autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Domoljublje koje me ostavlja nijemog, u divljenju i sramu

Autor: Branimir Pofuk / 11.01.2017. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaJa sam rođen ovdje i osjećam se Zagrepčanin – kaže Paul Schreiner, glavni lik prve epizode dokumentarne serije Stambeno pitanje koja je prvog ponedjeljka ove godine emitirana na Hrvatskoj televiziji. Namjera je autorice serije Silvane Menđušić da preko sudbine odabranih kuća u Hrvatskoj ispriča priče njihovih stanara.

Preko priča o neriješnim pravno-imovinskim odnosima i neispravljenim starim nepravdama priča se i opća povijest država koje su nastajale i nestajale na ovom tlu, kao i o ovoj današnjoj. To je, kako kaže podnaslov serije, povijest Hrvatske po metru četvornom.

Preko sudbina kuća pričaju se vrlo osobne priče njihovih nekadašnjih stanara, vlasnika i zakinutih nasljednika. Serija, nastala u produkciji Studija Dim za HRT, u prvom je nastavku donijela potresnu, strašnu, nesretnu, tragičnu i dirljivu priču o Paulu Schreineru i njegovoj obitelji.

Važnost i poučnost te priče je takva da bi se ona mogla i trebala prikazivati u hrvatskim školama, na satovima povijesti. Naslov prve epizode Stambenog glasi: Tri države protiv Paula Schreinera.

Kuća u središtu pozornosti te epizode velika je zgrada, izgrađena u prvoj polovici 20. stoljeća kao obiteljska vila Schreinerovih u samom središtu Zagreba, u Deželićevoj 33.

Priča nije nepoznata hrvatskoj javnosti, jer Paul Schreiner je, najprije na talijanskom, a onda i na hrvatskom, u prijevodu Suzane Glavaš i izdanju Frakture, objavio knjigu svojih sjećanja pod naslovom “Spašeni iz Zagreba”

Izgradio ju je za svoju veliku obitelj Armin Schreiner, uspješan zagrebački poduzetnik, osnivač velike tvornice keramike Zagorka u Bedekovčini i važan čovjek za izgradnju i modernizaciju Zagreba kakvog i danas poznajemo.

U jednom od prvih prizora izvrsnog dokumentarca, njegov unuk Paul Schreiner kameri, ali i svojoj supruzi Ilani i sinu Danielu, s kojima je došao iz talijanske Novare gdje već desetljećima živi, pokazuje ime svog djeda na jednoj od lijepih keramičkih pločica kojima je i danas popločan poznati Marićev prolaz u centru Zagrebu, između Gajeve i Praške ulice.

Paul Schreiner rođen je u Zagrebu 1928. godine.

Razvod njegovih roditelja, nakon kojeg je nastavio živjeti s ocem Ferdom u Bedekovčini, dok je njegova mlađa sestra Helga ostala s majkom Gretom u Zagrebu, ostao bi tek jedna prilično uobičajena životna priča i epizoda, da nije došla 1941. godina i ustaška NDH.

Priča nije nepoznata hrvatskoj javnosti, jer Paul Schreiner je, najprije na talijanskom, a onda i na hrvatskom, u prijevodu Suzane Glavaš i izdanju Frakture, objavio knjigu svojih sjećanja pod naslovom “Spašeni iz Zagreba”.

Najprije su ustaše, već u lipnju 1941., došle po Paulova djeda Armina. Nakon kalvarije po ustaškim logorima diljem Hrvatske, skončao je negdje krajem 1941. ili početkom 1942. u Jasenovcu.

Istražujući arhivsku građu, Silvana Menđušić je pronašla i službeni dopis kojom ustaška država u proljeće 1942. već ubijenog Armina Schreinera obavještava da mu je oduzeta sva imovina, uključujući tvornicu u Bedekovčini i vilu u Deželićevoj ulici.

Utočište je našao u mjestu Maće, kod obitelji zagrebačkog novinara Emerika Glojnarića koja ga je do kraja rata skrivala u skrovištu pod sijenom u štali. Oca više nikada nije vidio, a dan nakon što je Gestapo odveo stanare, na sam Božić ustaše su došle po vrijedan namještaj. Radilo se, očito, i na blagdane

Na sam Badnjak 1941., Gestapo je iz njihova stana u Bedekovčini, gdje je Ferdo Schreiner vodio tvornicu svog oca, odveo najprije Paulovu maćehu i njenu majku, a potom i samog Paula i njegova oca. Sluteći što se sprema, otac je Paulu, tada dječaku od 13 godina, u tim posljednjim satima slobode dao detaljne upute što da radi i kamo da ide ako ostane na slobodi i sam.

Utočište je našao u mjestu Maće, kod obitelji zagrebačkog novinara Emerika Glojnarića koja ga je do kraja rata skrivala u skrovištu pod sijenom u štali. Oca više nikada nije vidio, a dan nakon što je Gestapo odveo stanare, na sam Božić ustaše su došle po vrijedan namještaj. Radilo se, očito, i na blagdane.

Osim očevih uputa, Paulu je život spasila i njegova teta Lili Reich. Naime, samo jednom Paul je napustio svoje skrovište u Maću i s krivotvorenim dokumentima otišao posjetiti svoju majku, sestru i ostatak obitelji u Zagrebu.

Upravo tog dana ustaše su došle u kuću u Deželićevoj 33, pokupile čitavu obitelj njegove tete, i Paula skupa s njima, i odvele ih u sabirni centar u zgradi Gimnazije u Križanićevoj, odakle su vlakovima transportirani u Auschwitz.

Teta Lili je šakom zlatnog nakita potkupila jednog stražara da pusti njenog nećaka. Majku i sestru, koja je imala samo deset godina, i koje su živjele na drugoj adresi, kasnije su odveli i ubili u Jasenovcu.

Tako je Paul dočekao kraj rata kao jedini preživjeli iz velike obitelji. Tu nastupa druga država koja zadržava svu imovinu koju su, istrijebivši vlasnike i stanare, otele ustaše.

S trećom državom, Republikom Hrvatskom, Paul Schreiner već preko dvadeset godina vodi kafkijanski spor ne uspijevajući dobiti povrat imovine.

Razočaran je ne samo time što današnja hrvatska država, koja je sada i članica Europske unije, ne vraća njegovu imovinu, nego što se, kako kaže, uopće nema s kim razgovarati o mogućoj nagodbi.

Najpotresniji prizor dolazi na samom kraju filma, na mirogojskom groblju. Tamo je nekoliko četvornih metara zemlje koje je Paul Schreiner uspio ne vratiti, nego otkupiti, i na mjestu gdje je to nekada učinio njegov djed, ponovno podići grobnicu obitelji Schreiner. U njoj ne leži nitko, ona je samo spomenik s imenima svih članova obitelji ubijenih u Jasenovcu i Auschwitzu

Jedina mu je utjeha, priča u filmu Paul Schreiner, to što je u kući u Deželićevoj, osim državnih ureda, danas i dječji vrtić. A djeca su budućnost i radost, kaže Schreiner.

Najpotresniji prizor dolazi na samom kraju filma, na mirogojskom groblju. Tamo je nekoliko četvornih metara zemlje koje je Paul Schreiner uspio ne vratiti, nego otkupiti, i na mjestu gdje je to nekada učinio njegov djed, ponovno podići grobnicu obitelji Schreiner. U njoj ne leži nitko, ona je samo spomenik s imenima svih članova obitelji ubijenih u Jasenovcu i Auschwitzu.

Po svoj prilici prvi koji će tamo jednog dana počivati bit će upravo Paul Schreiner, jer upravo to je njegova želja.

On je život izgradio najprije u Izraelu, a potom i Italiji, gdje se nastavio uspješno baviti poslom koji je radio i njegov djed. Njegovu želju da svojim znanjem i poduzetničkim sposobnostima ponovo doprinosi izgradnji države u kojoj je rođen, u Hrvatskoj nitko nije čuo.

Državi je bilo lakše i milije zadržati svu njegovu imovinu. A Židov Paul Schreiner ipak i dalje čezne za tom zemljom, barem onim njenim komadićem na Mirogoju, za zemljom od čijih je država dobio smrt, progon i nepravdu koja traje.

To je domoljublje koje me ostavlja nijemog, u divljenju i sramu.

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Armin Schreiner, Auschwitz, Badnjak., Božić, Branimir Pofuk, domoljublje, Ferdo Schreiner, Gestapo, HRT, Kontrapunkt, Lili Reich, Mirogoj, NDH, Paul Schreiner, Silvana Menđušić, ustaše

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT