autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Mesijanska subverzija (2)

Autor: Boris Gunjević / 05.01.2014. Leave a Comment

Mnoštvo slijedi Isusa i Marko nam to želi naglasiti navodeći riječ ochlos dva puta u istoj rečenici. Riječ mnoštvo Marko za razliku od narod (laos) u svom tekstu spominje nevjerojatnih trideset i osam puta. Podučavanje mnoštva jedna je od praksi na koju su pozvani učenici.

 

Metodologija zajedničkog emancipatornog podučavanja utemeljena je na jednostavnim prispodobama iz sirovog iskustva i analize svakodnevnog težačkog života. Kompleksnost Božjeg Kraljevstva o kojemu Isus govori sastoji se u tome što mnogostrukost odnosa unutar stvarnosti Božjeg Kraljevstva proturječi svakom ondašnjem konceptu vladanja i moći na koje je mnoštvo naviklo. To je dakako rimski imperij, ali i židovska teokratska država koja još uvijek živi u pripovijestima i tekstovima židovskog naroda koja slavi idealno mitologiziranu prošlost.

 

Budući da je mnoštvo subjekt stravičnih represivnih praksi Imperija, teško mu je zamisliti praksu Božjeg Kraljevstva zato jer je djelovanje represije toliko subjektivizirano u psihičkom životu mnoštva da im je, kako to kaže antipsihijatar Laing, ”razoren doživljaj”, a samim tim njihovo je ”ponašanje razorno.” Marko će tu ”razornost doživljaja” i ”razorno ponašanje” plastično opisati u strašnom slučaju opsjednutog iz Gerase kojeg spominju Negri i Hardt kao ”tamnu stranu mnoštva.”

Isus pribjegava taktici specifičnog govora u prispodobama. Na taj način opisuje i priziva u postojanje stvarnost Božjeg Kraljevstva te obnavlja snagu imaginacije i razorenu percepciju ugnjetavanog mnoštva kako bi oni mogli sudjelovati u mesijanskim praksama koje će inaugurirati Isus. Isusove prispodobe nisu samo zemaljske priče s božanskim značenjem nego su one konkretni opis prakse koje je razvlašteno mnoštvo moglo razumjeti

 

Mnoštvo kao subjekt represivnih praksi imperija u Markovom tekstu su prije svega društveno isključeni i ovisni, vjerski marginalizirani, fizički hendikepirani, psihički bolesni i duhovno ponizni. Upravo je među takvim posijano sjeme novog socijalnog poretka smatra Marko. Riječ je gubavcima, ljudima sa posebnim potrebama, prostitutkama, udovicama, siročadi, carinicima, jednom riječi marginalcima.

 

Isus pribjegava taktici specifičnog govora u prispodobama. Na taj način opisuje i priziva u postojanje stvarnost Božjeg Kraljevstva te obnavlja snagu imaginacije i razorenu percepciju ugnjetavanog mnoštva kako bi oni mogli sudjelovati u mesijanskim praksama koje će inaugurirati Isus. Isusove prispodobe nisu samo zemaljske priče s božanskim značenjem nego su one konkretni opis prakse koje je razvlašteno mnoštvo moglo razumjeti.

 

Takve prispodobe su redovito u sebi imale nepredvidivi i iznenađujući obrat koji je dovodio u pitanje njihove već u naprijed utemeljene pretpostavke. Prispodoba o subverzivnom sijaču vrlo jasno opisuje teškoćama konstituiranu stvarnost koju svaki stanovnik Judeje vrlo dobro poznaje. To je stvarnost koju determinira suho i nenavodnjeno tlo okupirane Judeje.

 

Seljak slobodno razbacuje sjeme i nada se najboljem. Ovakvo sijanje bilo je tipično za cijelu Palestinu. Prvo se baca sjeme, a tek onda se ore kako bi sjeme što dublje ušlo u već mnogo puta i kroz mnoge generacije obrađivanu zemlju. Kod takvog sijača nema mjesta za optimizam, nego mu jedino preostaje nada da će godina biti rodna, unatoč korovu i siromašnom tlu.

 

Ova slika sijača, slika je agrarnog siromaštva i njegova kritika jer iz takve situacije seljak mora ne samo prehraniti svoju obitelj, platiti porez, nego mora platiti porez za prodaju ljetine. Ukoliko nema dovoljno alata i oruđa, mora ih iznajmiti od različitih nakupaca, što samo povećava troškove. I da stvar bude još opskurnija, mora sačuvati sjeme za slijedeću godinu kako bi ponovo mogao posijati. Takva agrarna politika represije mnoštva nam objašnjava činjenicu da sedamdeset pet posto sjemena doslovno propada jer ne donose nikakav plod.

Isus govori o dobrom sjemenu koje donosi nezamislivi rod i obilnu žetvu koju mnoštvo ne može ni zamisliti. Realno bi bilo očekivati tridesetostruko više od posijanog ali sto puta više od posijanog, to je ipak malo previše. Ustvari, to nikako nije previše, ukoliko se seljak želi pobrinuti za obitelj, platiti porez, sačuvati sjeme za drugu godinu i podijeliti s onima koji nemaju. Čini se da je Isus opasno nasrnuo na racionalnost materijalno i psihički devastirane sirotinje

 

Ukoliko nema dovoljno roda na kraju godine, seljak se zadužuje kod velikih zemljoposjednika uz velike kamate, stavljajući pod hipoteku ono malo zemlje koje ima i time se dovodi u situaciju dužničkog ropstva. Dovodi se u situaciju da mora prodati zemlju po nekoliko puta nižoj cijeni od stvarne. Na takav način postaje jeftina radna snaga ili u ekstremnijim slučajevima prodaje sebe u ropstvo na određeno vrijeme kako bi platio glavnicu kredita. Dakako, veliki zemljoposjednici postaju sve bogatiji, a sirotinja sve siromašnija i očajnija.

 

U takvoj situaciji Isus govori o dobrom sjemenu koje donosi nezamislivi rod i obilnu žetvu koju mnoštvo ne može ni zamisliti. Realno bi bilo očekivati tridesetostruko više od posijanog ali sto puta više od posijanog, to je ipak malo previše. Ustvari, to nikako nije previše, ukoliko se seljak želi pobrinuti za obitelj, platiti porez, sačuvati sjeme za drugu godinu i podijeliti s onima koji nemaju. Čini se da je Isus opasno nasrnuo na racionalnost materijalno i psihički devastirane sirotinje.

 

No, isto tako se čini, da Isus, govoreći o mesijanskim praksama ima nešto drugo na umu i samo zagonetno poručuje da oni koji žele čuti o ovom sjemenu, sijaču i plodnom tlu moraju imati uši i da moraju slušati. Čini se, ništa lakše i jednostavnije. Pogledajmo tu prispodobu koja je za Marka majka svih prispodobi i kako ćemo kasnije vidjeti hermeneutički ključ za razumijevanje svih Isusovih prispodobi.

 

Pored ove prispodobe u Markovom tekst imamo još samo dvije, a to je prispodoba o vinogradarskom zločinačkom pothvatu (Mk. 12:1-12.) i o teologiji revolucionarnog bdijenja (13:1-36.) U pozadini Isusove prispodobe o sijaču možemo zamisliti jednostavnu glazbenu pozadinu koju sviraju Bad Brians u pjesmi koja govori o tome kako će ponizni baštiniti zemlju.

 

Rastafarijanska Bad Brains teologija u ovom slučaj nam je od veće pomoći nego moderna povijesno kritička egzegeza zato jer HR, pjevač tog najvažnijeg američkog benda prema mišljenju autora, jednako kao i Marko u svojoj pjesmi intertekstualno povezuje nekoliko teoloških tradicija koje žele iznova opisati političku stvarnost prizivajući promjenu. Jasno je da ponizni nikad ne baštine zemlju niti su je ikad baštinili. No HR u svoje pjevanje interpolira prvi psalam koji uvelike mijenja smisao cijele pjesme.

 

Blago čovjeku koji ne slijedi savjeta opakih,

Ne staje na putu grešničkom

Ne sjeda u zboru podrugljivaca

Već uživa u zakonu Jahvinu

O zakonu njegovu misli dan i noć

On je stablo zasađeno

Pokraj voda tekućica

Što su svoje vrijeme plod donosi;

Lišće mu nikad ne vene

Sve što radi dobrim urodi

 

Nisu takvi opaki, ne nisu takvi!

Oni su ko pljeva što ih vjetar raznosi.

Stoga se opaki neće održati na sudu,

Ni grešnici u zajednici pravednih

Jer jahve zna put pravednih

A propast će put opakih.

 

Ukoliko kroz prizmu prvog psalma čitamo HR ovu pjesmu pred nama se razotkriva potpuno nova vizija stvarnosti. Upravo isto čini i Marko sa svojom pričom o Isusovoj prispodobi s sijačem.

 

Jah children, jah children, yeah

The meek shall inherit the earth.

Jah children, jah children, yeah

The meek shall inherit the earth.

In due season, each will pay

according to the works that

they have done on Earth today.

So I and I, we shall live in truth.

His Majesty, His Majesty

has shown us a better day.

Napokon, tek je četvrti dio sjemena, sjeme koje pad na plodno tlo. Plodno tlo je metafora koja se donosi na donošenje mnogostrukog ploda. To je plod kojeg je gotovo nemoguće ni zamisliti. Zadnji dio prispodobe odnosi se na sve one koji žele sudjelovati u mesijanskim praksama bez obzira na poziciju i status koji imaju ili nemaju u društvu

 

(Bad Brains, s albuma Rock the Light, pjesma ”The Meek Shall Inherit the Earth”).

 

Pogledajmo što se događa sa sjemenom i o kakvom sjemenu sve Isus govori.

 

Prvo dio posijanog sjemena jest sjeme koje pada pored puta i to sjeme pozobaše ptice. To je metafora lakomislene prevrtljivosti. Velikim dijelom to se odnosi na mnoštvo koje je slijedilo Isusa, mnoštvo koje je ga je obožavalo pri ulasku u Jeruzalem. Jednako tako tu je riječ o mnoštvu koje je svjedočilo njegovim čudesima i o mnoštvu koje je klicalo i podržavalo njegovu javnu osudu i nasilnu smrt.

 

Drugo dio posijanog sjemena jest sjeme koje pada na kamenito tlo i to sjeme ubije vrućina jakog sunca. To je metafora površnosti i neukorijenjenosti. To se sjeme odnosi na jeruzalemsku vjersku elitu, koja nije prepoznala Isusa i nije se odazvala na njegov poziv, osim Josipa iz Arimateje. (Mk. 15.43.)

 

Treći dio posijanog sjemena jest sjeme koje pada na trnovito tlo koje ubrzo prekriva drač i korov. To sjeme je metafora požudne i tjeskobne opsjednutosti bogatstvom. Drač i korov u ovom slučaju je domaća politička elita jednako kao i rimska imperijalna vlast s izuzetkom rimskog vojnika pod križem koji daje najtočniju ispovijest vjere. ”Uistinu ovaj bješe Sin Božji.”

 

Napokon, tek je četvrti dio sjemena, sjeme koje pad na plodno tlo. Plodno tlo je metafora koja se donosi na donošenje mnogostrukog ploda. To je plod kojeg je gotovo nemoguće ni zamisliti. Zadnji dio prispodobe odnosi se na sve one koji žele sudjelovati u mesijanskim praksama bez obzira na poziciju i status koji imaju ili nemaju u društvu. Marko nam navodi da su se Isusovom pozivu odazivali različiti ljudi nasljedujući Isusov primjer.

Isus nije ciničan kada nas upozorava da onaj koji puno posjeduje da će mu se još nadodati. To bi u uostalom bila praksa koju njegovo slušateljstvo bolno spoznaje. To je sirova svakodnevnica agrarnih odnosa u kojima se bogati silnici svakodnevno postaju bogatiji dok se sirotinji otima i ono malo što ima

 

Ukoliko učenici ne razumiju ovu prispodobu, pitanje je kako će razumjeti sve druge budući da je ova prispodoba ključ za razumijevanje svih drugih. Prema Fernandu Belou, razlog zašto je tomu tako jest zato što je ova prispodoba paradigma Isusove mesijanske misije.

 

Ne samo da je sijač iz prispodobe Isus koji sije riječ u naša srca, nego je tu prikazana uspješnost ili neuspješnost mesijanske misije koja je tema cijele Markove priče. Čak, što više, Isus kaže da je Kraljevstvo Božje kao sjeme gorušice od kojeg Židovi nisu pravili začine nego su ga smatrali nekom vrstom korova kojeg je trebalo držati pod nazorom da ne upropasti ljetinu. U odnosu na sadašnji poredak stvari Kraljevstvo Božje nije ništa drugo nego korov. Ne treba nas s toga čuditi da je učenicima bilo potrebno objašnjavati prispodobu o sijaču i neobičnom sjemenu.

 

Isus je takvim prispodobama javno izlagao doktrinu Kraljevstva dok je nasamo u razgovoru s učenicima pojašnjavao detalje koje nisu razumjeli. Dakako da govor u prispodobama ne želi zamutiti i sakriti stvari, nego je svrha da ono što je skriveno bude razotkriveno u onoj mjeri po kojoj sami mjerimo. Isus nije ciničan kada nas upozorava da onaj koji puno posjeduje da će mu se još nadodati. To bi u uostalom bila praksa koju njegovo slušateljstvo bolno spoznaje. To je sirova svakodnevnica agrarnih odnosa u kojima se bogati silnici svakodnevno postaju bogatiji dok se sirotinji otima i ono malo što ima.

 

Isus nije bezosjećajni demagog kada potvrđuje ono što mnoštvo i te kako već dobro zna. ”Stvari su kakve jesu, mi tu ne možemo ništa promijeniti, takav je ovaj svijet.” Marko nam svojom pripovijedalačkom taktikom poručuje nešto sasvim drugo. Marko upozorava čitatelje: ”Slušajte (Mk. 4:3) i ”Gledajte” (Mk. 4:24). To su mesijanske prakse. Slušanje i gledanje.

 

Zapravo to je poziv na revolucionarnu strpljivost koja mora karakterizirati učenike. Kasnije će Isus pozvati na molitvu i bdijenje. Naviještanje Riječi bacanje je sjemena. Sjeme novog socijalnog poretka raste neprimjetno i učenici su pozvani na strpljivost slušanja, gledanja, molitve i bdijenja. Markov Isus će to još jednom elaborirati u takozvanom apokaliptičnom diskursu u 13. poglavlju pozivom na ustrajnost koju će opisati aktivnim glagolom bdijenja: ”Bdijte” (Mk.13. 37). Nije li to najradikalniji oblik mesijanske prakse?

 

(Nastavlja se)

Još tekstova ovog autora:

  • Mesijanska subverzija (4)
  • Mesijanska subverzija (3)
  • Mesijanska subverzija (1)

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: ABRAHAMOVA DJECA Tagged With: Abrahamova djeca, autograf.hr, Bad Brains, Bog, Boris Gunjević, guba, Hardt, Isus, Judeja, kraljevstvo, Marko, Mesija, Mesijanska subverzija, Negri, opsjednutost

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

200 godina Friedricha Engelsa ili pravo na revoluciju

200 godina Friedricha Engelsa ili pravo na revoluciju

Piše: Srećko Pulig

Ex libris D. Pilsel

Nema li Boga?

Nema li Boga?

Piše: Viktor Ivančić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. I Jovo i Ante kažu Banija

    I Jovo i Ante kažu Banija

    vedran-srsen
  2. Sramota

    Sramota

    marinko-culic
  3. Tajna hrvatskog serklaža

    Tajna hrvatskog serklaža

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Pitanje pomirenja je obaveza kršćana, a ne dobra volja

    Pitanje pomirenja je obaveza kršćana, a ne dobra...

    nenad-jovanovic
  2. Lazo Đokić: Antifašisti su deveto prase

    Lazo Đokić: Antifašisti su deveto prase

    nenad-jovanovic
  3. Neželjeno nasljedstvo

    Neželjeno nasljedstvo

    vladimir-jurisic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  2. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.
  3. SNV sakuplja pomoć za stradale

    SNV sakuplja pomoć za stradale

    30.12.2020.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.