autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Mobilni krematoriji u ”čast božica nacije i religije”

Autor: Ivan Markešić / 28.03.2022.

Ivan Markešić

Znam, naježit ćete se čitajući već sam naslov ovoga teksta. A, kako i ne biste.

Pokušajmo se barem nakratko u mislima ”preseliti” u mnoge ukrajinske izbjegličke kampove po cijeloj Europi, ali i rusku i ukrajinsku svakodnevnu zbilju u kojoj brižni i zabrinuti roditelji i prijatelji ”na dar” dobivaju djecu u crnim mrtvačkim plastičnim vrećama, žrtvovanim za vladare i otadžbinu, a također posredstvom Crvenoga križa obavijest da im njihovu još uvijek možebitno živu djecu nisu uspjeli nigdje pronaći, čak ni vijest o tome, a kamoli vijest o smrti i mjestu njihova ukopa.

A nisu ih uspjeli (pro)naći ni pripadnici Crvenoga križa kao ni njihovi suborci ili lutajući pljačkaši jer su nestali u nekoj od mnogobrojnih masovnih ukrajinskih i ruskih grobnica, ili – što je, pak, još bolnije – u dimu i ispušnim plinovima iz sve brojnijih mobilnih krematorija iz kojih se na kraju procesa spaljivanja sada već bezvrijednoga ljudskog mesa raspršuje tek nastali pepeo, kao najjeftiniji proizvod ovoga kao i drugih besmislenih ratova – ako rat uopće može imati smisao – jer je u ekonomiji ratovanja skupljanje, utovar, prijevoz i sahrana poginulih puno skuplji posao negoli skupljanje već raspadajućih ljudskih tjelesa i njihovo spaljivanje u mobilnim lomačama.

Budu li spaljeni i njihov pepeo bude rasipanjem bačen u vjetar, mogli bi ti ”sretnici” biti ”ovjenčani” titulom nestalih branitelja svoje nacionalne i religijske zajednice.

Mnogi od preživjelih zažalit će što upravo oni nisu bili tu kad su ubijeni njihovi kolege, jer su iznenada imali mogućnost svoje bogate i već bolešću nagrizle nalogodavce opskrbiti mladim i svježim organima ljudskoga mesa koje su zamjenom ili otkupom mogli dobro unovčiti.

O ”dobrovoljnim darovateljima organa” s ovog, ali i drugih rusko-ukrajinskih bojišnica – a riječ je o poginulim dobro plaćenim ratnim profiterima i ubojicama, o onima koji su kao na safari odlazili snajperom ubijati nevine ljude – ovdje neću govoriti.

Kako vidite, čudan je ovaj, kao što je čudan i svaki drugi rat. Svi ratovi su društvene činjenice, o kojima nas je još davno podučavao francuski sociolog Émile Durkheim. I smrt je, kako reče austrijski književnik Rainer Maria Rilke, velika.

K tomu, rekli bismo, smrt je, makar i u ratnim okolnostima kada postaje bezvrijedna kao i sam život, snažna, moćna, nepobjediva, ona je zapravo vječna, kao što je vječan i život s kojim se zajedno s njim i (po)rađa – u svome ovozemaljskom izdanju: u svome neprestanom stvaranju i nestajanju.

Trenutni agresijski ruski rat na Ukrajinu neće povećati samo broj onih koje će pogoditi nasilna, fizička, nego posljedično tome i broj onih osakaćenih, onih koje će pogoditi psihička, a posebno socijalna smrt. Svi ćemo biti na gubitku.

Osim toga, novokomponirane mobilne lomače, uzdanice štedljivih proizvođača smrti, odnosno pokretne spalionice poginulih i nesahranjenih pojedinaca nepotrebnim su učinile podizanje novih grobalja, održavanje makar i skromnih ceremonija sahrane, kao i izgradnje najobičnijih nadgrobnih spomenika.

Mogli bismo reći, bude li sve to tako – a kako vidimo, nema razloga da tako ne bude – proizvođači odličja za poginule neće imati problema u pronalasku prikladnoga posla.

Na isti način kako je tijekom povijesti nastajao i po blatnjavom i prašnjavom tlu bio rasipan lomački pepeo članova mnogih već davno zaboravljenih zajednica, i onih nestalih u holokaustima, progonima, genocidima, svakovrsnim umiranjima, na isti način kako su nestajale cijele civilizacije, kulture, jezici, tradicije, tako će u prašnjavim i blatnjavim puteljcima i u ovo naše vrijeme nestajati i rasipati se pepeo neznanih pojedinaca – trenutno ponajviše Ukrajinaca i Rusa.

Jer, ovo nije rat u kojem pogibaju samo istonacionalni i istokršćanski nesretnici. Ovo je rat koji će se razlikovati od drugih samo po broju i vrsti ordena.

Kako vidimo, neki su ih od njih (na primjer, Putin) već počeli dijeliti odličja, ali ne kao izraz iskrene sućuti obiteljima poginulih, nego kao društveno-državno priznanje, kao ohrabrenje još živima da znaju da će se i oni, budu li poginuli ili nestali u prahu i pepelu i time zauvijek izgubljeni i zaboravljeni, pridružiti onima koji su već odlikovani ordenom poginulog, nestalog, ranjenog za domovinsku otadžbinu.

Rusko-ukrajinski rat nije nenajavljeno počeo, a da bi se tek tako brzo završio. Stoga, pokušajmo barem u mislima predočiti patnju tolikih starih i mladih, dječice posebno – svejedno jesu li ukrajinski ili ruski – kako bismo započeli tražiti odgovor na pitanje: što pokreće ljude, što je to u ljudima urođeno, naslijeđeno, društveno konstruirano, koja je to i kakva neutaživa osobna, ali i društvena žeđ i želja da se druge pobijedi, da se drugima nanese patnja?

Gdje se nalazi izvor, odnosno dohrana one poznate postavke Wille zur Macht! velikoga njemačkog filozofa Friedricha Nietzschea, ustrajnog tražitelja Svemogućeg?

Kažem ”velikoga Friedricha Nietzschea”, jer je još davno upozorio ljude na opasnost koja im prijeti, koja nije od jučer, koja nije tamo negdje izvan njih, izvan društva u kojemu žive, na opasnost koja je u njima, ne kao pojedincima nego u njima kao zajednici, kao društvu.

Ta opasnost imenom Wille zur Macht! = volja, želja, poriv za posjedovanjem moći, za vladanjem drugim, za pokoravanjem drugoga, bez obzira na cijenu kojom će zbog te želje biti plaćeni nevini ljudski životi i besplatno rasipanje mobilnoga krematorijskog pepela.

I što je u svemu tome jako važno: ta volja za moći, ta želja za vladanjem drugim, nije nešto što nema veza s bogovima i božanstvima, s njihovima vjernim sljedbenicima – s vjerskim službenicima.

Ta želja ”posjedovati moć” je neprolazno nastanjena u svim religijama, i u kršćanstvu i njegovim konfesionalnim sastavnicama, i u islamu, hinduizmu, budizmu, židovstvu, dakle u svim religijama – da ih sve ne nabrajam. I na njima izgrađenim ideologijama.

Vjera u samo svoga boga, u boga koji je u odnosu na sve druge bogove jedini ispravan, koji je najmoćniji, najjači, koji je sveznajući i svemoćan, bila je i ostala – a to nam potvrđuje cijela ljudska povijest – glavni pokretač svih istrebljivačkih pohoda natopljenih religijskim ideologijama.

I kad su neki pomislili da bi uspostavom ateističkog društva – društva bez vjerovanja u boga i njegove izvedenice – bilo moguće stvoriti društvo u kojem neće biti više volje za moći, dogodilo se ono najgore: spoznali smo da nije moguće stvoriti takvo besklasno društvo, a time ni društvo bez mobilnih lomača. Spoznali smo, također, da u javnome prostoru imamo partikularno moćne bogove.

Tračak nade da ipak ne bude sve tako crno i besmisleno ponudio nam je ovih dana čovjek koji nema svojih ni divizija ni interkontinentalnih balističkih raketa, čovjek koji – na zaprepaštenje mnogih katoličkih slinavaca – pokazuje da iskrena vjera u Boga, koju Bergoglio ispovijeda, nema ni nacije ni konfesionalne religije.

Vjera koju papa Franjo ispovijeda i osobno svjedoči u svakodnevnoj praksi poništava postojanje drugih religijskih i ideoloških vjerovanja.

Vjera koju papa Franjo ispovijeda i osobno svjedoči u svakodnevnoj praksi nije vjera ovdašnjih praznovjernih propovjednika i promicatelja nepostojećega boga, praznovjernih propovjednika i promicatelja onoga boga koji pomaže da se postigne pobjeda na predstojećim državnim ili federalnim izborima.

Riječ je, kako i pretpostavljate, o papi Franji, o kršćanskoj vjeri koju ispovijeda i osobno svjedoči u svakodnevnoj praksi. Ne morate vjerovati u onoga kojeg on propovijeda; on to i ne traži od vas.

No morali bismo, međutim, ako su neki barem deklarativno kršćani, prihvatiti činjenicu da postoji čovjek koji praktično svjedoči vlastitu vjeru, koji – kao ni jedan drugi crkveni prelat do sada – pokazuje kako to u praksi izgleda iskreno i puno povjerenje u Svevišnjeg, kako to u praksi izgleda povjerenje, odnosno vjera u onoga čijeg su se postojanja odrekli oni koji – bili oni zapadni ili istočni kršćani – pokazuju i dalje volju za moći, volju da vladaju drugima.

Takvu vjeru i takvo pouzdanje u Svevišnjeg osobno sam doživio kod svoga pokojnog ćaće Joške. Njegovo pouzdanje u Boga, u Božje proviđenje kakvo je on imao, nisam mogao pronaći ni kod sebe samoga. Niti ga danas imam. Ostala mi je sve do danas neobjašnjiva njegova kršćanska vjera iz koje je crpio to svoje pouzdanje u Svevišnjeg. U toj vjeri je i umro.

Postupci pape Franje podsjetili su me ovih dana na njega. Kad su se svi ustezali sresti se s Muhom (Muharemom) Delićem Pembinim, muslimanom, Bošnjakom, moj Joško je u vihoru rata išao tražiti ga u bespućima Proslapske planine u Rami kako bi ga pitao za zdravlje i ima li dovoljno hliba (hljeba, kruha) za sebe i svoje.

Nije se u tim vunenim vremenima ustručavao obići svoga ahbaba Muharema čak ni onda kada su kao plijen uzeli Muharemovu stoku iz štale, kada su Muho i njegov sin Ibrahim ostali bez igdje ičega.

Događanja u Ukrajini i Rusiji kao i događanja slična njima u cijelome svijetu, promatramo ovih dana sa ”sigurne distance”. Barem, još jedno određeno vrijeme.

Bog, kakvog su nam predočivali religijski ”specijalisti” različitih nacionalnosti i konfesionalnih usmjerenja pokazao je da je posve nemoćan, da nije svemoguć, pokazao se kao bog koji je tamo negdje daleko, koji ne čuje ni gruvanje topova ni buku granata i tenkova ni plač ucviljenih. Sljedbenici tih bogova priklonili su se božici Naciji i božici Konfesionalnoj religiji.

Bog, kojeg propovijeda papa Franjo ne proziva ni Ruse ni Ukrajince, ne imenuje ih pojedinačno krivcima za ova i ovolika stradanja, za angažiranje novih i modernijih mobilnih krematorija.

Proziva one koji nemaju hrabrosti posvjedočiti da bi takav nadnacionalni i nadkonfesionalni Bog mogao postojati. No takvih još uvijek nema. A nema ih, jer su primorani svrstati se u jednu, jednobožačku i jednonacionalnu grupu.

Jer, kad bi postojali ljudi, kad bi postojali kršćani, muslimani, židovi, hindusi, budisti pa i nevjernici koji bi vjerovali u postojanje Dobra, ove patnje ne bi ni bilo.

Mi smo, htjeli mi to priznati ili ne, jedna bljutava ljudska skupina koja prihvaća postojanje samo onoga boga koji je samo naš i ničiji drugi. Ne treba nas onda čuditi da štujemo samo onoga boga koji je Hrvat, Srbin, Bošnjak, Rus ili Amerikanac.

Ali, sve dok postoje društvene skupine i društvene političke i religijske elite koje će blagoslivljati postojeću diskriminaciju, rat će nam, bez obzira na prijetnje nuklearnim razaranjem, biti pred vratima s mogućnošću da ušeta i u naš vlastiti dom, da se posluži mobilnim lomačama.

Međutim, vratimo se na početke Biblije i pogledajmo, bismo li na biblijskim stranicama mogli pronaći možebitne razloge za sve ono što nam se događalo od biblijskih vremena pa sve do danas.

Kajin je ubio Abela. Pitamo se: zašto? Odgovor: iz zavisti! Naime, Abel je Bogu u znak zahvalnosti za pomoć u lovu prinio krvnu žrtvu, žrtvu paljenicu, koja je, u onome patrijarhalnom vremenu, prema sastavljaču Biblije, bila nešto najvrjednije što u tome društvu pojedinac može darovati/žrtvovati Bogu.

Kajin se u svome životu bio posvetio poljoprivredi i nije smatrao da bi žrtvovanim mesom bilo potrebno zadovoljiti nezajažljivog i pohlepnoga boga, nego je na žrtvenik Bogu u znak zahvalnosti donio plodove koje je skupio u prirodi koju je marljivo obrađivao. No time biblijski bog nije bio zadovoljan. Nedostajala je krvna žrtva. I dobio ju je u vidu Abelove smrti.

Sličnost s današnjom situacijom u Ukrajini više je nego očita. Božica Nacija traži krvnu žrtvu. I dobiva je, čak u prevelikim količinama.

U Bibliji (Knjiga Postanka, 4) stoji ovako:

”Abel postane stočar, a Kajin zemljoradnik.3 I jednoga dana Kajin prinese Jahvi žrtvu od zemaljskih plodova.4 A prinese i Abel od prvine svoje stoke, sve po izbor pretilinu. Jahve milostivo pogleda na Abela i njegovu žrtvu,5 a na Kajina i žrtvu njegovu ni pogleda ne svrati. Stoga se Kajin veoma razljuti i lice mu se namrgodi.6 … Kajin pak reče svome bratu Abelu: ‘Hajdemo van!’ I našavši se na polju, Kajin skoči na brata Abela te ga ubi.”

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Je li žena dostojna baviti se politikom?
  • Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
  • Izborna groznica i religijsko-politička kampanja trese BiH
  • Federacija BiH i jednakopravnost naroda
  • Ima li nade za kršćanske nomade kakav je papa Franjo?
  • Ako Svevišnji postoji, ako je i svemoćan, zašto dopušta rat?
  • U očekivanju ”krvavog Uskrsa”
  • Što se može očekivati od novoga nadbiskupa vrhbosanskog?
  • Bosna i Hercegovina kao domovina Franje Topića i Napretka
  • Nažalost, kršćanstvo kao religija mira ne postoji

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NJEGOVIM STOPAMA Tagged With: Ivan Markešić, mobilni krematorij, Nacija, Njegovim stopama, religija, Ukrajina

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT