autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Je li Finska – Sibeliusova zemlja čudesa – u opasnosti?

Autor: Magdalena Maršavelski / 04.06.2022.

Magdalena Maršavelski

U atmosferi straha pred nepredvidivim potezima Kremlja, vijest da su poslovično neutralne nordijske zemlje poduzele korake za priključenje Sjeverno-atlantskom paktu danima je na naslovnicama svjetskih medija, praćena upozorenjima o rizičnosti tog poteza, političkim kalkulacijama i ucjenama.

U sklopu tih događaja, u fokusu svjetske javnosti našla se Finska, uređena skandinavska zemlja s visokim životnim standardom o kojoj rijetko stiže koja vijest, ako se ne računa poneki statistički podatak.

Sada međutim, svima nam je znano, da Finsku od moćnog, neprijateljskog istočnog susjeda dijeli granica duga tisuću i tri stotine kilometara i teška, traumatična povijest.

Prelistamo li koju internetsku stranicu, dopunit ćemo svoje znanje iz školskih klupa mnogim zanimljivim podacima.

Saznat ćemo da je u toj ”zemlji tisuću jezera”, koncentrirano na desetke nacionalnih parkova, da su prirodne ljepote većinom pod zaštitom UNESCO-a, da raskošne šume – staništa jelena i sobova – zapremaju skoro polovicu njena teritorija.

Otkrit ćemo i da je Finska, prema izvješćima Transparency International, zemlja u kojoj jedva da ima korupcije, da se alkohol s puno promila prodaje samo u određenim državnim dućanima, da su Finci najveći potrošači mlijeka na svijetu te da imaju najbolji obrazovni sustav.

Tu je i informacija da se za desetak sati vožnje automobilom od Helsinkija i okružja najmodernije tehnologije stiže u finski dio Laponije gdje, odolijevajući svim pokušajima integracije u tekovine moderne civilizacije, živi po svojim pravilima i govori svojim jezikom nekoliko tisuća starosjedioca – Laponaca.

Saznat ćemo također, da je Finska sa svim svojim kontrastima i prirodnim fenomenima prvorazredna turistička destinacija za bogate turiste, kojima se ekskluzivna večera servira u replikama laponskih iglua, organizira posjet farmi sobova, priređuju posebni doživljaji polarnih noći te gostoljubivo nudi posjet rezidenciji Djed Mraza, kojeg se za ciglo 30 eura može osobno upoznati.

Sve te poznate i manje poznate činjenice, od kojih se neke doimaju kao bajke za djecu predškolske uzrasti, u izravnom su kontrapunktu sa silnim obavijestima, predviđanjima i prognozama kojekakvih scenarija razvoja ratnog sukoba te informacijama i nagađanjima o vrsti, kapacitetu, dometu i mogućim ciljevima najnovijih nuklearnih projektila.

Sve to – uz povremene izravne prijetnje Kremlja.

U manje dramatičnim okolnostima, prva asocijacija na spomen Finske, barem za ljubitelje klasične glazbe, bilo bi ime Jeana Sibeliusa, jednog od najvećih simfoničara 20. stoljeća, čija je glazba nerazdvojivo vezana s kompozitorovom domovinom, njenom egzotičnom prirodom, mitovima i poviješću.

U razdoblju s konca 19. i prvih desetljeća 20. stoljeća, razdoblju kidanja veza s tradicijom i pojave novih inovativnih glazbenih stilova Gustava Mahlera i Béle Bartóka, Igora Stravinskog, Richarda Straussa i Claudea Debussyja, Sibelius je ostao svoj, originalan i nimalo impresioniran avangardnim muzičkim izražajima.

Čitajući Sibeliusovu biografiju, otkrivamo njegovu opčinjenost Richardom Wagnerom, prijateljstvo s Mahlerom i Ferrucciom Busonijem, s kojima je vodio duge razgovore o shvaćanju glazbe i stavu prema avangardnim stilovima.

Gorljivi protivnik atonalosti Arnolda Schoenberga (”tonalnost postoji kao prirodni zakon”) Sibelius je glazbu poimao kao kozmičku datost i dio božanstvene galaksijske harmonije.

Njegovih sedam simfonija i dvostruko veći broj simfonijskih poema – redovito prisutnih na repertoaru Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Vladimira Ashkenazyja i modernih dirigentskih zvijezda – dio muzičkih teoretičara svrstava tik uz simfonijski opus Ludwiga van Beethovena.

Sibeliusov violinski koncert bio je i ostao redovitom sastavnicom repertoara vrhunskih interpreta, nekoliko od stotinjak klavirskih minijatura česti su encore na klavirskim recitalima, a znameniti Valse Triste u samo jednoj izvedbi Karajana na YouTubeu potražilo je skoro tri milijuna slušatelja.

Ipak, njegovo najpoznatije djelo je simfonijska poema ”Finlandija”, premijerno izvedena na Svjetskoj izložbi u Parizu 1900. godine, smatrana neoficijelnom himnom i simbolom nacionalnog identiteta kompozitorove domovine – stisnute između moćnih susjeda, nepriznavane, negirane, dijeljene i svojatane, koja je teško izborenu neovisnost stekla uoči Prvog, ali se već nakon Drugog svjetskog rata morala pomiriti s nametnutom, ”kontroliranom” neovisnošću.

U domovini Sibelius ima status nacionalne ikone. Godine 1977. Sibeliusovim violinskim koncertom u izvedbi Isaaca Sterna, svečano je otvorena helsinška Kongresna dvorana, a prije desetak godina, u srcu Helsinkija izgrađen je, po najvišim modernim standardima akustike, velebni Muzički centar u kojem je smještena Sibeliusova akademija i na čijem se koncertnom podiju, ”koji kao da je iz neke budućnosti”, održavaju koncerti vrhunskih interpreta.

U svom osvrtu na niz koncerata Sibeliusovih simfonija u izvedbi Bostonske filharmonije, održanih u Lincoln centru u New Yorku 2019. godine, netom prije pandemijske pauze, jedan je kritičar Sibeliusovu glazbu, povremeno kritiziranu kao konzervativnu, a njegov stil kao kasno romantični nacionalizam, nazvao ”glazbom, koja kao da dolazi s drugog svijeta” i koja je i danas svježa, moderna i – vizionarska!

Konačno, Sibeliusa prepustimo muzikolozima i ljubiteljima glazbe, a odgovor na pitanje koliko je priključenje Finske i Švedske NATO paktu rizičan potez – političkim analitičarima.

Ipak i unatoč svemu, inicijativa Finske visoko je moralni čin solidarnosti u trenucima kada je mnogo toga na kocki. Dapače, u svijetu podijeljenom nepomirljivim razlikama odškrinuta vrata uzajamnom razumijevanju imaju nemjerljivu vrijednost. Jer, svi smo odgovorni i dijelimo istu sudbinu kada je u pitanju ova zajednička prekrasna planeta.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • ”Kilometar 101” – kardiogram ruskog društva
  • Vrhunci u dvorani Lisinski: doživljaji za pamćenje
  • Ostaje nam besmrtna, neuništiva nada Krležinih riječi
  • Plácido Domingo u Lisinskom. Aplaudirati ili ga bojkotirati?
  • Internet naš nasušni: ovisnost je ovisnost
  • Klimatske promjene – zločini i odgovornost
  • Muratova Nobelova medalja zasjala za ukrajinsku djecu
  • Bulgakov – Prvi čovjek Kijeva koji pripada cijelom svijetu
  • Je li bezumni ruski režim strahom i torturom preradio čovjeka
  • I 700 godina nakon smrti Dante je ostao trajna inspiracija

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PANDECTA Tagged With: Finska, Helsinki, Jean Sibelius, Kremlj, Laponija, Magdalena Maršavelski, Pandecta, Skandinavija

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT