autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Blagdan Svih svetih nije dan mrtvih

Autor: Drago Pilsel / 01.11.2013. Leave a Comment

Po kršćanskoj tradiciji, koju prihvaćaju i mnogi nekršćani te oni koji ne vjeruju u Boga ili su agnostici, tijekom dva dana u godini – 1. i 2. studenoga – ljudi se prisjećaju umrlih i u duhu povezuju s pokojnicima: to su blagdan Svih svetih i Dušni dan. Ne samo uspomena nego i zapretana vjera u prekogrobni život i Božju nagradu daju smisao tim danima i onomu što tada činimo.

 

Prve zabilježene povijesne tragove blagdana Svih svetih nalazimo u 4. stoljeću. Crkva od svojih početaka jednom na godinu slavi sve svete mučenike, štoviše, i u bogoslužju (liturgiji, misi) imenom spominje svoje mučenike. Budući da se broj mučenika i drugih svetaca s vremenom povećavao i nije ih bilo moguće sve nabrojiti, Crkva je mnoge od njih razvrstala u kalendar i spominjala ih se baš određenoga dana. No i tu se našao samo manji broj svetaca pa je upravo zato i uveden blagdan Svih svetih.

 

Svi sveti (također Sisveti ili Sisvete; na latinskome Sollemnitas Omnium Sanctorum) svetkovina je u Rimokatoličkoj crkvi kojom se slave svi sveci, kako oni koji su već kanonizirani tako i oni koji to još nisu. U pravoslavnim crkvama taj se blagdan slavi prve nedjelje po Duhovima te označuje završetak uskrsnoga dijela liturgijske godine.

 

Spomen na mučenike, zajednički različitim crkvama, počeo se slaviti od prvih stoljeća. Prvi tragovi općega slavlja blagdana Svih svetih zabilježeni su prvo u Antiohiji, i to upravo u nedjelju nakon Duhova. Ovaj običaj naveden je i u 74. homiliji svetoga Ivana Zlatoustog (407.) te se do danas zadržao u istočnim (pravoslavnim) crkvama.

Pod izrazom “svi sveti” ne misli se samo na osobe koje su službeno proglašene svetima. Mnogo je veće mnoštvo onih koji nisu stavljeni ni na oltar ni u kalendar, a u životu su ostvarili velika djela ljubavi prema Bogu i bližnjemu. I upravo njih Katolička crkva želi počastiti blagdanom Svih svetih. Takvih je zasigurno bilo i u našoj blizini. Bili su to nezamjetljivi, zaboravljeni ljudi koji su savjesno obavljali svoj posao i dužnosti, često podnosili nepravde, pokorom i trpljenjem zadovoljili za svoje grijehe i svjedočili veliku požrtvovnost

 

Papa Grgur III. (731. – 741.) premjestio je taj blagdan na 1. studenoga kako bi se poklopio s drevnim keltskim blagdanom nazvanim Samhain, koji je označavao Novu godinu. Na taj je način odgovorio na zahtjeve irskih monaha.

 

Papa je izabrao 1. studenoga jer je to bio datum godišnjice posvete jedne kapele u bazilici svetoga Petra relikvijama ”svetih apostola i svih svetih, mučenika i ispovjednika, i svih savršenih pravednika koji počivaju u miru po cijelome svijetu”. U vrijeme Karla Velikoga blagdan je već bio vrlo raširen, a kralj Ludvig I. Pobožni proglasio ga je 835. zapovjednim blagdanom. Proglas o tome izdan je na zahtjev pape Grgura IV. uz pristanak svih biskupa.

 

U kalendaru Katoličke crkve blagdan Svih svetih označen je kao svetkovina, a ujedno je i neradni dan u Republici Hrvatskoj. Među narodom najčešće se taj blagdan povezuje s odlaskom na groblje i uređivanjem grobova, pa tako i sa spomenom na mrtve. Ipak, u Crkvi se Spomen svih vjernih mrtvih ili Dušni dan obilježava dan poslije, 2. studenoga.

 

Osim u Katoličkoj crkvi, ovaj blagdan obilježava se i u Anglikanskoj crkvi te u mnogim evangeličkim crkvama, a u nas ga prihvaćaju i mnoge druge protestantske zajednice, premda je ovisno o crkvi poprimio različite oblike.

 

No objasnimo što to danas obilježavamo. Pod izrazom “svi sveti” ne misli se samo na osobe koje su službeno proglašene svetima. Mnogo je veće mnoštvo onih koji nisu stavljeni ni na oltar ni u kalendar, a u životu su ostvarili velika djela ljubavi prema Bogu i bližnjemu. I upravo njih Katolička crkva želi počastiti blagdanom Svih svetih. Takvih je zasigurno bilo i u našoj blizini. Bili su to nezamjetljivi, zaboravljeni ljudi koji su savjesno obavljali svoj posao i dužnosti, često podnosili nepravde, pokorom i trpljenjem zadovoljili za svoje grijehe i svjedočili veliku požrtvovnost: majke, očevi, vrsni radnici svake ruke, liječnici, branitelji domovine i ljudi svih zanimanja…,  svi oni pripadaju mnoštvu svetih i njima je posvećen blagdan Svih svetih. Crkva poziva sve ljude da ih se sjete, da im zahvale i preporuče se. To je prvi smisao posjeta grobovima.

 

Današnje su se generacije naviknule blagdan Svih svetih zvati “danom mrtvih”, što nije točno! Upravo smo kazali što znači taj blagdan. Nije to točno reći ni s obzirom na vjernike, jer kršćanska je poruka da smrt nije kraj, nego prijelaz, “most”, mučno rađanje u novi život, život s Bogom “oči u oči”.

 

Običaj da se na groblja odlazi na blagdan Svih svetih, a ne na Dušni dan nije posvuda isti. Grobovi se obilaze na blagdan Svih svetih uglavnom u velikim gradovima, a na to su utjecala dva faktora. Prvo, nakon Drugoga svjetskog rata i nove su revolucionarne vlasti krenule na groblja, no željele su izbjeći vjerski kontekst Dušnog dana (neupućeni, kakvi su bili, tako su zapravo pali u kontradikciju, jer su odlaskom na groblja na blagdan Svih svetih počeli naglašavati transcendentalni karakter osobe a da toga nisu bili svjesni). I drugo, iz Europe je stigao običaj da je 1. studenoga praznik pa zašto ga ne zlouporabiti – neradom.

 

Ja na groblje danas ne idem, i to ne samo zato što je neopisiva gužva, galama, nekultura, vika, pušenje, nervoza… već i zato što mi kao teologu to nikako ne odgovara. Istina je da svi moramo težiti svetosti, ali ja sam za čuvanje tradicije prema kojoj se poštovanje prema mrtvima, ako se to već mora posebno činiti jednoga dana u godini, odaje 2. studenoga, na Dušni dan. Poštujem one koji imaju taj drugi, nametnuti običaj, ali ja pokušavam djelovati logično i prema vlastitom obrazovanju.

 

Svejedno, oba mi datuma zapravo govore o nečem mnogo važnijem, i to sam vam želio poručiti: a to je da smrt nema posljednju riječ te da je život taj koji nakraju pobjeđuje. A ta naša (moja) sigurnost nije utemeljena na običnom, ljudskom razmišljanju, nego na povijesnoj činjenici vjere: Isus Krist, raspet i pokopan, uskrsnuo je svojim slavnim tijelom. Isus je uskrsnuo da i mi, vjerujući Njemu, možemo imati život vječni.

Ja na groblje danas ne idem, i to ne samo zato što je neopisiva gužva, galama, nekultura, vika, pušenje, nervoza… već i zato što mi kao teologu to nikako ne odgovara. Istina je da svi moramo težiti svetosti, ali ja sam za čuvanje tradicije prema kojoj se poštovanje prema mrtvima, ako se to već mora posebno činiti jednoga dana u godini, odaje 2. studenoga, na Dušni dan

 

Ovaj je navještaj u srcu evanđeoske poruke. Snažno ga ponavlja sveti Pavao: “Ako Krist nije uskrsnuo, uzalud je propovijedanje naše, uzalud je vjera vaša”, te dodaje: “Ako se samo u ovom životu u Krista ufamo, najbjedniji smo od svih ljudi” (1. Kor 15, 14.19). Isus je uskrsnuo da On sam živi u nama te da u njemu možemo iskusiti radost vječnoga života. Uskrsnuće stoga nije neka teorija, nego povijesna stvarnost koju je objavio Isus Krist po svojoj “pashi”, svome “prelasku”, koji je otvorio “novi put” između zemlje i Neba (usp. Heb 10,20). Nije to ni mit ni san, nije ni viđenje ni utopija, nije bajka, nego jedinstveni i neponovljivi događaj: Isus iz Nazareta, sin Marijin, koji je u petak navečer bio skinut s križa i pokopan, pobjedonosno je napustio grob.

 

I o tome razmišljam i to mi se čini da trebam danas kao novinar koji je vjernik i teološki obrazovan poručiti: uskrsnuće je izazov da se životu da smisao. Uskrsnuće ulijeva snagu koja ide dalje. No teško je katkad izbjeći život u strahu i žalosti pa se moramo pitati kako danas shvatiti uskrsnuće u kontekstu zadaće stvaranja pravednijega i solidarnijeg društva.

 

Bila bi mi golema utjeha kada bih znao da o tome razmišljate dok stojite pred grobovima svojih pokojnika.

Još tekstova ovog autora:

  • Na mons. Uzinića nasrću oni koji bi satrali i papu Franju
  • Godinama sam slavio uspostavu NDH. Kajem se i ispričavam se!
  • Hans Küng: Hitno nam treba Treći vatikanski koncil
  • Tužni smo, ljuti, ali se iz bolnice u Klaićevoj vinuo anđeo
  • Milanoviću, sad je čas: Povedi rulju i napadni parlament!
  • Da li bih kao svećenik dao blagoslov gay parovima? Svakako!
  • Nekoliko opaski o profesionalnosti, Senade Hadžifejzoviću!
  • Čitatelj: Šteta što ti Glasnović nije sprašio metak u glavu
  • Porfirije ”ostaje s nama” jer mu zaista značimo mnogo
  • Vidim sličnost između pape Franje i patrijarha Porfirija

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: OSVRT Tagged With: autograf.hr, blagdan Svih svetih, Dan mrtvih, Drago Pilsel, Dušni dan, groblje, Katolička crkva, sveti Pavao, teolog

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Piše: Suzana Marjanić i Goran Đurđević

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    nenad-jovanovic
  2. Povijesni kompromis

    Povijesni kompromis

    marinko-culic
  3. Aleksandar Vučić, najveći ikad

    Aleksandar Vučić, najveći ikad

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    anja-kozul
  2. Dom za “nevidljive”

    Dom za “nevidljive”

    paulina-arbutina
  3. Danju svinjac, noću smrzavanje

    Danju svinjac, noću smrzavanje

    vladimir-jurisic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.