autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Čovjek i smrt (1)

Autor: Ivan Markešić / 08.10.2018. Leave a Comment

bog-i-covjek

Smrt je velika.
Rainer Maria Rilke

Smrt. Kako govoriti o nečemu što sami nismo iskusili? Kako govoriti o izravnom iskustvu smrti onih koji su ga stekli, ali koji, baš zato što su to iskustvo imali, o njemu ne mogu ništa reći? Je li ”smrt velika”, kako kaže veliki Rilke, ili tek neka puka životna beznačajnost? O tome bismo, pretpostavljam, mogli nešto znati tek kad o tome ne mognemo zboriti.

S druge strane, promatrajući život pojedinca od začeća do smrti ili, kako bi to rekao moj profesor akademik Ivan Cifrić, ”od udaha i krika do izdisaja i muka”, vidimo da je naš život vremenski ograničen. No, je li tako i sa smrću?

Znamo kad nastupa kod drugih, ali ne znamo do kada traje. Ne znamo kako izgleda ono što umire. I ostaje li trajno mrtvim? Stoga se s pravom i postavlja pitanje: što je onda vječno – život ili smrt? Ili je, nasuprot vremenski ograničenom i svakodnevno (po)svjedočenome životu, smrt možda, iako to nitko od nas ne bi želio, vječna i trajna?

Znamo kad nastupa kod drugih, ali ne znamo do kada traje. Ne znamo kako izgleda ono što umire. I ostaje li trajno mrtvim? Stoga se s pravom i postavlja pitanje: što je onda vječno – život ili smrt? Ili je, nasuprot vremenski ograničenom i svakodnevno (po)svjedočenome životu, smrt možda, iako to nitko od nas ne bi želio, vječna i trajna?

Pitanja su mnoga i na njih do sada nema čvrstih i trajnih odgovora.

Da bi se ipak osmislilo ovu vremenski ograničenu egzistenciju i da bi se smrt učinilo manje važnom, stvoreni su višestruki religijski, filozofski, svjetonazorski, kulturološki obrasci o postojanju tamo nekoga sasvim drukčijeg, netjelesnog, u svakome slučaju nekoga pretpostavljenog života nakon smrti u tamo nekome pretpostavljenom drugom i drukčijem svijetu.

U gotovo svim religijama nastoji se uvjeriti ljude da nakon smrti ima neko Negdje, Nešto ili Netko / Neki. Nitko nije siguran je li to zbilja ili obmana. Sve je u fazi pretpostavke. Međutim za one koji vjeruju, npr.za kršćane, muslimane ili pak židove, smrt nije kraj, ona je tek neizostavan i prijeko potreban prelazak u jedan nov život.

Zato je smrt, prema tim vjerovanjima, trenutak koji omogućuje prelazak iz jedne – tjelesne, u drugu – duhovnu egzistenciju. Neke od tih religija, na primjer kršćanstvo, taj su prelazak u jedan nov život ”riješile” vjerovanjem u uskrsnuće tijela svake osobe pojedinačno. Jer, prema kršćanskome nauku, kada uskrsnuća tijela ne bi bilo, uzaludna bi bila i sama kršćanska vjera (1 Kor 15,12-14.20).

Međutim, unatoč religijskim vjerovanjima u zagrobni život, u uskrsnuće tijela ili u reinkarnaciju, u (pre)seljenje duša, nitko još nije ponudio odgovor na pitanje što je to smrt. I kad se pokušalo (do)znati što ona zapravo jest – a mnogi su to učinili i mnogi od nas to i danas i ovdje činimo – uvijek se zaustavimo na prvome koraku na kojem smo uspjeli spoznati samo ovo: smrt je velika tajna, neodgonetnuta zagonetka, osobni doživljaj koji do sada nitko nije uspio prevladati niti o njemu izvijestiti.

Iako su ljudi od najstarijih vremena, od vremena prvih ukopa mrtvoga tijela svojih najbližih – kada zapravo počinje ljudska civilizacija – nastojali shvatiti smrt kao neku prohodnu granicu, kao prelazak iz jednoga (lošeg) u jedan drugi (bolji) svijet, u ”carstvo mrtvih”, nitko nam sve do danas nije mogao ispričati priču o smrti, o prelasku iz jednoga u drugo područje ako ga je uopće ikada bilo.

Smrt. Kako govoriti o nečemu što sami nismo iskusili? Kako govoriti o izravnom iskustvu smrti onih koji su ga stekli, ali koji, baš zato što su to iskustvo imali, o njemu ne mogu ništa reći? Je li ”smrt velika”, kako kaže veliki Rilke, ili tek neka puka životna beznačajnost? O tome bismo, pretpostavljam, mogli nešto znati tek kad o tome ne mognemo zboriti

Uz to, smrt je jedna od najintrigantnijih tema svakome mislećem biću. Ona nije tek puki prestanak bioloških funkcija koje definiraju živi organizam. Ona je u susretu kulturoloških obilježja, znanstvenih spoznaja i osobnih uvjerenja puno više od toga.

A to se posebno odražava u načinima suočavanja s umiranjem i smrću, u oblicima žalovanja za umrlom osobom, obredima pokopa i sjećanja na umrle te u brojnim drugim poveznicama s umiranjem i smrću.

Zapravo, svi oni pokazuju koje značenje čovjek pogođen smrću bliskih osoba pridaje ne samo smrti kao takvoj nego i dostojanstvu umrle osobe. No, neovisno o tome što ćemo se svi mi prije ili poslije susresti s tom stvarnošću, ipak kao da želimo vjerovati da se smrt tiče tamo nekoga drugog, a ne nas samih ili naših bližnjih. Kao da smo već unaprijed svjesni da o njoj nikome nećemo moći kazati ni jednu jedinu riječ.

Međutim, ljudi svakodnevno umiru, ali i rađaju se. Više ih se rađa negoli umire. Jedini način osiguravanja preživljavanja tek rođenih je ravnomjerno umiranje već rođenih. A kako danas u našemu društvu ne umiru mladi i značajni ljudi, nego ponajviše oni koji su ostarjeli i koji u zajednici više ne znače gotovo ništa ili znače veoma malo, oni kojima je, kažu, vrijeme umrijeti kako bi omogućili nesmetano življenje njihovih potomaka, umiranje je postalo tiho, neprimjetno, bez puno pompe i publike, bez priprave i velikoga žalovanja. I ono se odvija u malim prikrajcima velikih institucija: u bolnicama, staračkim domovima, hospicijima.

Ljudi većinom umiru daleko od očiju javnosti, od očiju svojih bližnjih, opskrbljeni profesionalnom skrbi medicinskog osoblja. Rijetki su sretnici koji mogu umrijeti u svojoj kući, u svome stanu, u krugu svoje obitelji.

Znanstveno-stručnim skupom ”Čovjek i smrt”, u organizaciji Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar iz Zagreba, Hrvatskoga katoličkoga sveučilišta iz Zagreba i Udruge Posmrtna pripomoć iz Zagreba, održanim u prostorijama Galerije Klovićevi dvori od 14. do 16. rujna 2016., a u povodu obilježavanja 85. obljetnice utemeljenja Udruge za solidarnu posmrtnu pripomoć iz Zagreba, Gajeva 29, željelo se iskazati ponajprije važnost i vrijednost institucije Udruge Posmrtna pripomoć koju su u Zagrebu 26. kolovoza 1931. godine pod nazivom Posmrtna zadruga Svetog Josipa utemeljili zagrebački obrtnici, Caritas i Nadbiskupski duhovni stol s ciljem da svojim članovima osigura pravo na organizaciju pogreba, pravo na podmirenje pogrebnih troškova, odnosno pravo na dostojanstven posljednji ispraćaj.

Udruga je od te 1931. pa sve do prošle 2016. godine, dakle punih osamdeset i pet godina, unatoč mijenama političkih režima i ekonomskih sustava te opstajući u četiri države u cijelosti uspijevala ispuniti svoju temeljnu zadaću: sačuvati tradiciju solidarne posmrtne pripomoći članovima i učiniti da njihov rastanak s njihovim najdražim bude što humaniji i lakši.

Ljudi većinom umiru daleko od očiju javnosti, od očiju svojih bližnjih, opskrbljeni profesionalnom skrbi medicinskog osoblja. Rijetki su sretnici koji mogu umrijeti u svojoj kući, u svome stanu, u krugu svoje obitelji

Ne treba stoga nikoga čuditi da je u traženju što cjelovitijih odgovora o pitanjima smrti, koje suvremeno doba istodobno i nudi i traži, nužan i dijalog iz različitih perspektiva. Jednu od tih perspektiva ponudio je i ovaj znanstveno-stručni skup na kojemu su o fenomenu smrti kao sastavnom i bitnom dijelu ljudskoga života, a ne kao nekome tehničkom problemu, iznesene značajne kako biološke, antropološke i povijesne, tako i psihologijske, sociološke, filozofske, teološke i ine spoznaje.

Uz to, skupom se željelo pridonijeti početku procesa detabuizacije smrti u Republici Hrvatskoj, odnosno početku glasnijega govora o našoj svakodnevnoj hrvatskoj zbilji.

Tim povodom prvi put u modernoj hrvatskoj povijesti na jednome mjestu susreli su se teolozi, filozofi, bioetičari, liječnici, ginekolozi, psihijatri, povjesničari umjetnosti, sociolozi, demografi kako bi dali svoje viđenje smrti.

(Nastavlja se).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM. HVALA! KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ako Svevišnji postoji, ako je i svemoćan, zašto dopušta rat?
  • Ima li nade za kršćanske nomade kakav je papa Franjo?
  • Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
  • Ukidanjem entiteta riješiti hrvatsko pitanje u BiH
  • Kako biti vjernik u Crkvi koja ga je napustila?
  • Nečastivi u Podmilačju kod svetoga Ive
  • Je li žena dostojna baviti se politikom?
  • Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
  • Izborna groznica i religijsko-politička kampanja trese BiH
  • Federacija BiH i jednakopravnost naroda

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: FELJTON Tagged With: Caritas, čovjek, Ivan Cifrić, Ivan Markešić, Ivo Pilar, Nadbiskupski duhovni stol, Posmrtna pripomoć, Rainer Maria Rilke, smrt

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT