autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

”Bijela vrpca” – Hanekeovo filmsko remek-djelo

Autor: Tatjana Gromača / 13.07.2022.

Nema tome dugo da sam gledala jedan veoma lijep film, o kojemu još uvijek razmišljam. Ne, ne radi se tu o nekakvoj naročitoj radnji, iako ona jest, na jedan način posebna, ali svaku radnju, pa i onu kompleksnije prirode, čovjek može strpati u petnaestak rečenica, nakon kojih mu, ako to učini, više ne ostane ništa.

Jasno je da nikada u potpunosti nije stvar u onome ”što”, već je ipak malo više stvar u onome ”kako”, kako će se nešto ispričati. Zbog toga one predivne slike, koje mi se još uvijek ne miču ispred očiju, zbog toga potreba da se u mislima vraćam pojedinim vizualnim detaljima, da se čudim i pitam – kako, na koji način, odakle?

Koliko vizualno upečatljivih scena, ne bi sve uspjele stati u jedan debeo fotoalbum, jer one se nižu jedna za drugom, čitav film je, bez predaha, od njih sačinjen, on je upravo jedna vizualno narativna kompozicija u čijoj partituri nema pogrešnoga tona, nema detalja koji od nekuda, iz pozadine, vrišti i zapomaže tražeći pomoć zbog toga jer se je našao na krivome mjestu, i da, uistinu, nakon jedne ovakve stvari (u pozadinu stavljam snažnu kritiku Crkve i licemjerja njemačkog društva početkom prošloga vijeka, temu rađanja zla, kojom se film bavi) čovjek se osjeća umireno, zadovoljno, ispunjeno, osjeća se kao da je sve na svome mjestu, premda su stvari uokolo njega, promatrano u jednoj neminovnoj širini, u svom najvećem dijelu kaotične, zabrinjavajuće.

Kako je prirodan i spontan bio osmijeh one djevojke, koju ne mogu nazvati glumicom, iz razloga jer je niti jednoga trena tijekom trajanja filma nisam doživjela kao glumicu, nisam imala osjećaj da je to djevojka glumica koja glumi djevojku, već sam, uistinu, bila ondje, skupa s njom, i s onim mladim učiteljem klavira s naočalama (oboje su, naočigled rastućega zla, svojevrsni simboli dobra), u toj njemačkoj provinciji, diveći se velikim imanjima i gazdinskim kućama nalik na mađarske ili vojvođanske salaše, na imanja kakvih je bilo po Slavoniji, diveći se i čudeći tome kako su lijepa polja bogata zlatnim žitnim klasjem kada ih se snimi, fotografira u crno-bijeloj boji, čudeći se polju punom glava kupusa koje jedan bijesni, ljutiti mladić iz osvete bogatom veleposjedniku sasijeca kosom za košnju trave, onom starom kosom kakve više ne viđam, a koje, kada bi ih išli oštriti jednim komadom specijalnoga kamena kojega su nazivali ”brus”, ljudi iz kraja u kojemu sam odrasla, kazali bi kako idu ”naklepati” kosu…

Razmišljam dugo poslije, i vraća mi se u mislima, kao sam od sebe, kompleksan lik seoskoga liječnika, kojemu je preminula žena, koji koristi ljubavne usluge jedne kućne pomoćnice, prilično islužene, koju u stvari mrzi, čije je pak obožavanje usmjereno prema njemu ventil za otvaranje njegovoga prezira, grubosti, nasilja, pa čak i izopačenosti (jer režiser nam, u veoma diskretnom, gotovo nejasnom do kraja kadru, tankoćutno razotkriva doktorove običaje da u svojoj ordinaciji, na liječničkome krevetu, opipava tijelo svoje vrlo mlade, još nepunoljetne kćeri)…

Razmišljam o mržnji i ubilačkome potencijalu toga čovjeka, kao i o identičnim stvarima koje se mogu iščitati iz jednog sasvim drugačijeg lika, mjesnoga feudalca koji iskorištava, zloupotrebom dakako, radne snage cijeloga sela, pri čemu ostaje ravnodušan, emotivno netaknut pogibijama onih koji pritisak vlastita siromaštva – i ucjenu njegove pohlepe za još većim bogaćenjem – nisu izdržali.

No njegov je način jedan sasvim drugi način, oprečan onoj potisnutoj agresivnosti i netrpeljivosti seoskoga liječnika, on se ispostavlja kroz njegovu uglađenost i rafiniranost, kroz debelokoštvo i mogućnost da se živi u velikoj, rasipničkoj raskoši, okružen glađu i neimaštinom posve mirne, netaknute savjesti…

Razmišljam o pritiscima kojima su izložena djeca seoskoga svećenika, koji strogoću kršćanskoga morala, čija je čelična besprijekornost posve oprečna ljudskoj nesavršenosti, pretpostavlja svakom iskrenom osjećanju i očinskoj ljubavi kao takvoj, a ta se, u suštini, zločinačka degeneriranost, opetuje i ponovno rađa kroz maštovite ubilačke naume i vješte poduhvate njegove bešćutne djece…

Jedno zlo, nesvjesno sebe, producira drugo, koje je itekako svjesno onoga što čini, i u tome uživa, raduje se, trijumfira nad onim mučenjima kojima je bilo podvrgnuto. I tako dalje, i tako dalje, jer ima toga još…

Jer, razmišljam, zbog čega su baš djeca odabrana da budu oni koji će počiniti nasilje, pokušaje ubojstava, ubojstva, zlo, je li u tom odabiru prikrivena sugestija kako se zlo uvijek rađa iz nesvjesnosti, iz nezrelosti, iz osjećanja nutarnjeg hendikepa?

I kolike su brojne relacije koje čovjek može povući s današnjim vremenom – jer to vrijeme, što ga fascinantno oslikava redatelj i scenarist Haneke, uz veliku i nevjerojatno nadarenu pomoć svih koji su radili na ovome filmu, i nije u nekom doslovnom smislu vrijeme, kao što niti mjesto nije nužno to i to mjesto…

Nije dakle ipak stvar u tome da čovjek razmišlja samo o veličanstvenim slikama koje mu ostaju u glavi nakon odgledanog, već dugo čuvenog filma ”Bijela vrpca” Michaela Hanekea, već je stvar u tome da te slike na dubok i složen način kreiraju pripovijest, čiji su iskazi uvijek na granici nedorečenosti, onog neiskazivog koje je sposobno kreirati neko značajno umjetničko djelo, koje, da bi bilo dovršeno, sklopljeno u zbiljsku cjelinu, treba svoga recipijenta, onoga koji će razumjeti sugestivnu tajanstvenost simbola, znakova, gesta od kojih je satkano…

I zato da, nadam se da će na HTV-ovom trećem programu kroz neko vrijeme možda opet, ponovno emitirati ovo filmsko remek-djelo, jer ono traži da ga se gleda u više navrata.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Osjećanje zahvalnosti prognano je iz ljudskoga svijeta
  • Dekalog – majstorska studija ljudske psihe bez patetike
  • Rat u Ukrajini i molitve za mir – utopija koja mora pobijediti
  • O slikanju kompjuterom i kistom
  • Božićni r’n’r & ekološki happening na Baniji i Kordunu
  • Krleža je neprikosnoveno najhrvatskiji od svih naših pisaca
  • Ulica otpisanih umirovljenika
  • Tamo gdje je sve opustošeno, zasjale su jedino riječi
  • Tajne diverzije spasa unutar zdravstvenog sustava
  • Ivo Andrić – izvanvremenski književni talent

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KNJIGE I DRUGI DOJMOVI Tagged With: Bijela vrpca, Crkva, Knjige i drugi dojmovi, Michael Haneke, Tatjana Gromača

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT