autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Jovan D. Ziziulas (1931.-2023.): teologija ličnos(nos)ti

Autor: Davor Džalto / 04.02.2023.

Mitropolit Joanis Zizioulas (Foto: Milanska nadbiskupija)

Jovan Ziziulas, jedan od najeminentnijih savremenih pravoslavnih teologa i episkopa, se upokojio u Atini, u devedesetdrugoj godini života. Nadahnuo je nekoliko generacija pravoslavnih teologa, sveštenika i ”običnih” vernika, da na svež i kreativan način pristupe veri i Crkvi.

Ziziulasa sam prvi put slušao pre neke dve decenije, na jednoj konferenciji u Srbiji. Iako sam već bio upoznat sa njegovom teologijom, sećam se utiska koji je njegov govor ostavio na mene i mnoge moje prijatelje i kolege u to vreme. Poruka koju smo čuli iz njegovog izlaganja bila je poruka o slobodi, slobodi od ”(za)datosti” sveta i sopstvenog bića. Bila je to poruka o ”istinskom biću”, koje se formira u ”zajednici”, na temelju ”ljubavi”.

Ono što je ovu poruku učinilo posebno snažnom jeste shvatanje da to ima neke neposredne veze sa onim ko smo mi – u konkretnosti našeg postojanja ”od krvi i mesa”. To nije bilo nešto čisto apstraktno.

Ova teologija je zahtevala – da parafraziram Nikolaja Berđajeva – ”egzistencijalni eksperiment”. U toj teologiji se radi o životu, a u životu – o teologiji. Bila je to poruka da se teologija, ukoliko želi da ostane ozbiljna i verna sebi, ne može odvojiti od života, od našeg iskustva, te od liturgije koja rađa teologiju i gde se teologija proverava.

Takvom poimanju onoga što je bazični teološki/hrišćanski zadatak doprineo je i jedan drugi teolog prisutan na konferenciji – Atanasije Jevtić. Umeo je da ”prevede” često složene teološke pojmove na jezik neposrednog iskustva i jezik međuljudskih susreta.

Ziziulasova teologija je na mene ostavila snažan utisak i iz još jednog razloga. Video sam način da takav pristup teologiji povežem sa filosofijom mog ”duhovnog oca” – Nikolaja Berđajeva, i njegovim personalizmom. Ova dva mislioca su ostala formativni u mom sopstvenom teološkom razvoju. Čak i mnogo godina kasnije, nakon što sam njihova dela detaljno iščitao, i dalje mislim da su njihovi pristupi, iako različiti, na mnogo načina komplementarni.

Za širenje Ziziulasovog bogoslovlja u Srbiji zaslužni su pre svega Atanasije Jevtić i Ignatije Midić. Naročito je Midić zaslužan za inaugurisanje Ziziulasa kao ”zlatnog standarda” pravoslavne teologije, u vreme kada Ziziulasove ideje nisu bile veoma popularne u mnogim lokalnim pravoslavnim sredinama.

Obično je mnogo manje važno šta neko namerava, šta neko kaže ili radi, od toga kako se to što je nameravano, rečeno ili učinjeno, percipira i prihvata u nekom kontekstu. A recepcija Ziziulasove teologije bila je prilično paradoksalna.

S jedne strane, ona je primljena kao poruka emancipacije. Često je shvatana po onoj ”sve što nam treba je ljubav”. Ovo (neo-hipi) razumevanje Ziziulasove teologije ličnosti podrazumevalo je da se naše istinsko (lično) ”ja” rađa u (liturgijskoj) zajednici, da se rađamo iz slobode i ljubavi, čime se prevazilazi naše biološko (individualno) biće, kao i nužnost naših društveno-političkih (npr. klasnih i drugih) veza.

Nasuprot tome, zbog njegovog rada na pitanju uloge episkopa u evharistijskom sabranju te ikoničke dimenzije liturgije/crkve, njegova teologija je takođe inspirisala (neo)konzervativni pristup. Mnogi su Ziziulasovu teologiju shvatili kao afirmaciju stroge hijerarhijske organizacije Crkve, gde je episkop ”šef” sa praktično neograničenim autoritetom, kako tokom liturgije tako i van liturgijskog konteksta.

Kako to obično biva kod velikih mislilaca, mnogi manje talentovani tumači često stilizuju misao onih koje žele da afirmišu. Ziziulasova misao je tako često svođena na prazne fraze, tako da su mnogi od onih koji nisu upoznati sa njegovom teologijom razvili animozitet prema istoj pre nego što su pročitali ili čuli bilo šta što je Ziziulas napisao ili rekao.

Ali to nije Ziziulasova greška. Marks ne može biti odgovoran za tip marksizma koji su njegovi trećerazredni i (akademski) polupismeni epigoni proizveli u dvadesetom veku.

Ziziulas je često bio pogrešno shvatan i napadan od strane raznih fundamentalista, pošto je njegova teologija bila u suprotnosti sa pojednostavljenim etnički i nacionalno-orijentisanim teološko-ideološkim narativima. Njegova teologija je takođe osporavala ideju da je Crkva nešto što ima veze pre svega sa pravilima, moralom, apstraktnim dogmama ili institucionalnim procedurama.

Ziziulas je uspeo da razvije mnoge ranije ideje koje su dolazile iz raznovrsnih konteksta, oblikujući ih na nov, kreativan i koristan način (što je bio i izvor prigovora – da je ”unapređivao” svetootačku literaturu).

U velikoj meri zahvaljujući ranijim (pre svega ruskim) misliocima, razvio je ”eklisiologiju zajedničarenja”, gde identitet Crkve proizilazi iz liturgije, i gde (opšti) sabor ujedinjuje ”mnoge” (pomesne crkve). Kasnije je, izgleda, počeo da ojačava primat ”prvog” (grčkog patrijarha iz Istanbula) na račun nekih svojih ranijih teoloških postulata.

Njegov doprinos teologiji i ekumenskom dijalogu je ogroman, uprkos činjenici da su mnoge njegove ideje ostale nerazvijene ili nedovoljno razvijene. Zadatak je savremenih i budućih teologa da iste razviju, jer Ziziulasova teologija, po mom uverenju, ima dosta toga da ponudi.

Kritičko ispitivanje je uvek plodonosno, posebno kada je reč o konstruktivnoj kritici, sa namerom da se stvari unaprede. Ziziulas je zaslužio zahvalnost pravoslavnog (i ne samo pravoslavnog) sveta za svoj rad. Najvažnije njegove studije će ostati fundamentalne za razumevanje savremene pravoslavne teologije.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ima li nešto hrišćansko kod (švedskih) Hrišćanskih demokrata?
  • Pravoslavlje i (anarho)socijalizam
  • Razumnost dvorskih luda: slučaj Zorana Milanovića
  • Opasno je ako nisi “naš” ili “njihov”
  • Nepristajanje na ucenu ”Fanar ili Moskva”
  • Imperijalni ratovi i ”nesvrstano” pravoslavlje
  • Noam Chomsky: SAD izdaje naređenja, a Evropa im se pokorava

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ABRAHAMOVA DJECA Tagged With: Abrahamova djeca, Atanasije Jevtić, Atina, Crkva, Ignatije Midić, Joanis Zizioulas, Jovan Ziziulas, Nikolaj Berđajev, pravoslavna teologija

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT