autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Jedan posve netipičan krimić

Autor: Jagna Pogačnik / 12.11.2015. Leave a Comment

Žena s drugog kataJurica Pavičić, ”Žena s drugog kata”, Profil, Zagreb, 2015.

“Svi su tu nešto planirali: narodi, carstva, generacije. Svima su se planovi narugali u lice. Svima, baš kao i njoj.” U kontekstu navedenog citata, sa samog kraja novog romana Jurice Pavičića, smjestila se sudbina glavne junakinje Brune, žene koja je mišomorom otrovala svoju bolesnu svekrvu o kojoj se brinula dok joj je suprug “navigavao” dalekim morima.

Užasna priča iz najmračnije crne kronike, glavna je junakinja monstrum i zaslužila je i mnogo više od svakog dosadnog dana tijekom trinaest godina na koje je osuđena u požeškom zatvoru – pomislit ćete pročitavši ovaj najkraći mogući, hladni sažetak jednog posve netipičnog krimića u kojem je otpočetka jasno da postoji zločin i tko ga je počinio, pa ni pisac ni čitatelj ne moraju razbijati glavu što je istina i kako je držati u prikrajku do samog kraja.

Krivicu, uostalom, ne negira ni glavna junakinja, čak i kad joj se pruži pravna prigoda za to, ona joj se jednostavno prepušta. No, ipak niste posve u pravu, jer Pavičićev roman Bruninu krivnju, kao i sve ostale krivnje (a mnogo se njih, direktnih i indirektnih) promatra iz mnogo dublje vizure i mnogovrsnijih kutova od onih koje nudi crno-bijeli svijet novinske rubrike.

“Svi su tu nešto planirali: narodi, carstva, generacije. Svima su se planovi narugali u lice. Svima, baš kao i njoj.” U kontekstu navedenog citata, sa samog kraja novog romana Jurice Pavičića, smjestila se sudbina glavne junakinje Brune, žene koja je mišomorom otrovala svoju bolesnu svekrvu o kojoj se brinula dok joj je suprug “navigavao” dalekim morima

Jurica Pavičić autor je čiji književni opus obilježava više interesa; od onog za žanrovski roman (triler) s kakvim je počeo, da bi se svakim sljedećim naslovom interes za žanr sve više nadopunjavao onim za socijalnu tematiku iskušavanu na primjeru mikrozajednice, obitelji koja postaje uzorkom na kojem su neuralgične točke hrvatskoga društva najvidljivije.

Na neki način njegov novi roman, taj netipični krimić, genetski proizlazi iz prethodne knjige, izvrsne zbirke priča “Brod u dvorištu” u kojoj su uobličene intimne drame pojedinaca, psihološki profili likova, čak i svojevrsne studije mediteranskog mentaliteta.

Pavičić je već u tim pričama koje su pratile propasti obitelji, generacijska trvenja, teret zavičajnog naslijeđa i dr., naglasak stavljao upravo na promašene egzistencije, ljudske drame i detektiranje onog okidača, slučajnog trenutka nakon kojega u nečijem životu više ništa neće biti isto. Jedan detalj, slučajnost, pogrešno izabran korak i ruše se čitavi svjetovi, propadaju brakovi, uništavaju obiteljski odnosi, urušavaju egzistencije, eto čak i čine zločini.

O takvom je životu riječ u “Ženi s drugog kata”, životu u kojem je sve moglo, kako je naglašeno već u prvim, znakovitim rečenicama romana, biti “obično” i “normalno”, što su odrednice o kojima Bruna razmišlja i kojima teži i prije i poslije katastrofe, krivnje, osude.

Roman u prvi plan donosi upravo njezin psihološki portret i njezinu perspektivu iz koje su sagledani svi događaji i odnosi među likovima, i u tome je Pavičić iskazao majstorsku vještinu za osluškivanje svijeta svoje junakinje; brižno pazeći na sve nijanse unutarnjih i vanjskih okolnosti koje dovode ne samo do konkretnog zločina, nego i svega što se u njoj i oko nje zbiva prije i poslije njega. Stoga u konačnici čitamo psihološki roman u čijem je središtu jedna žena, njezin razvoj, promjene i njezina katastrofa.

Roman u prvi plan donosi upravo njezin psihološki portret i njezinu perspektivu iz koje su sagledani svi događaji i odnosi među likovima, i u tome je Pavičić iskazao majstorsku vještinu za osluškivanje svijeta svoje junakinje; brižno pazeći na sve nijanse unutarnjih i vanjskih okolnosti koje dovode ne samo do konkretnog zločina, nego i svega što se u njoj i oko nje zbiva prije i poslije njega. Stoga u konačnici čitamo psihološki roman u čijem je središtu jedna žena, njezin razvoj, promjene i njezina katastrofa

Na početku ona je obična splitska cura, pripadnica osiromašenog srednjeg staleža u doba posttranzicije, koja živi s majkom s kojom nema pretjerano blizak i topao odnos. Sredina u kojoj odrasta, taj (malo)građanski mentalitet koji se jasno iščitava iz svake stranice romana, u njoj stvara naslijeđenu, podsvjesnu težnju da svoj život učini “normalnim” i “običnim” te da postane nečija supruga.

Zbog toga, nakon što na jednom slučajnom tulumu upozna Franu, sve ide nekako olako, bez njezine istinske strasti i odabira, pojačano majčinim savjetima koji ne razumiju nju kao osobu, već svoje korijene imaju u stereotipima o braku, mladosti koju treba iskoristiti i ulozi žene.

I tako će se Bruna naći u zatvoru prije zatvora, u kući kojom vlada autoritarna svekrva, povremeno i antipatična kćerka, u kući-klopci koja će postati neizdrživim mjestom nakon što se svekrva razboli, a muž zbog posla mjesecima izbiva iz nje.

Brunina samoća, svedenost njezina života na brigu oko nepokretne žene koja je prezire, majčina distanciranost i muževa fizička odsutnost, u početku je kompenzirana simboličkom moći sadržanom u kuhanju kao obrascu vlasti u patrijarhalnim obiteljima, kuhanju koje smije preuzeti tek nakon što svekrva postaje nemoćna, i s vremenom upravo ono postaje medijem kojim je moguće i provesti zločin.

On je na neki način kukavički izlaz iz života u kojem Bruna nije znala reći ne onda kada je trebalo, kada je još postojala mogućnost izbora. Izlišno je zapravo pitati se o samom zločinu, niti je roman uopće postavljen tako da bi od čitatelja tražio razumijevanje i sućut ili okrivljavanje i osudu za svoju glavnu junakinju.

Pavičića, naime, prije svega zanimaju uzroci, okolnosti zbog kojih je moguće da netko kome je jedini životni ideal bio živjeti “obično” i ‘normalno”, prepustiti se struji, u jednom trenutku prekorači granicu, pogrešno izabere na jednom od mnoštva životnih čvorišta, i postane zločinac.

Roman je strukturiran izmjenom epizoda u kojima pratimo Brunu prije, za vrijeme i nakon izdržavanja kazne u zatvoru; na taj način omogućena je cjelovitost prikaza njezinih promjena i sagledavanje sudbina drugih ljudi iz njezine blizine

Roman je strukturiran izmjenom epizoda u kojima pratimo Brunu prije, za vrijeme i nakon izdržavanja kazne u zatvoru; na taj način omogućena je cjelovitost prikaza njezinih promjena i sagledavanje sudbina drugih ljudi iz njezine blizine.

Indikativne su i priče uobličene oko njezine majke koja u histeričnoj potrazi za boljim životom odlazi u Italiju s novim muškarcem, prijateljice Suzane i njezinog promašenog života, kao i svih onih tiho prisutnih sudbina koje se kriju iza zavjesa oronulih splitskih nebodera, zavjesa koje se povremeno razgrnu, što će biti presudno za Bruninu sudbinu.

Indikativan je i lik Frane, karakteriziranog tako da ga istovremeno percipiramo krivim i nevinim u slučaju njegove supruge, a na njegovom je primjeru zapravo vrlo bjelodano iščitati ono na što nas bolno upozorava ovaj roman – kako ponekad i nečinjenje pokreće događaje, šutnja djeluje bolnije od izgovorenih riječi i prije svega kako je tanka linija koju treba prijeći kako bismo potpuno izgubili kontrolu nad vlastitim životom.

Tanka linija, kao ona koju je Franin otac prekoračio i skliznuo u smrt, premda bi, da su njegovi planovi uspjeli, sve bilo drukčije, za čitavu obitelj i za trovačicu Brunu.

Pavičić na marginama ove psihološke drame ispisuje i onu splitsku, šire gledano hrvatsku, učinkovitim strelicama pogađa ne samo mentalitet nego i socijalne i urbanističke promjene, zbog čega Bruni nakon izlaska iz zatvora njezin grad postaje posve neprepoznatljiv i dalek. Njezin je jedini izlaz bijeg na otok, no i to je samo mjesto na kojem je eventualno moguće sanjati o drukčijem životu.

Slojevitost, atmosfera i pomna psihologizacija likova čine Pavičićevu ”Ženu s drugog kata” odličnim romanom

Ali povratka u vlastiti život više nema, čak i inače idiličan krajolik prerasta u svoju sumornu, mračnu varijantu, ostaje samo preživljavanje i pitanje koje ne muči samo glavnu junakinju – je li doista išta moglo biti drukčije i je li to što je ovako rezultat vlastita izbora?

Slojevitost ovog romana, atmosfera i pomna psihologizacija glavnog ženskog, ali i ostalih likova, čine “Ženu s drugog kata” doista odličnim romanom iz pera pisca koji je očito u svojoj najzrelijoj fazi uspješno pronašao recept kako istovremeno napisati intrigantan, napet i vrlo dubok roman.

(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Školski primjer kako treba funkcionirati roman koji želi biti čitan
  • Velik i nježan roman o ne tako nježnim vremenima
  • Atmosfera koja se razvija od benigne do potencijalno opasne
  • Atmosfera koja se razvija od benigne do potencijalno opasne
  • Najkompleksniji i najbolji Šnajderov roman
  • Stari, mračni Ferić, opako svoj i ekscesan
  • Važan i velik Hedlov krimi roman
  • Apokalipsa postaje svakodnevicom
  • Osvetnik u potrazi za istinom
  • Drukčiji pogled na branitelje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: crna kronika, Jagna Pogačnik, Jurica Pavičić, krimić, ljudska drama, Obavezna lektira, okolnosti, propast, psihološki portret, svekrva, uzroci, zatvor, zločin

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT