autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Budućnost autorskog filma

Autor: Milan Vlajčić / 07.12.2013. Leave a Comment

Protekla sedmica je za mnoge poštovaoce autorskog, nezavisnog i niskobudžetnog filma (nema ih zapravo mnogo, ali deluju kao prosvećena elita sa samog socijalnog dna, bez sopstvene krivice) bila pravi praznik. Devetnaesto izdanje Festivala autorskog filma (28. novembar – 3. decembar) održano je u pet bioskopskih dvorana: sreća za filmske strasnike da su tri na stotinak metara od Trga republike, tako da je pogodno bilo pretrčavanje sa sendvičem u ruci. Dve su bile na novobeogradskoj strani, i time je zaokružena lista dvorana koje nisu pod kapom velikih tržišnih centara.

 

Pošto je reč o nezavisnim, nekomercijalnim produkcijama, prijatno iznenađenje je da su večernje projekcije uglavnom bile rasprodate za zvanični takmičarski program. Ako imamo u vidu da Beograd neprekidno beleži pad bioskopske posete, da neki američki blokbasteri sutradan po ulasku na repertoar imaju samo nekoliko posetilaca u gledalištu (moje lično iskustvo), onda pomenuta opsada dvorana govori da je jedan uzak sloj gledalaca ostao uz prave filmske vrednosti. Kažu organizatori da je zabeležena ukupna poseta od blizu 20 hiljada gledalaca. Sjajno!

Nije zgoreg podsetiti da je FAF, po mom osobnom sudu, najbolji među desetak drugih u gradu i okolini, od osnivanja u poziciji pastorčeda, jedva primećenog u burazerskoj podeli državnih sredstava za festivale svih vrsta

 

Znamo da u ovom delu Balkana vlada pravilo kokošje memorije (desetak minuta od jednog zobanja zrnevlja do sledećeg), i zato nije zgoreg podsetiti da je FAF, po mom osobnom sudu, najbolji među desetak drugih u gradu i okolini, od osnivanja u poziciji pastorčeta, jedva primećenog u burazerskoj podeli državnih sredstava za festivale svih vrsta.

 

Pre desetak godina je napravljena neprijatna pauza – festival nije održan jer tobožnja demokratska vlast na nivou grada i republike nije smatrala da mu valja dodeliti koji dinar za dovođenje gostiju i plaćanje upotrebe filmskih kopija! A festival nikad nije bio u milosti vladajućih struktura zato što je nastao u nezavisnim filmadžijskim krugovima, pa je po zahtevu demokratskih struktura morao da se ponovo registruje kao “projekt grupe građana”, jer drugačije nije moglo. Ali je zato gradska vlast pre desetak godina izmislila Sofest, festival u opštini Sopot, 60-ak kilometara od Beograda, koji nema nikakve svrhe, jer tamo novinari nemaju lak pristup, a poseta reviji domaćih filmova je nikakva! Nečijoj poslaničkoj sujeti i to godi.

 

FAF je nastao u jesen 1994., kad je Fest dve godine “snom mrtvijem spavao”, a u tim teškim sankcijskim uslovima, ovde se otvarao prozorčić prema svetu (Holivud je uvek bio bitniji za Fest nego sve ostalo). Od tada okuplja uglavnom studentsku i građansku (koliko još ima pristojnih građanskih navika) publiku, a ove godine je nivo programa bio izuzetan: jedva da je promaklo nešto što duguje osrednjosti ili ukusu promašaja.

U filmu Bobe Jelčića skriva se izvanredna priča iz svakidašnjice današnjeg Mostara, u kojem ljudi u dušama još skrivaju mentalne ožiljke i dileme. Virtuozno režiran i odigran, ali uz Bogdana Diklića (rano mu je reći da je to uloga života) tu je i fenomenalna Nada Đurevska. Jelčić je uz Sarajliju Tanovića nagrađen zvanjem najboljeg reditelja

 

I jesenas je bilo teškoća materijalne prirode, jer je dobijena samo polovina prošlogodišnjeg, inače skromnog budžeta. U pomoć je pritekla gospođa Branka Petrović, koja je dozvolila da glavna nagrada, Grand Prix nosi ime njenog supruga, klasika modernog filma, Aleksandra Saše Petrovića. Iz svojih sredstava ona je izdvojila novčani iznos nagrade: pet hiljada eura! Šta reći?

 

Neki su zaboravili, a bogme mnogi nikad nisu ni doznali, da je pojam filmskog autora uveo u kategorijalni aparat verovatno najznačajniji filmski kritičar u celokupnoj istoriji, Andre Bazin. Osnovao je 1951 čuveni filmski časopis Cahiers du cinema, dao priliku mladim filmofilima, protivnici su ih zvali “mladoturci” (Godard, Truffault, Chabrol, Rivette, Rohmer), da podare rang ozbiljnih autora Alfredu Hitchcocku, Howardu Hawkesu, Johnu Fordu, Franku Tashlinu, koji su dotada imali ugled dobrih filmskih zanatlija, zabavljača, ništa više. Ironijom sudbine, kad je ta bitka dobijena, čak i na američkom tvrdokornom tržištu, tokom vremena pojam autorskog filma shvaćen je u današnjem, kolokvijalnom značenju, bez ikakve vrednosne konotacije, ali ne i daleko od nje.

 

U programu 19. FAF-a našli su se pobednici Venecijanskog, Berlinskog festivala, nosioci visokih priznanja iz Kana, Toronta, Zagreba, Pule, Sarajeva… Mladi ljudi koji vode festival, Srdan Golubović, Stefan Arsenijević, Srđan Vučinić, obezbedili su još niz neočekivanih otkrića iz Tajvana, Čilea, Grčke, Irana, Rumunije… Glavna nagrada pripala je rumunskom filmu “Pozicija deteta” reditelja Calina Petera Netzera, u tradiciji novog rumunskog vala, nabijenog moralnom hrabrošću i delikatnošću dramaturške obrade ljudskih sudbina iz neposrednje svakidašnjice. Poput naše, samo valja imati dara i pameti, a to je najteže.

Boje nekadašnje jugoslovenske kulture branio je i zanimljiv dokuigrani film Danisa Tanovića “Epizoda u životu berača željeza”. Mnogi su se pitali: “A gde je autorski srpski film?” Ove godine se nije našlo ništa da stane uz bok prošlogodišnjim “Krugovima” Srdana Golubovića, “Tilvi Roš” Nikole Ležaića, “Klipu” Maje Miloš

 

Po opštem sudu (pa i ovog potpisnika) među najboljima je bio i hrvatski film “Obrana i zaštita” Bobe Jelčića, izvanredna priča iz svakidašnjice današnjeg Mostara, u kojem ljudi u dušama još skrivaju mentalne ožiljke i dileme. Jedan običan dan sa skrivenom mukom: kako stiči na djenazu komšije a ne navući omrazu onih drugih, iz svog plemena. Virtuozno režiran i odigran, ali uz Bogdana Diklića (rano mu je reći da je to uloga života) tu je i fenomenalna Nada Đurevska.

 

Jelčića je Međunarodni žiri, uz Sarajliju Tanovića, proglasio najboljim rediteljem u oštroj konkurenciji. Zanimljivo je da je upravo tih dana Zagrebačko kazalište mladih izvelo svoju predstavu Čehovljevog “Galeba”, u Jelčićevoj režiji, na velikoj sceni “Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Nisam stigao tamo (ne može se na dva mesta u istom trenutku), ali sam doznao da je predstava propraćena ovacijama.

 

U pratećem festivalskom programu, Muzej Jugoslovenske kinoteke je kao homage vrhunskom piscu i scenaristi Mirku Kovaču prikazao šest filmova, sve sa našim najboljim rediteljima (Boro Drašković, Miša Radivojević, Krsto Papić, Lordan Zafranović).

 

Boje nekadašnje jugoslovenske kulture branio je i zanimljiv dokuigrani film Danisa Tanovića “Epizoda u životu berača željeza”. Mnogi su se pitali: “A gde je autorski srpski film?” Ove godine se nije našlo ništa da stane uz bok prošlogodišnjim “Krugovima” Srdana Golubovića, “Tilvi Roš” Nikole Ležaića, “Klipu” Maje Miloš. Nikola i Maja su ranijih godina promakli nekako, ali klanovske i burazerske podele u srpskim fondovima će teško ponoviti sličnu grešku. Uostalom, sačekajmo.

Još tekstova ovog autora:

  • Kao hodač po žici u cirkusu
  • Potemkinova unučad
  • Fest, bez padanja u nesvest
  • Opelo multikulturalnosti
  • Vek Milene Dravić
  • Eros i muka čitanja
  • Corax nesalomivi
  • Sto godina izdaje
  • Decenije nesanice
  • Wagner u CineplexX-u

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: BEO DIJAGNOZE Tagged With: autograf.hr, Beo-dijagnoze, Beograd, Bobo Jelčić, FAF, Festival autorskog filma, film, kolumna, Milan Vlajčić, Mostar, Srdan Golubović, Tanović

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Piše: Suzana Marjanić i Goran Đurđević

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Slučaj doktora Dragomira

    Slučaj doktora Dragomira

    boris-dezulovic
  2. Farsa

    Farsa

    marinko-culic
  3. Pošto predsjednik Vrhovnog suda?

    Pošto predsjednik Vrhovnog suda?

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Operacija Poslovnik

    Operacija Poslovnik

    m-cimesa
  2. Documentine spomen šetnje Zagrebom

    Documentine spomen šetnje Zagrebom

    n-j
  3. Juriš na Veliki Petrovac

    Juriš na Veliki Petrovac

    nenad-jovanovic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.