autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Handke je uložio sav svoj ugled da podrži monstruma

Autor: Dragan Markovina / 17.10.2019. Leave a Comment

Dragan Markovina

Dragan Markovina

Od prvog časa, od kad je objavljeno da je dobitnik Nobelove nagrade za književnost za 2019. godinu austrijski pisac Peter Handke, bilo je jasno da će to na ovim prostorima izazvati buru vrlo predvidivih reakcija. Sve je tu bilo unaprijed poznato, od euforičnog slavlja u srpskim medijima, do konsternacije i povrijeđenosti u bosanskohercegovačkim.

Reakcije na Facebooku su se kretale ovisno o političkim preferencijama i prostoru iz kojeg netko dolazi, a o književnosti se zapravo i nije razgovaralo.

Na kraju krajeva, posve je logično da su se stvari tako odvile, jer Peter Handke je svjesno založio sav svoj ugled intelektualca i ozbiljnog i priznatog pisca da podrži jednu vrstu zločinačke politike, čije posljedice i danas živimo.

No, prije nego se vratimo na tu temu, ključno pitanje koje je ostalo bez odgovora je ono da li je odbor za dodjelu Nobelove nagrade razdvojio djelo od pisca ili nije, te zašto to jest ili nije uradio?

Odgovor na ovo pitanje je važan, bez obzira na to što ne može ni na koji način utjecati na doživljaj ovakve odluke. Ono što može je da nam pomogne utvrditi do koje mjere je moralni relativizam ušao u jednu za svijet tako bitnu instituciju kao što je Nobelova nagrada.

Teško da možemo zamisliti išta manje dostojanstveno od toga da veliki pisac i od jučer nobelovac govori na sprovodu, po svemu, osim po količina ludila i zla koje je pokrenuo, beznačajnom čovjeku i političaru. Jednako kao što se teško odlučiti je li ta scena više ponižavajuća za Handkea ili za Nobelovu nagradu

Koliko je ona bitna i do koje mjere utječe na ljude, jasno je već iz činjenice da se u svim ostalim znanstvenim kategorijama za nju zanimaju isključivo eksperti te prijatelji i članovi obitelji nominiranih i nagrađenih, dok one za mir i književnost privuku pažnju cijelog svijeta.

Tome je tako jer ljudi imaju potrebu u surovom, često amoralnom svijetu, pronaći barem nekakvo sigurno utočište i poetsku pravdu, pa ih između ostalog, traže i u Nobelovoj nagradi, bivajući puno puta razočarani odlukama tamošnjih odbora.

Međutim, važnost te nagrade je tolika da čak i nakon silnih razočaranja zbog laureata i nakon spoznaja o skandalu zbog kojeg prošle godine za književnost uopće nije ni dodijeljena, ljudi toj nagradi i dalje pridaju mitsku važnost.

Upravo stoga je važno odgovoriti na pitanje jesu li u odboru razdvojili djelo i autora ili nisu. Pri čemu se teško odlučiti što bi bilo poraznije.

Uzmimo za početak slučaj da jesu razdvojili autora i djelo pa zaključili kako nagradu daju odličnom piscu, a da ih njegovo javno djelovanje na drugim poljima ne zanima.

Peter Handke nesumnjivo jeste dobar pisac, no njegova javna podrška srpskom nacionalizmu devedesetih se ne može gledati mimo pisanja, jer je na te teme objavio nekoliko knjiga. Čak i kada bismo bili blagonakloni i prihvatili da svatko tko je dugo na sceni i puno piše ima dobrih i loših knjiga, pa ove radove potisnuli u stranu, moramo se vratiti na bit.

Ako je odbor koji je odlučivao o nagradi, Handkea nagradio isključivo zato što je dobar pisac, ne mareći za njegov javni angažman, onda taj isti odbor uopće ne razumije važnost Nobelove nagrade u svijetu, ni implikacija koje ona ima.

Iz perspektive građana diljem svijeta dobitnici Nobelove nagrade za mir i za književnost predstavljaju istinske heroje i moralne vertikale, koji su, ako je o književnosti riječ, ujedno i prilično talentirani te imaju što za reći.

Ljudi koji sjede u tom odboru se, naravno mogu praviti da se to njih ne tiče i da oni gledaju samo nečiji talent, ali onda jednostavno nisu dorasli ulozi koju obavljaju.

Ova opcija je dakle loša, ali donekle podnošljivija od druge. Jer što ako članovi žirija nisu razdvojili djelo i autora, nego su Handkea upravo nagradili i zbog njegovog javnog i političkog angažmana?

Je li odbor za dodjelu Nobelove nagrade razdvojio djelo od pisca ili nije, te zašto to jest ili nije učinio? To je važnije pitanje nego se čini

Spomenuta mogućnost mi uopće ne izgleda nerealno, tim više jer je praktično nemoguće da tamo sjede ljudi koji ne razumiju značaj Nobelove nagrade za književnost.

Štoviše, opcija u kojoj se nagrađuje i nečiji konkretan književni rad, ali i javni angažman svakako više odgovara onome kako ljudi diljem svijeta tu nagradu doživljavaju, samo što se u tom, gorem slučaju, susrećemo s nepodnošljivim moralnim relativizmom i potpunom destrukcijom ideje o javnom angažmanu.

Mi možemo pokušati ljudski razumjeti Handkeov prvi impuls, potrebu da se izdvoji od većinske europske intelektualne javnosti koja ga je moguće zbog sto drugih stvari nervirala, ali sve to možemo do razine u kojoj on vodi osobne ratove, daleko od prostora i ljudi koje je izabrao zastupati.

Čak možemo razumjeti i to da je pogriješio u procjeni, to se uostalom svakome može dogoditi.

No, kad se čovjek izravno uvjerio u to koju je politiku podržavao, kad je u više navrata boravio ovdje i nakon svega odlučio govoriti na sprovodu Slobodana Miloševića, onda svako razumijevanje nestaje.

Teško da možemo zamisliti išta manje dostojanstveno od toga da veliki pisac i od jučer nobelovac govori na sprovodu, po svemu, osim po količina ludila i zla koje je pokrenuo, beznačajnom čovjeku i političaru.

Jednako kao što se teško odlučiti je li ta scena više ponižavajuća za Handkea ili za Nobelovu nagradu.

(Prenosimo s portala Telegram).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Zašto ogroman dio srpskog društva odbija istinu Srebrenice
  • Vlada ustvari legitimizira fašizam
  • Zašto ne bi trebalo odustati od ideje ukidanja izbora izvan RH
  • Kako smo došli do toga da se Zdravka Mamića u BiH nagrađuje
  • Kod KGK zapravo iznenađuje nedostatak straha od javnosti
  • Samo se društva bez budućnosti opsesivno bave prošlošću
  • Zašto Odboru za veterane smeta Dan antifašističke borbe
  • Zašto nitko ne čuje upozoravanja Ognjena Krausa?
  • Milanović zabio autogol koji bi ga mogao koštati izbore
  • 11.000 slobodnih mjesta na sveučilištima! Što to znači?

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: OSVRT Tagged With: Dragan Markovina, Milošević, Nobel, Peter Handke

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Popravljamo uspomene

    Popravljamo uspomene

    boris-dezulovic
  2. Glava u toplom

    Glava u toplom

    viktor-ivancic
  3. Nova klasa

    Nova klasa

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Smeće kraj spomenika

    Smeće kraj spomenika

    igor-mrkalj
  2. Otkriven nakon potresa

    Otkriven nakon potresa

    vladimir-jurisic
  3. Jedna rijeka, dvije politike

    Jedna rijeka, dvije politike

    paulina-arbutina

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.