autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Holokaust i umjetnost: gdje zaista živi svijet Auschwitza?

Autor: Željko Ivanković / 27.06.2018. Leave a Comment

umjetnost-unistenogPredrag Finci, ”Umjetnost uništenog. Estetika, rat i Holokaust”, Izdanja Antibarbarus, Zagreb, 2005.

Predrag Finci (1946.) kao da se cijeli svoj život spremao za ovu i ovakvu knjigu. Kao da mu je za nju trebalo još samo jedno, osobno ratno traumatsko iskustvo.

Dakako, namjerno u ove dvije prethodne hipotetičke rečenice, protivno osnovnom duhu njegove knjige, ugrađujemo minimum cinizma. Ali ne našeg vlastitog cinizma, već onoga kojim se sudbinsko poigralo i s njim, kao i s prethodnom generacijom u njegovoj obitelji, kojemu, tom sudbinskom, autor posvećuje uvodne stranice svoje knjige.

Iščezli, tako se zove taj kratki uvodni zapis, ovdje ima zadaću uvoda u samoidentificiranje, koje će se potom nastaviti u dva poglavlja knjige: Potpuno spaljeno i Osobni dosije, da bi tri sljedeća poglavlja Uništavanje umjetnosti, Granica govora i Umjetnost uništenog bila prilog razumijevanju estetskog u vremenima apsolutne (ratne) destrukcije humanuma.

Obiteljskom dosijeu, neažuriranom dosijeu predaka, autor je knjige pridodao 1993. vlastitu izbjegličku sudbinu (Izbjeglički bluz, W. H. Audena), a s njom je zatim krenula identifikacijska rekapitulacija. Od one djetinje ”spoznaje” tko su i što Židovi, preko vlastitog antisemitskog iskustva, do rata kao heraklitovskog oca svih stvari i ujedno najsnažnijeg identifikacijski mogućeg mjesta, Finci je trasirao put estetičkim razumijevanjem i osmišljavanjem svijeta.

Mi smo sve te zločince vidjeli i osobno znali, jer su imali mnogo konkretnija imena od nacionalsocijalističkih (koja u našem vremenu funkcioniraju više simbolički!), pa znamo i koliko je istinito to da stvaralac koji mrzi postaje demon uništenja, uništenja onih vrijednosti čiji pjesnik nije mogao postati

Rat i tragično iskustvo predaka (židovsko sjećanje – rekao bi Finci!) otjerali su ga od kuće, s tim da ”svoj” rat autor, kao sveučilišni profesor filozofije, metaforički konkretizira u osobi svoga bliskog sveučilišnog kolege (koji je volio citirati Fichtea, baš kao i Eichman Kanta!), patrijarhalnog dogmata koji je na svoju patrijarhalnost navukao plašt marksizma, a to dvoje, kaže autor, proizvodi staljinizam-cezarizam-despotizam, dakle u krajnjoj konzekvenci netolerantnost, pa čak i – poziv na ubojstvo!

Ta su mjesta (Misliti u ratu) i rodno mjesto ove knjige u koju je, posve netipično za knjigu ovakva profila, autor ugradio ispise iz osobnog dnevnika, čija je vrijednost u ovoj knjizi i ilustrativna i citatna!

Nemoguće je porediti iskustva i razmjere Drugoga svjetskog rata i Holokausta s iskustvima ”našega” rata, ali poređenja su način da stvarima i pojavama damo razumljiviju mjeru.

Tako razumijevamo i (de)gradaciju mišljenja: Nemate pravo među nama živjeti kao Židovi u Nemate pravo živjeti među nama u, najposlije Nemate pravo živjeti, koju smo i mi na svojoj koži i u ”svome” ratu iskušavali. Reduciranje prostora slobode u krajnjoj konzekvenci vodi negaciji (nego te!), tj. ukinuću, a to se pak postiže zločinjenjem.

Mi smo sve te zločince vidjeli i osobno znali, jer su imali mnogo konkretnija imena od nacionalsocijalističkih (koja u našem vremenu funkcioniraju više simbolički!), pa znamo i koliko je istinito to da stvaralac koji mrzi postaje demon uništenja, uništenja onih vrijednosti čiji pjesnik nije mogao postati.

On razara civilizaciju kojoj ne pripada (str. 70). Oni, dakle, pripadaju svijetu Zla.

Znamo poimence i njih i njihove strateške ratne ciljeve, pa dakle i potencijalne ljudske i materijalne žrtve. No, u tom se svijetu nerijetko zaboravlja cijela jedna velika i važna skupina, ona koja nije primarni cilj ili koja uspijeva to ne biti – izbjeglice!

Svijet izbjeglica (a oni nisu ni barbari, ni napadači, ni uljezi, ni ilegalni useljenici – kaže autor, nego samo glasnici loših vijesti, kako ih zove Brecht ) i njihova sudbina nije tek i samo kolateralna šteta, nego ozbiljan problem XX. stoljeća (stoljeća izbjeglica – H. Böll). No da ne ostane da je za njihovu sudbinu kriv samo Zločin, autor spominje i zemlje prihvata (Audenova pjesma je veoma ilustrativna!), ali, u našem slučaju, i ilustraciju više – one sarajevske uglednike koji su prijetili i poricali pravo na povratak onima koji su grad napustili (str. 80), čineći novi zločin, jer izbjeglica je emotivno čvrsto vezan za prošlost, zavičajno signiran i priječiti mu povratak nije bitno drukčije od dovesti ga u status izbjeglice!

Taj osobni autorov dosije, koji je u nekom drugom poretku mogao biti na kraju knjige, ovdje kao da je bio nužan uvod u svrhu legitimiranja autora i pretpostavka za promišljanje koje slijedi.

Kao da ovakvom organizacijom knjige autor hoće reći: da, ja sam filozofski pisac, kako Grlić naziva domaće filozofske autore, a sad osim te formalno-akademske kvalifikacije imam i metafilozofski dosije – židovsko sjećanje plus iskustvo osobne kože, tako da će moje mišljenje uništavanja umjetnosti, granica govora i umjetnosti uništenoga biti, nažalost, kompetentnije za traumatsko iskustvo, na način na koji su to neizbježno i Fincijevi referentni autori.

A njima, tim autorima (filozofima, slikarima, književnicima, glazbenicima…), ova Fincijeva knjiga vrvi.

Nemoguće je porediti iskustva i razmjere Drugoga svjetskog rata i Holokausta s iskustvima ”našega” rata, ali poređenja su način da stvarima i pojavama damo razumljiviju mjeru

Oporba stvaranja i zločina (uništenja) bila bi odveć simplificirana, Bog je kreator a Demon destruktor, da se i Demon nije i sam ”dosjetio” – kreirati vlastiti svijet ili barem svijet na vlastitu ruku.

Neuspjeli stvaralac postaje ne samo demon uništenja vrijednosti i nego i kreator ”novih” (Übermensch, Novi čovjek…) umjetničkih standarda u okvirima prokrustovske postelje vlastitog malog dara i velike ambicije.

Hitlera njegovi najbliži drže umjetnikom, a i oni kojima je okružen predstavljaju se ljubiteljima umjetnosti, no mjera njihove umjetnosti nije ona sama, nego programirano uljepšavanje realnosti, ”umjetnost sreće” (A. Moll), umjetnost totalitarizma – kič!

A razlika između umjetnosti i kiča je, mnogo više nego bi to htjeli ”ideolozi totalitarne umjetnosti”, to je razlika između istine i laži (str. 105), kako to veoma instruktivno pokazuje i Hitlerov projekt Entartete Kunst, kojemu naš autor posvećuje značajno mjesto. Nimalo slučajno, jer ”nigdje se tako jasno ne pokazuje karakter vlasti kao u onome što zabranjuje” (str. 114), kaže Finci.

Dok je Uništavanje umjetnosti, via negativa, estetika umjetničkog stvaranja i prilog praktičnoj estetici (ako ovo nije cotradictio in adiecto?!), poglavlje Granica govora je pokušaj mišljenja, čak – pokušaj poetike Holokausta i onoga adornovskoga poslije njega.

Autor ga (svoje mišljenje) uspostavlja iz dva temelja, iz pozicije umjetnosti i iz pozicije filozofskog mišljenja. I dok su nam i Heideggerova šutnja i Adornov dictum dva rubna, dva radikalna, moguće i nepomirljiva rješenja mišljenja, umjetnost je nalazila (dakle, nesvršeni oblik!) moduse, uvjetno, ”prikazivanja” (usp. mimesis!) i ”poetiziranja” (usp. poieo!).

Ne, ne zaboravljamo onu Kleeovu da ”umjetnost ne stvara ponovo ono što je vidljivo, naprotiv, ona čini vidljivim” (str. 219).

Tu je Finci, zajedno s brojnim drugim referentnim autorima, veoma oprezan, pa se čini da standardne poetičke kategorije treba iznova nominirati ili barem unekoliko revidirati.

Kako inače spojiti u jedno tvrdnju da ”svijet Auschwitza leži izvan govora, kao što leži i izvan razuma”, pa ga je, dakle, nemoguće imenovati i nijedan mu umjetnički čin nije primjeren i posve umjesno Fincijevo protupitanje: ”A da li je Michelangelov svod Sikstinske kapele bio primjeren Bogu?”.

Ovakve dvije udaljene pozicije pomirila je stvaralačka praksa jednoga Prima Levija, Jorgea Sempruna, Elia Wiesela, Paula Celana o kojima čitamo unutar knjige i u čijim djelima nalazimo najbolju potvrdu mogućnosti i potrebe ”pisanja poezije nakon Auschwitza”.

Na to nas, na najbolji način, upućuje i poglavlje Umjetnost uništenog, gdje se kreativna i estetska reakcija na Apsolutno Zlo sama iz sebe potvrdila (sačuvano je oko 30.000, a u doba Holokausta je nastalo oko 100.000 slika, skulptura, crteža i drugih umjetničkih objekata žrtava Holokausta! – str. 163), pa je umjetnost preživjelih na toj crti razumljiva kao nešto imperativno.

Hitlera njegovi najbliži drže umjetnikom, a i oni kojima je okružen predstavljaju se ljubiteljima umjetnosti, no mjera njihove umjetnosti nije ona sama, nego programirano uljepšavanje realnosti, ”umjetnost sreće” (A. Moll), umjetnost totalitarizma – kič!

Ako je umjetničko stvaranje u doba Holokausta bilo iskaz artističke vještine, svjedočenja, mentalne higijene (rasterećenja), unutarnjeg poriva, ponekad čak i vanjske prisile, umjetničko stvaranje nakon toga, a o Holokaustu ne mora biti bitno različito, osim možda u slučaju iskazivanja artističke vještine i, pogotovu prisile.

Levi, Semprun, Kiš, Tišma, ili Kertesz i svjedoče, i kreiraju (unutarnji poriv) i pokušavaju se rasteretiti. (Levi ili Celan bez ovog potonjeg ne bi mogli otići s ovoga svijeta! I Kerteszu i Semprunu je pisanje u stanovitoj mjeri duhovni azil!).

Ipak, ne zaboravljamo da ”najprimjereniji svjedok nije svatko tko je Holokaust doživio, već onaj tko je udes najdublje osjetio, razumio i bio ga u stanju najprimjerenije artikulirati” (str. 184). Na toj je crti, premda mu je umjetnost književnosti najbliža i po svojoj je prirodi filozofskom promišljanju najpodatnija, i Fincijevo ”ocjenjivanje” i likovne, i glazbene, i teatarske, i filmske umjetnosti o Holokaustu.

Ostaje, međutim, trajna upitanost umjetnika i onoga koji promišlja umjetnost o predstavljanju/kreiranju (mimesis/poieo) Holokausta: ”U predstavljanju Holokausta sam Holokaust je granica predstavljanja. U takvom predstavljanju nanovo se uspostavlja uništeno…” što je nonsens kad se zna da holokaust znači potpuno spaljen i da ”Michelangelo je stvarao stvoritelja, a ovdje se, paradoksalno, nastoji stvoriti uništenje.” (str. 210-211)

(Objavljeno u: Novi izraz, Sarajevo, 2006. Prenosimo s portala elmundosefarad).

Još tekstova ovog autora:

  • Kako zaštititi njihova veličanstva?
  • Krivi navod, lažno predstavljanje
  • Sveti Petar Brozu: ”Što imaš reći u svoju obranu?”
  • Politika – sveopći vašar
  • Loši đaci loših učitelja
  • Netko u Europu, netko na barikade
  • Misliti i živjeti navijački
  • A što tek reći o srpskim medijima? Tuga, jad, bijeda
  • Sveznalice nečitanja
  • Vjernici u hramu diktature

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: Bog, Böll, Brecht, Celan, demon, Eichman, Entartete Kunst, estetika, Grlić, Holokaust, Kertesz, Kiš, Levi, Michelangelo, Moll, Novi izraz, Predrag Finci, rat, Sarajevo, Semprun, Tišma, Übermensch, ubojstvo, umjetnost, Željko Ivanković, Židov

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT