autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Damir Urban, vrijeme mjereno pjesmama s ploča

Autor: Miljenko Jergović / 24.10.2021.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Vrijeme se mjerilo pjesmama s ploča. Gramofon sabirao je u sebi smisao ure i kalendara. U doba moje majke gramofon je bio mono, proizvod Iskre Kranj, a vrijeme se mjerilo singlicama.

Život je imao A i B stranu. Pjesma s B strane katkad je bila bolja i pamtljivija. A katkad bi se majka, u vlaku prema Pločama, natjecala s mladićem kojeg je upravo upoznala u kupeu, koja je pjesma na kojoj čuvenoj singlici bila na B strani. Imala je dobro pamćenje, i sve je mogla otpjevati. Nije zazirala od vlastitoga glasa, besramna moja majka.

Zatim su se doba premetnula – onako kako to biva u knjigama Annie Ernaux, kada se učas izmiješa intimni život s epohom – singlice su zamijenjene longplejkama, a gramofon postao je Tosca 21, sagrađen u zagrebačkom RIZ-u (još uvijek ga imam sačuvanog, zajedno sa zvučnicima).

Vrijeme koje se mjerilo novim muzičkim albumima se prema prethodnoj epohi odnosilo kao roman prema američkoj kratkoj priči. Struktura odrastanja i sazrijevanja našeg naraštaja struktura je muzičkog albuma, na kojem B strana nije više bila drugotna. Na albumima Azre najvažnija je često bila posljednja pjesma na B strani. Ili na albumima grupe Doors…

Ono što se, međutim, činilo nepromjenjivim i vječnim bilo je to mjerenje vremena pjesmama. U kalendarima smo se orijentirali preko glazbenih hitova. Onoga ljeta kada je Mišo Kovač na Splitskom festivalu pjevao pjesmu Stjepana Mihaljinca i Drage Britvića “Proplakat će zora”, svijet je po drveničkim ponistrama izvjesio bijele lancune, jer je nakon dugih godina Hajduk postao prvak, a mi smo proveli posljednje mirno i vedro ljeto pješačeći do Zaostroga i Donje Vale.

Muzika se svela na jednu od umjetnosti, rock se pretvorio u tek jedan pop-žanr, albumi su prorijedili, ponekad se čini da ih još izdaju samo rijetki umjetnici među muzičarima, dok su se ostali vratili u krajputašku birtiju, ili su se prerasporedili među influencere, starlete i domoljubne pjevače, plaćene da šute

Petnaestak godina kasnije svoje si ljubavi, prema sjećanju koje slijedi još trideset i pet godina zatim, ispraćao albumima Nicka Cavea.

Nezamislivo ti je bilo vrijeme, koje će nastupiti zatim, i koje se planetarno udesilo i usaglasilo s vremenima naših ratova, u kojem se njegovo proticanje više neće mjeriti pjesmama, singlicama i albumima, gramofonima i gramofonskim pločama. Uskoro je nastupio muk, bez hitova i bez festivala.

Muzika se svela na jednu od umjetnosti, rock se pretvorio u tek jedan pop-žanr, albumi su prorijedili, ponekad se čini da ih još izdaju samo rijetki umjetnici među muzičarima, dok su se ostali vratili u krajputašku birtiju, ili su se prerasporedili među influencere, starlete i domoljubne pjevače, plaćene da šute.

U to doba tišine i opće gluhoće, žamora loše glazbe i reklamnih songova, vremena u kojem više nema stanki i podsjetnika, radost ti, s godine na godinu, pričine Ripper, Amira Medunjanin, Damir Imamović, Rundek, Edo Maajka, te još poneki osamljeni songwriter i pjesmotvorac starinskog životnog ritma, u sinkopama muzičkih albuma.

I naravno, Damir Urban.

Nekadašnji pjevač i autor Laufera, riječke art-rock skupine, koja je nailazila na kraju jednog eklekticističkog stila, ustvari ćorsokaka u muzici, izvrgnuo se u vremenima bez pjesama i bez stila, u svojevrsnog čuvara sjećanja.

Dobar pjevač, teatralne bouvijevske impostacije, koja lako prelazi u maniru i u dosadu, snažne i zahtjevne scenske ekspresije, s mnogo kostima, šminke i scenografskih potrepština, i s isto toliko struje i svjetla, zatekao se u dobu kad ničega od toga više neće biti.

Mrtav je Bowie, nema novaca ni struje, svi teatri su zauzeti, muzika je ukinuta kao po talibanskom dekretu ili je svedena na nasnimljene blokove pretpotopnih hitova, koji se izmjenjuju na radio-postajama koje u svom posjedu drži lokalni gospodar jakuševačkog i medijskog smeća, tako da je pjesmopiscu ostalo samo da u nekom sirotinjskom kućnom aranžmanu piše pjesme, da ih snima i pjeva s prijateljima i za prijatelje.

Stigla je ponoć, nestalo je čarolije, kočije su se pretvorile u bundeve, konji-bijelci u miševe. Pepeljuga je ostala sa svojim pjesmama, na bunjištu, među puhovima…

S nailaskom kuge stvar se dodatno uozbiljila. Nije se više moglo svirati i pjevati ni za prijatelje – pjevanjem se virus najefikasnije prenosi – a blizina smrti vratila je svijet izvornim principima teatra. Urban je, čini se tako slušatelju, u više navrata, u različita epidemijska doba, u različitim raspoloženjima, pa i s različitim suradnicima, pokušavao snimiti album. Usput je pisao pjesme, vrlo raznolike, koje podsjećaju na različite etape njegove karijere. Na kraju, umjesto albuma koji bi žanrovski bio roman, snimio je nešto što podsjeća na dnevnik. U tom se kodu sluša, pružajući odistinski užitak.

Pjesnički, Urban je bolji nego ikad, kao da ga je neki đavo ili anđeo opasno nadahnuo.

Ali u tom albumu-dnevniku, koji ima i dnevnički naslov “Lipanj, srpanj, kolovoz”, jedna je pjesma izvan svih standarda. Pjesma po kojoj će njezin slušatelj pamtiti dan, sat i raspoloženje kad ju je prvi put čuo.

Vozio se kroz Gorski kotar, iznenada je desetog dana listopada zaprijetila zima, kiša samo što se nije pretvorila u snijeg, s brda se spuštala magla, automobili na mokroj cesti usporavali su sluteći nesreću, a s CD-a je krenuo “Ludi Škarpa”.

Možda se radi o songu pisanom za kazališnu predstavu, možda je autor usred nekog unutarnjeg ili svehrvatskog lokdauna pokušao napisati dječju pjesmicu, onakvu kakve su se po društvenoj obavezi i po obavezi umjetničke inspiracije pisale u socijalistička doba dječjih glazbenih festivala, tko zna o čemu je tu zapravo riječ, i što je Damira Urbana navelo da “Ludog Škarpu” napiše, odsvira i otpjeva, ali je stvorio gotovo neobjašnjivo, minimalističko remek-djelce, potpuno izvan svakog aktualnog konteksta, a istovremeno nevjerojatno asocijativno. (Iz nekoga mog razloga “Ludi Škarpa” me je u naslovu i u fabularnoj slutnji podsjetio na “Fras u šupi”, konceptualnu akciju beogradskog pjesnika Miloša Komadine, čuvenog zemunskog prozaista i romanopisca Davida Albaharija, i grupe Električni orgazam.

Čini mi se da su godine bile 1983. ili 1984, kada su prema naslovu “Fras u šupi” pisali pjesmu, priču, knjigu priča…

E, tako bi se po Urbanovom “Ludom Škarpi” dao napisati roman, pjesma, knjiga dvadeset istoimenih priča od dvadeset različitih autora.

A što ovu pjesmu čini tako asocijativnom, magično influentnom, ne znam, nemam pojma, samo joj se divim.

U trenutku, pomislio sam, kao da su u Damiru Urbanu na čas uskrsnuli Kurt Weill i Bertolt Brecht, i još Dragan Laković, da “Ludoga Škarpu” otpjeva u nebeskoj verziji.

Život je imao A i B stranu. Pjesma s B strane katkad je bila bolja i pamtljivija. A katkad bi se majka, u vlaku prema Pločama, natjecala s mladićem kojeg je upravo upoznala u kupeu, koja je pjesma na kojoj čuvenoj singlici bila na B strani. Imala je dobro pamćenje, i sve je mogla otpjevati. Nije zazirala od vlastitoga glasa, besramna moja majka

Rado bih još o dvije pjesme s dvostrukog CD-albuma (valjda će biti i dvostruki gramofonski LP, valjda nije ovo samo za auto i kompjutor?), koje su me pogodile kao snježna gruda u grudi.

Prvu, “Sama” čuo sam gledajući spot – što katkad zna biti fatalno pogrešno, jer je sad uzalud pokušavam čuti, a da mi pred očima ne poteku slike. Autorica spota Milica Czerny iskoristila je čudesno djetinje lice riječke glumice Jelene Lopatić, upotrijebivši ga na način na koji ga, na žalost, nitko još nije na hrvatskom filmu i u teatru.

I opet je sve tako svedeno, crno-bijelo, u nekoj minimalnoj gesti i grimasi teče pjesma koju njen slušatelj otplače u sebi, a da zapravo i ne zna što to i kome to plače.

Drugu pjesmu, “Male dame”, srećom sam najprije čuo, pa su sve slike moje privatne. “Male dame” vedra su i daleka reminiscencija ljetne pjesme. Nešto kao Škarpa za veliku djecu.

Prođe li jednom i ova kuga, kao što su prošle sve kuge kroz ljudsku povijest, ili se naviknemo na nju, kao što smo se navikli na sve kugi inferiorne infekcije, koje nailaze sezonski i nikad ne iščeznu, u općoj pustoši koja će ostati iza naših uvelike kolektiviziranih strahova, zloupotrijebljenih od čudovišta globalne ekonomije, ostat će, vjerujem, nekoliko dobrih knjiga, pripovijetki, romana i pjesničkih zbirki, možda i neki film, sjećanje na televizijsku emisiju, serijal novinskih članaka, poneka objava rijetkih fejsbučkih genija, te pjesme to dvoje-troje osjetljivijih ljudi, koji nam čuvaju iluziju da se vrijeme ne mjeri godinama, danima ili minutama, nego se mjeri pjesmama.

Dok su se sve ribe prvi put pitale tko je taj ludi Škarpa, niz vjetrobransko su se staklo slivale suze, koje su u monotonom ritmu brisali automobilski brisači. I ne bi za tim suzama ostalo baš nikakvog traga.

Još uvijek najistinitija razlika među ljudima sadržana je u pjesmama koje vole. Ili na koje su spremni zaplakati.

Ili optužiti nebo da plače pred snijeg.

(Nije dopušteno preuzeti ovaj sadržaj bez autorove dozvole. Prenosimo sa autorova portala).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Muškarci koji razgovaraju s lubenicama
  • Bolesno je ljude maltretirati zbog onoga o čemu maštaju
  • Poetika prevare: natječaj koji je trajao cijelu jednu sekundu
  • Bez HRT-a cijela Hrvatska pretvorila bi se u HRT
  • Elizabeta II kosmičko je Zrće, Zlatni rat i Dubrovnik
  • Život u režiji međugorskog vidioca, policije i huligana
  • Jedan zagrebački putopis: Hrelić
  • Emmanuel Macron ili zašto na izborima u Francuskoj pobjeđuje uvijek Marseljeza
  • Ivica Osim: “Pa da se i vi sjetite da sam se rodio u Sarajevu”
  • Korisno je šutjeti o onom što je očigledno

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Azra, Damir Urban, Miljenko Jergović, Mišo Kovač, vrijeme

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT