autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Emmanuel Macron ili zašto na izborima u Francuskoj pobjeđuje uvijek Marseljeza

Autor: Miljenko Jergović / 14.05.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Bog zna koliko već dugo ponavlja se oko francuskih predsjedničkih izbora isti hrvatski medijski igrokaz. Televizija i sve novine, a u posljednjih desetljeće-dva, izvještavaju kako se nad francusku demokraciju nadvio taman oblak.

Najprije je to bio Jean-Marie Le Pen, vođa Nacionalne fronte, poštovatelj lika i djela maršala Pétaina, antisemit i politički manijak. On se pet puta kandidirao za predsjednika Republike, prvi put još davne i nevine 1974, da bi ga 2002. naši televizijski analitičari i eksperti u nekom zapravo vrlo čudnom predapokaliptičnom orgazmiranju najavljivali kao budućeg pobjednika, jer da će iskoristiti pomor socijalista i krizu konvencionalne desnice. Međutim, između dva izborna kruga uslijedile su milijunske demonstracije po Francuskoj, na kojima se Republika uz parole poput- “Bolje lopov nego fašist!” ujedinila oko Jacquesa Chiraca, tako da je Le Pen bio potučen s najvećom razlikom u poslijeratnoj francuskoj povijesti. 

Na sljedećim izborima, održanim 2007, Le Pen je već vrlo loše prošao, da bi ga zatim na čelu stranke i u mračnim čežnjama našega svekolikog ekspertstva zamijenila njegova jednako simpatična, korpulentna i suptilna kći. Ponijevši sve ćaćine osobine, Marina je, međutim, antisemitizam, ksenofobiju, mržnju prema islamu i muslimanima, i nostalgičnu simpatiju za Hitlerove kolaborante iz Vichyja te za État Français, kako se službeno zvala francuska NDH, naumila rekonfigurirati, tako što će se odreći prošlosti, tojest “poviješću neka se bave povjesničari”, a ona će na udlaku istim postavkama, samo bez opterećenja tradicijama, graditi sadašnjost i budućnost.

Bio je to fašizam s ugrađenim zaboravom, idealan za aktiviste nove generacije i za široke radničke mase po deklasiranim provincijama i predgrađima, koje su nekad glasale za komuniste, a danas su za fašiste. Uglavnom iz istih razloga zbog kojih su bile za komuniste.

Neviđeno koliko je i kako Marine Le Pen erotizirala hrvatsku maštu u već tri predsjedničke kampanje. U svakim sljedećim izborima ona dobiva sve više glasova, ali svake je – uključujući i ove u nedjelju 24. travnja 2022. – izgubila s golemom razlikom. I već tri puta na HTV-u duboko su time razočarani, nije bolje ni na N1, a o informativnim portalima da i ne govorimo.

A nakon što Marine Le Pen izgubi, komentari analitike i izvjestitelja s lica mjesta pomalo nalikuju na komentare hrvatskih poraza u polufinalima i finalima svjetskih nogometnih prvenstava. Jesmo izgubili, ali smo zapravo pobijedili? U čemu je tajna? Otkud ta simpatija za đavla? Zašto ti naši ljudi za koje baš i ne bismo mogli reći da su redom fašisti ili simpatizeri fašizma, kao mušice za vrelom žaruljom žude za paklom?

Zato što se identificiraju sa sirotinjom, ubogim ološem i halašom, koji po Francuskoj glasaju za Marinu i njezinog ćaću? Ili zato što nismo u stanju sebe vidjeti kao pristojnu zajednicu istih takvih pristojnih građana, nego nas dere i muči neki grdan kompleks u odnosu na one koji su stvarno veliki, pa onda u dubinama svojih sitnih mračnih duša navijamo za neke gromadne Marine i neke malene Putinčiće?

Pretprošle nedjelje gledao sam s nekom tihom tugom i pomirenošću prošloga i budućeg francuskog predsjednika, kako sa ženom i s buljukom neke dječice – nemam pojma čija su, jesu li unuci, jesu li kćeri i sinovi, jesu li pastorci – korača onim poljanama bez trave, dok im Ajfelova kula za leđima svijetli. Gledao sam ih, kažem, i mislio o vlastitom životu i o tome kako zapravo svih ovih godina, otkako sam se prvi put probudio kao svjestan građanin, a bilo je to još prije Titove smrti, valjda u vrijeme kada sam navršio dvanaestu, želim upravo ovo: da živim u nekoj običnoj normalnoj zemlji, koja ima svoje smiješne tradicije i svoje besmislene, nesvrhovite, ali veličanstvene kule i tornjeve, i u kojoj sve uvijek završi upravo ovako.

Možda nije dobro, ali u Francuskoj nikad nije najgore. A u mom životu, gdje god bih živio, ono što nije bilo dobro gotovo u pravilu bi se zamjenjivalo onim što je najgore.

Onda su došli do govornice, pa je Macron govorio, zahvaljivao svima redom. Za svakoga je našao lijepu riječ, ali ne i za svoju protukandidatkinju. To je važno: nju se ne može normalizirati. Jer ako to učiniš, ti si prihvatio njezin svijet, a ne ona tvoj.

Normaliziranje fašista koji je upravo izgubio znači pretvoriti ga u pobjednika. Prihvatiti njegovu mantru (i mantru hrvatskih eksperata i analitičara) prema kojoj je on uvijek pobjednik. Ili je dobio najviše glasova, ili su ga zle sile omele da dobije najviše glasova. Ali našao je Macron lijepih riječi za njezine glasače. Oni, naime, ne mogu biti krivi. To je valjda obilježje demokracije: glasači ne mogu biti krivi jer su glasali po svojoj volji i pameti.

Govor je završio dvaput uzviknuvši: Živjela Republika! Živjela Francuska! Za Francusku mi je, manje-više, svejedno. Život sam proveo mimo Francuske, i tako će, vjerujem, ostati do kraja. Ali na prvu sam se parolu naježio.

Da, da, dragi moji: živjela Republika! Prvo Republika, a onda Francuska i sve ostalo. I premda Macronova republika gotovo da nema nikakve veze s mojom republikom, jer mi, premda smo svi Europljani, živimo u temeljno različitim biotopima, i pod drukčijim društvenim a gotovo i biološkim pretpostavkama, Francuzi kao mravi, dok mi, recimo, kao kućne muhe, kada usred pljuska nad Europom francuski predsjednik uzvikne živjela Republika, i meni glava na čas ostane suha.

Jer republika u ovom slučaju nije društveno uređenje, ustavnopravni ili državni format, republika je ono što nas čini zajednicom i što nas, ali mnogo, mnogo šire od etničkog ključa, čini nacijom.

Pritom, nije nimalo slučajno da Macron dva svoja pokliča nije ujedinio u jedan i nije uzviknuo: Živjela Republika Francuska! Republika i Republika Francuska nikako nisu isto.

I na kraju Marseljeza. Francuska himna ima nešto što je razlikuje od svih drugih himni. Krvava, ponesena i borbena, Marseljeza je, međutim, pjesma svih, jedna od onih europskih popularnih i revolucionarnih pjesama koje su dio opće i popularne kulture.

Pjevačica u crvenoj haljini, lijepa i jaka, čistoga tamnog glasa, kojim je pjesmu nosila lako i sigurno, zaneseno, bez patetike i ceremonijalnosti trenutka. Zvučala je kao neka svakodnevna Marseljeza, velika u temi, formi i izvedbi, ali nimalo veća od Republike.

Pomislio sam, ono što svaki put pomišljam, još od vremena Marininog ćaće, kako bi zvučala Marseljeza kada bi oni pobijedili. Jer nekako bi, valjda, morala zvučati, premda su njih dvoje protiv te pjesme, i pjesma je protiv njih.

Ali onda sam pomislio da je to, ipak, nemoguće, i da je žena koju upravo slušam i gledam, ta meni nepoznata operna pjevačica, ustvari upravo ta Francuska, zbog koje je, ipak, nemoguće da u toj zemlji pobjeđuju fašisti, premda su oduvijek upravo u Francuskoj oni i najživopisniji, i najbliži pobjedi.

Pjevačica u crvenoj haljini, ta lijepa žena snažnoga tamnog glasa, ustvari je živa metafora Francuske. Francuska je, ipak, to, pomislio sam, i zato što će Macron uvijek pobijediti. Kako ono rekoše oni koji Chiraca nimalo nisu voljeli, ali su punog srca za njega glasali: “Bolje lopov nego fašist!”

S lopovima republika je još uvijek moguća. I Marseljeza. (Premda u toj paroli postoji i jedna greška: ona polazi od krive pretpostavke da su na jednoj strani lopovi, a na drugoj su fašisti koji samim tim što su fašisti nisu još i lopovi. Međutim, u povijesti dvadesetog stoljeća raznih čuda i čudaka moglo se naći, ali ne fašista koji nisu bili i lopovi. Tako da je dilema pred izbore: samo lopov ili lopov koji je još i fašist.)

Onda je Emmanuel Macron, nakon otpjevane Marseljeze, pjevačici u crvenom poljubio ruku. Preduboko se naklonio, onako sitan ispao je još mnogo manji, malen kao Roberto Benigni, a ja sam pošao da vidim kako se pjevačica zove.

Francuzi ili Nijemci njezino će ime pisati: Farrah El Dibany, dok ćemo ga mi, u skladu s hrvatskim pravopisnim pravilima koja kažu da se imena iz jezika i kultura koji se ne služe latiničnim pismom fonološki transkribiraju, pisati Farah El Dibani.

Žena koju sam nekoliko trenutaka ranije zamislio kao živu metaforu Francuske ustvari je Egipćanka, rođena u Aleksandriji, kći klasičnog pijanista. U Berlinu je usporedo završila studije pjevanja i arhitekture, kao operna pjevačica nastupala je u Egiptu i u Njemačkoj, a od 2016. u angažmanu je u Pariškoj operi.

Striktno govoreći, Farah El Dibani u Francuskoj je strankinja. Možda je u međuvremenu čašćena francuskim državljanstvom, a možda i nije. U osnovi to je dvostruko svejedno: za Francusku (i Europu) Emmanuela Macrona svejedno je, jer je takva Francuska (i Europa) inkluzivna, pa prihvaća beziznimno makar sve darovite, a za Francusku (bez Europe) Marine Le Pen također je svejedno je li Farah francuska državljanka, jer ona i s papirima ostaje strankinja.

I sasvim sigurno nikad ne bi bila odabrana da pjeva pjesmu Marine Le Pen, o kojoj god pjesmi da je riječ.

Marseljeza je krvava pjesma, kao što krvave jesu sve velike revolucionarne pjesme, ali pjesma koju zajedničkom i bliskom čini to što se u njoj krv lila za građanina, te za slobodu, jednakost i bratstvo.

Republika je okvir tih ideala, koji se nikako ne tiču samo Francuza i u odnosu na koje čovjek ne može biti stranac. Može samo biti protiv njih, na način Marine Le Pen.

Kada mislim o Emmanuelu Macronu, ja najprije mislim o onome kome njegovu državnu himnu pjeva Egipćanka Farah el Dibani. Pa još Marseljezu.

(Nije dozvoljeno preuzimanje ovog sadržaja bez autorova odobrenja. Prenosimo s autorova portala gdje je kolumna naslovljena: Emmanuel Macron ili zašto na izborima u Francuskoj pobjeđuje uvijek Marseljeza)

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Muškarci koji razgovaraju s lubenicama
  • Bolesno je ljude maltretirati zbog onoga o čemu maštaju
  • Poetika prevare: natječaj koji je trajao cijelu jednu sekundu
  • Bez HRT-a cijela Hrvatska pretvorila bi se u HRT
  • Elizabeta II kosmičko je Zrće, Zlatni rat i Dubrovnik
  • Život u režiji međugorskog vidioca, policije i huligana
  • Jedan zagrebački putopis: Hrelić
  • Ivica Osim: “Pa da se i vi sjetite da sam se rodio u Sarajevu”
  • Korisno je šutjeti o onom što je očigledno
  • Svako je sjećanje fikcija, stvaran je samo rat u Ukrajini

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Emmanuel Macron, Farrah El Dibany, fašizam, Francuska, Jean-Marie Le Pen, Marina Le Pen, Marseljeza, Miljenko Jergović, Pétain

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT