autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Čudo u Varšavi učinio je svijet boljim i humanijim

Autor: Magdalena Maršavelski / 15.12.2021.

Magdalena Maršavelski

Magdalena Maršavelski

Tijekom listopada, usred pandemijskog ludila, loših vijesti i uznemirujućih prognoza u Varšavi, srcu problema bremenite Europe, odvijalo se nešto posve posebno.

Sudeći po brojkama na internetskim kanalima, na stotine tisuća zainteresiranih sa svih krajeva svijeta, puna tri tjedna, iz dana u dan, pomno je pratilo izravan prijenos prestižnog, svake pete godine održavanog, Međunarodnog pijanističkog natjecanja u interpretaciji Chopinove glazbe.

Svaki od više stotina recitala bio je propraćen tisućama komentara podrške, oduševljenja, stručnim i manje stručnim ocjenama odslušanih interpretacija pijanista iz osamnaest zemalja.

Dakako, dvojben je smisao natjecanja, vrednovanja, usporedbe i rangiranja umjetničkih dosega i doživljaja umjetničke interpretacije.

Žiri, sastavljen od 17 svjetskih autoriteta – poznatih pijanista i pedagoga – imao je tešku zadaću da broj od 87 natjecatelja, onih koji su ”preživjeli” strogo preliminarno natjecanje, kroz tri eliminacijske faze, svede na – dvanaest veličanstvenih!

Nota bene, budući da su na rang listi tri zadnja natjecatelja ocijenjeni kao ”jednako izvrsni” žiri je, mimo rigoroznih pravila natječaja, smatrao najboljim rješenjem povećati broj finalista na dvanaest – saopćio je direktor Chopinovog Instituta Artur Szklener.

Međutim, ni za žiri ni za kritičare ni za nazočne, kao ni za veliki online auditorij već na samom početku nije bilo velike dileme. Između svih tih jedinstvenih pijanističkih osobnosti izdvojio se jedan natjecatelj koji je ostale ostavio daleko iza sebe, a kako je natječaj odmicao svima je postalo jasno da je riječ o pijanistu koji je postavio nove, teško dostižne standarde.

Slušajući ga, padaju vam na pameti riječi koje je, navodno, izrekao Robert Schumann komentirajući koncert 17-godišnjeg Chopina održanog u Beču prigodom premijerne izvedbe njegovih varijacija na temu iz Mozartova Don Giovannija: ”Gospodo! Kapa dolje! Pred nama je genij”.

Varšavski pijanistički natječaj je za ljubitelje te vrste glazbe uvijek poseban doživljaj, ali ove je godine, zahvaljujući modernoj tehnologiji i izravnom prijenosu, imao globalni odaziv i diljem svijeta skrenuo pozornost na dio velikog europskog duhovnog naslijeđa te mnogima, barem u ta tri tjedna, učinio svijet boljim i humanijim

Bruceu (Xiaoyu) Liu, 1997. godine u Parizu rođenom potomku dvoje studenata iz Pekinga, odraslom u Kanadi, laureatu XVIII. međunarodnog natjecanja Chopinovog natjecanja može se bez zadrške reći: ”Kapa dolje!”

”U dvorani Nacionalne filharmonije osjećala se nezamisliva tenzija. U potpunoj tišini osjećalo se da se događa nešto posebno”, piše, ne skrivajući emocije, kritičar Marcin Majchrowski.

”Pera kritičara i komentatora jednostavno su utihnula, nemoćno tražeći adekvatne riječi za ono što se čulo”, primjećuje kritičar Andrzej Sulek.

Ukratko, to su neke od sažetih impresija nakon nastupa aktualnog laureata maratonskog Chopinovog natjecanja koji krasi životopise Maurizija Pollinija, Marte Argerich, Krystijana Zimermana, Adama Harasiewicza – prisjetimo se samo nekih od laureata.

Čudesne laureatove interpretacije, prelijepa pianissima i prekrasan nijansirani ton kristalne jasnoće, lirske poetske sekvence i duboka suzdržana emotivnost imale su, uz apsolutnu tehničku perfekciju neku novu, a opet autentičnu i iskrenu izražajnost jednog Horowitza i umjetnički nerv i temperament mladog Pogorelića.

Lavina oduševljenja zatečenog auditorija sručila se na društvenim mrežama, a u silnom oduševljenju jedan je komentator njegove izvedbe nazvao ”pravim čudom” (real miracle).

Superiorni nastup laureata tim je veći, budući da je za konkurente imao sve same iznimne pijanističke osobnosti. Za 27-godišnjeg Japanca Kyoheia Sorita, nesuđenog budističkog svećenika te odnedavno, osnivatelja japanskog Nacionalnog komornog orkestra, nositelja druge nagrade, jedan je kritičar ustvrdio da je ”svojom suptilnom i moćnom, izbalansiranom izvedbom, impresionističkim nijansama arpeggia i nevjerojatno širokim dinamičnim rasponom dostigao najvišu razinu interpretacije Chopinovog djela”.

S njim drugu nagradu dijeli Alexander Gadjiev koji je i dobitnik specijalne nagrade Krystian Zimerman za izvedbu Sonate u b-molu.

Posebnu pozornost i masu oduševljenih komentara propratilo je nastupe Japanke Aimi Kobayashi, ”svećenice u službi glazbe”, finalistice, koja je između ostalog, maestralno izvela set od 24 preludija u svom njihovom harmoničnom bogatstvu – od duboko doživljenih kontemplativnih minijatura, izmjenjivanih bravuroznim emotivnim ”olujama” sve do završnog burnog i dramatičnog Preludija u d-molu.

Decenijama duga dominacija pijanista podrijetlom iz istočnoazijskih zemalja, ponajprije Kine, predmet je mnogih recentnih rasprava i tumačenja.

Recepcija europske klasične glazbe, neodvojivog dijela najvećih duhovnih dostignuća europske civilizacije – na drugom kraju zemaljske kugle, u zemljama drugačije tradicije, religije, povijesti, mentaliteta pokušava se objasniti nizom čimbenika, uključivši i mogući utjecaj konfučijanske estetike na izraženi osjećaj Azijata za duhovno i mistično, nasuprot postmodernom pragmatizmu i liberalnom svjetonazoru zapadnih kultura.

Tek neprolazna ljepota europske glazbe, od Bacha i Mozarta do Mahlera, stvarane stoljećima unatrag, osvojila je suvremeni daleki istočnoazijski svijet.

Brojke otkrivaju masovno trajno zanimanje za tu glazbu. U Kini klavir uči svako treće dijete, za njih 30 do 40 milijuna klavir je instrument non plus ultra, kojeg se počinje učiti vrlo rano, pa se i talenti otkrivaju rano, često već s tri godine.

Tu je i podatak da je na konzervatorijima u SAD-u 80 posto studenata glazbe podrijetlom iz Kine, Tajvana, Japana i Južne Koreje. Na Googleu je zabilježen podatak da se u Kini godišnje prodaju dvije trećine proizvedenih klavira.

Konačno, tu je i činjenica da od ukupnih pet, u 21. stoljeću održanih pijanističkih natjecanja u Varšavi – natječaj o kojem sanja svaki pijanist – trojica laureata dolaze s te strane svijeta.

Slušajući ga, padaju vam na pameti riječi koje je, navodno, izrekao Robert Schumann komentirajući koncert 17-godišnjeg Chopina održanog u Beču prigodom premijerne izvedbe njegovih varijacija na temu iz Mozartova Don Giovannija: ”Gospodo! Kapa dolje! Pred nama je genij”

Mega zvijezda Lang Lang već više od 20 godina oduševljava slušatelje širom svijeta nevjerojatnom lakoćom kojom vlada klavirskom literaturom, a nedavno je koncertom u Carnegie Hallu Goldbergovim varijacijama J. S. Bacha zaslužio ne samo ovacije publike, nego su i sve eventualne povremene rezerve glede umjetničkog dosega njegovih tehnički blistavih interpretacija stavljene definitivno po strani, izvještava oduševljeni kritičar New York Classical Review.

Mimo sjajnog Seong-Jina Choa iz Južne Koreje, laureata prethodnog, 2015. godine održanog Chopinovog natječaja, nagrađena za interpretaciju mazurki bila je i izuzetna Kate Liu, Amerikanka podrijetlom iz Singapura.

Koncertnoj publici u Hrvatskoj, pak, nije nepoznat laureat iz 2000. godine, Yundi Li, ali i izvrsna atraktivna Yuja Wang.

Dakako, svi nabrojani, kao i svaki uspješan interpret, svejedno iz koje zemlje i iz kojeg kontinenta dolazi, dobro zna da su, uz talent ključni rad, disciplina, puno odricanja te potpuna posvećenost i ljubav prema glazbi neprolazne vrijednosti.

U povijest varšavskog natjecanja upisan je, nažalost, i poznat podatak da je daleke 1980. godine žiriju promakla iznimna pijanistička osobnost Ive Pogorelića, što je bio razlog da proslavljena Martha Argerich u znak protesta napusti žiri.

Mi ćemo ovom prigodom tek zazvati sjećanje na Pogorelićev koncert u Hrvatskom glazbenom zavodu i njegovu fenomenalnu izvedbu Sonate u b-molu, netom nakon povratka iz Varšave, na početku njegova puta prema velikoj pijanističkoj karijeri.

Konačno, tim putem ide i Aljoša Jurinić, finalist Chopinovog natječaja 2015. te laureat Međunarodnog natječaja Robert Schumann 2012., nositelj nagrada na još nekoliko međunarodnih natječaja, a koji je primus inter pares u generaciji mladih hrvatskih pijanista.

Varšavski pijanistički natječaj je za ljubitelje te vrste glazbe uvijek poseban doživljaj, ali ove je godine, zahvaljujući modernoj tehnologiji i izravnom prijenosu, imao globalni odaziv i diljem svijeta skrenuo pozornost na dio velikog europskog duhovnog naslijeđa te mnogima, barem u ta tri tjedna, učinio svijet boljim i humanijim.

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Je li Finska – Sibeliusova zemlja čudesa – u opasnosti?
  • Bulgakov – Prvi čovjek Kijeva koji pripada cijelom svijetu
  • Je li bezumni ruski režim strahom i torturom preradio čovjeka
  • I 700 godina nakon smrti Dante je ostao trajna inspiracija

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ODJECI Tagged With: Bruceu (Xiaoyu) Liu, Chopin, Ivo Pogorelić, Magdalena Maršavelski, Robert Schumann, Varšava

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT