autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Kaos, očaj i varanje – hrvatsko školstvo u 21. stoljeću

Autor: Jelena Dunato / 28.11.2022.

Jelena Dunato

Zamislite sliku: zarobljeni ste u kafkijanskom ciklusu besmisla. Ujutro se budite bezvoljni, ne radujući se danu u kojem ste prisiljeni ispunjavati komplicirane zadatke koji često prelaze vaše kognitivne sposobnosti ili mogućnost koncentracije.

Vaši nadređeni vas ocjenjuju subjektivno, nepredvidljivo, a o njihovom mišljenju ovisi vaša budućnost. Sustav je u rasulu, vaši su nadređeni nezainteresirani ili čak nestručni, ali od vas se traži da uvijek budete spremni.

Ni vaše slobodno vrijeme nije vaše: drugi upravljaju njime, također nepredvidljivo, zadajući vam zadatke koji gutaju ono malo odmora što vam je ostalo. Gotovo ništa od toga što radite vas ne zanima i nema veze s vašim stvarnim životom. Gledate ljude oko sebe kako se psihički lome.

Ne, ne govorim o položaju radnika u kapitalizmu. Govorim o školi.

***

Nedavno je jedan portal otkrio da se na Njuškalu mogu kupiti testovi koje učitelji u školama daju djeci. Pripremaju ih izdavači udžbenika, a kupuju škole – i to najčešće novcem roditelja (to su oni ”testovi” za koje vas na početku školske godine pitaju novac – ne, ne služe za ponavljanje).

Kad su novinari istražili problem malo dublje, izašlo je na vidjelo da svi od toga peru ruke i prave se blesavi – i škole i Agencija za odgoj i obrazovanje i Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Kaos, očaj i varanje – slika hrvatskog školstva u 21. stoljeću.

Kao majka školarke, razumijem te roditelje i suosjećam s njima, iako mislim da je njihov potez glup. Kao osoba koja je pola života provela u formalnom obrazovanju, a drugu polovicu u učenju svega što mi je došlo pod ruku, srce mi se lomi od pomisli da je znanje – i ljubav prema znanju – zadnja rupa na svirali današnjeg školstva.

I neizmjerno me žalosti što se ista pustoš proteže od mog djetinjstva do djetinjstva mog djeteta.

Moje iskustvo s hrvatskim školstvom – osnovnom školom i gimnazijom – je iskustvo pragmatičnog odlikaša. Gurala sam naprijed jer sam znala da mi budućnost o tome ovisi, izvlačila se često na inteligenciju i opće znanje, probila se kroz sustav jer sam bila dovoljno čvrsta (i dovoljno neurotipična) da me ne slomi.

Gimnazija je od mene i mojih kolega napravila neurotične kalkulante – do dana današnjeg mi je fascinantan podatak da smo bili drugi po općem uspjehu i prvi po broju neopravdanih u čitavoj (velikoj) gimnaziji. Pametna djeca koja su shvatila da je neopravdani manje zlo od jedinice.

Tek na fakultetu, kad sam otišla van, u neke druge sustave, shvatila sam koliko učenje može biti lijepo. I da smisao obrazovanja nije kažnjavanje neznanja nego poticanje radoznalosti i širenje interesa.

U međuvremenu je u Hrvatskoj prošlo dvadeset godina, mijenjala se vlast i ministri, propala je famozna reforma školstva, ponavljale su se mantre o smanjenju opterećenosti đaka, o redukciji mora nepotrebnih činjenica, o izbacivanju štrebanja napamet, a nije se zapravo promijenilo ništa.

Moje dijete nije neurotipično kao što sam ja bila i nije naslijedilo moj pragmatični, kalkulantski gen. Pandemija je razbila svaku iluziju kontinuiteta. Dvije godine pred ekranom, s katastrofalnom neprilagođenošću sustava da se suoči i s tehničkim problemima i sa psihičkim problemima djece u izvanrednim okolnostima, rezultirale su rupama u znanju i zaostacima u vještini učenja. Nitko se ne obazire na to.

Udžbenici su i dalje nakrcani nepotrebnim informacijama, loše napisani, loše recenzirani, loše lektorirani, puni kontradiktornih tvrdnji i besmislica. Gradivo je neprilagođeno uzrastu i kognitivnim sposobnostima djece i jedini način da ga savladaju jest da ga bubaju napamet. Gradiva od prethodne godine se nitko ne sjeća, gradivo od prvog polugodišta ne znaju ugraditi i primijeniti na drugo. Kad od riječi do riječi ponove rečenicu iz udžbenika i ja ih pitam: ”Ali što to znači?” sliježu ramenima.

Sustav je i dalje usmjeren na pronalaženje neznanja, a ne na širenje znanja. Umjesto da se učenike potiče da budu radoznali, da istražuju, da uče jedni od drugih, neprekidno ih se testira. Imaju samo jednu priliku da prođu ili padnu – što, naravno, znači da gradivo koje nije naučeno nikada i neće biti naučeno, a gradivo koje jest naučeno, odmah se zaboravlja.

Užasava me pomisao da o jednom testu, jednoj ocjeni može ovisiti čitava budućnost djeteta. Takve situacije, s iznimno visokim ulozima i pritiskom, zapravo samo testiraju sposobnost rješavanja testova, ne i stvarno znanje. Ne uzimaju u obzir okolnosti i psihološke razlike.

I uče djecu principu koji je potpuno i tragično suprotan načinu na koji život funkcionira. Uče ih da je sve gotovo ako padnu, da su promašili svoju šansu. A za život je potrebna čista suprotnost te ideje: treba ustati nakon pada, otresti prašinu i probati ponovo i ponovo.

I zato me nimalo ne čude roditelji koji pokušavaju prevariti sustav, kao što me ne čude ni pritisci na učitelje ni takozvana ”poplava odlikaša”. U sustavu koji ne oprašta greške, u kojem se tenzije dižu do eksplozije, u kojem su već sedmaši svjesni da im jedna jedinica može upropastiti čitavu budućnost, što im drugo preostaje?

A sustav, umjesto da olabavi, da brine o odgoju djece, o njihovom mentalnom zdravlju, o njihovoj dobrobiti, odgovara većim brojem testiranja, postrožavanjem kriterija, povećanjem obujma gradiva.

U takvom sustavu, djeca, preopterećena i nesretna, znaju sve manje i manje. Nevažno im je što su naučili, važno je jedino koju su ocjenu dobili. A od reforme – obećane, najavljene i prijeko potrebne – ni traga ni glasa.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Kako sam postala one man band, i autor i promotor i proizvod
  • Cijena umjetnosti
  • Masovni turizam kojem dugujemo prosperitet treba poboljšati
  • Možda drvene brodice dobiju još jednu priliku za život
  • U izmišljenim smo svjetovima svi stranci
  • Vikendaši ne mogu odlučivati o mjestima u kojima ljetuju
  • Umjetna inteligencija umjesto kvalitete stvara isprazno smeće
  • Trst je naš
  • Besplatni ulošci i menstrualno siromaštvo
  • Otoci žive u bipolarnom ritmu na kojeg se teško naviknuti

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: SVJETLOPIS Tagged With: hrvatsko školstvo, Jelena Dunato, kaos, očaj, varanje

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT