autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Daša Drndić na daskama: Predstavom do katarze?

Autor: Svjetlana Hribar / 20.05.2019. Leave a Comment

Svjetlana Hribar

Svjetlana Hribar

Po romanu Daše Drndić ”Leica format” u riječkom je kazalištu praizvedena istoimena predstava najavljena kao ”dijalog autorice s gradom”.

Poznavala sam Dašu Drndić, pročitala sam sve njene knjige i kroz napisano upoznala njen život. Jer u svojim romanima Daša Drndić majstorski prepliće faktografiju i fikciju uvodeći u narativ dokumentarne rukavce, ali unatoč fragmentarnom pisanju čitatelju podastire čvrstu fabulu koja uvijek odražava njen stav, njene borbe, razmišljanja, osjećaje … U svojim knjigama Daša Drndić se razotkriva pred čitateljem ne tražeći da ju voli ili razumije. Ona naprosto piše onako kako misli. A to kako je Daša mislila u meni je uvijek izazivalo duboko divljenje i poštovanje.

Pitala sam se je li uopće moguće taj disperzirani narativ postaviti na scenu!

Adaptaciju i dramatizaciju teksta predstave potpisuje Goran Ferčec. Daša mi je govorila kako bi baš njemu prepustila svaki svoj roman s punim povjerenjem.

Adaptaciju i dramatizaciju teksta predstave potpisuje Goran Ferčec. Daša mi je govorila kako bi baš njemu prepustila svaki svoj roman s punim povjerenjem. Ipak, mislila sam, zašto baš ”Leica format”?

Ipak, mislila sam, zašto baš ”Leica format”?

U toj knjizi, tiskanoj 2003. godine, ona govori o Rijeci. Ni prva, ni zadnja. Ali za razliku od onih koji se ovog grada sjećaju s nostalgijom ističući romantične trenutke iz mladosti ili nižući slike iz djetinjstva poput slatkorječivog spomenara, Daša Drndić vidi Rijeku onakvom kakva jest. Realno. K tomu u teškom vremenu. Ne vidi razloga za uljepšavanje onoga što lijepo nije.

Vjerna svom dokumentarističkom istraživanju Daša Drndić suočava nas i s Rijekom kakva je nekad bila. S gradom koji je početkom 20. stoljeća imao tramvaj (prije Zagreba), kazalište, dvadesetak kinematografa i barem toliko hotela; Rijeka je u to vrijeme bila industrijski grad, ali i kulturno središte, povezana brodskom linijom s Amerikom!

Likovi koje uvodi u roman ”Leica format” svjedoče o Rijeci kroz cijelo 20. stoljeće, da bi im se osobnim zapažanjima pridružila na samom kraju stoljeća, u devedesetima, kad je izabrala ovaj grad kao mjesto svog življenja.

I otkrila ksenofobiju, netrpeljivost, agresiju, zatvorenost, hladnoću, malomišćansku posvećenost ispraznosti … sve ono po čemu Rijeka nije bila poznata.

A to se gradu te 2003. godine nije dopalo! Nije mu se dopalo do te mjere da napisano autorici nije oprostio do smrti!

Likovi koje Daša Drndić uvodi u roman ”Leica format” svjedoče o Rijeci kroz cijelo 20. stoljeće, da bi im se osobnim zapažnjima pridružila na samom kraju vijeka, u devedesetima. I otkrila ksenofobiju, netrpeljivost, agresiju, zatvorenost, hladnoću, malomišćansku posvećenost ispraznosti … sve ono po čemu Rijeka nije bila poznata

Goran Ferčec nije iznevjerio Dašu Drndić! Na sceni je Ona, njen jezik i misao. U izvornoj formi. Tanja Smoje igra ju s mjerom koja zadivljuje.

Sve ono što su Daši Drndić zamjerali dušebrižnici ovoga grada nakon knjige ”Leica format” našlo se u predstavi. Baš onako kako bi Daša željela. Istinito, ali ne sa zlobom, već s pedagoškom notom! Prošarano sjećanjima, dokumentaristikom i emotivnim trenucima.

Režija Franke Perković podcrtava te emocije koje se nalaze na svakoj stranici naizgled suhog faktografskog teksta vodeći nas diskretno kroz dvosatnu predstavu kao kroz život. Život jednog grada, njegovih stanovnika, slučajnih prolaznika i onih koji su tu došli da ostanu.

Ljudi iz malih sredina ne vide grad očima onih koji su proputovali svijet, živjeli život bogat događajima, upoznali ljude vrijedne sjećanja i spominjanja … Biti jedna od žaba uvijek u istoj bari, brčkati se u gustoj žabokrečini, kolektivno kreketati i samozadovoljno obavljati jednostavni reproduktivni ciklus nikada nije bio izbor Daše Drndić. Ona je htjela više, bolje i dalje.

Izdvajala se revolucionarnim idejama koje je naslijedila od svojih predaka, antifašizmom u krvi i silnom potrebom za znanjem, a istovremeno osjetljivošću na sudbine malih, običnih ljudi i onih drugačijih, koje je željela zaštititi.

Kad je i sama postala ”drugačija”, odlučila je odseliti iz Beograda u kojem je živjela četrdeset godina.

Sve ono što su Daši Drndić zamjerali dušebrižnici ovoga grada nakon knjige ”Leica format” našlo se u predstavi. Baš onako kako bi Daša željela. Istinito, ali ne sa zlobom, već s pedagoškom notom! Prošarano sjećanjima, dokumentaristikom i emotivnim trenucima. Režija Franke Perković podcrtava te emocije koje se nalaze na svakoj stranici naizgled suhog faktografskog teksta vodeći nas diskretno kroz dvosatnu predstavu kao kroz život

Pred sam kraj njenog života, posjećujući je u bolnici, pitala sam ju zašto Rijeka. Osim što je u tom trenutku u Rijeci živio njen otac, Daša Drndić nije imala nikakve veze s Rijekom. Rođena je u Zagrebu, a i dramaturškim radom na Trećem programu radio Beograda bila je najviše upućena na Zagreb, bila je poznata u krugovima svoje profesije i možda ne bi prošla ono što je prošla u Rijeci!

Rekla mi je: ”U Zagrebu bih, vjerujem, lakše dobila posao u struci, tamo sam imala prijatelje koji bi me zaštitili od neimaštine i beznađa. U Zagrebu bi, možda, sve bilo drugačije, ali onda ne bi bilo ovih knjiga. A ja sam imala takvu potrebu pisati o svemu što se događa oko mene. I to je bio moj izbor koji nisam nikad požalila!”

”Leica format” peta je knjiga Daše Drndić u njenom riječkom dijelu života. Za koji u romanu kaže da je malen i kratak, nikakav, šupalj i štur … u mrtvom, malom gradu koji je nekad, kao i ona, bio posve, posve živ i velik.

”Sad oboje tavorimo u vlastitoj malenosti, ja ljuta, on nijem, svjedoci naše uzajamne bijede. Očevici umiranja onog drugog, njušitelji rasapa naših nutrina. Tražimo vlastito bilo, tražim ja grad, traži on mene, poluslijepi bauljamo, tapkamo po ljepljivoj rastočenoj masi naših prošlosti, bolesni i nerazdvojni neprijatelji dok nas smrt ne rastavi.”

Danas, s distance od šesnaest godina i još četiri romana nastala u posljednjih deset godina autoričina života, događanja u predstavi ”Leica format” doživljavamo drugačije nego pri prvom čitanju knjige. Tekst je isti, dramaturški pročešljan i sklopljen u napetu priču, ali danas u njemu otkrivamo slojeve koji anticipiraju kasnija događanja. Otkrivamo boljetice uzrokovane stresom i poniženjem na koje tada nije obraćala pažnju, a koje su se pretvorile u kobnu bolest. Mala astma, velika astma.

Biti jedna od žaba uvijek u istoj bari, brčkati se u gustoj žabokrečini, kolektivno kreketati i samozadovoljno obavljati jednostavni reproduktivni ciklus nikada nije bio izbor Daše Drndić

Na jednom mjestu u ”Leici” Daša Drndić piše: ”Moja sjećanja nisu ovdje, jer, kako rekoh, ovdje ni na groblju nemam nikoga. To je, sad vidim, moje najveće nemanje, to nemanje mrtvih u blizini. Kad bih imala nekoliko vlastitih mrtvaca u blizini, makar u prahu, možda bi bilo bolje. Što ako ovdje umrem?”

S godinama, s uspjehom njenih romana, s domaćim i međunarodnim nagradama, s prijevodima njenih knjiga na dvanaest jezika – iako je i dalje živjela na istom mjestu, u zgradi s drvenim međustropnim konstrukcijama i nakrivljenim stubištem, na trećem katu bez lifta – Daša Drndić pomirila se s gradom koji je izabrala za život.

I počinak nakon smrti.

Što će grad na to reći ostaje da vidimo na reprizama predstave ”Leica format”. Čija je praizvedba ispraćena dugim, gromoglasnim, ganutljivim aplauzom. Dovoljno za katarzu?
 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Treba li se radovati jačanju turizma u Rijeci?
  • Tinka Kalajžić i riječki gimnazijalci ne boje se migranata
  • U El Shattu se živjelo utopiju
  • Ljeto na Kantridi – festival na Morskom prascu
  • Spuštanjem glave pred agresijom, priznajemo pobjedu zla
  • Lennon: glad za suvremenom glazbom – paradnog je karaktera
  • ”Tok” – zagonetna umjetnička knjiga Nike Petković
  • Valter Dešpalj, jedinstveni glazbenik i sjajan čovjek
  • Ne znam jesu li gore vijesti iz zemlje ili svijeta!
  • GOTOVO JE! Neka nam dragi Bog pomogne…

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Beograd, Daša Drndić, Franka Perković, Goran Ferčec, Leica format, Rijeka, Tanja Smoje, Zagreb

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT