autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Jadranska pomorska i ribarska republika: magari!

Autor: Milan Rakovac / 29.08.2022.

Milan Rakovac

Dobre su dobre vijesti, a dobro znamo da ih je jako malo u posljednje vrijeme. Evo, eppur si muove nešto stvarno, životno, zajedničko među jadranskim državama – udružuju se luke, sporazumno se trajno ukida ulov ribe u Jabučkoj kotlini, u čijim dubinama se odvija mrijest i rast i množenje najvećeg dijela ribljeg fonda Jadrana…

I opet ću podsjetiti na nikad ostvareni prijedlog, što ga je 1848. godine iznio veliki Šibenčanin, Dalmatinac, Mediteranac Niccolo Tommaseo: federacija slobodnih jadranskih republika. Repubblica, treba naglasiti, za nj nije neki veliki teritorij, nego OBALNI GRADOVI JADRANA: i evo, udružuju se lučki gradovi – skoro dva stoljeća kasnije i više od dva stoljeća od propasti Serenissime.

Udruga luka sjevernog Jadrana (NAPA): Venecija, Chioggia, Trst, Monfalcone, Ravenna, Kopar i Rijeka, potonjih godina redovito djeluje, nastojeći stvoriti solidne zajedničke programe za održivost okoliša, digitalizaciju, pametne i zelene luke, veze s evropskom prometnom mrežom TEN-T.

Sjeverni Jadran je najkraća pomorska veza za ključna tržišta Levanta, Srednjeg i Dalekog istoka, Australije, istočne obale Afrike. Ujedno, sa sjevernog Jadrana vode najkraći kopneni putovi u Srednju Evropu, doduše preko Alpa, kroz njih – što je i razlog da do sada sve ove luke zajedno ostvaruju jedva oko nekih 8 posto (?!) europskog prometa?

– Posebno je važno na održiv način planirati povezivanje sjevernojadranskih luka novim dionicama autocesta, željeznicom i prekomorskim prometom ne samo radi lakšeg protoka intermodalnog tereta, nego i zbog lakše i brže mobilnosti europskih turista između naših triju država… – kazao je ministar Butković…

A i vrijeme je da se maknemo, jer među petnaest najvećih teretnih luka u Europi po količini kontejnera nema baš nijedne s Jadrana. U vrhu su Rotterdam, Antwerpen i Hamburg, ali među jačima su još Pirej, Gdanjsk, a od tih 15 još je jedna njemačka, dvije britanske i sedam sredozemnih luka.

Zašto su luke na Jadranu, moru koje duboko ulazi u središte Europe, tako zaostale, iako su najjeftiniji morski put s Dalekog istoka kroz Suez do srednjoeuropskih i istočnoeuropskih destinacija? Ah, propale imperije, ratovi, propuštene prilike. I naročito nemar i nerad lučkih, pomorskih, prometnih, političkih hijerarhija Italije i Jugoslavije jučer, ergo Italije, Slovenije i Hrvatske danas!

Povoljne vjetrove donosi Kina (čiji je brodar COSCO glavni u Pireju) koja traži nove, jeftinije i kraće rute za svoju u ekonomiju, a pokazuje interes i za Trst te Rijeku. Dio je to kineske strategije novog Puta svile, o kojem smo naveliko slušali. Europska unija iz svojih fondova ulaže u razvoj paneuropskih prometnih koridora koji bi jadranske (Rijeka, Kopar, Trst, Venecija) i mediteranske luke trebali razviti.

NAPA-ini stručnjaci predviđaju udvostručenje prevezenog tereta do 2030. godine za sjevernojadranske luke, sa sadašnjih manje od tri milijuna TEU (jedinica mjere u kontejnerskom prometu) na šest milijuna TEU.

Razvoju NAPA-e sigurno pomažu planovi za jačanje europskog izvoza u Kinu, na tome rade države srednje i istočne Evrope, inicijativa Kina+16. Luke udruženja NAPA već rade u okviru europskih projekata INTESA, PROMARES (program Interreg Italija-Hrvatska) i COMODALCE (program Interreg za središnju Europu).

NAPA-ina deklaracija posebno ističe jačanje željezničkih veza, i naglašava tri prioriteta za pet sjevernojadranskih luka: dovršiti nedostajuće veze i dati prednost integraciji u TEN-T mrežu, proširiti TEN-T i MOS na zemlje koje nisu članice Europske unije te uključiti željeznički teretni promet i pomorsku dimenziju u programe europske teritorijalne suradnje za razdoblje od 2021. do 2027. godine.

No dok je NAPA tek na počecima velikog i skupog projekta, znanstvenici i ribari srednjeg Jadrana svoj su veoma važan i velik posao već – napravili!

Jabučka kotlina, najbogatije ribolovno područje Jadrana – trajno je zaštićena. Gotovo stotinu metara visok vulkanski otok uzdiže se nasred pučine između Hrvatske i Italije. Iako izvan prometnih koridora i bez zaklona za lošeg vremena, omiljeno je odredište ribara.

Jabučka kotlina je najvažnije rastilište i mrijestilište ekonomski najvažnijih vrsta kao što su oslić, škamp, kozica, grdobina… Zaštita je organizirana pametno i ispravno. Ona nije došla dekretom ni iz Zagreba, ni iz Bruxellesa, ni iz Rima, nego je došla kao inicijativa znanstvenika, podržana od strane ribara i prihvaćena od strane administracije.

Po jabučkom modelu, priprema se i ribolovna zaštita jednog područja u sjevernom Jadranu. A ako se slože prekojadranski susjedi – i u južnom. Da parafraziramo poznatu izreku: ribar sit, a škampi u održivom broju!

Ma ča ni maša lipo čuti i viditi to ča – lipega, dobrega, čovičnega: da ljudi delavci i šentifiki sve već škrbe i za se i za sve nas?! Vol dir che’l omo se movi, ”ćiv, ćiv, ćiv, san miken ma san živ”, pivaju tići i ljudi Šavrinije. Se rabi maknuti, zavrnuti rukave, ubuti škuornje, arte u šake: motike, osti, mriže mašimaminete – pamet!

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Rex blues, moj Galebe*
  • Je li nebo plavo baš za sve narode?
  • Kriegsluftballons: mozak ljudske vrste otišao na kvasinu
  • Čovječanstvo se roji jer se kraja boji
  • Četvrti balkanski rat(ovi)
  • Imamo povijesnu priliku da uredimo naš životni prostor
  • Istra od rta Kamenjak do Nord Capa
  • Antihistory & postprimitives
  • Furešti i domaći & Tananai de barufanti tutti quanti
  • Crna Internacionala

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: RUBNI ZAPISI Tagged With: hamburg, Milan Rakovac, Niccolo Tommaseo, ribarska republika, Rubni zapisi

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT