autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Bastl – arhitekt koji majstorski oblikovao centar Zagreba

Autor: Jacqueline Bat / 16.07.2022.

Jacqueline Bat

Vjerojatno nema zagrebačkog starosjedioca, a isto tako i novopridošlog stanovnika ili putnika namjernika koji danas ne uživa u pogledu na Splavnicu i tržnicu Dolac s Bartulićevom kućom (Dolac 1), zgradom Tržnog nadzorništva (Dolac 2) i prekrasnim baroknim zvonikom crkve sv. Marije u pozadini, na zapadnoj strani.

Danas je naš Dolac živo srce Donjega grada, iako nakon potresa zbog smanjenog broja stanovnika u centru, smanjenog broja štandova, koji se ipak polako povećavaju, kako se produljilo i radno vrijeme tržnice po uzoru na europske gradove, osjećaj da njegovo bilo polako ubrzava, nemjerljiva je radost.

Danas povijesno gradsko središte ne možemo zamisliti bez Dolca, smatramo ga kulturnim dobrom, no malo tko poznaje povijest grada toliko dobro da bi znao zašto je taj golemi arhitektonsko-urbanistički zahvat u povijesno središte, na kraju ipak ostao nedovršen.

Burne rasprave oko interpolacije u povijesno tkivo grada, urbanizma i zaštite kulturnih dobara u vremenu njegove gradnje od 1926. do 1930. godine, rezultirale su najprije promjenom izvornog projekta, pa produženjem rokova i na kraju ga ostavile nepotpuno realiziranog.

I danas ga baš takvog, nedovršenog, volimo.

Ako se spustimo s Dolca na Trg bana Jelačića i pogledamo prema sjeveru, ne možemo ne primijetiti izrazito profinjenu pročeljnu kompoziciju kuće Rado, satkanu od rešetkastih ostakljenih elemenata i vrhunski stiliziranih biljnih motiva, te četiri velike skulpture koje sjede pod krovom od plavičasto-zelene keramike, kao pod kakvim nebeskim baldahinom.

I tržnica Dolac i zgrada Rado, kao još tridesetak zgrada javne namjene u Zagrebu, uz neke privatne vile, djelo su najpoznatijeg arhitekta secesijskog Zagreba, Vjekoslava Bastla.

Rodio se u češkom gradiću Příbramu, kao Alois, otac František (Franjo) bio je Čeh, a majka Adelheid rođ. Mohović, Hrvatica iz Rijeke. S roditeljima i još četvoro braće i sestara 1880. je došao u Zagreb, gdje je preuzeo i hrvatsku inačicu imena Alois – Vjekoslav, te je tijekom školovanja i života koristio obje.

Godine 1892. upisan je u Razdjel za obrazovanje graditelja i pomoćnog im osoblja pri Kraljevskoj zemaljskoj obrtnoj školi u Zagrebu, gdje je stekao zanimanje graditelja, a kao izrazito marljiv i zainteresiran učenik, već je za vrijeme školovanja počeo suradnju s najvećim zagrebačkim projektantskim i građevinskim poduzećem ”Hönigsberg i Deutsch” koje je sagradilo niz stambeno-poslovnih najamnih zgrada unutar donjogradskih blokova, i niz zgrada javnog karaktera širom Lijepe Naše.

Prvi projekti koje je Bastl radio s vlasnicima Leom Hönigsbergom i Julijem Deutschom odražavali su duh historicizma, u zagrebačkoj graditeljskoj baštini toga vremena dominantno utjelovljenim u varijacijama neorenesanse, neobaroka i neorokokoa.

Ipak, Bastl je 1889. svojoj tvrtki i Zagrebu podario zgradu ljekarnika Josipa Pečarića u Ilici 43, koja je pravi primjer secesijskog modernizma, čiji je arhitektonski vrhunac reljef Svetog Trojstva kipara Rudolfa Valdeca s raskošnom lepezastom konstrukcijom iznad.

Zgrada u cijelosti slijedi trendove bečkog modernizma, a potvrda vrijednosti projekta ubrzo je stigla u uglednom bečkom časopisu Der Architect. Tridesetih godina prošlog stoljeća, zgrada je nažalost preoblikovana do neprepoznatljivosti te danas njezino izvorno stanje možemo vizualno samo naslućivati.

Vjekoslav Bastl 1899. godine počinje svoj studij arhitekture u Beču, na Akademiji likovnih umjetnosti na čijem je čelu bio profesor arhitekture Otto Wagner. Na studiju, Bastl u potpunosti prigrljuje bečku secesiju, ugrađujući je u svoje studentske radove.

Na studiju, osim usvajanja poznate Wagnerove estetike kruga, Bastl postiže u svojim projektima visoku razinu originalnosti koja im osigurava objavljivanje u srednjoeuropskim arhitektonskim časopisima i visoke ocjene na natječajima.

Nakon završetka studija, vraća se u Zagreb i nastavlja raditi za ”Hönigsberg i Deutsch”, sada kao glavni projektant.

Prvi zagrebački zadatak po povratku bilo mu je oblikovanje Trgovačko-obrtne komore na Trgu Republike Hrvatske i Trgovačko-obrtnog muzeja na Mažuranićevu trgu. Slijedi kuća Rado na Trgu bana Jelačića 5, koju je za potrebe ordinacije i vlastitog stana na prvom katu, te stambenih i poslovnih prostora za najam naručio ugledni zubar Eugen Rado.

Jedinstvene i originalne secesijske zgrade koje plijene izuzetnom oblikovnom ljepotom secesijskog modernizma postale su zaštitni znak poduzeća ”Hönigsberg i Deutsch” i Bastlovog arhitektonskog opusa. Tom opusu pripada i zgrada Feller na uglu Trga bana Jelačića i Jurišićeve.

Zgrada Kallina na uglu Masarykove i Gundulićeve, svojim pročeljem sa stiliziranim lopočima, šišmišima i crvenim cvjetovima na podlozi od plave i žute keramike plijeni i danas pažnju i mami objektive turista. Tu je i impozantna vila Kallina u Jandrićevoj 68.

Bastl se 1906. godine osamostaljuje i otvara vlastiti ured, a poticaj za to nalazi u povezivanju s generacijom mladih arhitekata koji su početkom 20. stoljeća promicali nove ideje o društvenoj ulozi urbanizma i arhitekture.

Bastl je uz Edu Schöna, Viktora Kovačića i Stjepana Podhorskog osnivač Kluba hrvatskih arhitekata, kojem se kasnije pridružuju brojni ugledni arhitekti, a cilj mu je promicati arhitekturu kao granu umjetnosti i regulirati strukovne ovlasti. Klub je ukazivao na potrebu provedbe javnih natječaja za sve arhitektonske projekte javne namjene, kao i na društveni značaj arhitekata u transformaciji urbanih sredina.

Bastl se u toj fazi profesionalnog stvaralaštva okreće srednjoeuropskoj arhitektonskoj sceni koja je većim dijelom napustila secesiju i okrenula se neoklasicizmu, pa iduća dva desetljeća njegova rada obilježava originalna i individualna interpretacija neoklasicizma.

U tom razdoblju radio je na mnogim natječajima za javne zgrade u Hrvatskoj (jedan od kapitalnih projekata je i Kompleks ubožnice i odgojilišta Franje Josipa I., danas u velikoj mjeri dograđene i preoblikovane bolnice Sveti Duh), iako se ova faza njegovog stvaralaštva po obimu ne može mjeriti s onom secesijskom.

Vjekoslav Bastl bio je osebujna ličnost, arhitekt koji je svojom vizijom, originalnošću i majstorskim oblikovanjem dao nemjerljiv doprinos centru Zagreba kakvog danas poznajemo.

Začudno je, da u istom tom Zagrebu nije zaslužio ni ulicu sa svojim imenom. Nadajmo se, da će neki marni ljudi, pregaoci i poznavatelji baštine, u budućnosti ovu nepravdu ispraviti.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Koliko dobro HRT ispunjava svoju ulogu javnog servisa?
  • ”Priče od porculana” su divan vez misli i osjećaja
  • Valjda smijem sanjati rijeke praštanja kako teku našim srcima
  • Za izvornu radost Božića treba otvoreno Nebo u nečijim očima
  • Ima li mjesta za Dubrovačku Republiku u našim narativima?
  • Zagrepčani, vaši i naši, svoj grad ljube zauvijek
  • Oda ljubavi jednom otoku
  • Do kada će Hrvatima uvijek drugi biti za sve krivi?
  • Priče Edit Glavurtić inspirirane prizorima iz stvarnog života
  • Vodič kroz emotivnu kartografiju Zagreba koji polako nestaje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NADA I ODGOVORNOST Tagged With: Dolac, Jacqueline Bat, Nada i odgovornost, Vjekoslav Bastl, Zagreb

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT