autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Je li Mahlerova sjena natkrilila američkog skladatelja?

Autor: Radenko Vadanjel / 02.03.2023.

Radenko Vadanjel

Rat se prelio svojom tjeskobom u naše svakodnevne živote.

U jalovoj, žalosnoj i postiđenoj nemogućnosti da utječemo na njegovo okončanje, sučeljeni s fotografskim snimcima, prikazima izobličenih lica stradalnika, jezovitih krajolika bezumnog razaranja, bijeg katkada tražimo u nečem iracionalnom, metafizičkom, neprimjerenom zastrašujućem trenutku koji nam se svakodnevno servira kao neizbježno zlo.

Otud i ova crtica iz klasične glazbe, koja mi se nametnula nenadano, dok sam u kuhinji, perući suđe, slušao klasičnu glazbu, prepušten tražilici svemogućeg YouTubea…

Odmarajući se od bombardiranja dnevnim vijestima, slušajući, uronjen u misli i pogrbljen za sudoperom, ”Adagio za gudače”, suvremenog američkog kompozitora Samuela Barbera (1910.-1981.), bio sam uvjeren da zapravo slušam ”Adagietto” iz Simfonije broj 5, Gustava Mahlera (1860.-1911.), još poznatijeg kao glazbena kulisa filma ”Smrt u Veneciji”, Luchina Viscontija, rađenog prema književnom predlošku, istoimenoj noveli Thomasa Manna.

Što je najneobičnije, uopće nisam posumnjao u to da slušam Mahlerov ”Adagetto”. Sve je bilo u najboljem redu. Iscjeliteljska glazba ispunila je prostor minijaturne kuhinje, na kraju čije se pripadajuće blagovaonice kroz prozor pružao pogled na napušteno brodogradilište, na dizalice i morsku pučinu iza lukobrana.

Lažni Mahlerov ”Adagetto za stotinu gudača” bio je sugestivan i ekspresivan kao i uvijek, sve do trenutka kada mi je pogled skrenuo s posuđa u sudoperu na ekran kompjutera i otvoreni YouTube, i zaustavio se na velikoj crno-bijeloj profilnoj fotografiji Samuela Barbera, na natpisu ispod fotografije: ”Adagio za gudače”.

Dakako, smjesta sam provjerio ovu informaciju, ustanovivši kako je to uistinu bila Barberova kompozicija, a ne ona ”moja”, poznatija, s venecijanskog Lida i Viscontijevog filma, djelo austrijskog židova Gustava Mahlera, kako mi se u prvi mah učinilo.

Još jednom sam pustio Barberovu kompoziciju, pa onda Mahlerovu. Sličnost je i dalje bila prisutna. Nije se izgubila, nije se čak ni djelomično umanjila.

Sličnost tih dviju kompozicija, skladanih po istome ”ključu”, sličnoga ritma i glazbenih minijatura nijansiranih s puno malih fragmenata, na moje dodatno iznenađenje, pretražujući kasnije po internetu, nigdje se nije spominjala, a ponajmanje u nekakvim relevantnijim, znanstvenim studijama analize Barberovog ”Adagia za gudače”, već su se te dvije kompozicije, ona starija Mahlerova i mlađa Berberova, postavljale uvijek ravnopravno, al pari, jedna pored druge, kao zasebna djela, originalna i samosvojna, pa se još u anglosaksonskom glazbenom prostoru Barberov ”Adagio” u instrumentalnoj ili zborskoj verziji kao ”Agnus Dei”, favorizirao kao ”najtužnija glazba ikad napisana”, ”najdramatičnija glazba”, ”ikona američke nacionalne duše”, uglavnom kompozicija superiornija od daleko poznatijeg i starijeg Mahlerova ”Adagietta”, ili isto tako planetarno poznatog Albinonijevog (1671.-1751.) ”Adagia”.

Kako to da nitko, osim zalutalih, sramežljivih Facebook komentatora, koji se mogu nabrojati na prste jedne ruke, koji poput onog nevinog djeteta iz ”Carevog novog ruha uzvikuju”: ”Car je gol!”, ne uviđa naglašenu sličnost ovih dviju kompozicija? Sličnost je previše očita, a da bi se mogla zanemariti.

Mahler je svoj ”Adagietto” u sklopu Pete simfonije skladao 1902. godine kada je imao 42 godine. Trideset i četiri godine nakon Mahlera, Barberi, u svojoj dvadeset i osmoj godini sklada ”Adagio za gudače”.

Barberi, očito, ne samo da je bio pod velikim utjecajem Mahlera, već je, usudio bih se primijetiti, na jedan način preuzeo ”ključ” Mahlerova ”Adagietta”, njegovu atmosferu, sve ono što Mahlerovu kompoziciju čini jedinstvenom, savršenom i bezvremenskom. I o tome nigdje ništa, čak niti neka benigna opaska o ranom utjecaju Mahlera na američkog kompozitora.

Znakovito je i da je Barber (američki skladatelj), svoj čuveni ”Adagio za gudače” skladao, doputovavši iz Amerike u Austriju, u jednoj iznajmljenoj kućici u Austriji, dok je Mahler, četrdesetak godina ranije, kao rođeni Austrijanac, skladao svoje glasovite kompozicije u takozvanoj ”kućici za skladanje”, na obali jezera Atter, u svojoj domovini, ondašnjoj Austro-Ugarskoj Monarhiji.

Međutim, glavna poveznica ovih dviju kompozicija, ipak je, da ne završimo u zavjereničkom tonu, prvenstveno u njihovoj atmosferi, ekspresivnosti i dubokoj duhovnosti. Glazbeno su neobično slične, sa sličnom glazbenom temom i nevjerojatno podudarnom atmosferom, koja je kod Barbera ipak nešto sumornija.

Stoga, s pravom se postavlja pitanje, je li Barberov ”Adagio za gudače” u potpunosti inovativno djelo, kako se desetljećima neupitno smatra i govori o ovom popularnom, jednom od najizvođenijih djela američke klasične glazbe, ili je ipak riječ o naglašenom, ili možda čak prenaglašenom utjecaju Mahlerova genija na Barbera skladatelja?

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • U odnosu na hrvatsko svećenstvo, papa Franjo je avangarda
  • Vrijeme na čekanju – jedna od naših deviza
  • Ovakvi smo najbolji našoj vlasti
  • Četiri jahača apokalipse u nemirnim snovima vladajućih
  • Opaka hrvatsko-schengenska pravila igre
  • Penzioneri znaju: kuna je velika ”zvijer” u malom tijelu
  • Zašto ću navijati za Brazil
  • Zaustaviti vlak u Hrvatskoj ili Njemačkoj nije isto?
  • Album Arsena Dedića ”Ministarstvo straha” u nemilosti RH
  • Nemoć, strah. Što ako hazarderi odlučuju o propasti svijeta?

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: MIŠOLOVKA Tagged With: "Adagetto", Gustav Mahler, Mišolovka, Radenko Vadanjel, Samuel Barber

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT