autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Hoće li se Rijeka sjetiti Daše Drndić

Autor: Svjetlana Hribar / 05.06.2021. Leave a Comment

Svjetlana Hribar

Svjetlana Hribar

U Šibeniku je otvorena ”Kuća umjetnosti Arsen”. Mediji prenose uzbuđenje Šibenčana jer je grad dobio multifunkcionalni prostor, pogodan za glazbena i dramska događanja, filmove, pjesničke večeri…

Arsen Dedić bio je Šibenčanin. Nije u gradu živio od mature, ali mu se vraćao. I spominjao ga, u slikama u kojima je pisao i komponirao…

Sad mu se vratio za stalno. Ili barem na duže vrijeme. Jer, kod nas se to nikad ne zna. Mijenjaju se politike, a one odlučuju o svemu. Iako pare dajemo mi… Dajemo, ali ni o čemu ne odlučujemo!

Daša Drndić nije bila Riječanka. Ali u Rijeci je napisala sva svoja poznata, nagrađivana i prevođena djela. Rijeka je okruženje u kojem se često kreću glavna lica njenih knjiga. Rijeka je grad u kojem se događaju njeni posljednji romani – ”Belladonna” i ”EEG”.

U Rijeci je, prije tri godine (5. lipnja), umrla Daša Drndić. Koji mjesec prije toga, u Rijeci je kupila i grobno mjesto.

Ništa kod Daše nije bilo slučajno. Ona je svjesno odabrala Rijeku kao svoje vječno počivalište. Ni Zagreb u kojem je rođena, ni Beograd u kojem je provela mladost, ni Rovinj gdje je od djetinjstva živjela ljeti, ni Istru odakle su joj korijeni.

Baš Rijeku.

Krajem prošle godine, na društvenim mrežama, primijetila sam oglas: ”Iznajmljuje se sunčan i prostran trosoban stan u centru grada. Dvije minute pješice od Korza. Stan je opremljen namještajem…”.

U Rijeci je, prije tri godine, umrla Daša Drndić. Koji mjesec prije toga, u Rijeci je kupila i grobno mjesto. Ništa kod Daše nije bilo slučajno. Ona je svjesno odabrala Rijeku kao svoje vječno počivalište. Ni Zagreb u kojem je rođena, ni Beograd u kojem je provela mladost, ni Rovinj gdje je od djetinjstva živjela ljeti, ni Istru odakle su joj korijeni. Baš Rijeku

Među komentarima zapazila sam i rečenicu koju potpisuje Danijel Mohorović, pisac i profesor iz Labina: ”Ovaj bi stan trebao postati nacionalno kulturno dobro”.

Na fotografijama stan Daše Drndić. To je ta prepoznatljiva atmosfera sunčanih popodneva u stanu na najvišem katu jedne riječke četverokatnice koja je nekada bila hotel…

Kada je Daša ratnih devedesetih doselila u Rijeku, većina njenih znanaca pitala se: Zašto baš taj stan?! Trošna zgrada, zapušten stan, previsoko za penjanje, pogotovo za nošenje kutija i kofera punih knjiga.

Ali Daša je voljela živjeti u centru grada, a tu su kuće mahom stare i trošne. Voljela je i živjeti na visokim katovima. Iznad stabala, iznad krovova, s pogledom, da ništa ne priječi ulaz suncu u njenu sobu.

U vrijeme selidbe u Rijeku, Daša Drndić još nije bila književnica. Imala je više objavljenih drama i dvije proze, ali je znala da to želi raditi i dalje. Tek Rijeka ju je učinila piscem. I to ne lijepim dočekom, već suprotno – odbijanjem.

Žena, intelektualka, oštra uma i jezika, vrhunski obrazovana, s djetetom predškolske dobi – godinama nije mogla dobiti posao.

Na privremenom boravku s izbjegličkim statusom u Kanadi, od 1995. do 1997. godine, nastale su njene prve knjige. A nakon povratka u Rijeku, preostali niz. Sedam knjiga u šesnaest riječkih godina. Uz posao na Filozofskom fakultetu, gdje doktorira i predaje Britansku književnost i kreativno pisanje na Odsjeku za anglistiku.

Nekoliko romana napisala je boraveći u ”kućama za pisce” diljem Europe. Najčešće se kandidirala za boravke u zimskim mjesecima, jer joj je grijanje, s malom mirovinom, u Rijeci bilo preskupo.

Nisu te kuće za pisce nikakva raskošna mjesta, ali je bilo toplo i najčešće su u okruženju bili pisci. Ona opisuje ta mjesta u svojim romanima.

Većina zanimljivih događaja je stvarnost i dokumentaristika, ovijeni izmaglicom fikcije. Čitajući Dašine knjige, čini vam se da ste i sami bili dijelom atmosfere koju opisuje, pomislite da biste mogli krenuti u Beč, Pariz ili Berlin, tragom njenih opisa tih gradova.

Često se sjetim Daše, hodajući Rijekom.

Godinama sam koračala ulicama žurno, s ciljem da negdje stignem na vrijeme. I nisam primjećivala ni ljude, ni zgrade, ni prljava stubišta, ni osunčane klupe na kojima sjede beskućnici ili siromasi… Naprosto – nisam gledala.

A Daša je gledala. Ona je bila književnica. Gledala je i vidjela. I o tome je pisala.

Kad danas s distance razmislim tko je najviše učinio za popularizaciju Rijeke kao grada danas u svijetu, sjetim se dviju osoba: Daše Drndić i Dalibora Matanića. Ona svojim romanima, a on serijom ”Novine”, koju je smjestio u Rijeku.

I bez obzira na to što Rijeka u Dašinim opisima nije idiličan grad, Daša ga je smatrala svojim domom. Tu se vraćala sa svih putovanja, u Rijeci je proslavila svoje najveće nagrade, s prijateljima okupljenim u antikvarijatu Ex libris… Tu je održana i komemoracija Daši Drndić, oproštaj od žene čiji je autorski kofer pun knjiga, na hrvatskom i u prijevodima na više jezika stajao u izlogu antikvarijata…

I Rijeka ima kuću za pisce. Točnije, stan. Rezidencija nosi ime Kamov. Grad brine o prostoru i daje ga na korištenje piscima. Stan je skromno namješten, gotovo prazan, potpuno bez atmosfere, nepoticajan.

Ne znam znaju li pisci koji su boravili u tom stanu, osim dakako onih s naših prostora, tko je bio Janko Polić Kamov.

Nadam se da je grad opremio rezidenciju barem tim informacijama, jer je ovaj genijalni i nesretni pjesnik, pripovjedač, esejist i putopisac umro sa svega 24 godine. Njegova književna ostavština, nastala od 1907. do 1910. godine, začudna je opsega i značaja za hrvatsku književnost, posebice riječku. I treba da postoji rezidencija Kamov.

Nekoliko romana, napisala je Daša Drndić boraveći u ”kućama za pisce” diljem Europe. Najčešće se kandidirala za boravke u zimskim mjesecima, jer joj je grijanje, s malom mirovinom, u Rijeci bilo preskupo. Nisu te kuće za pisce nikakva raskošna mjesta, ali je bilo toplo i najčešće su u okruženju bili pisci

Ali bi bilo vrlo primjereno, štoviše, rekla bih prestižno, da Rijeka ima rezidenciju Daša Drndić!

Zato je dragocjena primjedba Danijela Mohorovića, koji kaže da bi njezin stan trebao postati nacionalno kulturno dobro.

Pažljivo namješten, prostor je zadržao duh autorice čije su knjige prevedene na petnaestak svjetskih jezika. Ima li boljeg mjesta za smještaj svih tih izdanja na domaćim i stranim jezicima od stana u kojem su nastala.

A sumnjam da ima bolje publike od pisaca koji bi boravili, o trošku Grada Rijeke, u stanu Daše Drndić. Koji na fotografijama izgleda vrlo poželjnim mjestom.

Više od godinu dana Rijeka je bila Europska prijestolnica kulture. U tom periodu nitko se nije osvrnuo na književnost Daše Drndić, niti su gostima koji su pohodili grad poklonjene njene knjige. Nisu otkupljena izdanja na engleskom, talijanskom, njemačkom jeziku, za koje je dobila prestižne svjetske nagrade u vrlo jakoj međunarodnoj konkurenciji! Uostalom, već godinama na našem tržištu nema ni ”Belladonne”, ni ”EEG-a” na hrvatskom jeziku. Izdanja su rasprodana, nova se ne tiskaju.

Za života, Daša je bila slavljena svuda više i jače nego u svom gradu. Žalostilo ju je što u Gradskoj knjižnici nikad nije bila predstavljena kao autor; primijetila je da na predstavljanjima njenih knjiga nikada nije bio gradonačelnik, ni pročelnik za kulturu. Tek nakon njene smrti, u riječkom je kazalištu napravljena predstava o Rijeci, prema zapisima iz njenih knjiga.

EPK je prohujao s koronom, a Rijeka je dobila novu gradsku vlast. Hoće li se ova sjetiti Daše Drndić?

Ili ćemo se i dalje praviti da ono o čemu je pisala u svojim romanima – nismo mi?
 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?
  • Odlazak čuvarice britanske tradicije
  • Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi
  • Čak i za lijek u Hrvatskoj moraš imati vezu!
  • Rijeka je premali grad da bi olako gubila svoje vrijednosti
  • Zatvorili smo se i otuđili, zalijenili i izgubili motivaciju
  • I ne radi se samo o prekidu trudnoće!

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Antikvarijat EX LIBRIS, Arsen Dedić, Beč, Beograd, Berlin, Dalibor Matanić, Danijel Mohorović, Daša Drndić, EPK 2020, Istra, Janko Polić Kamov, Kanada, Labin, Pariz, Rijeka, Rovinj, Šibenik, Zagreb

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT