autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Hrvatska narodna banka se izrugala hrvatskoj kulturi

Autor: Miljenko Jergović / 12.02.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

U Hrvatskoj ruganje je uz hajkanje pretežiti oblik kolektivnog samopotvrđivanja. Kao što guske na seoskome dvorištu najednom iz čista krenu uglas gakati, tako se mi, baš poput tih gusaka, krenemo nekome rugati.

Posljednjih tjedana rugali smo se tako mladom diletantu, inače magistru primijenjenih umjetnosti iz Rijeke, koji je pobijedio na natječaju Savjeta Hrvatske narodne banke, a na prijedlog njezine Komisije za novac, u izboru za naličje, glavu iliti revers eurokovanica, koje će vizualno i simbolično oprisutniti Hrvatsku u novčanicima i blagajnama čeljadi širom Europe.

Kako je nastao nagrađeni rad? Navodno tako što se mladić najprije na internetu raspitao kako se ta stvar dizajnira. Potom je maznuo prvu fotografiju zvjerčice po imenu kuna na koju je na internetu naišao. Onda ju je nabrzinu prestilizirao u nekom kompjutorskom programu za fotografije, pretvarajući motive s fotografije u obrise.

I tako je pobijedio.

A nakon što je izbio skandal – jer iza svake fotografija na internetu, ipak, stoji nečije autorstvo – mladić je prvi put krajnje profesionalno postupio, uzmaknuvši glavom bez obzira, uz dobro formulirano obrazloženje, vjerojatno sročeno u kakvoj odvjetničkoj kancelariji:

Bila mi je izuzetna čast sudjelovati u postupku odabira nacionale strane hrvatske eurokovanice. Međutim, potaknut neugodnom atmosferom koja se stvorila u medijima i na društvenim mrežama, kao i pritiscima kojima sam izložen vezano uz moj dizajn naličja kovanice od jednog eura s motivom kune, odlučio sam povući svoj prijedlog dizajna za ovaj motiv te se odričem bilo kakvih prava po osnovi sudjelovanja na natječaju za motiv kovanice od jednog eura.

Mladić za kojeg saznajemo da je magistar primijenjenih umjetnosti, da živi u Rijeci i da područja njegova djelovanja uključuju slikarstvo, ilustraciju, strip i dizajn nije učinio ništa čemu bismo se smjeli rugati. Još manje bi se na mladića trebala pokretati ovakva hajka.

Idiotskim propozicijama natječaja, koji su zatim rezultirali izborom pobjedničkih rješenja, među kojima sitan internetski lopovluk mladića s kunom sasvim sigurno nije urodio najgorom sramotom i najnakaznijim rješenjem za hrvatsku glavu neke eurokovanice, Vujčić i njegova bankarska družba uvrijedili su svakog kome je do kulture i umjetnosti, ali i do pristojnog lica ove zemlje, stvarnog i simboličkog, imalo stalo

Netko bi ga, istina, trebao ukoriti što mažnjava fotografije po internetu. To se naprosto ne smije, čak ni kada se fotografijama služiš samo da ukrasiš svoj fejsbučki profil. Ali u njegovom diletantizmu nema ničega besprizornog ni društveno štetnog.

Društveno je, međutim, štetan, besprizoran i po nas duboko uvredljiv diletantizam članova Savjeta Hrvatske narodne banke, članova Komisije za novac HNB-a, a onda i samog guvernera HNB-a Borisa Vujčića.

Idiotskim propozicijama natječaja, koji su zatim rezultirali izborom pobjedničkih rješenja, među kojima sitan internetski lopovluk mladića s kunom sasvim sigurno nije urodio najgorom sramotom i najnakaznijim rješenjem za hrvatsku glavu neke eurokovanice, Vujčić i njegova bankarska družba uvrijedili su svakog kome je do kulture i umjetnosti, ali i do pristojnog lica ove zemlje, stvarnog i simboličkog, imalo stalo.

Nevolja tog svijeta iz Savjeta Hrvatske narodne banke i iz Komisije za novac, i nevolja Borisa Vujčića, guvernera, očito je u tome što njihovo materijalno bogaćenje i uspinjanje na hrvatskoj socijalnoj ljestvici nije praćeno minimalnim kultiviranjem ukusa, kakvo donosi čitanje knjiga, gledanje dobrih filmova, pohođenje izložbi…

Istina, imali su oni Komisiju za odabir, koja je, tvrde, bila sastavljena od “stručnjaka iz relevantnih institucija i stručnih udruga”, ali kako “relevantne institucije i stručne udruge” nisu same po sebi jamac da će njihovi “stručnjaci” biti stručni, te kako zapravo i ne postoji takva razina stručnosti koja bi od loših, neznalačkih, diletantskih propozicija došla do dobrih rješenja, ili još preciznije, kako ne postoji taj stručnjak koji bi od govna napravio pitu, rezultat je morao biti upravo ovakav kakav jest.

Pritom, zapravo je sretna okolnost da se mladić s kunom malo zaigrao, pa je maznuo fotografiju s interneta. Jer da to nije učinio, nitko ne bi vidio nikakav problem.

To što su rješenja loša, ružna i rogobatna, te što s njima nijedno đače ne bi položilo ispit kod majstora, srednjovjekovnog dizajnera i kovača vladarskih zlatnika, kao ni kod nekog ovodobnog medaljara, nikome, zapravo, nije problem.

Recimo, taj nesretni Nikola Tesla, koji će se na našu totalnu sramotu naći na kovanicama od pedeset, dvadeset i deset centi – umalo ne rekoh lipa! – neusporedivo lošije izgleda od te kune s kovanica od jednog i dva eura. A osim što lošije izgleda, osim što je lošije stiliziran, dovoljno bi bilo tek malo prošetati po internetu i uvjeriti se da s onom kunom ima još nešto zajedničko…

Ali hajde da se ja time ne bavim. Mladić koji je nagrdio Teslu završio je hotelijersko-turističku školu i studira za kontrolora zračnog prometa, te, sve to saznajemo iz službenih dokumenata Hrvatske narodne banke, “trenira kickbox, a slobodno vrijeme posvećuje raznim hobijima”.

U Hrvatskoj ruganje je uz hajkanje pretežiti oblik kolektivnog samopotvrđivanja. Kao što guske na seoskome dvorištu najednom iz čista krenu uglas gakati, tako se mi, baš poput tih gusaka, krenemo nekome rugati

I naravno, ni ovaj mladić, kao ni onaj prvi mladić, kao ni još neki mladići i cure koje nećemo spominjati, ne snosi baš nikakvu odgovornost za diletantizam i protukulturno djelovanje Hrvatske narodne banke, njezina Savjeta, Komisije za novac, guvernera…

No, hajde da se još jednom vratimo na početak i na sam izbor hrvatskih motiva na reversima eurokovanica.

Trebalo je to biti nešto što smo mi, nešto što su naša kultura i naši identiteti. A kako bi, ipak, čak i za nas bilo previše da na eurokovanicu pokušamo staviti svetu obitelj Kostelić, Luku Modrića i natpis Zimmer frei, našli smo se, svi zajedno, u grdnim mukama.

Tako je izvršena aproprijacija američkog Srbina Nikole Tesle, koja se u osnovi i ne razlikuje od srpske aproprijacije stare dubrovačke književnosti. Ali što da radimo kada nitko, ali baš nitko, od onih koji nama nešto znače, svijetu ne znači ništa?

Da, mogli smo se Teslom poslužiti za veličanstvenu gestu pomirenja sa Srbima, ali to bi onda bilo nešto drugo, i to bi onda bilo provedeno na drukčiji način.

Ili smo mogli za kovanicu eura upotrijebiti onog divnog Homo volansa, Fausta Vrančića. Ali to bi zahtijevalo ne samo ozbiljnu moć mašte, nego i ozbiljan dizajnerski, novčarsko-medaljarski dizajn.

Onda, što mi to želimo pokazati s motivom glagoljice? Grafički to može dobro izgledati, ali kao znak to je ilustracija iz nekog ambicioznog fantasy romana neuspješnog istočnoeuropskog romanopisca.

A zemljopisni obris Hrvatske? Mislite da će se netko u njega zagledati na naličju svog novčića? I čemu nam taj obris služi, ako nema baš nikakvog sadržaja? Hrvatska kao trajna europska terra incognita.

I na kraju ta zlosretna kuna. Fotograf kojemu smo maznuli fotografiju vjerojatno je svoju kunu snimio negdje u Velikoj Britaniji. Ili, možda, u Skandinaviji. Ali mogao ju je snimiti bilo gdje, jer ova agresivna i borbena šumska živinica opstaje diljem Europe, tako što kolje miševe, lanad, neoprezne zečeve i ptice. Živi, kao što i svi mi živimo, o svom jadu zabavljena, nemoćna i u svakom pogledu prilično beznačajna.

U hrvatskoj mitologiji, koju je naknadno, za Tuđmanove potrebe, osmislio jezikoslovac Dalibor Brozović, kunine su kožice bile sredstvo plaćanja davnim Hrvatima. Krivo smo, dakle, mislili da je kuna bila platežno sredstvo isključivo u NDH.

Jest, kad bih se igrao ove igre, na revers kovanice od dva eura stavio bih Vrančićevog Homo volansa, na mojih pedeset centi bio bi Nikola Tesla – ali tako što bi njegovo ime i prezime te naziv Hrvatske bili ispisani ćirilicom

Ali sad bismo, prema zamisli Borisa Vujčića i drugova, iz sentimenta prema nacionalnoj moneti koju upravo gasimo, trebali na eurićima gledati kunu. Pa zašto? Bit će zato što se ničega i nikoga pod milim Bogom nismo uspjeli sjetiti.

Da to ikako može, ponovit ću, na reverse eurokovanica stavili bismo svetu obitelj Kostelić, Luku Modrića i raspetog Isusa Krista. Ali ne daju nam! Je li tako, guverneru?

Jest, kad bih se igrao ove igre, na revers kovanice od dva eura stavio bih Vrančićevog Homo volansa, na mojih pedeset centi bio bi Nikola Tesla – ali tako što bi njegovo ime i prezime te naziv Hrvatske bili ispisani ćirilicom. Time bi se ovo pismo konačno našlo na amblemu Europske Unije, a za unutrašnje bi hrvatske potrebe bili riješeni mnogi problemi Teslinih i naših identiteta.

Na glavi kovanice od jednog eura bio bi bjeloglavi sup. Osim što je ta lijepa i mirotvorna ptica doista hrvatska (tojest – i hrvatska), ona, kao i svaka širokokrila, velika ptica ima ozbiljan heraldički, simbolički, amblematski potencijal.

A što bih stavio na one najsitnije novčiće? Nemam pojma, možda srdelu. 

To bi, dakle, bili motivi na mojim eurokovanicama.

Natječaj za izbor idejnih rješenja bio bi pozivni, a na njemu bi sudjelovali dizajneri kovanog novca iz cijeloga svijeta, medaljari, umjetnici koji se bave minijaturama u metalu…

Hrvatska narodna banka bi sve to samo financirala, a njezin bi guverner iskazao poštovanje prema umjetnicima. Bio bi to jedini njegov posao, bila bi to jedina uloga HNB-a u cijeloj stvari.

 

(Nije dozvoljeno preuzeti ovaj sadržaj bez autorova dopuštenja. Presnosimo s autorova portala gdje je kolumna imala puni naslov: Hrvatska narodna banka natječajem za eurokovanice izrugala je hrvatsku kulturu).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Sloboda je kad se najhrabriji odvaži reći da slobode nema
  • Kako su age Briselije Hrvatima podigle na Pelješcu ćupriju
  • Kakva je za Plenkovića razlika između JUSP Jasenovac i HTV-a
  • Probijanje zvučnog zida nad teritorijem Republike Peščenice
  • Zašto Maji Sever čestitaju oni koji novinarstvo uništavaju
  • Bili libar, knjiga koja vraća svetost nogometu
  • Muškarci koji razgovaraju s lubenicama
  • Bolesno je ljude maltretirati zbog onoga o čemu maštaju
  • Poetika prevare: natječaj koji je trajao cijelu jednu sekundu
  • Bez HRT-a cijela Hrvatska pretvorila bi se u HRT

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Boris Vujčić, ćirilica, eurokovanice, Hrvatska narodna banka, Miljenko Jergović, Nikola Tesla

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT