autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Fantazija za kninsku tvrđavu

Autor: Branimir Pofuk / 28.07.2015. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaOvih dana, vjerojatno i pod dojmom tribina koje su podignute ispred zagrebačke koncertne dvorane kako bi uzvanici 4. kolovoza s njih promatrali vojni mimohod u slavu 20. godišnjice pobjedonosne ”Oluje”, netko je od mlađih zaposlenika Lisinskog nešto načuo, pa prenio dalje, i tako nekoliko puta, sve dok nije nastala ova interna glasina: u slučaju lošeg vremena parada će se održati u Lisinskom! 

Nasmijao sam se od srca, baš kao i ravnatelj Lisinskog Dražen Siriščević kada sam mu prenio tu “informaciju” i pitao ga je li Lisinski logistički, ili na bilo koji drugi način, uključen u planove organizatora vojne parade koja će se održati na Ulici grada Vukovara.

”Ne, barem mene do sada nitko ništa nije pitao”, odgovorio mi je Siriščević telefonom iz Splita, gdje ovog vikenda režira vojnu paradu faraonskih trupa na Peristilu, uz zvuke trijumfalne koračnice u Verdijevoj operi Aida.

Ova simpatična glasina zapravo ima veliki potencijal dvije vrste. Jedan je montipajtonovski za neku urnebesnu nadrealističku zafrkanciju u kojoj po Lisinskom, kako po hodnicima, tako i velikoj dvorani iz koje su uklonjena sjedala, marširaju vojnici, a general Lovrić i ministar Kotromanović s daljinskim upravljačima u ruci upravljaju kolonama dječjih tenkića i kamiončića, dok na pozornici vojni orkestar svira “Mi smo garda hrvatska” ili neku sličnu koračnicu.

No, spoj vojnog mimohoda i Lisinskog okidač je i čitavog niza sasvim drugačijih misli o načinu obiljevažavanja i proslavljanja ratova na ovim našim prostorima kojima se stara Europa, hotimice ili ne, ruga svaki put kad se hvali svojim desetljećima neokrnjenog mira od završetka Drugog svjetskog rata. Tu se različite slike mogu spojiti i u jednu veliku farsu u kojoj krvavi ratovi, pa i onaj naš, Domovinski, iz neke briselske, londonske, pariške, berlinske, moskovske ili vašingtonske perspektive izgleda poput višegodišnjih manevara igračkama i plastičnim figuricama na daljinsko upravljanje.

O, kakva bi to bila proslava ”Oluje” paradom simfonijskih orkestara i pjevačkih zborova! Političari ne znaju što mogu umjetnici: spojiti proslavu slobode osvojene u ratu i izražavanje suosjećanja prema svim žrtvama

Takva slika i nije baš tako daleko od gole istine o svim ratovima, ali još ne postoji država, ili ja barem za nju još nisam čuo, koja bi se prihvatila dekonstrukcije i relativizacije vlastitih mitova podignutih na ideji svetog tla i hranjenih krvlju prolivenom i životima zgaženim zbog toga tla.

Nema ničeg novog u načinu na koji se u Hrvatskoj obilježavaju godišnjice bitaka, datumi progona i zločina u kojima su Hrvati bili žrtve, ili pobjeda nakon kojih se pobjednici nikada ne obaziru na žrtve među svojim neprijateljima.

Dokle god u čitavom svijetu nema ničeg novog u načinu na koji se slave vojske i ratovi, dotle neće biti ničeg novog ni u načinima na koji se ratovi tako lako i olako izazivaju. Nema ničeg novog ni u tome što svi organizatori vojnih parada redovito tvrde da su one u službi mira.

U svijetu u kojem je sve tržište i profit, svaka je parada ujedno i pokretni, cvijećem i fanfarama okićen izlog i besplatna reklama proizvođačima oružja.

Jedini glas koji se globalno čuje, a koji je u posljednje vrijeme glasno izrekao ono što bi i svakom djetetu trebalo biti jasno, jest onaj pape Franje koji je istaknuo upravo ulogu ovih posljednjih, proizvođača oružja, u izazivanju i održavanju oružanih sukoba.

Sva ta lokalna krvoprolića, koja poput onih putujućih boleština po ljudskom tijelu izbijaju sad ovdje, sad ondje, doista se mogu nazvati Trećim svjetskim ratom koji traje i ne prestaje.

Slavljenički hrvatski vojni mimohod pokraj Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog zbog svega toga može potaknuti maštu i na zamišljanje jedne sasvim drugačije proslave Dana pobjede.

Spoj vojnog mimohoda i Lisinskog okidač je i čitavog niza sasvim drugačijih misli o načinu obiljevažavanja i proslavljanja ratova na ovim našim prostorima kojima se stara Europa, hotimice ili ne, ruga svaki put kad se hvali svojim desetljećima neokrnjenog mira od završetka Drugog svjetskog rata. Tu se različite slike mogu spojiti i u jednu veliku farsu u kojoj krvavi ratovi, pa i onaj naš, Domovinski, iz neke briselske, londonske, pariške, berlinske, moskovske ili vašingtonske perspektive izgleda poput višegodišnjih manevara igračkama i plastičnim figuricama na daljinsko upravljanje

Da se razumijemo, tog se dana itekako ima što slaviti. To je dan koji je za jedan velik dio hrvatskih građana značio oslobođenje ne samo domovine, nego i vlastitog doma. Bio je to dan koji je mnogima donio radost povratka u vlastitu kuću, u vlastiti život koji je četiri duge godine bio stavljen na čekanje. Radost se miješala sa strepnjom, a onda u slučaju mnogih povratnika i s gorčinom kada su na mjestima, s kojih ih je četiri godine ranije protjerala sila narasla na mržnji, zatekli zgarišta i ruševine.

Zbog toga je Peti kolovoza dan i za proslavu pobjede i za zahvalnost svima onima koji su se za nju žrtvovali.

Ne držite me, nadam se, za budalu koja misli da se avionima, tenkovima i topovima u četništvo odmetnute JNA trebalo oduprijeti violinama. Ali danas, dvadeset godina nakon rata, itekako mogu zamisliti kakva bi to veličanstvena bila proslava godišnjice ”Oluje” jednom velikom paradom orkestara, pjevača i plesača.

Političari jednostavno ne znaju, a ako i znaju onda se boje onog što mogu umjetnici: spojiti proslavu slobode osvojene u ratu s njegovanjem kulture suosjećanja prema svim žrtvama. Nije to izjednačavanje agresora i žrtve. To je uvažavanje činjenice ljudske jednakosti u strahu, patnji i smrti.

Još mi je živa u sjećanju zajednička proslava 20. godišnjice neovisnosti Slovenije i Hrvatske. Najprije u Ljubljani, a dan kasnije u Zagrebu, tada se udružilo preko tisuću slovenskih i hrvatskih pjevača i filharmonijskih glazbenika u izvedbi Osme simfonije Gustava Mahlera. To djelo ljude priziva pameti Goetheovim stihovima i latinskim zazivom Duha Svetoga.

Dolazi mi u pamet i drugi, još potresniji koncert održan upravo u organizaciji Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, na kojem je više stotina glazbenika iz Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine i Srbije bilo okupljeno u izvedbi Ratnog requiema Benjamina Brittena. Pjevali su stihove kojima je engleski pjesnik Wilfred Owen predvidio vlastitu pogibiju u rovovima Francuske i zamislio onostrani susret s mrtvim drugom po smrti u blatu, dojučerašnjim neprijateljem kojeg je sam ubio.

Praizvedbom tog djela Velika Britanija je 1962. godine slavila ratnu pobjedu i posvećenje katedrale u Coventryju, obnovljene nakon što je bila razorena u jednom od prvih Hitlerovih divljačkih bombardiranja engleskih gradova. Pa ipak, prema želji skladatelja koju se, dakako, poštovalo, jedan od solista bio je Nijemac. Bilo je to sedamnaest godina nakon završetka rata.

Demoralizirane kultura i umjetnost prečesto se povlače u kukavički oportunizam. Ali, zato baštinimo glasove velikana koji služe na čast svojim narodima, a pripadaju čovječanstvu. Talentiranih i predanih svirača i pjevača ionako imamo više nego vojnika. Nedostaju nam samo humanistička vizija budućnosti i dirigent jedne takve plemenite parade na koju bi bilo sramota ne doći. Ona bi se mogla održati i u Lisinkom, ali s kninske bi je tvrđave čuo čitav svijet

Naravno, i filharmonije i zborovi mogu se i znaju se upregnuti u ratno-huškački ili propagandni stroj bilo koje ideologije i politike. Nije takve pojave teško prepoznati i prokazati. Ali, tu se nikada neće zabuniti umjetnički duh čija se savjest ravna prema načelima humanizma, bez obzira na svjetonazor i (ne)vjeru.

Ruku na srce, hrvatska je politika od ovog vojnog mimohoda, i bez pomoći Vučića i Dačića, već napravila, a radi i dalje politikantski cirkus nedostojan prigode.

Istodobno, demoralizirane kultura i umjetnost prečesto se povlače u kukavički oportunizam. Ali, zato baštinimo glasove velikana koji služe na čast svojim narodima, a pripadaju čovječanstvu. Talentiranih i predanih svirača i pjevača ionako imamo više nego vojnika.

Nedostaju nam samo humanistička vizija budućnosti i dirigent jedne takve plemenite parade na koju bi bilo sramota ne doći. Ona bi se mogla održati i u Lisinkom, ali s kninske bi je tvrđave čuo čitav svijet.

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Japanski i hrvatski lajavci
  • Propaganda oko filma “Dara iz Jasenovca”
  • Ni bombe WWII nisu zaustavile život kao danas COVID-19
  • Pamtit ću lice Mire Furlan zamrznuto u užasu i strahu
  • Zlokobna simbolika zastava umjesto ljudi pred Bidenom
  • Banijska utopija ili što se događa kada nestane država
  • Ljudskost i solidarnost ruše HDZ-ovu državu
  • Papa Franjo – apostol izazova na ljudskost
  • Beethoven i njegova glazba svijetle u mraku nad Europom
  • Deveta simfonija, od himne čovječanstva do smrtne opasnost

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Benjamin Britten, Branimir Pofuk, Coventry, Dan pobjede, Dražen Siriščević, Gustav Mahler, kolumna, Kontrapunkt, Kotromanović, Lisinski, Lovrić, mimohod, Oluja, oružani sukobi, oružje, papa Franjo, Ratni requiem, vojna parada, žrtve

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Mirko Graorac: Neću pomilovanje, nego obnovu postupka

    Mirko Graorac: Neću pomilovanje, nego obnovu...

    m-bacic
  2. Šeks & drugs

    Šeks & drugs

    viktor-ivancic
  3. Štepinčevo

    Štepinčevo

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    anja-kozul
  2. Čudo u Ogulinu

    Čudo u Ogulinu

    paulina-arbutina
  3. Ujedinjena Baranja za Baniju

    Ujedinjena Baranja za Baniju

    nenad-jovanovic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.