autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Bog i koronavirus: Onaj koji nosi i koji s nama skupa pati

Autor: Drago Pilsel / 27.04.2020. Leave a Comment

Drago Pilsel

Drago Pilsel

Jasno je da ljude od vjere, bilo da su kršćani, bilo da su muslimani, židovi ili nešto četvrto, ovo stanje s koronavirusom tjera da se temeljito preispituju. Preispituju se i ljudi bez vjere. Ja sam vjernik, ali i kršćanski teolog i, kao takav, ne prihvaćam tumačenja da nas Bog kažnjava.

Bilo je vrijeme teških iskušenja na našem kontinentu: kuga je onomad temeljito potresla Europu, dovela do pada autoriteta mnogih institucija, Crkve naročito, i u velikoj je mjeri pripremila plodno tlo da nastane i da Lutherova reforma pusti korijene te da nam od nje dođe, prvo reformacija, a onda protureformacija. Kuga, možemo slobodno reći, potpuno je promijenila lice Europe, pa i našega balkanskog podneblja. Kako li će tek izgledati naše društvo nakon ove pandemije?!

Ja sam radije za to da govorimo o, kako je poentirao mitropolit Porfirije Perić u razgovoru za Večernji list objavljen 18. travnja (kojeg u cjelovitoj verziji možete pročitati na našem portalu), stanovitoj ”Božjoj pedagogiji”: preciznije, ako vjerujemo u kozmičko bratstvo svega stvorenog, kako je tumačio sveti Franjo Asiški i kako preuzima papa Franjo u svojim dokumentima i propovijedima, ne bi li bilo točno, a i pravdeno, da govorimo, poručuje vladika Porfirije, ”kako majka Zemlja i priroda u njoj vrše pedagogiju čovjeka koji se tako brutalno okomio i obrušava na prirodu izazvavši prave ekološke kataklizme”.

Ne bi li bilo točno, a i pravdeno, da govorimo kako majka Zemlja i priroda u njoj vrše pedagogiju čovjeka koji se tako brutalno okomio i obrušava na prirodu izazvavši prave ekološke kataklizme

Papa Franjo otkriva Crkvi i svijetu novu viziju – integralnu ekologiju, čiji je ključ razumijevanja sadržan u pojmu ”sve je povezano”. Himnu integralne ekologije napisao je sveti Franjo Asiški, čija je ”Pjesma stvorova” završila u naslovu enciklike: ”Hvaljen budi, moj Gospodine, sa svim stvorenjima svojim”.

Pojava Papine enciklike Laudato si‘ (Hvaljen budi) traži poštivanje stvorenoga reda. Taj je red, na poseban način, sadržan upravo u bioraznolikosti, koja je vrijednost i bogatstvo odnosa koje teologija otkriva kao proslavu Stvoritelja, a (konvencionalna) ekologija kao mjeru za zdravlje okoliša. Na taj način očuvanje bioraznolikosti i briga o povezanosti među stvorenjima postaju moralni imperativ integralne ekologije.

Zastupam teologiju koja želi biti biblijski utemeljena, eshatološki usmjerena i politički odgovorna. Za pisanje ove kolumne rukovodim se pročitanim u knjizi ”Raspeti Bog – Kristov križ kao temelj i kritika kršćanske teologije” protestantskog teologa prof. dr. Jürgena Moltmanna sa sveučilišta u Tübingenu u Njemačkoj (Ex libris, Rijeka, 2005.).

Knjiga (izvorno objavljena 1972.) je, jedan ”dio njegova očajničkog hrvanja s Bogom, njegove patnje zbog tamne strane Boga, njegove boli zbog napuštenosti žrtvi od Boga i zbog bezbožnosti počinitelja u onom krvavom ratu” (pritom misli na Drugi svjetski rat). Riječ je o knjizi koja govori o vjeri u Boga nakon Kristova raspeća. Knjiga koju mora imati u ruci svaki zagovornik naravnog božanskog prava, to jest, svakog tražitelja milosrdnosti i ljubavi. Konačno, svaki graditelj moralne teologije političkog života.

Govoriti o Moltmannu teško da možemo ako se ne osvrnemo na njegovu ”trilogiju” o teologiji nade, nastalu u razdoblju od 1960. do 1980. Ovoj teologiji, posebno pitanju Kristova uskrsnuća, Moltmann (čitali smo u popratnoj recenziji kada je knjiga u nas objavljena) pristupa s trostrukim kantovskim pitanjem: ”što mogu znati, što trebam činiti i čemu se smijem nadati?”.

Zato teologiju nade možemo shvatiti kao teologiju Kristove budućnosti, odnosno eshatološku kristologiju. Upravo druga knjiga trilogije – ”Raspeti Bog”, govori nam kako autor Krista promatra u svjetlu njegove povijesti, odnosno križa, čime je sačuvan kontinuitet i personalni identitet između raspetoga i uskrsloga Krista. Posljednji dio njegove trilogije čini teologija poslanja Crkve kao mesijanske zajednice, u knjizi ”Crkva u sili Duha”, kojom Moltmann odaje svoje ekumensko usmjerenje.

Što želim kazati? Da simbol križa koji je temelj Moltmannove knjige potiče na promišljanje: što je nama i našoj (eventualnoj) vjeri pandemijska kriza? Moltmann razotkriva idole i idolatrije unutar i izvan kršćanstva, jer upućuje na ono što čini identitet kršćanske vjere, te ukazuje na raspetoga Krista (svako nijekanje križa i uskrsnuća, ako se govori o kršćanstvu, vodi u idolatriju). Znamo kako se kršćanstvo nalazi u krizi identiteta i relevantnosti, zato treba shvatiti da nam je potrebna teologija križa koja kršćansku vjeru čini relevantnom.

Bog koji uskrisuje mrtve i suočava se sa svakim zlom te ljubavlju pobjeđuje sve negativnosti, pretpostavka je slobode čovjeka pojedinca i cijeloga čovječanstva, napisao je Moltmann.

Znamo kako se kršćanstvo nalazi u krizi identiteta i relevantnosti, zato treba shvatiti da nam je potrebna teologija križa koja kršćansku vjeru čini relevantnom. Bog koji uskrisuje mrtve i suočava se sa svakim zlom te ljubavlju pobjeđuje sve negativnosti, pretpostavka je slobode čovjeka pojedinca i cijeloga čovječanstva

S filozofijskoga, pak, aspekta možemo govoriti o trima relevantnim tezama, uči nas Moltmann, jer znamo kako knjiga pokazuje ”moguće putove iskušavanja istine”. Prva se teza odnosi na pitanje može li Bog su-patiti s čovjekom. Odgovor na nju glasio bi da su-patnja Boga i čovjeka omogućuje čovjeku da bude slobodan. Druga teza odnosi se na čovjeka, odnosno njegovu spremnost na prihvaćanje Kristova Križa, su-patnje s drugima, jer ako nje nema ”onda nema vjere i tu pada svaka teologija”. Treća teza odnosi se na pitanje je li temelj kršćanske teologije religija kao institucija ili Isus Krist, što nas vraća na egzistencijalnu kristologiju, odnosno transcendentnu antropologiju.

Ako bismo morali odgovoriti na pitanje narušenoga i pokušaja ponovnoga uspostavljanja povjerenja (pa i u Boga u doba korone), to je moguće ako, kaže profesor, slijedimo tri osnovna koraka. Najprije je potrebno priznati vlastitu krivnju što nas vodi k slobodi i istini, zatim se iskreno kajati za krivnju jer je ”kajanje bez oprosta besplodno mučenje, a opraštanje grijeha otvara novu budućnost”, što nam uvelike pomaže da se okrenemo pravednosti. Slijedi potom izravnavanje štete odnosno ispravljanje pogrešaka. U konačnici, slijedi otpuštanje grijeha te uspostavljanje ponovnoga povjerenja i korak k novom početku, jer je povjerenje koje nastaje kao posljedica obraćenja čvrsto, budući da je prošlo kroz faze iskrivljenoga povjerenja i na taj način je postalo vjerodostojnije.

Zato takvomu čovjeku prije možemo vjerovati nego nekomu tko kaže da nikada nije pogriješio. Isto tako, i problemi na političkoj razini mogu se riješiti uvođenjem mjera povjerenja ili mirovne politike, kao, primjerice, u poslijeratnom razdoblju u Njemačkoj.

Moltmann se pita kojemu Bogu možemo vjerovati s obzirom na to da danas svatko sebi stvara osobnoga boga, ustvrdivši da je istinski Bog, onaj koji nosi, Bog koji s nama skupa pati, baš kao što je nekoć patio s izraelskim narodom oslobodivši ga na kraju od ropstva. Njegova je moć njegovo ”svetrpljenje”, i stvaralačka moć kojom Bog čovjeka vodi kroz životne tjesnace.

U svakom slučaju, kada sam se već odlučio da vam u vezi patnji i straha, temeljitog ”hrvanja s Bogom”, napišem poruku, onda moram govoriti o osloboditeljskoj funkciji teologije. Pak i kada nastupam kao novinar moj posao mora biti u znaku supatnje, odnosno gledanje na Boga i na svijet iz perspektive žrtava, patnika, patnje, nedostatka pravde.

Stoga, moram ovu kolumnu zaključiti, svjestan da me mnogi neće shvatiti ili prihvatiti, tako da ostajem u stanju opreza i poslušnosti medicinskim vlastima, ali i skromnog iščekivanja znakova Duha Svetoga, jedini koji istinski oslobađa, a to je i jedna od važnih poruka ultimativnog blagdana – Uskrsa/Vaskrsa, kojeg smo proslavili.

S Moltmannom mogu reći da vjerujem u Boga jedino radi Krista, vjerujem u Boga Isusa Krista. Bez Krista, pretpostavljam, bih bio ateist. Iz same povijesti i prirode možda ne bih došao na misao o Bogu i na misao da je Bog ljubav. To me uči Isus Krist. Moj razapeti i uskrsli Gospodin.

Tvrdim: istinski je Bog onaj koji nosi, Bog koji s nama skupa pati. Njegova je moć njegovo svetrpljenje. To je stvaralačka moć kojom Bog čovjeka vodi kroz životne tjesnace.

S Moltmannom mogu reći da vjerujem u Boga jedino radi Krista, vjerujem u Boga Isusa Krista. Bez Krista, pretpostavljam, bih bio ateist. Iz same povijesti i prirode možda ne bih došao na misao o Bogu i na misao da je Bog ljubav. To me uči Isus Krist. Moj razapeti i uskrsli Gospodin

Jest, da, valja znati kuda nas to Bog sada vodi. A znate gdje ćemo to još moći saznati? Tamo gdje se Bog poslužio s piscima našeg jezika, da nam pokaže, što bi rekao fra Ivan Šarčević, sva ona katarzična, terapijska mjesta. Pa sam se sjetio Jergovićeve istine da u ovo vrijeme korone (a i inače), valja intenzivno čitati važne naše pisce. Posegnuh za knjigu koja mi je ovih dana nasušna: ”Nestali u stoljeću” (Fraktura, 2013.), jednog od meni najbližih pisaca – Ivana Lovrenovića.

Tu čitam o drami ljudskog postojanja u vremenu koje je i moje. Ivan ima nestaloga oca. Ja imam nestaloga brata. A sad nam nestaju ljudi u bolnicama, staračkim domovima, prašumama Brazila… Enver Kazaz (Poetika bola, Sarajevske sveske br. 43-44) piše da ”nestali postaju naši egzistencijalni i društveni fantomi, stalno opsjedajuće figure etičkog diskursa koje pokazuju da je povijest etička pustinja koja stalno narasta i od koje ceptimo u strahu”.

A možda ima izlaza iz pustinje. Možda.

U pustoj smo ravnici egzistencije. Duša nam je suha premda Duh Božji po njoj daždi. Nestati, naravno, možemo. I hoćemo, svi. Ne bi li bilo vrijedno pomisliti da nam je do tog nestajanja omogućeno da ostavimo prostora da nas Bog prožme, kada se već dao razapet, da nas privuče k sebi?

Proganja me ta Borgesova rečenica, da ”Bog vreba u pukotinama”, kakvih je pustinja prepuna, i nije mi mrska misao da ću kroz jednu takvu pukotinu i ja procuriti, nestati… Ali u vasionu!

Padamo, curimo, nestajemo. Past ćemo, iscurit će naš život, bit ćemo prah. Pa onda opet zvijezde.

 

AKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA O RAČUNU KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Čitatelj: Šteta što ti Glasnović nije sprašio metak u glavu
  • Porfirije ”ostaje s nama” jer mu zaista značimo mnogo
  • Vidim sličnost između pape Franje i patrijarha Porfirija
  • Pismo budućem patrijarhu srpskom
  • Kaptolski junoša želi ispraviti papu Franju oko Stepinca
  • Muče me jedno nacističko odlikovanje i klevete o Miri Furlan
  • Mira Furlan: Čiste priče nema, moguća je tek kad umreš
  • Što nam je rekla Medeja, Mira Furlan?
  • Ne dijelimo se više po principu ”mi” i ”oni”, ”mi” i ”vi”!
  • Biskup Banije Košić u jurišu na Turke, Srbe i komuniste

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: DEMOCROACIA Tagged With: Bog, Borges, Democroacia, Drago Pilsel, Ex libris, Franjo Asiški, Ivan Lovrenović, Jürgen Moltmann, Laudato si, Porfirije Perić, zemlja

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Popravljamo uspomene

    Popravljamo uspomene

    boris-dezulovic
  2. Glava u toplom

    Glava u toplom

    viktor-ivancic
  3. Nova klasa

    Nova klasa

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    anja-kozul
  2. Čudo u Ogulinu

    Čudo u Ogulinu

    paulina-arbutina
  3. Ujedinjena Baranja za Baniju

    Ujedinjena Baranja za Baniju

    nenad-jovanovic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.