj priči iz “običnog” susjedstva prepleten je vrlo šarolik registar žanrovskih obrazaca čiji se elementi koriste i iznevjeruju, a naglasak je na – ne samo – Katarininim privatnim i kolektivnim patologijama zbog kojih povremeno ne preostaje ništa drugo do jednostavno izmisliti svoju priču i svoj život

No, slučaj Marine Vujčić i njezina “Susjeda” daleko je od te priče, što postaje jasno svakome tko pročita barem nekoliko prvih stranica romana koji autorica duhovito naziva “stubišnim trilerom”.

Ono što me fascinira kod ove autorice je sposobnost da u svakom romanu progovori drukčijim glasom, da ne reciklira teme koje su jednom “uspjele”, isprobava i neke nove žanrovske mogućnosti, zbog čega svaki doista djeluje “novo” i iznenađujuće.

U nagrađenom “Susjedu” situacija je otprilike ovakva: glavna junakinja ima trideset i sedam godina, radi posao koji je baš ne oduševljava, prokockala je jednu dužu ljubavnu vezu zbog čega ne stoji najbolje s odnosima u svojoj obitelji (a ni s “bivšim”), podstanarka je s tipičnim egzistencijalnim problemima, živi sama i kao i Božo iz jednog drugog autoričinog romana – krenula bi ispočetka.

No, tu počinje patologija. Katarina Bauković, jedna od onih “nevidljivih cura” iz susjedstva kakve svakodnevno susrećemo na stubištu, pronalazi objekt svoje opsesije, susjeda s kojim u životu nije progovorila ni riječi više od pozdrava. No, i to joj je bilo posve dovoljno da stvori svoj paralelni, izmišljeni svijet, pa nezadovoljna svojim uđe u nečiji tuđi život u kojem ona i susjed, kojem ne zna čak ni ime, igraju glavnu rolu neke izmaštane ljubavne priče koja se ne odvija nigdje drugdje osim u njezinoj glavi.

U romanu koji se uglavnom zbiva na stubištu i iza poluspuštenih roleta Katarinina stana, čitatelj je uvučen u dinamičnu i dramatičnu fabulu koja je istovremeno napeta, tragična, ali i nevjerojatno duhovita.

Upravo je humor, u rasponu od autohumora do crnog humora, jedan od važnih aspekata romana u kojem su vrlo pomno, ali iz druge, gotovo filmske vizure, dodirnute brojne teme tipičnih urbanih paranoja današnjeg čovjeka.

Otuđenost i samoća, naime, dovode do čežnje za nekim drugim životom u kojem je sve onako kako nam serviraju medijski posredovane slike sretnih parova i obitelji.

Ono što me fascinira kod ove autorice je sposobnost da u svakom romanu progovori drukčijim glasom, da ne reciklira teme koje su jednom “uspjele”, isprobava i neke nove žanrovske mogućnosti, zbog čega svaki doista djeluje “novo” i iznenađujuće

Lažni život iz reklama postaje idealom i ciljem, sredstva da se do njega dođe mogu biti i potpuna patologija, kao u Katarininu slučaju, jer će ona u svojoj priči moći biti sve ono što nije – špijunka i voljena žena, dobra domaćica, ali i posve rastrojena psihopatica fokusirana još samo na objekt opsesije.

Čitatelj će tako biti uvučen u mrežu duhovitog ludila čija gradacija ima i svoje jezovite momente.

Atmosfera romana razvijat će se od benigne i duhovite do patološke i potencijalno opasne, a istovremeno s njom razvijat će se i portret glavne junakinje, registar njezinih emocija i kontekstualizacija okolnosti koje su je dovele do trenutka kad za nju više ne postoji ništa osim fikcije.

U ležernoj i vrlo napetoj priči iz “običnog” susjedstva prepleten je vrlo šarolik registar žanrovskih obrazaca čiji se elementi koriste i iznevjeruju, a naglasak je na – ne samo – Katarininim privatnim i kolektivnim patologijama zbog kojih povremeno ne preostaje ništa drugo do jednostavno izmisliti svoju priču i svoj život.

Roman je to koji svakako valja što prije pročitati, jer poznavajući ovu autoricu – Marina Vujčić je sigurno već krenula ispočetka, s nekim novim romanom.

(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Školski primjer kako treba funkcionirati roman koji želi biti čitan
  • Velik i nježan roman o ne tako nježnim vremenima
  • Atmosfera koja se razvija od benigne do potencijalno opasne
  • Najkompleksniji i najbolji Šnajderov roman
  • Stari, mračni Ferić, opako svoj i ekscesan
  • Jedan posve netipičan krimić
  • Važan i velik Hedlov krimi roman
  • Apokalipsa postaje svakodnevicom
  • Osvetnik u potrazi za istinom
  • Drukčiji pogled na branitelje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: Jagna Pogačnik, Katarina Bauković, Marina Vujčić, Obavezna lektira, VBZ

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT