autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Glazba može što politika ne može, da se stranac osjeća kao doma

Autor: Branimir Pofuk / 26.06.2019. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaZnate li što je i gdje je Miskolc? Priznajem, ja nisam imao pojma kad mi je prije dvije i pol godine iz tog grada na sjeveroistoku Mađarske stigao poziv na festival. I to operni. Uspio sam te 2017. doći u Miskolc na pola dana. Stigao sam u kasno poslijepodne, bio na jednom koncertu i sljedeće jutro otišao. Varoš slična, recimo, Osijeku, ali manja i oronulija. Najveća novost bila mi je u krajobrazu.

Vidio sam da Mađarska ima i planine, ne previsoke, ali ipak planine, sjeverno od Miskolca, prema Slovačkoj. Domaćini ljubazni, ali bilo je premalo vremena da se upoznamo. A jedan prizor koji sam vidio te subotnje večeri učinio je da mi sljedećeg jutra i ne bude previše žao što odlazim. Glavnom ulicom prošla je patrola koja nije bila policijska. Ljudi u crnom, s pendrecima i motorolama. Notorni jobikovci.

Čak i za mene iz Hrvatske, u kojoj postrojavanja crnokošuljaša nažalost nisu neviđen prizor, prizor je bio jako neugodan. Ipak, najdublji dojam ostavila je glazba.

Vidio sam da Mađarska ima i planine, ne previsoke, ali ipak planine, sjeverno od Miskolca, prema Slovačkoj. Domaćini ljubazni, ali bilo je premalo vremena da se upoznamo. A jedan prizor koji sam vidio te subotnje večeri učinio je da mi sljedećeg jutra i ne bude previše žao što odlazim. Glavnom ulicom prošla je patrola koja nije bila policijska. Ljudi u crnom, s pendrecima i motorolama. Notorni jobikovci

Slušao sam koncertnu praizvedbu novog djela jednog mađarskog skladatelja: rock-operu “Majstor i Margarita“ u izvedbi sjajnih pjevača i orkestra Budimpeštanske opere. Razumio nisam, naravno, ništa, ali poznavanje slavnog ruskog romana bilo je dovoljno za praćenje libreta i prepoznavanje glavnih likova koji su bilo izvrsno karakterizirani glazbom.

Sljedeće godine opet je došao poziv iz Miskolca i ja sam sebi i tom gradu odlučio dati novu priliku za međusobno upoznavanje. I nisam se pokajao. Upoznao sam bolje i domaćine i njihov grad, nekadašnji najveći mađarski centar metalurške industrije i čeličana. S propašću komuzizma propala je i industrija, deseci tisuća ljudi ostali su preko noći bez posla, grad je doveden do ruba propasti i iz njega se tijekom godina odselilo oko sto tisuća ljudi.

Grad je jednostavno propadao, sve dok jedna grupa entuzijasta nije došla na ideju koja je bila toliko luda da je bila neodoljiva: u takvom opustošenom gradu pokrenuti veliki međunarodni operni festival i posvetiti ga Beli Bartóku, premda taj genije glazbe 20. stoljeća u svom opusu ima samo jednu operu, jednočinku “Dvorac Modrobradog“. Zato je festival koncipiran pod naslovom Bartók plus…

Iza tog plusa svake se godine dodavalo ime jednog velikog opernog skladatelja, Verdija, Puccinija, Mozarta, Wagnera… koji bi te godine bio u središtu pažnju i čija bi se djela izvodila.

Nakon što su se tako izredali svi najpoznatiji i najgenijalniji operni skladatelji, naziv festivala ostao je samo Bartók plus. “Dvorac Modrobradog“ je svake godine na programu, uvijek u drugoj produkciji, bilo mađarskoj ili inozemnoj. A oko Bartóka gradi se raznolik program što opera, što koncerata raznih stilova i žanrova.

Prošle godine sam tako u Miskolcu sa zadovoljstvom svjedočio i velikom uspjehu koji je požnjela Opera zagrebačkog HNK gostujući s vlastitom produkcijom opere “Zaljubljen u tri naranče“ Sergeja Prokofjeva.

I ove sam godine u Miskolcu. Štoviše, ulazeći u taj grad već sam se pomalo osjetio kao da dolazim kući, među drage ljude, radujući se podjednako susretu s domaćinima, kao i kolegama novinarima i kritičarima koji dolaze iz desetak europskih zemalja, što s europskog zapada, što s istoka.

A trenutak u kojem sam se ove godine u Miskolcu najviše osjećao kao kod kuće, dogodio se na koncertu fantastičnog mađarskog trija Pétera Sárika koji su u ruho virtuoznog modernog jazza odjenuli upravo Bartóka

Ideja da se jedan grad iznova izgradi glazbom, koja je vodila pokretače i organizatore, zaživjela je i pokazala se sasvim ostvarivom utopijom. Štoviše, prihvatili su je i lokalni političari.

Ove smo godine imali i susret s gradonačelnikom i njegovom ekipom stručnjaka koji su nam predstavili rezultate obnove Miskolca. Današnji gradonačelnik zove se Akós Kriza, ali njegovo prezime nije znamen. Miskolc već odavno nije u krizi.

Ako je svojedobno sto tisuća ljudi napustilo Miskolc i odselilo što u druge dijelove Mađarske ili u inozemstvo, nakon deset godina festival je s ponosom objavio da je njihov grad upravo zahvaljujući opernom festivalu posjetilo sto tisuća ljudi. A vraćaju se i stanovnici.

Gradonačelnik nam je održao vrlo nadahnut i pametan govor u kojem je rekao kako je operni festival pokrenut u vrijeme prije nego je grad ponovo raširio svoja krila. Doista je lijepo čuti kada jedan političar govori o definiranju grada i njegove budućnosti kulturom.

Ali danas Miskolc ne leti samo na krilima glazbe. On je i najzeleniji grad u Mađarskoj, koja je kao država na samom dnu europske statistike u korištenju obnovljive i čiste energije, dok je prema tom kriteriju Miskolc među najzelenijim gradovima Europe.

Usred Mađarske kojoj je Orbánova politika priskrbila niz negativnih atributa, oko opere se okuplja i diše jedna čitava Europa u malom. Europa koja pokazuje kako se lijepo može uskladiti nacionalni ponos i kultura sa širinom, otvorenošću i univerzalnim vrijednostima.

Orbán je, kao i bilo koji drugi političar u bilo kojoj zemlji, prolazni epizodist, a Bartók je trajna vrijednost.

Prva opera koju sam ove godine gledao u Miskolcu bila je prva izvedba u Mađarskoj jednog mračnog novog djela Mađara Pétera Eötvösa, jednog od najznačajnijih suvremenih svjetskih skladatelja. Njegov “Zlatni zmaj“ (na engleskom jeziku) na brutalan način ukazuje na probleme i muke imigranata s istoka na Zapadu koji ih iskorištava, melje i ubija.

Orbán će proći, ali Bartók će ostati kao nacionalni ponos i univerzalno blago (…) Ako je svojedobno sto tisuća ljudi napustilo Miskolc i odselilo što u druge dijelove Mađarske ili u inozemstvo, nakon deset godina festival je s ponosom objavio da je njihov grad upravo zahvaljujući opernom festivalu posjetilo sto tisuća ljudi. A vraćaju se i stanovnici

A trenutak u kojem sam se ove godine u Miskolcu najviše osjećao kao kod kuće, dogodio se na koncertu fantastičnog mađarskog trija Pétera Sárika koji su u ruho virtuoznog modernog jazza odjenuli upravo Bartóka.

Zapjevušio sam, skupa s oduševljenom mađarskom publikom, jednu poput uspavanke nježnu staru mađarsku melodiju, obrađenu za klavir u Bartókovoj zbirci nazvanoj jednostavno “Za djecu“.

Politika ne može, uglavnom zato što najčešće i ne želi, učiniti da se jedan stranac u nekoj zemlji osjeća kao kod kuće. Kultura, a osobito glazba, to može, štoviše, to spada u samu njenu narav.

Kad idem u Miskolc, ja idem u Bartókovu Mađarsku, u grad koji se ponovo rađa i gradi od glazbe uz koju ozbiljno planira i već ostvaruje svoju i, nadam se, europsku budućnost.

I na čijim sve uređenijim ulicama više ne susrećem crnokošuljaše.

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Akós Kriza, Bartók, Branimir Pofuk, glazba, Kontrapunkt, mađarska, Miskolc, Orban, politika

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT