autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UTEMELJENJE PONORA
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Kultura u govnima

Autor: Boris Dežulović / 14.04.2014. Leave a Comment

Prije devet stotina godina, usred mrklog srednjeg vijeka, po Europi se pročulo da na obalama Jadranskog mora ima neka crkva i u njoj kamena ploča s neobičnim nekakvim znakovima, “slova” ih zovu, kojima tamošnji učeni ljudi u kamen mogu urezati sve što živ čovjek kaže i očitati s kamena sve što živ čovjek u njega ureže. Iz cijeloga svijeta dolazili su ljudi vidjeti to veliko čudo i diviti se narodu koji je ovladao tajnom zapisivanja stvari.

 

Nešto sjevernije, doduše, islandski Althing, najstariji parlament na svijetu, iste je godine počeo zakone donositi u pisanoj formi, baš toga istoga ljeta engleski kralj Henrik I. izdao je svoju glasovitu Povelju slobode, jedan od prvih ustava u povijesti, ali katastarski izvod iz zemljišnika u Baškoj na otoku Krku bio je istinski Hit ljeta 1100. i nije u Europi bilo viđenije plemićke obitelji u kojoj se te godine nije slušala Baščanska ploča.

Uvriježio se u klasičnoj mitologiji mit o hrvatskoj kulturi. Zaprimljena je ta stvar kao samozadata i nije se kasnije ozbiljnije propitivala: jednostavno, Nijemci su bili vrijedni, Talijani bučni, Skandinavci skromni, Englezi prepotentni, Srbi ratoborni, Bosanci glupi, Crnogorci lijeni, a Hrvati kulturni

 

– Slušaj sad ovaj dio, ovo je sjajno – u svome bi jeruzalemskom dvoru, zabačene glave i zatvorenih očiju, Baldwin Bulonjski dobacio Williamu od Akvitanije. – Pojačaj malo.

 

– “Ja, opat Držiha, pisah ovo o ledini koju dade Zvonimir kralj hrvatski u dane svoje Svetoj Luciji” – podigao bi onda glas ovlašteni dvorski tumač za glagoljicu, čitajući s gipsane singlice – “da tko to poreče neka kune ga Bog i dvanaest apostola i četiri evanđelista i sveta Lucija, amen”!

 

– Ovo je ludilo – otelo bi se oduševljenom akvitanijskom vojvodi. – Oš mi presnimit?

 

– Oću. A jesi li slušao hrvatske oltarne ciborije?

 

– Nemoj me jebat da imaš njihove ciborije? Imaš Trpimira?!?

 

Tako se, prema nekim teorijama, Europom proširio mit o hrvatskoj kulturi. Teza, nerado ću se složiti, ima manjih rupa i manjkavosti, ali bolje još uvijek nema da nam objasni kako je i kada točno nastao slavni mit o hrvatskoj kulturi.

 

Je li, dakle, bila Baščanska ploča, je li zbog nje četiri stotine godina kasnije sedmi Henrik na kantunalu držao knjige Marka Marulića – ili je bilo do onih hrvatskih plaćenika u vojsci francuskog kralja Luja XIII., zbog kojih je cijela Europa toga doba s divljenjem govorila o narodu koji je tako kulturan i fin da u rat ide u odijelu s kravatom – tek uvriježio se u klasičnoj mitologiji mit o hrvatskoj kulturi.

Petsto godina nakon što je Henrik VIII. čitao Marulića hrvatska kultura, eto, nema jebenih deset tisuća kuna – dvadeset papirića s likom Marka Marulića – da na Marulićevim danima dodijeli nagradu za najbolju knjigu o hrvatskoj književnoj baštini!

 

Zaprimljena je ta stvar kao samozadata i nije se kasnije ozbiljnije propitivala: jednostavno, Nijemci su bili vrijedni, Talijani bučni, Skandinavci skromni, Englezi prepotentni, Srbi ratoborni, Bosanci glupi, Crnogorci lijeni, a Hrvati kulturni.

 

U takvoj je, eto, europskoj kulturnoj velesili nacionalno književničko udruženje objavilo ovih dana kako zbog nedostatka novca prvi put na Marulićevim danima i Danima hrvatske knjige neće dodjeljivati nagrade. Petsto godina nakon što je Henrik VIII. čitao Marulića hrvatska kultura, eto, nema jebenih deset tisuća kuna – dvadeset papirića s likom Marka Marulića – da na Marulićevim danima dodijeli nagradu za najbolju knjigu o hrvatskoj književnoj baštini!

 

Veličanstvena je hrvatska kultura tako nakon devet stotina godina potrošila sve pare: istoga dana kad je Društvo hrvatskih književnika objavilo bankrot, Ministarstvo kulture obznanilo je kako je hrvatska država ove godine za kulturu izdvojila manje od osamsto milijuna kuna, a nakon rebalansa budžeta još dvadesetak milijuna manje. Jedva, dakle, stotinu milijuna eura ili manje od pola posto novca iz državne kase dobit će Godine Gospodnje 2014. hrvatski kamenoklesari za snimanje kamenih ploča, oltarnih pregrada i ciborija ili čime se već bavi ta, kako ste rekli, kultura.

 

Primitivna i zaostala Srbija, dvostruko nižeg standarda od Hrvatske, za kulturu će ove godine izdvojiti, recimo, više od milijardu eura – za trećinu više od uljuđene, europske Hrvatske, a u budžetskim postocima i cijela tri puta više.

Toliko novca koliko će ove godine dobiti dotirana hrvatska uljudba – možda će vam ovaj podatak plastičnije pojmiti taj novac – koštat će, primjerice, ove godine započeta obnova kanalizacijske mreže u Rijeci. Ukratko, projekt sakupljanja govana u jednom hrvatskom gradu vrijedi kao sveukupna hrvatska kultura

 

Od pompoznog Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu do amaterske kazališne družine u Daruvaru, od zvonke radosti Lisinskog do natjecanja mladih komornih sastava u Piranu, od Muzeja hrvatskih arheloških spomenika u Splitu do Zavičajnog muzeja u Benkovcu, od novog zagrebačkog Muzeja moderne umjetnosti do Likovne kolonije u Ernestinovu, od Nacionalne i sveučilišne knjižnice do zbirke pjesama kakve nabožne domaćice iz Ciste Provo – cjelokupna hrvatska kultura dobit će tako ove godine jednako novca koliko na europskom nogometnom tržištu dobije vezni red hrvatske nogometne reprezentacije.

 

Nekome tko nema novca niti da ženu odvede na Varaždinsku baroknu večeru, i to bez pića, sedamsto i kusur milijuna kuna, dopuštam mogućnost, može izgledati mnogo novca. Više od deset puta toliko, međutim – cijelih osamsto milijuna eura! – na dospjele će kredite ove godine potrošiti samo Hrvatske autoceste.

 

Toliko novca koliko će ove godine dobiti dotirana hrvatska uljudba – možda će vam ovaj podatak plastičnije pojmiti taj novac – koštat će, primjerice, ove godine započeta obnova kanalizacijske mreže u Rijeci. Ukratko, projekt sakupljanja govana u jednom hrvatskom gradu vrijedi kao sveukupna hrvatska kultura.

 

Podijeli li se, recimo, ta količina na hrvatsku književnost, ispadne jedva jedna kanta po glavi hrvatskog pisca.

 

(Prenosimo s portala Slobodne Dalmacije)

Još tekstova ovog autora:

  • U vrtlogu izazova i strasti
  • Mjesto prebijanja
  • Haos u kafani “Kod Herodota”
  • Blitvari i Scouseri
  • Finsko pitanje u BiH
  • Genocidnost palanke
  • Croatian Independent Army
  • Čekajući drugi broj
  • Nevjerojatna priča gospodične Ane
  • Karniše za željeznu zavjesu

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Althing, autograf.hr, Baldwin Bulonjski, Bašćanska ploča, Boris Dežulović, Henrik I., Henrik VIII., HNK, Hrvatska, Jadransko more, kazalište, kultura, Marulić, osvrt, Slobodna Dalmacija, William

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Politika privatnosti i kolačića
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in