autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

”Gute reise!”, ”Bis bald!”, ”Auf Wiedersehen!” A mi?

Autor: Volga Švorinić / 19.04.2023.

Volga Švorinić

Razmišljanje o životu u Hrvatskoj u posljednjih tri i kusur desetljeća, priziva mi u sjećanje jedan od kultnih američkih filmova, psihološku dramu originalnog naslova: ”They Shoot Horses, Don’t They?” U hrvatskom prijevodu: ”I konje ubijaju, zar ne?”.

Za one, koji se ne sjećaju, radi se o drami, snimljenoj po romanu iz 1935. godine, američkog pisca Horacea McCoya. Radnja se događa u Americi u vrijeme Velike ekonomske krize (1929. do 1933.), a McCoy prikazuje veliku grupu ljudi, plesnih parova koji se natječu u maratonu, u namjeri da osvoje nagradu od 1.500 dolara.

Maraton je trajao ukupno 1.491 sat, postupno su eliminirani plesači u potpunom fizičkom i psihičkom rastrojstvu i, na kraju je, od velikog mnoštva ostalo svega nekoliko glavinjajućih parova.

Glavna junakinja, glumi je Jane Fonda, potpuno fizički i psihički iscrpljena odustaje pred kraj i moli svog partnera da je ubije, što on, kao čin milosrđa, i učini. I sam izbezumljen od napora, čudi se kad ga hapse, jer zna da i konje ubijaju da im skrate muke kad je očito da dalje ne mogu…

”Plesni” maraton u Hrvatskoj traje puno duže od 1.491 sata. Započeo je prije više od triju desetljeća i to ne s valcerom ni argentinskim tangom, već grmljavinom granata, progona, sakaćenja, silovanja, rušenja i paleži.

Građani su ”plesali” između granatiranja i prekida sirena za uzbunu, u skloništima i na ukopima, pod zamračenjima i u redovima za pitku vodu.

Bilo je i onih što im nije bilo do plesa, pa su se spakirali prije nego je započeo rat i otputovali na daleke destinacije, zajedno sa svojim najbližima. Spominjali smo ih s prezirom, poručivali da se ne vraćaju, krivili za izdaju.

I ostajali u maratonu, čvrsto stisnuti jedni uz druge, zamišljajući sretnu budućnost, koja samo što nije… A bogami trajalo je to ludilo, iscrpljivao svakodnevni napor da sačuvaš glavu i zdravi razum, nije bilo vremena da se fokusiraš ni na što drugo, a potiho su se događale i mnoge druge stvari, neki su paralelno plesali neke svoje plesove i zavičajna kola.

Pod egidom domoljublja i čuvanja zajedničke imovine, s barjakom i borbenim pokličima, upisivali su na svoje i imena svojih bližnjih sve dostupne pokretnine i nekretnine, trgovali, dogovarali provizije…

Sve je to prolazilo mimo nas, naivne većine, koji smo samo čekali da prestane krvavi kurvin pir, strah, smrti i pustošenja, pa da se sa svojim obiteljima vratimo normalnom životu, uživajući u slobodi, novim mogućnostima, demokraciji i svim tim izmišljotinama kojima smo dopustili da nam pune glave.

Sjećam se svojeg oca, koji je proživio golgotu Drugog svjetskog rata i poraća.

”Rat ne prestaje kad umukne oružje”, rekao mi je, ”tada počinju druge muke.”

Blijedo sam ga gledala, ljutila se što to govori.

”Proživio sam rat”, dodao je. ”Bio je strašan, ali i posljedice su bile strašne i dugo su trajale, nakon rata treba se dugo boriti za mir. O pravdi i demokraciji da ne govorimo, pripremimo se na puno razočarenja. Vojskovođe i ratnici dugo uživaju u svojim pobjedama, teško se vraćaju miru, prisvajaju sve zasluge. I ne ispuštaju vlast lako. A vlast donosi i veliko bogatstvo, privilegije, moć.”

Nisam htjela vjerovati u to, ali gotovo da ne prođe ni jedan dan da se tih njegovih riječi ne sjetim.

I zaista, nakon višegodišnjeg plesa smrti i destrukcije, umuknulo je oružje, a zaorili neki poznati i nepoznati glasovi. S rukom na srcu i zastavom na reveru zaplesali su vlasnici novih imperija, a svakog tko im se našao na putu, prije ili kasnije, su maknuli i ušutkali.

Sve što je bilo naše, preko noći je postalo njihovo, a prvi redovi u katedralama postala su njihova rezervirana sjedišta. Zajedno s njima, zaplesali su i samozvani božji pastiri, pozivajući se na otetu imovinu napunili i još pune svoje jasle, osiguravajući svjetovnim gospodarima vlast glasovima svojih stada.

I tako trideset i kusur desetljeća, bez predaha traje hrvatski plesni maraton na različite glazbe, neki plešu uz kavijar, šampanjac i misno vino, neki uz kontejnere, u redovima pred pučkim kuhinjama i s ispruženom rukom pred bankama.

Pleše se i na društvenim mrežama, na kojima sve češće osvanjuju pozivi na građansku solidarnost za prikupljanje novčanih priloga, za otpisane i teško bolesne, za koje nema mjesta u glavama, srcima glavnih plesača i proračunima koje sastavljaju. A takvih je, kažu u ovoj plesnoj sali, sve više, dapače, najviše u Europi.

Ipak, nije sve crno u ovom plesu kako izgleda. Može i puno crnje – pola milijuna mladih, sposobnih, obrazovanih, potencijalnih plesača, shvativši o čemu se radi i neizvjesnosti koliko će još trajati, napustili su ovaj Eldorado za podobne i potražili zaklon u nekoj pravnoj državi, daleko od razularenog, balkanskog plesnog podija. Učinili su to i još uvijek čine nijemo i bez najave, da izbjegnu ispraćaj uz slavodobitni ”Gute reise!”, ”Bis bald!”, ”Auf Wiedersehen!”.

Što je činiti nama koji ostajemo?

Prepustiti se i čekati da nas dokrajči nemila boleština ili neimaština. Skratiti si muke, poput plesačice u gore navedenom filmu. Ili slijediti postojeće krijesnice, koje, ako se spoje u luč, mogu rastjerati ovaj gusti višedecenijski mrak i njegove plesače.

Neće biti lako, ali nije nemoguće. Osobito, ako se zna, a to smo dobro naučili, da ovaj pakleni ples neće nikad prestati sam od sebe. Ma kako umorni i iscrpljeni bili, na nama je izbor sljedećeg plesa… I odgovornost za taj izbor.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Zemlja laži, neznanja i kiča, osudila je sebe na nestajanje
  • Optužujem! Ugrozili ste nam egzistenciju!
  • Metastaze društva završavaju s oružjem u dječjim rukama
  • Roditelji djecu predaju trovačima njihovih neiskusnih mozgova
  • Nezaustavljivo isplivavaju izmeti taloženi tri decenije
  • Kujica Đina zaslužuje više nego samo stasom veliki premijer
  • Do kada ćemo svojatati BiH?!
  • Zvala se Jugoslavija (čitanje na vlastitu odgovornost)
  • Zvala se Ružica
  • Nije ti ništa, to ti je (samo) psihički

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NEVINOST BEZ ZAŠTITE Tagged With: maraton, Nevinost bez zaštite, rat, tango, Volga Švorinić

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT