autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Majstorski autoričin literarni autoportret koji krije i jedan paradoks

Autor: Denis Derk / 02.06.2016. Leave a Comment

Bolest svijetaTatjana Gromača, ”Bolest svijeta”, Sandorf, 2016.

Nekako baš u vrijeme kada se u hrvatskim medijima pojavila vijest da je jedna od najuglednijih hrvatskih književnica i novinarki (specijalizirana za kulturološke intervjue i snažne reportaže koje su u hrvatskom tiskanom novinarstvu sve rjeđa pojava) dobila otkaz u riječkom Novom listu, agilni zagrebački nakladnik Sandorf ponosno je objavio novu proznu knjigu Tatjane Gromače “Bolest svijeta”.

Neki neizmjerno bolesni scenarist zamislio je da Gromača u najnovijoj, zapravo autobiografskoj knjizi piše da je sretna jer ipak ima posao, a onda, kao u nekom filmu strave i užasa ostaje bez posla i zapravo postaje građanka drugog reda. Zašto podosta najpotentnijih hrvatskih pisaca radi u novinskim redakcijama? I zašto piše novinske tekstove u redovnom, čak i dnevnom ritmu? Zašto trpe da ih se iz redakcija u gradskim središtima tjera u nasilno urbanizirana predgrađa? Pa zato što ne mogu živjeti od svoje književnosti, kao što to u “Bolesti svijeta” za sebe s pravom tvrdi i sama Gromača.

Zato što biti književnik u Hrvatskoj nije profesija (a zapravo, ruku na srce, nikada i nije bila, jedan od rijetkih suprotnih primjera je pjesnikinja Vesna Parun koja nikada nigdje nije bila zaposlena ni jedan jedini dan).

I da, zašto novinari-pisci posljednjih mjeseci tako lako dobivaju otkaze? Kao na čaplinovskoj traci? Pa među njima i samozatajna i pritajena Tatjana Gromača za koju bi svaka uljuđena europska novinska redakcija trebala biti sretna da uopće želi raditi u njenu okružju?

Književnica koja se pod svaku cijenu želi izmaknuti od javnosti (i doista uspješno izbjegava i promocije, dodjele nagrada, književne sajmove, nastupe na televiziji, poziranja, a ne razbacuje se ni intervjuima) tako iskreno i neuvijeno govori o najdubljoj, pa i krajnje obiteljskoj intimi. I o osobnim ranama koje nikoga neće ostaviti ravnodušnim

Nema suvislog odgovora na ovo pitanje. Kao što ne postoji laki odgovor na pitanja što je to zapravo “Bolest svijeta”. Je li to možda roman? Ili nekonvencionalna, maksimalno rasparcelirana dnevnička proza? Ili su to tek nesustavno nabacane autobiografske prozne bilješke? Možda mali filozofični krokiji o uzaludnosti civilizacije? Ili o posvemašnjem psihičkom i fizičkom rasapu neprilagođene individue koja ne nalazi smisla čak ni kada se ostvari kao majka i supruga? I kao pisac. Ili možda baš zato?

“Bolest svijeta”, doduše, može biti roman. Ima utemeljeni glavni lik koji pratimo u dužem vremenskom periodu. To je lik koji se nikako ne miri sa životnim ulogama. Koji je od početka protiv društvenih podjela. I protiv baštinjenih društvenih rituala. Koji sa zrenjem i starenjem ne postaje ni pragmatičan ni smireniji. Koji se dovodi na rub oboljenja svojom stalnom zapitanošću, neprestanim provjetravanjem misli, nepovjerenjem u sve i svakoga pa, naravno, i u sebe.

Mnogi će se lako pronaći u Gromačinoj poslovično zgusnutoj, a opet rijetko protočnoj prozi koja se buni protiv građanskog urednog društva, protiv njegove vrlo često glumljene uljuđenosti i pristojnosti, protiv dobrih prijatelja i susjeda koji se tako lako mogu prometnuti u neprijatelje. Ili obratno.

I nije čudno da nad knjigom stalno lebdi zlokobna kob nacističkih, ali i ne samo nacističkih koncentracijskih logora. Ima tu i svježije, još uvijek nedefinirane Srebrenice. I da se u univerzalnoj “Bolesti svijeta” stalno propituje fenomen čovjeka kao navodno humanog bića koje se vrlo brzo može pretvoriti u životinju spremnu na bespogovornu obranu svog potomka, teritorija, svog načina života i svjetonazora, svojeg mira i dosegnutog standarda.

Nekako baš u vrijeme kada se u hrvatskim medijima pojavila vijest da je jedna od najuglednijih hrvatskih književnica i novinarki (specijalizirana za kulturološke intervjue i snažne reportaže koje su u hrvatskom tiskanom novinarstvu sve rjeđa pojava) dobila otkaz u riječkom Novom listu, agilni zagrebački nakladnik Sandorf ponosno je objavio novu proznu knjigu Tatjane Gromače “Bolest svijeta”

Kada pišu o Gromačinim knjigama, izdavači vrlo često ističu da je tu riječ o prozi koja zahtijeva hrabrog i pažljivog čitatelja.

No možda je u današnje vrijeme velikog čitateljskog izbora ipak hrabrije čitati lošiju nego dobru literaturu. A proza Tatjane Gromače iznimno je dobra literatura koja nadmašuje hrvatska omeđenja i hrvatske kriterije. Tako je i “Bolest svijeta” lomna i emotivna knjiga, majstorski autoričin autoportret u kojem se autorica nimalo ne uljepšava, ali i knjiga koja u sebi nosi istinski paradoks.

Književnica koja se pod svaku cijenu želi izmaknuti od javnosti (i doista uspješno izbjegava i promocije, dodjele nagrada, književne sajmove, nastupe na televiziji, poziranja, a ne razbacuje se ni intervjuima) tako iskreno i neuvijeno govori o najdubljoj, pa i krajnje obiteljskoj intimi. I o osobnim ranama koje nikoga neće ostaviti ravnodušnim.

(Prenosimo s portala Večernjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Drago Pilsel piše brutalno jednostavno o teškom odnosu s ocem
  • Vladimir Pavlinić: ”Živim u emigraciji. Opet kao neprijatelj”
  • Mesić: Ako ti je otac bio ustaša, ne moraš biti i ti
  • Što Daša Drndić znači današnjoj Hrvatskoj?
  • O ljudima koji, renovirajući stanove, renoviraju i svoje živote
  • Bez kupovanja knjiga nema izdavaštva, literature ni jezika
  • Hrabro žigosanje gospodara rata i ratnih profitera
  • Lika s puno topline i zaigranosti, bez naknadne pameti i dociranja
  • Roman koji se žestoko hvata ukoštac s hrvatskim nazadnjaštvom
  • Černobilski užas nad užasima

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: Bolest svijeta, Denis Derk, Sandorf, Tatjana Gromača, Vesna Parun

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Vrijeme je za obnovu

    Vrijeme je za obnovu

    vladimir-jurisic
  2. Ratna skandinavizacija

    Ratna skandinavizacija

    marinko-culic
  3. Familija

    Familija

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT