autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Desmond Tutu, Evanđelje u obrani crnačke ljudskosti

Autor: Alen Kristić / 27.12.2021.

U slučajnosti da se kao crnački dječak rodio u Južnoj Africi 7. listopada 1931. gdje je 4,5 milijuna bijelaca nepravedno vladalo nad 23 milijuna crnaca oslanjajući se na apartheid – državni režim koji isključuje višerasno društvo provodeći praksu odvojenosti bjelačkog i nebjelačkog stanovništva – Desmond Tutu je prepoznao milosni poziv da svoj život posveti duhovnom ozdravljenju južnoafričkog društva – ukidanju apartheida – kako bi radost slobode mogli doživjeti i ugnjetavani crnci i strahom zarobljeni bijeli ugnjetavači.

Nobelova nagrada za mir koju je 1984. dobio Desmond Tutu – prvi crnac izabran za biskupa Anglikanske Crkve – predstavljala je svjetsko priznanje za njegov način borbe protiv apartheida utemeljen na nenasilju za koje je Desmond Tutu nadahnuće uvijek iznova pronalazio u primjeru Isusa iz Nazareta, ali borba protiv zloće rasizma – ozakonjene u Južnoj Africi uvođenjem apartheida nakon izborne pobjede Nacionalne stranke 1948. – tada ni izbliza nije bila gotova jer je rasizam duboko ukorijenjen u južnoafričku povijest počevši od prvih europskih useljavanja.

Začeci zla

Nadajući se uspješnom putovanju do Indije, portugalski je pomorac Vasco da Gama 1497. godine južni kopneni završetak afričkog kontinenta nazvao Rtom dobre nade.

Upravo su se na njega 6. travnja 1652. iskrcali prvi europski doseljenici – stotinjak Nizozemaca i Nijemaca bilo je zaduženo za izgradnju luke koja će europskim lađama olakšati putovanja do Indije.

Sljedećih godina pridružio im se tako veliki broj bijelih doseljenika – uglavnom Nizozemaca – da je pored afričkih starosjedilaca – Bušmana i Hotentota – nastanjenih na jugu Afrike od III. stoljeća prije Krista – nastala velika kolonija bijelaca.

Želeći se razlikovati od afričkih starosjedilaca, njezini su se stanovnici počeli od 1706. nazivati Afrikaneri i govoriti jezikom zvanim afrikaans.

Desmond Tutu se iznenada našao pod pritiskom i prijetnjom nekadašnjih prijatelja. Od istine nije uspjela pobjeći ni bivša žena Nelsona Mandele, Winni Madikizela-Mandela, okrivljena za osam ubojstava i osamnaest teških povreda ljudskih prava

Žeđ Engleske za kolonijalnim posjedima presudila je da Afrikaneri, kasnije nazivani i Burima, ne ostanu jedini bijeli doseljenici na jugu afričkog kontinenta.

Od 1795. onamo su u velikom broju počeli pristizati engleski doseljenici, što je na koncu dovelo do sukoba dviju etničkih skupina bijelaca koji je prerastao u Anglo-burski rat (1900.-1902.) iz kojega su kao pobjednici izašli engleski doseljenici čija je prevlast na jugu afričkog kontinenta trajala do 1946. godine, kad je prevlast iznova pala u ruke Afrikanera koji će u Južnu Afriku dvije godine kasnije i uvesti apartheid čije zlo će zajedno s crncima i mulatima osjetiti također Indijci i drugi Azijci dovedeni na jug Afrike za vrijeme engleske prevlasti.

Sukobe između bijelih doseljenika pratili su ne manje krvavi sukobi bijelaca s afričkim plemenima od kojih se pleme Zulu istaklo iznimnom hrabrošću.

Bez obzira na međusobne sukobe iza kojih se krila borba Engleske i Nizozemske za prevlast na jugu Afrike, dvije etnički različite skupine bijelaca ujedinjavao je osjećaj nadmoći nad afričkim plemenima u kojima su gledali ljude manjeg dostojanstva, predodređene da im služe kao robovi i slabo plaćena radna snaga.

Više od svih na to je upućivao otac apartheida – Theophilus Shepstone – državni sekretar za urođenike u oblasti Natal preko kojega je Engleska nastojala postići ujedinjenje bjelačkih kolonija koje su u međuvremenu postale samostalna upravna područja – državice (Oranje, Transvaal i Natal) u Uniju koja će se podvrgnuti vlasti engleske krune.

Posljedica takvih nastojanja bilo je osnivanje Južnoafričke Unije 31. svibnja 1910. godine, u kojoj su uz pristanak Engleske samo bijeli muškarci dobili pravo glasa što je predstavljalo pobjedu ideja Theophilusa Shepstona.

Kao znak prosvjeda protiv takve politike nastala su brojna udruženja obojenih građana među kojima se po važnosti izdvaja Južnoafrički domorodački nacionalni kongres utemeljen 1912. godine, a 1921. preimenovan u Afrički nacionalni kongres (ANC) – glavni protivnik apartheida.

Uslijedile su godine obilježene donošenjem niza zakona usmjerenih učvršćivanju i očuvanju vlasti bjelačke manjine nad crnačkom većinom zbog kojih je društvo Južnoafričke Unije tonulo u sve dublju krizu koja je po svemu sličila građanskom ratu.

Upravo kad je sedamdesetih godina prošlog stoljeća kriza bila na vrhuncu – nakon što je 1960. zabranjen ANC, a 1961. proglašena Južnoafrička Republika – anglikanski svećenik Desmond Tutu počeo je na sebe privlačiti pažnju nemilosrdno kritizirajući apartheid kao nemoralnu i s evanđeljem nepomirljivu ideologiju koju uz pomoć međunarodnog pritiska treba srušiti južnoafrički narod oslanjajući se na snagu nenasilja – građanski neposluh.

Dječački snovi 

Još u dječačkim danima Desmond Tutu se upoznao s rasizmom učeći povijest iz udžbenika u kojima su crnci predstavljani kao kradljivci stoke.

Prodavajući orahe i lješnjake na kolodvoru Johannesburga, sanjao je o tome da postane liječnik, ali za tako skupo školovanje nisu bile dostatne skromne plaće Desmondovih roditelja – učitelja i sluškinje.

Nakon što je postao učitelj, suočio se sa zakonom južnoafričke vlade prema kojemu su crnački učenici trebali dobivati lošiju naobrazbu od bjelačkih. Protiveći se zakonu po kojemu se namjerno trebalo ograničiti znanje crnih učenika Desmond je napustio mjesto učitelja. Završivši teološki fakultet 1961. zaređen je za anglikanskog svećenika.

Putovanja u Englesku upoznala su ga s bijelcima sposobnim da u čovjeku crne boje kože prepoznaju brata jednakog dostojanstva, sličnom bijelom svećeniku Trevoru Huddlestonu koji je četrnaestogodišnjeg Desmonda oboljelog od tuberkuloze tijekom dvije godine svakog dana posjećivao u bolnici.

Zahvaljujući ovim iskustvima Desmond Tutu je shvatio kako borba protiv apartheida ne podrazumijeva samo borbu za slobodu crnačkog stanovništva nego i borbu za slobodu bijelaca koje je apartheid podvrgao stalnom strahu od crnog čovjeka.

Bez obzira na međusobne sukobe iza kojih se krila borba Engleske i Nizozemske za prevlast na jugu Afrike, dvije etnički različite skupine bijelaca ujedinjavao je osjećaj nadmoći nad afričkim plemenima u kojima su gledali ljude manjeg dostojanstva, predodređene da im služe kao robovi i slabo plaćena radna snaga

Presudni zaokret u životu Desmonda Tutua predstavlja poznato pismo koje je kao anglikanski dekan Johannesburga 6. svibnja 1976. uputio premijeru Johnu Vorsteru pozivajući ga na dijalog i ukidanje okrutnih zakona apartheida prije nego bjelačka nepravda prouzroči požar nasilja kojemu neće izmaći ni jedan zakutak Južne Afrike.

Vorster se oglušio na Desmondovo pismo, a posljedica je bio krvavi ustanak crnačkog stanovništva tijekom kojega je od strane bjelačke vlasti ubijeno na tisuće crnaca.

Desmond Tutu je, poput starozavjetnih proroka, jednako oštro osuđivao bjelačko i crnačko nasilje upozoravajući kako će bijeg bjelačke vlasti od neizbježnih društvenih promjena samo uvećati bijes crnaca ohrabrujući među njima zagovornike osvete i nasilja.

Posebnoj snazi i političkoj težini njegovih nastupa protiv apartheida pridonijelo je proglašenje Desmonda generalnim tajnikom Južnoafričkog crkvenog vijeća (SACC) 1978. iza kojega je stajalo trinaest milijuna kršćana iz dvadeset i tri kršćanske crkve i jedanaest religioznih pokreta kršćanskog usmjerenja.

Riskirajući život i sigurnost obitelji, Desmond Tutu je svaki nastup u javnosti koristio za proročko svjedočanstvo protiv ponižavajućih zakona apartheida.

Putovanja izvan Južne Afrike bila su za njega prigoda da upozna svjetsku javnost s istinom o Južnoj Africi. Otvoreno je govorio o osnivanju crnačkih geta – homelanda – u koje su crnci nasilno protjerivani iz plodnih i bogatih područja Južne Afrike rezerviranih za bijelce.

Raskrinkavao je nastojanje bjelačkih vlasti da crnce učine strancima u vlastitoj domovini zakonom po kojemu su kod sebe uvijek morali imati putovnicu.

Osuđivao je postojanje nomadskih crnačkih radnika što su boraveći i po jedanaest mjeseci daleko od obitelji zatočenih u getima radili u bjelačkim gradovima za ponižavajući niske plaće što je za posljedicu imalo razaranje obiteljskog života crnog čovjeka.

Prosvjedovao je protiv zabrane mješovitih brakova kojom je razlika u rasi postajala zaprekom ostvarenju braka ljubavlju povezanih osoba.

Svjedočio je o zatvaranjima obojenih građana od strane policije bez sudskih naloga i dokaza o krivnji kao i o zatvorskim mučenjima i isključivanju iz ljudske zajednice puštenih zatočenika.

S osudom je govorio kako vlada godišnje za obrazovanje jednog crnog djeteta izdvaja desetinu onoga što izdvaja za izobrazbu jednog bijelog djeteta.

Desmondovi pozivi svjetskoj javnosti da izvrši ekonomski pritisak na južnoafričku vlast na koncu su urodili plodom.

Bio je to preduvjet da južnoafrički građani, ohrabreni Desmondovim pozivom na građanski neposluh, prisile oslabljenu bjelačku vlast na pregovore što je konačno 2. veljače 1990. dovelo do ukidanja apartheida što je svečano proglasio posljednji predsjednik apartheidske Južne Afrike – Frederik Willem de Klerk. 

Istina i pomirenje

Četiri godine kasnije održani su prvi slobodni izbori na kojima je pobijedio poznati vođa ANC-a Nelson Mandela, ali južnoafričko društvo je i dalje bilo daleko od istinskog mira zbog dubokih jazova između građana crne i bijele boje kože. Trebalo ih je premostiti mostovima opraštanja i pomirenja ne zaboravljajući istinu i pravdu.

Kao znak prosvjeda protiv takve politike nastala su brojna udruženja obojenih građana među kojima se po važnosti izdvaja Južnoafrički domorodački nacionalni kongres utemeljen 1912. godine, a 1921. preimenovan u Afrički nacionalni kongres (ANC) – glavni protivnik apartheida

Upravo stoga je 1995. osnovana Komisija za istinu i pomirenje koju je predvodio Desmond Tutu. U sljedeće dvije godine Komisija je – saslušavajući počinitelje i žrtve – istražila zločine počinjene u Južnoj Africi između 1960. i 1994.

Priznanje počinjenog zločina i kajanje osiguravali su počiniteljima pomilovanje, ali nisu svi s radošću dočekali istinu do koje su došli Desmond Tutu i njegovi suradnici.

Pored činjenica o zločinima koje je počinila negdašnja bjelačka vlast Komisija je došla do činjenica o zločinima koje su u vrijeme borbe protiv apartheida počinili pripadnici nove vlasti – ANC-a.

Desmond Tutu se iznenada našao pod pritiskom i prijetnjom nekadašnjih prijatelja. Od istine nije uspjela pobjeći ni bivša žena Nelsona Mandele, Winni Madikizela-Mandela, okrivljena za osam ubojstava i osamnaest teških povreda ljudskih prava.

Objavljujući pravu istinu – neuljepšanu od starih i novih vlastodržaca – Desmond Tutu i njegovi suradnici omogućili su stvaranje ozračja u kojemu može doći do istinskog opraštanja i pomirenja.

Na taj je način Desmond Tutu ostao vjeran mjeri čovječnosti koju je zagovarao čitava života – onoj Isusovoj – stavljajući istinu i dobro ljudske obitelji iznad zatvaranja u sebične krugove moći zasnovane na rasnoj, vjerskoj ili nacionalnoj pripadnosti.

Bio je borac za ljudska prava. Koristio se svojim ugledom u kampanjama za pomoć potlačenima i u borbi protiv AIDS-a, tuberkuloze, homofobije, siromaštva i rasizma. Naročito se zauzimao za problema Trećeg svijeta.

Osim Nobelove nagrade 1984. dobio je Nagradu Albert Schweitzer za humanost 1986. godine, Gandhijevu nagradu za mir 2005. godine, Predsjedničko odličje slobode u 2009. godini te mnoge druge.

Preminuo je u Oasis Frail Care Centre u Cape Townu 26. prosinca 2021. u 90. godini života od posljedice raka prostate od čega se liječio od početka 1997.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Testamentarne misli Amosa OZ-a (1)
  • O gluposti
  • Uskrs je teže komercijalizirati i banalizirati od Božića
  • Saga o kenijskoj ekološkoj junakinji (V)
  • Saga o kenijskoj ekološkoj junakinji (IV)
  • Saga o kenijskoj ekološkoj junakinji (III)
  • Saga o kenijskoj ekološkoj junakinji (II)
  • Čitajući Radomira Konstantinovića u Sarajevu (4)
  • Saga o kenijskoj ekološkoj junakinji (I)
  • Polazišta za doprinos islama globalnom ekološkom obraćenju

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ODJECI Tagged With: Afrički nacioalni kongres, Alen Kristić, Anlikanska Crkva, Cape Town, Desmod Tutu, Južna Afrika, Nelson Mandela, Winni Madikizela-Mandela

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT