autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Hodočasnička svijeća za maestra Kranjčevića

Autor: Branimir Pofuk / 19.02.2020. Leave a Comment

Branimir Pofuk

Branimir Pofuk

Pišem ovu kolumnu na dan posljednjeg ispraćaja zemnih ostataka Vladimira Kranjčevića. Na vječni počinak – reklo bi se još u duhu komemoracijske frazeologije. Ali, ovdje ne može biti riječi ni o kakvom počinku. Zemni ostaci su pepeo koji će ostati nakon pogrebne ceremonije na mirogojskom Krematoriju.

I taj sasvim sporedan fizički trag slobodno bi mogao biti rasut i u vjetar. Jer ono što ostaje je glazba u kojoj nema ni mira, ni počinka, a ponajmanje vječnog.

Glazba je neprestano titranje, glazba je strašna sila koja te može jednako snažno potresti i protresti kada grmi i tutnji u zvuku orkestara s timpanima, bubnjevima, orguljama i zborovima, kao i onda kada šapuće i romori na granici čujnosti.

A gdje je najviše glazbe iza sebe ostavio maestro Kranjčević? U tisućama ljudi koji su mu bili učenici i studenti, u čitavim naraštajima, a osobito u goranovskom “plemenu”, kako sami sebe vole nazivati pjevači Akademskog zbora Ivan Goran Kovačić koji su bili njegovi članovi od 1974. do 1987. pod umjetničkim vodstvom maestra Vladimira Kranjčevića.

Glazba je neprestano titranje, glazba je strašna sila koja te može jednako snažno potresti i protresti kada grmi i tutnji u zvuku orkestara s timpanima, bubnjevima, orguljama i zborovima, kao i onda kada šapuće i romori na granici čujnosti

Daleko sam od Zagreba i neću biti na Maestrovom ispraćaju. Ali, već sam duboko potresen čim se sjetim kako su goranovci pod Kranjčevićevim vodstvom pjevali Mokranjčevu Liturgiju sv. Jovana Zlatoustog i u njoj “Tebe pojem”, jedan od najljepših stavaka sakralne glazbe ikada napisanih, koji stoji ravnopravno u repertoaru sačinjenom od Bachovih i Händelovih oratorija te Mozartovog ili Verdijevog Requiema.

Taj “Tebe pojem” bio je jedan od zaštitnih znakova goranovaca, jedna od blistavih svjetiljki koja je privlačila u zbor neprestano nove i nove studente.

Maestro Kranjčević je prvi nastup s goranovcima imao na svoj 38. rođendan, 21. studenoga 1974. godine. U Velenju. A Mokranjčevu Liturgiju otpjevali su prvi put u lipnju 1975. u zagrebačkoj gornjogradskoj Crkvi sv. Katarine.

Crkva je bila prepuna, a jugoslavenska novinska agencija TANJUG je vijest o tom koncertu raširila po čitavoj tadašnjoj državi kao prvorazrednu senzaciju.

Sve te podatke nalazim u monografiji “Goranovci i maestro Vladimir Kranjčević 1974.-1987.”, prelijepoj knjizi o međusobnoj ljubavi između jednog dirigenta i jednog zbora i zajedničkoj ljubavi i strasti prema glazbi kojom je dirigent zračio, a tada mladi pjevači je upili toliko da i danas blistaju i da su im životi i sve što rade i što jesu obasjani tom ljubavlju.

U toj knjizi piše da je tadašnji predsjednik zbora Bruno Krnjak nakon uspjeha s Mokranjcem u Svetoj Katarini zakazao sljedeći koncert u Katedrali. “Maestro je bio skeptičan, uvjeren da će katedrala zjapiti poluprazna. Iznenađenje je stoga bilo tim veće: bilo je prodano 3.200 ulaznica, a publika je u nedostatku stolaca sjedila i na podu”.

Daleko sam od Zagreba i neću biti na Maestrovom ispraćaju. Ali, već sam duboko potresen čim se sjetim kako su goranovci pod Kranjčevićevim vodstvom pjevali Mokranjčevu Liturgiju sv. Jovana Zlatoustog i u njoj “Tebe pojem”, jedan od najljepših stavaka sakralne glazbe ikada napisanih, koji stoji ravnopravno u repertoaru sačinjenom od Bachovih i Händelovih oratorija te Mozartovog ili Verdijevog Requiema

Zamišljam još veće mnoštvo koje će danas slušati “Tepe pojem” u dvorani i ispred zgrade mirogojskog Krematorija. Kako mi je javio jedan od tih goranovskih veterana, druga duhovna skladba koju će otpjevati na pogrebu bit će Maestru također vrlo draga i prirasla srcu, motet “Svrši stopi moje” s biblijskim tekstom na staroslavenskom jeziku što ga je kao jedno od svojih najnadahnutijih djela skladao Krsto Odak.

Pod glazbenim motom “Tebe pojem” nastala je i spomenuta monografija, najljepša koju je ijedan naš glazbenik ikada dobio zato što nije nastala zbog dužnosti ili službene potrebe odavanja počasti, nego iz želje samih goranovaca da se oduže i da zahvale svom Maestru.

Nakladnik knjige je Studentsko kulturno-umjentičko društvo “Ivan Goran Kovačić”, u kojem je veliki mješoviti pjevački zbor jedna od sekcija, a sve su napravili sami bivši, ali i zauvijek goranovci. Prikupili su programe, novinske članke i vlastita sjećanja, svjedočanstva o važnosti Gorana u njihovim životima, anegdote i fotografije. Prikupili su sami i sredstva za izdavanje knjige koju su posvetili i darovali svom Maestru za njegov 82. rođendan u studenom 2018. godine.

Vesna Foršek, jedna od članica uredništva, u uvodu je opisala kako se opet intenziviralo njihovo druženje i okupljanje oko Maestro, koje nikada nije bilo ni prestalo:

“Skoro svake godine, u studenome, velik broj goranovaca koji su aktivno pjevali u vrijeme dok je maestro Kranjčević vodio zbor, okupi se na večeri kako bi zajedno s Maestrom proslavili njegov rođendan. Tako je bilo i 2015. godine. Našli smo se u kineskom restoranu na Novoj vesi (dugo godina taj je naš susret bio vezan uz godišnjicu puta u NR Kinu i Sjevernu Koreju, pa smo se stoga već tradicionalno sastajali u nekom od zagrebačkih kineskih restorana).

Na toj nam je večeri Maestro najavio da se sprema u mirovinu i da će u 2017. održati nekoliko oproštajnih koncerata. Na tu Maestrovu najavu pao je prijedlog (Radovan) da se ponovo okupimo na probama kako bismo pripremili Mokranjčevu Liturgiju koja bi bila naš oproštajni koncert u čast Maestru, ali pod njegovim ravnanjem, naravno. Kako nas uz tu Liturgiju veže bezbroj divnih uspomena, niti jedno drugo djelo nije dolazilo u obzir.”

Zračio je strašću za glazbu kojom i danas blistaju njegovi učenici (…) Volio bih da sam danas u Zagrebu, volio bih da se mogu utopiti u toj ljubavi i suzama ganuća koje će biti jednim dijelom izraz tuge nad prolaznošću, ali mnogo većim i snažnijim dijelom i dašak vječnosti i neprolazne ljepote u “Tebe pojem”

Tako je i bilo. U dupke punoj isusovačkoj bazilici u Palmotićevoj ti bivši, ali i zauvijek goranovci otpjevali su Mokranjčevu liturgiju pod ravnanjem svog Maestra.

Volio bih da sam danas u Zagrebu, volio bih da se mogu utopiti u toj ljubavi i suzama ganuća koje će biti jednim dijelom izraz tuge nad prolaznošću, ali mnogo većim i snažnijim dijelom i dašak vječnosti i neprolazne ljepote u “Tebe pojem”.

Ali, slučaj je htio, a ništa nije slučajno u životu ako prepoznajemo znakove koji nas vode, da budem na mjestu na kojem osjećam najveću moguću bliskost i blizinu s maestrom i svom glazbom kojoj je vjerno služio.

Kao najpobožniji hodočasnik na najsvetijem mjestu upalio sam svijeću molitve i zahvalnosti maestru Kranjčeviću, a pored nje drugu za sve nas koji još živi hodamo zemaljskim stazama vođeni tim svjetlom.

Učinio sam to na mjestu koje me do dna bića potreslo kao srce svijeta i svemira iz kojeg su izašli svi ti geniji, Mozart, Beethoven, Wagner, Verdi… i Mokranjac. U crkvi sv. Tome, u Leipzigu, na grobu Johanna Sebastiana Bacha.

 

(Prenosimo iz Večernjeg lista gdje je kolumna naslovljena: Upalio sam svijeću za maestra Kranjčevića kao hodočasnik na najsvetijem mjestu i grobu).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

 

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Bach, Branimir Pofuk, Kontrapunkt, Kranjčević

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT