autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Je li nacionalni interes i pravo svih građana na pipu i zahod?

Autor: Goranko Fižulić / 10.08.2018. Leave a Comment

Goranko Fižulić Foto: Telegram

Goranko Fižulić
Foto: Telegram

U kolovozu prošle godine Državni zavod za statistiku objavio je izvješće o stambenom fondu u Hrvatskoj. Prema tom izvješću 5.038 ljudi živjelo je u 2.537 stanova bez mogućnosti priključka električne energije, 53 tisuće građana nije se moglo spojiti na javnu vodovodnu mrežu, a 60 tisuća na kanalizacijsku.

Zahod u prostoru u kojem žive nije imalo 77 tisuća građana, a njih 115 tisuća nema tuš ili kadu.

Od ukupno 6.756 naselja samo njih 2.627 bilo je obuhvaćeno javnom vodovodnom mrežom.

Dvadeset općina u kojima živi 38 tisuća stanovnika u potpunosti je bez sustava javne vodoopskrbe. Među njima je i općina Sali koju čine Dugi otok i otok Zverinac.

Vlada je bez obzira na ekonomsku, prometnu i financijsku neopravdanost izgradnje Pelješačkog mosta isti proglasila ključnim po nacionalne i strateške interese Republike Hrvatske. Tako će 2,5 milijarde kuna europskog i hrvatskog novca biti potrošeno na velebni most i prilazne ceste bez obzira na činjenicu da će to biti most s najmanjim prometom vozila na svijetu u svojoj kategoriji veličine i cijene

Dugi otok je po površini naš sedmi najveći otok, a ujedno i najveći otok na kojem ne postoji vodovodna mreža. Prema posljednjem popisu stanovništva na Dugom otoku stalno živi nešto više od 1.500 ljudi što je tri puta manje nego 1948. ili gotovo dvostruko manje od broja stanovnika 1991.

Vlada Republike Hrvatske donijela je u prosincu 2017. Odluku o razvrstavanju jedinica lokalne i područne samouprave prema stupnju razvijenosti.

Za potrebe donošenja ove Odluke Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije napravilo je izračun indeksa razvijenosti koristeći pokazatelje prosječnog dohotka po stanovniku, prosječnih izvornih prihoda po stanovniku, prosječne stope nezaposlenosti, općeg kretanja stanovništva, stupnja obrazovanosti i indeksa starenja.

Prema Odluci Vlade jedinice lokalne samouprave razvrstane su prema vrijednosti indeksa u osam skupina gdje se u onoj prvoj, najmanje razvijenoj prema ovim pokazateljima nalaze i mjesta koja dolaze na naslovnice jednom godišnje kao što su Okučani i Jasenovac ili koja privlače pažnju u posebnim prilikama poput Gline ili Udbine.

U osmoj, najviše razvijenoj skupini uz većinu najvećih gradova nalazi se i cijeli niz obalnih i poneka otočna općina poput Bola, Supetra, Cresa, Hvara i Malog Lošinja.

Općina Sali razvrstana je u šestu skupinu u kojoj se nalaze jedinice lokalne samouprave smještene u treću četvrtinu iznadprosječno rangiranih jedinica.

U toj skupini nalaze se i obalne općine poput Stona, Orebića, Sukošana, Omiša ili Pirovca, ali i općine i gradovi koje imaju ozbiljne industrije kako što su Vrbovec i Hum na Sutli.

Od jedanaest naselja na Dugom otoku samo dva imaju osnovnu školu. U većini ostalih uopće nema djece. Praktički jedini poslodavac izvan turizma je Tvornica Mardešić u Salima osnovana 1907. čiji dio radnika živi u Zadru i dolazi brodom na posao u Sali.

Znači općinu u kojoj je od 1991. gotovo prepolovljen broj stanovnika, u kojoj je u većini naselja prosječna dob preostalih odavno u sedmom desetljeću, u kojoj nema nezaposlenih jer su svi radno sposobni i željni rada odavno napustili otok, u kojoj ne postoji javna vodovodna i kanalizacijska mreža, a koja u srpnju i kolovozu svakoga dana ima barem deset tisuća uglavnom stranih gostiju više platežne moći željnih “Mediterana kakav je nekad bio”, Vlada Republike Hrvatske svrstava u natprosječne.

Zbog istih razloga Vlada želi sagraditi LNG terminal na Krku. Samo se po sebi razumije da je izgradnja nacionalnog nogometnog stadiona u nacionalnom interesu… A što je s najobičnijim vodovodom i kanalizacijom?

Stanovnici Dugoga otoka i njihovi gosti stvarno mogu i dalje uživati u “Mediteranu kakav je nekad bio”, jer to podrazumijeva i korištenje vode iz cisterni u kojima se akumulira kišnica s krovova kuća. Jedino je problem što kiše u srpnju i kolovozu u pravilu nema pa onda sve ovisi o dovozu vode iz Žmanskog jezera odnosno brodskoj dopremi vode s kopna.

Zahvaljujući danonoćnom radu nekolicine radnika lokalnog komunalnog poduzeća sistem savršeno funkcionira i nijedna kućna cisterna u proteklim ljetima nije ostala bez vode.

Ali Dugi otok postao je top destinacija, “tržište će učiniti svoje” te će broj gostiju rasti i iznad mogućnosti lokalnih resursa i skromnih snaga vodoopskrbe.

Vlada je bez obzira na ekonomsku, prometnu i financijsku neopravdanost izgradnje Pelješačkog mosta isti proglasila ključnim po nacionalne i strateške interese Republike Hrvatske. Tako će 2,5 milijarde kuna europskog i hrvatskog novca biti potrošeno na velebni most i prilazne ceste bez obzira na činjenicu da će to biti most s najmanjim prometom vozila na svijetu u svojoj kategoriji veličine i cijene.

O tom strateškom i nacionalnom interesu pisao sam već nekoliko puta pa nema potrebe da opet budem “party pooper”.

Zbog istih nacionalnih i strateških razloga pojačanih geopolitičkim odnosima Vlada želi sagraditi LNG terminal na Krku iako ne postoji ni minimalni interes kupaca za njegov proizvod.

Zbog nacionalnih, strateških, geopolitičkih i “tko ima većega” razloga kupili smo izraelske avione starije od pilota koji će njima upravljati.

Samo se po sebi razumije da je izgradnja nacionalnog nogometnog stadiona u nacionalnom interesu.

E sad, kad nam već tako dobro ide s tim nacionalnim i strateškim interesima za koje smo spremni izdvojiti gotovo milijardu eura možemo li nacionalnim i strateškim interesom, geopolitički bi bio upitan, proglasiti pravo svakog stanovnika Hrvatske na pipu i zahod?

Fotografije novih mostova i polovnih aviona u kojima sjede ambiciozni ministri ipak su glamuroznije od slavina iz kojih teče pitka voda

Za to pravo, primjereno stoljeću u kojem živimo, možda bi trebalo potrošiti samo jednu manju frakciju od prije spomenute milijarde eura. Trošak dovođenja vode s kopna do Dugog otoka, Zverinca, Iža, Rave, Sestrunja, Rivnja, Molata, Ista, Premude, Silbe i Oliba sigurno može i treba biti pokriven europskim novcem.

Nažalost, otvaranje vodovoda i kanalizacija nije medijski uzbudljivo.

Fotografije novih mostova i polovnih aviona u kojima sjede ambiciozni ministri ipak su glamuroznije od slavina iz kojih teče pitka voda.

A sliku nove kanalizacije, čak i kad bi imala biološke pročistače, ne treba ni spominjati.

Kada vladajućima napokon sine da su onima koji nemaju pitku vodu i zahod te dvije stvari neizmjerno važnije od aviona bit će prekasno.

Ne za avione, nego za ljude.

(Prenosimo s portala Telegram).

Još tekstova ovog autora:

  • Zašto SDSS i dalje mora s HDZ-om?
  • Zašto Ministarstvo vanjskih poslova krivotvori povijest?
  • Franjo Tuđman i Rafael Boban nisu u Podravini igrali partiju šaha
  • Degutantno je gledati kako se HDZ-ovci brzo odriču Karamarka

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Državni zavod za statistiku, Dugi otok, Goranko Fižulić, Jasenovac, kanalizacija, LNG terminal, Mardešić, nacionalni interes, Okučani, pravo, Sali, Vlada Republike Hrvatske, vodovod, Zverinac

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT