autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Gaudium et spes – pedeset godina poslije

Autor: Jadranka Brnčić / 25.10.2015. Leave a Comment

jadranka brncic 2Da postoje takozvane progresivne struje (kojima su radosti i nade, jednako kao i žalosti i patnje ljudi vlastita vremena važni) i konzervativne struje u Crkvi (kojima je važno jedino očuvanje koncepata vjerskih istina) poznato je barem još od objavljivanja spornih papinskih dokumenata: dokumenta pape Pija IX. Syllabus 1864. i enciklike pape Pavla VI. Humana vitae 1968. Razlike među tumačenjima i Pisma i crkvenoga nauka postale su očitima, ali ih se stoljećima prekrivalo čvrstom rukom duhovnoga i moralnoga autoriteta Crkve ostavljajući prostor za bujanje hipokrizije i u životu vjernika te u životu i govoru biskupa i svećenika.

Tek poslije Drugoga vatikanskog koncila te se razlike artikuliraju, premda još stidljivo, kao temeljan hermeneutički problem. No, on će ostati tek problemom teologije sve dok učiteljstvo ponovno ne prizove u pomoć i teologiju i svakodnevno iskustvo običnih ljudi, jednako muškaraca i žena.

Razlike među tumačenjima i Pisma i crkvenoga nauka postale su očitima, ali ih se stoljećima prekrivalo čvrstom rukom duhovnoga i moralnoga autoriteta Crkve ostavljajući prostor za bujanje hipokrizije i u životu vjernika te u životu i govoru biskupa i svećenika. Tek polije Drugoga vatikanskog koncila te se razlike artikuliraju, premda još stidljivo, kao temeljan hermeneutički problem

Crkva, zastala pred bujanjem pluralizama što nam ga je donijela globalizacija, nije radikalno krenula smjernicama Drugoga vatikanskog koncila: zajedno s papom Ivanom Pavlom II. okrenula se restauraciji, a ne obnovi Crkve. A i sami Dokumenti Koncila, posebice dijelovi koji se odnose na moralna pitanja, zahvaljujući intervencijama konzervativnih autora poput Ermenegilda Lija, Johna Forda ili kardinala Brownea i Ottavianija, tako su oprezno napisani da su lako podložni različitim interpretacijama koje mogu zasjeniti izvornu otvorenost i hrabrost.

Velikom broju kardinala i biskupa sve do naših dana još uvijek je problem što uopće postoji heremenutičko pitanje – inače prisutno u Svetom pismu još od pojave proroka – a do suočenja s njihovim trajno otvorenim rasplitanjem tek im se suočiti. Upravo na to suočavanje papa Franjo, uzimajući u obzir i konzervativne i progresivne struje u Crkvi, otvoreno poziva.

U tome je i izazov i poslanje njegova pontifikata: da nas vrati tamo gdje smo promišljanja Drugoga vatikanskog koncila i ostavili.

Da li je u tomu uspio? Da li će išta novoga donijeti Biskupska sinoda o obitelji?

Na prvi pogled i neće. Ne samo stoga što će glasovi konzervativnih biskupa prevladati, nego i stoga što se svi biskupi, zajedno s papom Franjom koliko god nastojao da bude drukčije, još uvijek stavljaju ponad običnih vjernika. Jedan od dokaza tomu je malen broj prisutnih laika na Sinodi, od toga samo desetak žena od kojih ni jedna nije imala pravo glasa.

No, papi Franji zacijelo nije lako unositi ma kakve promjene u ustajaloj mašineriji Rimske kurije. On, koji osluškuje patnje i potrebe ljudi našega vremena, nastoji oko decentralizacije Rimske kurije, hipokriziju u Crkvi kritizira kao ”virus sjene“ te je sudionike Biskupske sinode trajno pozivao na pareziju, na svakom koraku doživljuje otpor konzervativnih biskupa.

Dokumenti Biskupske sinode o pastoralu obitelji, što ih je dobio na uvid u subotu 24. listopada ove, 2015., godine, stoga teško da će artikulirati bitan pomak u načinu na koji Kurija gleda na pastoral obitelji, posebice glede na rubne ili njima problematične pojave kao što su homoseksualna ljubav ili rastava braka. Naime, čak i pozitivan govor o ljudima koje se, premda su vjernici, ne smatra integralnim dijelom Tijela Kristova, doživljuje se kao opasan po nauk Crkve.

Papi Franji zacijelo nije lako unositi ma kakve promjene u ustajaloj mašineriji Rimske kurije. On, koji osluškuje patnje i potrebe ljudi našega vremena, nastoji oko decentralizacije Rimske kurije, hipokriziju u Crkvi kritizira kao ”virus sjene“ te je sudionike Biskupske sinode trajno pozivao na pareziju, na svakom koraku doživljuje otpor konzervativnih biskupa

I to stoga jer u pozadini govora o pastoralu obitelji i dalje leži ponajprije govor o autoritetu. O autoritetu Rimske kurije, odnosno učiteljstva, a ne o autoritetu Duha Svetog koji se ne može uhvatiti ni u teološke ni u etičke koncepte.

Dakle, u dokumentu Biskupske sinode neće biti riječi o prihvaćanju homoseksualnih osoba u puninu zajedništva niti će se jasno prihvatiti da osobe u civilnim brakovima u kojima se nisu crkveno rastali od prethodnih partnera mogu pristupiti pričesti. Ali je velik pomak na Sinodi napravljen već samim time što se o tome govorilo otvoreno. A nije riječi o tomu da se štogod dopusti ili ne dopusti, nego o tome kako se o tome razgovara.

I što je još važnije: kako se ophodi prema onima koji ulaze u područje nedopuštenoga. Ovjera etičkih načela ne događa se u okršajima svjetonazora, nego u životu. A tu će zacijelo biti prostora da se vjernici i svećenici ponašaju po svojoj savjesti.

Iako je Biskupska sinoda bila pastoralnoga karaktera, svakome tko je promatrao sa strane što se događalo tijekom njezina održavanja, postalo je jasno koliko je jaka sprega nauka i pastorala te do koje mjere je nauk sputan jednoznačnom interpretacijom kakvu su biskupi naučili još u svojim sjemenišnim danima.

Većina njih još uvijek govori s pijedestala svoje uvjerenosti da jedino oni, biskupi, doista razumiju Sveto pismo i tradiciju crkvenoga nauka, unatoč glasovima liberalnijih i obrazovanijih biskupa. Stoga je sprega između učiteljstva i teologije i dalje labava, a sprega između vjeronauka i svakodnevnog iskustva običnih muškaraca i žena još uvijek krhka.

Teologija je po svom porijeklu lingvistička, po svom predmetu kerigmatska, no po svojoj metodi bitno hermeneutička. Ono što je nužno mijenjati jest odnos teologije – kao spekulativnoga promišljanja vjerske (biblijske) poruke i stvaranje koncepata u kojima se ona iščitava kao niz paradigmi – i hermeneutike – kao razrade temeljnih načela tumačenja.

Povijest teologije organska je cjelina čiji pojedinačni momenti imaju tek relativnu neovisnost i uzajamno se tumače. U znanosti, pak, kada se više ne može ustanoviti određen broj neporecivih datosti, valja revolucionarno mijenjati paradigmu: s aksiomološkoga razumijevanja prelazi se na empirijsku i povijesnu koncepciju znanosti kakvu bitno određuje eksperimentiranje.

U dokumentu Biskupske sinode neće biti riječi o prihvaćanju homoseksualnih osoba u puninu zajedništva niti će se jasno prihvatiti da osobe u civilnim brakovima u kojima se nisu crkveno rastali od prethodnih partnera mogu pristupiti pričesti. Ali je velik pomak na Sinodi napravljen već samim time što se o tome govorilo otvoreno. A nije riječi o tomu da se štogod dopusti ili ne dopusti, nego o tome kako se o tome razgovara. I što je još važnije: kako se ophodi prema onima koji ulaze u područje nedopuštenoga. Ovjera etičkih načela ne događa se u okršajima svjetonazora, nego u životu. A tu će zacijelo biti prostora da se vjernici i svećenici ponašaju po svojoj savjesti

Budući da u teologiji nema supstitucije jedne paradigme drugom, ono što u humanističkim znanostima zovemo paradigmom, Claude Geffré u teologiji radije zove ”strukturirajućim horizontom“ kakav može imati različite modele s heurističkom funkcijom za inteligenciju vjere. Hermeneutički obrat bio bi, dakle, nov model unutar teološkoga mišljenja.

Promjena paradigmi otvorena Drugim vatikanskim koncilom nije usporena ovom Biskupskom sinodom o pastoralu obitelji. Zapravo je tek pravo otpočela.

Nov teološki model, na kojem tek može počivati i nov pastoralan model, jest model u kojem se predočavanje (reprezentacija) odmjenjuje tumačenjem (interpretacijom), pri čemu, s jedne strane, valja voditi računa o zamkama konceptualističkih idola, ali, s druge strane, i o granicama interpretacija koje ne mogu iscrpsti trajno otkrivajući misterij i ljudski i Božji.

Dana 17. listopada, za obilježavanja 50-godišnjice od objavljivanja dokumenta “Gaudem et spes”, papa Franjo je ponovno naglasio koja je njegova vizija: da cjelokupna Crkva bude sinodalna, da svatko sluša drugoga, da svi uče jedni od drugih te preuzmu punu odgovornost za navještaj Evanđelja. A da bi se moglo uopće krenuti u tom smjeru, nužan je radikalan hermeneutički obrat ponajprije u Vatikanu.

Još tekstova ovog autora:

  • Papa Franjo nas poziva: ”Činimo sve dobro koje možemo!”
  • Britanska monarhija, Crkva i sinodalnost
  • S odlaskom profesora Žmegača otišao je cijeli jedan svijet
  • Želim li da se svijet promijeni?
  • Prostor za trećeg(a) – opće dobro – u dijalogu
  • Antisemitizam u Hrvatskoj i dalje je prisutna anomalija
  • Susret s Irinom iz Mariupolja
  • Bio nam dobar Prelazak!
  • Refleksija uz rat u Ukrajini: što znači – biti za mir?
  • Thich Nhat Hanh – učitelj za 21. stoljeće

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PARRHēSIA Tagged With: autoritet, biskupi, Crkva, Drugi vatikanski koncil, Gaudium et spes, globalizacija, hermeneutika, Jadranka Brnčić, Kardinali, kolumna, koncervativna struja, papa Franjo, paradigma, Parrhēsia, pluralizam, progresivna struja, Rimska kurija, sinoda, teologija, žene

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT