autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

GOTOVO JE! Neka nam dragi Bog pomogne…

Autor: Svjetlana Hribar / 13.02.2023.

Svjetlana Hribar

Let 3 pobijedio je na Dori s pjesmom ”Mama ŠČ” – vijest se munjevito proširila medijskim i društvenim mrežama u Hrvatskoj te ponukala i one koji ne prate ovakva događanja – da ih potraže na internetu.

Nije prošlo ni sat vremena, a nacija se podijelila u one koji podržavaju i one koji su protiv Leta 3, a sve u slavu Eurosong natjecanja u Liverpoolu.

Osobno, niti sam veliki poznavatelj, a niti gorljivi fan Leta 3, ali iz onoga što znam o povijesti i radu najpoznatijeg riječkog banda, i na glazbenoj sceni i u kazalištu – moram reći da izuzetno cijenim frontmena Zorana Prodanovića Prlju i bas-gitarista Damira Martinovića Mrleta, kao vrhunske profesionalce.

Mrle i Prlja osnivači su benda koji je startao početkom 1986. godine kao Let 2 i vrlo brzo promijenio ime u Let 3, oduševljavajući publiku istim onim čime oduševljava i danas: jedinstvenim glazbeno-scenskim kvalitetom. I uvijek novim, svježim (iako naoko istim) krošeom u bradu javnosti.

Da to nije lako i da to baš ne može svatko, jasno je danas, kad je iza njih (i nas) iskustvo od skoro četiri burna desetljeća na rock sceni, za koje vrijeme su Prlja i Mrle (uz prateće članove banda koji se mijenjaju) postali ne samo atrakcija već i riječka rock baština.

Unatoč činjenici da svaki njihov album i performans obiluje provokacijama koje nekad i ne prolaze baš glatko kod konzervativne, neinformirane ili loše obrazovane publike, Let 3 dobitnik je – osim diskografskih – uglednih kazališnih nagrada pa i Nagrade Grada Rijeke. Što znači da su Letovci – priznati riječki brend!

Onima koje brine kako će ”Mama ŠČ” biti primljena na Eurosongu, moram odmah reći da to Prlju i Mrleta – uopće ne brine. Oni će, kao i na svojim turnejama krajem osamdesetih po Sloveniji, Austriji, Francuskoj, Italiji, Mađarskoj, Španjolskoj, Grčkoj i Alžiru, raditi svoj posao na svoj način, a s obzirom na recepciju njihove glazbe i performansa koji idu uz nju – uvijek će biti onih ZA kao i onih PROTIV.

Sjetimo se, uostalom, albuma pod naslovom “Bombardiranje Srbije i Čačka” koji je objavljen 2005. – kao unikatan spoj naizgled nespojivog – rocka, etna, narodnjaka, trasha, ex-YU sweetpopa osamdesetih, elektronike i metala. Kad su se Prlja i Mrle u spotu pojavili u srpskim narodnim nošnjama i opancima, pa k tomu i s brnjicama na spolovilu izazvalo je to buru reakcija u dijelu hrvatske i srpske publike. Naravno, s različitim povodima, jer su polazišta suprotna. Ali je bijesna reakcija bila ista.

A to da nitko nije imun na provokaciju, dokazuje i politička reakcija na jednu izvedbu Leta 3 u Rijeci, kada su u završnici pjesme okrenuli leđa publici pokazujući gole stražnjice u koje je bio zataknut cvijet, a iz kojeg se potom – izvio nekakav dim…

Zapravo, tijekom tri i pol desetljeća svojeg djelovanja na rock i punk sceni, Letovci nema koga nisu provocirali. A uvrijeđeni su uvijek bili oni koji nisu dorasli njihovom nivou zabave, a koju provode – mrtvo ozbiljnih lica.

Po tome me, iako u drugom mediju, jako podsjećaju na Monty Pythonovce, koji također nisu bili humor za svakoga, ali su baš zato imali svoje potpuno odane fanove. I kao što je u osnovi njihova humora bila izvrsna gluma, tako je u osnovi izvedbi Letovaca – žestoka glazba i sjajan performans.

Uostalom, Letovci su – uz svoju rock karijeru – imali i izlete u teatar i to ne kao glazbena kulisa, već kao ravnopravni akteri likovima iz grčke tragedije! Redateljski koncept Ivice Buljana, koji je 1996. godine postavio ”Fedru” u Teatru &td, u potpunosti je uključio glazbenike u igru, a Mrle je u Istri (na imanju Blue Moon, pokraj mjesta Hum, gdje je u pastoralnom ugođaju nastajala njihova glazba tih godina) osobno izradio arhaične, drvene instrumente na kojima je u predstavi svirao…

Za svoj doprinos predstavi ”Fedra”, Let 3 je dobio Nagradu hrvatskog glumišta i Porina za najbolju kazališnu glazbu.

Bila sam na dvije turneje ”Fedre” s ansamblom Teatra &TD – na južnoameričkom festivalu u glavnom gradu Venezuele Caracasu, te u Solunu, u godini u kojoj se taj grčki grad pripremao da bude Europska prijestolnica kulture.

Univerzalni glazbeni jezik pridonio je snažnoj komunikaciji s publikom koja je s obožavanjem dočekivala izvođače nakon predstava, a u Caracasu su bili prave zvijezde. Pritom sam svjedočila gotovo asketskom ponašanju članova benda, koji su tijekom cijele južnoameričke turneje bili disciplinirani i točni, svjesni odgovornosti koju nose.

Pritom sam, osim rasnog pjevačkog umijeća, već tad uočila glumački dar Zorana Prodanovića i sjajnu dikciju, kojom je plijenio i kad je – kao šef parade otvaranja EPK u Rijeci 2020. godine (u režiji Dalibora Matanića) – bio pokretač cijelog događanja.

Teško da bi se u Hrvatskoj našao spremniji protagonist ove teške uloge koja je zahtijevala psihofizičku izdržljivost jednog frontmana s iskustvom, pri čemu je Prlja cijelim svojim habitusom živio radničku Rijeku.

Trideset i šest godina karijere, jedanaest albuma, bezbroj koncerata i nagrada – reklo bi se da do danas svi znaju tko su Letovci i da više nikoga ne mogu iznenaditi.

Ali oni ne odustaju – evo ih na Dori, gdje na crveni tepih dolaze zelenim traktorom!

Teško je reći što je navelo Mrleta i Prlju da prijave svoju najnoviju pjesmu za Doru i pojave se na sceni u konkurenciji s nizom lakoglazbenih pjesmuljaka, pogotovo što iz cijele njihove karijere izbija protest protiv takve glazbe i pripadajućih joj festivala.

Mrle kaže da su to učinili iz puke dosade, što je tipična izjava za njega – kao: Šab me gabri za vas i vašu Doru!

Ali nije teško shvatiti da je i ova odluka samo još jedna provokacija, kojom iskazuju svoj odnos prema stvarnosti. Uostalom, u jednom podkastu Mrle i kaže da nastup na Dori posvećuje ”sedamdeset i jednom saborskom zastupniku koji je glasao za povećanje svoje saborske plaće, ali protiv povećanja koeficijenta slobodnih umjetnika”. Budući i sam pripada toj kategoriji, Mrle zna da je mirovina člana Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika – 1.800 kuna ili 240 eura…

Dakle, Mama ŠČ jest antiratna pjesma koja doslovno govori o psihopatima koji vode svijet u rat. Ali to je ujedno i kritika naše stvarnosti u kojoj je plasman na Eurosongu pitanje života ili smrti!

Štoviše, Čelična Lady Hrvatske televizije, Ksenija Urličić, nakon glasanja u Opatiji, katastrofično izjavljuje: ”Gotovo je! Neka nam dragi Bog pomogne…”

Našu zabrinutu populaciju manje brine što u Hrvatskoj nema dovoljno antibiotika za djecu, ili što nas je inflacija uvođenjem eura dovela na rub egzistencije, a poskupljenja energenata se tek najavljuju. Pa ako ove godine uspijemo spojiti kraj s krajem i ne budemo sjedili u hladnim stanovima – sljedeće već teško da će biti tako.

Ali najveći hrvatski problem, trenutno je što će misliti svijet i kako ćemo u Liverpoolu objasniti što je to ŠČ!

Da, što znače ta dva slova? – pitali su Prlju i Mrleta, koji su u svom stilu, vrlo ozbiljnih lica, odgovorili: Ništa!

Kao i mnoge druge riječi, koje se koriste u našem jeziku, a ne znače ništa, i ova će uskoro uči u rječnike s više značenja, imajući pozitivne ili negativne konotacije, ovisno o kontekstu. To će biti doprinos Leta 3 hrvatskom jeziku.

A kako vidimo, riječ se već koristi. Posebno na društvenim mrežama, koje ionako ne barataju velikim fundusom riječi, pa je tamo ŠČ uvelike dobro došla.

I na kraju riječ-dvije o Britaniji, koja je ove godine domaćin Eurosonga. Čujem da je na Otoku – zbog neprimjerenog sadržaja – zabranjena pjesma ”Dalilah” u izvedbi Toma Jonesa. I nije jedina – niz pjesama iz osamdesetih, zabranjeno je iz istih razloga.

Što će britanski puritanci misliti o našim antiratno nastrojenim rockerima u vojničkim šinjelima nježnih boja i brčinama koje se ne mogu odlučiti pripadaju li Hitleru ili Staljinu? Hoće li pristati na provokacije ili će se prepasti providnih kostima i onih raketa na pozornici?

I na kraju, hoće li Letovci korigirati performans? Ili će im – okrenuti gole stražnjice. Ovog puta bez cvijeta. Samo uz plavičasti dim…

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ne znam jesu li gore vijesti iz zemlje ili svijeta!
  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?
  • Odlazak čuvarice britanske tradicije
  • Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi
  • Čak i za lijek u Hrvatskoj moraš imati vezu!
  • Rijeka je premali grad da bi olako gubila svoje vrijednosti
  • Zatvorili smo se i otuđili, zalijenili i izgubili motivaciju

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Bog, Eurosong, Ksenija Urličić, Let 3, Liverpool, Mama ŠČ, Rijeka, Svjetlana Hribar

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT