autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Moja ”Srbenka”, moja Aleksandra Zec, moji su svi

Autor: Drago Pilsel / 07.12.2020. Leave a Comment

Drago Pilsel

Drago Pilsel

Jučer, prije pisanja ove kolumne, ponovno sam pogledao film ”Srbenka”. Predlažem vam da, nakon što pročitate ovu kolumnu i kada uhvatite vremena, i vi to napravite.

Bit će to dobro za naciju. Nije to lagan film, boli unutar grudi, boli u stomaku kada ga se gleda, ali taj film liječi i one koji pate od nedostatka sućuti, empatije, razumijevanja…

U, nažalost, nepotpisanom prikazu o filmu ”Srbenka” na portalu Lupiga, čitamo ovo: ”Srbenka nije film o Aleksandri Zec, odnosno nije samo o njoj. Nije ni film o hrvatskim ratnim zločinima nad civilnim srpskim stanovništvom čiji je Aleksandra Zec najupadljiviji, nikako i jedini primjer. Formalno, u pitanju je dokumentarac o predstavi ”Aleksandra Zec” u režiji Olivera Frljića koja Aleksandru Zec stavlja u širi kontekst zločina, nesnošljivosti i često podgrijavanih, jednih te istih, rasprava tko je komu i što radio za vrijeme rata.

Međutim, za Nebojšu Slijepčevića (scenarist i redatelj filma, op. D.P.), predstava je samo polazište za propitkivanje kako se hrvatsko društvo odnosi prema pripadnicima srpske manjine na svim razinama. Kako to obično biva s ogledalima ove vrste, slika koju ćemo vidjeti nije uvijek lijepa…

Sam naslov ”Srbenka”, međutim, nije autorsko djelo nijedne navedene osobe (Frljić, Slijepčević…, op. D.P.), već je vezan za anegdotu iz privatnog života jedne od mladih glumica.

Naime, Nina je odrastala u Hrvatskoj godinama misleći da je i ona, baš kao i svi iz njene škole, Hrvatica, do te mjere da se šokirala kada je shvatila da je Srpkinja, pritom ne znajući ni kako se ta riječ slaže i izgovara (rekla je mami: ”Srbenka”, op. D.P.)…”.

Smatram potrebnim i predlažem, upravo zbog toga što žrtve ne treba razdvajati po nacionalnosti (jer je to monstruozna dehumanizacija žrtve), jer su svi oni/e ”naši/e”, da bi 7. prosinca trebao postati Dan sjećanja na civilne žrtve rata u RH. Molim glumca i saborskog zastupnika Vilija Matulu da taj prijedlog predstavi Saboru. Molim Radu Borić da to kaže u Skupštini Grada Zagreba. Aleksandra, Marija i Mihajlo pokopani su u Gornjoj Dragotinji, pokraj Prijedora, rodnom mjestu Mihajla Zeca. Neka im je vječna slava i hvala. Ja ih zaboraviti neću. Hrvatska ih zaboraviti ne bi smijela

Autori pak predstave ”Aleksandra Zec” (Oliver Frljić i Marin Blažević) kažu:

”Predstava ”Aleksandra Zec” zaokupljena je najekstremnijim zločinom – činom ubojstva djeteta. Djevojčica Aleksandra Zec ubijena je nakon što je svjedočila ubojstvu vlastita oca i potom vlastite majke. Aleksandra Zec povezuje sva tri dijela trilogije. Predstavu ”Aleksandra Zec” radili smo u spomen na dvanaestogodišnju djevojčicu, a posvećujemo svakome djetetu, žrtvi rata”.

Premijerno prikazana 15. travnja 2014. u Rijeci, predstava je izazvala ogorčenje u redovima zabranitelja. Desničarski portali su urlali na Frljića, prijetilo mu se…

Blaža verzija te ”kritike”, zapravo desetljećima nataložene mržnje unutar hrvatskog društva, bi se dala sažeti ovako: ”Da nisu jebeni Srbi počeli rat, Aleksandra Zec bi bila živa” (kao, ”jebeni Hrvati” su svi anđelići, Srbi su sami rezolutno izlazili sa HRT-a ili se bacali s metkom u potiljak u Dunav). Odnosno: ”Kad će hrvatske žrtve dobiti kazališnu predstavu?”

Ali desničarski portali, zabranitelji i domoljubna škvadra, ovi, recimo, koji su se nedavno okupili na sahrani Tomislava Merčepa, nisu marili za to što je Oliver Frljić glumačku ekipu tjerao da razmisle o djeci žrtvama rata – Hrvatima, preko četiri stotine, počevši, na primjer, od onih skoro trideset ubijenih u jednom danu tijekom granatiranja Slavonskog Broda.

Pak, zašto je desničarima to problem? Jer oni imaju poriv i potrebu da žrtve dijele po nacionalnosti.

Kao kršćanin i kao teolog ja njima moram, i svima vama koji ovo čitate, kazati da je to grijeh, to dijelenje, to sortiranje žrtava po nacionalnosti. Jer sve su žrtve naše, sve su te Aleksandre i Jovane, i Luke i Antuni moji.

Danas, 7. prosinca, sjećamo se ubojstva Aleksandre Zec, smaknute s majkom Marijom na Medvednici nakon što su svjedočile ubojstvu oca i muža, Mihajla Zeca, na Trešnjevci.

Mislim da je likvidacija Mihajla i Marije Zec te njihova najstarijeg djeteta, 12-godišnje Aleksandre, jedno od najsramotnijih poglavlja novije hrvatske povijesti.

Taj slučaj možda jasnije od drugih dovodi u pitanje obrambeni karakter Domovinskog rata.

Počinitelji su bili dio ”Merčepovih postrojbi” i bili su oslobođeni zbog proceduralnih grešaka. Neki su nakon toga napredovali u karijeri, neki su odlikovani.

U kuću Mihajla Zeca, poznatog mesara koji je opskrbljivao brojne zagrebačke mesnice, ali i Sabor te financijski potpomagao HDZ, i njegove supruge, vlasnice kafića na Dolcu, u Poljaničkoj ulici na Trešnjevci upalo je 7. prosinca u 23 sata petero pripadnika pričuvnog sastava Ministarstva unutarnjih poslova, jedinice pod zapovjedništvom Tomislava Merčepa, kasnije poznate i po nadimku Merčepov eskadron smrti.

Obitelj je već spavala. Munib Suljić, Siniša Rimac, Igor Mikola, Nebojša Hodak i Snježana Živanović probudili su Mihajla Zeca i naredili mu da se odjene i pođe s njima. Mesar se uplašio i pokušao pobjeći. Istrčao je na ulicu, gdje ga je pucnjem u leđa s tri metka likvidirao najmlađi iz petorke, tada 18-godišnji Siniša Rimac.

Ubojstvo su gledale Marija i Aleksandra Zec (kćerka Gordana i sin Dušan su se bili sakrili), koje je petorka utovarila u kombi i odvela do planinarskog doma Adolfovac, gdje su kao pričuvni pripadnici MUP-a zločinci bili stacionirani i gdje ćemo se i danas okupiti kako bismo se sjetili i pozvali sugrađane da razmisle o žrtvama rata, o civilima u tom ratu ili ratovima.

Nakon što su u prvim satima 8. prosinca likvidirali Mariju Zec (dobila je osam metaka u prsa i glavu), Siniša Rimac pokušao je nagovoriti kolege da ostave na životu 12-godišnju Aleksandru, ali nisu ga poslušali. Smatrali su da je to prevelik rizik jer im je vidjela lica. Munib Suljić djevojčici je, a Aleksandra je pred smrt imala pred očima ubijenu majku, hladnokrvno prislonio automatsku pušku na zatiljak i povukao okidač (Aleksandra je dobila sedam metaka). Njeno tijelo bacili su u udubinu za smeće iznad Adolfovca.

Sve što su učinili te noći merčepovci su nakon uhićenja nekoliko dana poslije detaljno ispričali istražnoj sutkinji. Izgledalo je kao da će pravda lako biti zadovoljena, ali umjesto toga dogodila se travestija koja baca ljagu na početke hrvatske države.

Ubojice su puštene jer davanju iskaza u kojem su opisali i neka druga zvjerstva nisu nazočili njihovi odvjetnici.

Za osudu nisu bili dovoljni ni svjedoci koji su vidjeli Rimca kako ubija Mihajla Zeca, ni iskazi svjedoka kojima je Mikola priznao ubojstvo. Nije bilo važno ni što je vještačenje pokazalo da je oružje oduzeto od petorke identično oružju kojim je počinjeno ubojstvo, a ni to što su u kombiju nađena vlakna s odjeće Marije i Aleksandre Zec.

Siniša Rimac postao je jedan od tjelohranitelja ministra obrane Gojka Šuška. Siniša Rimac je 30. svibnja 1995. primio orden Nikole Šubića Zrinskog, visoko priznanje za ”junački čin u ratu” iz ruku predsjednika Franje Tuđmana.

Shvatio sam to kao afirmaciju tog nedjela i poželjni način ponašanja.

Uz spomen na Aleksandru i na njene roditelje dužni smo se sjećati stotina ostale djece ubijene tijekom Domovinskog rata i agresije na Republiku Hrvatsku.

Sramota je da još ne postoji ulica ili trg Aleksandre Zec. Predlažem da se po toj djevojčici nazove sadašnja Avenija Gojka Šuška u Dubravi. Ili zagrebački Trg Franje Tuđmana. Izazivam? Da!

Kao kršćanin i kao teolog ja njima moram, i svima vama koji ovo čitate, kazati da je to grijeh, to dijelenje, to sortiranje žrtava po nacionalnosti. Jer sve su žrtve naše, sve su te Aleksandre i Jovane, i Luke i Antuni moji. Danas, 7. prosinca, sjećamo se ubojstva Aleksandre Zec, smaknute s majkom Marijom na Medvednici nakon što su svjedočile ubojstvu oca i muža, Mihajla Zeca, na Trešnjevci

Ali neka se HDZ i zabranitelji ne dignu na stražnje noge – dovoljna će biti jedna ulica na Trešnjevci i ploča na zavoju na sljemenskoj cesti, blizu mjesta ubojstva, doma Adolfovac, u ime nas – građana Zagreba.

Dovoljno bi bilo da Grad Zagreb počisti dio napuštenoga i spaljenoga doma Adolfovac, da se napravi mala šetnica do tog mjesta, da se postave klupe za odmor i za razmišljanje, možda i ispod ili u blizini spomen-ploče.

I ove godine, namjerno u crnilu zimske večeri, održavamo komemoraciju na mjestu gdje su ubijene majka i kći. Da se ne zaboravi, ili da oprostimo svim ubojicama, pak, oprost nisu tražili: ubojice, naredbodavac, državni tužilac i svi oni koji su omogućili da se ”zbog proceduralne pogreške” počinitelji puste na slobodu.

Aleksandra Zec nema spomenik. Tuđmanovi ljudi su je bacili u jamu za smeće. Ali ona se meni pred očima uzdiže kao najsvjetliji spomenik, podsjetnik na dobro u ljudima nasuprot užasno ružnom i grotesknom spomeniku Franji Tuđmanu u Zagrebu.

Smatram potrebnim i predlažem, upravo zbog toga što žrtve ne treba razdvajati po nacionalnosti (jer je to monstruozna dehumanizacija žrtve), jer su svi oni/e ”naši/e”, da bi 7. prosinca trebao postati Dan sjećanja na civilne žrtve rata u RH. Molim glumca i saborskog zastupnika Vilija Matulu da taj prijedlog predstavi Saboru. Molim Radu Borić da to kaže u Skupštini Grada Zagreba.

Aleksandra, Marija i Mihajlo pokopani su u Gornjoj Dragotinji, pokraj Prijedora, rodnom mjestu Mihajla Zeca.

Neka im je vječna slava i hvala. Ja ih zaboraviti neću. Hrvatska ih zaboraviti ne bi smijela.

***

Dokumentarno-igrani film ”Srbenka” (2018.) redatelja i scenariste Nebojše Slijepčevića možete pogledati OVDJE.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Porfirije ”ostaje s nama” jer mu zaista značimo mnogo
  • Vidim sličnost između pape Franje i patrijarha Porfirija
  • Pismo budućem patrijarhu srpskom
  • Kaptolski junoša želi ispraviti papu Franju oko Stepinca
  • Muče me jedno nacističko odlikovanje i klevete o Miri Furlan
  • Mira Furlan: Čiste priče nema, moguća je tek kad umreš
  • Što nam je rekla Medeja, Mira Furlan?
  • Ne dijelimo se više po principu ”mi” i ”oni”, ”mi” i ”vi”!
  • Biskup Banije Košić u jurišu na Turke, Srbe i komuniste
  • Ovi nas potresi moraju pretvoriti u bolje ljude

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: DEMOCROACIA Tagged With: Aleksandra Zec, Democroacia, Drago Pilsel, Marin Blažević, Nebojša Slijepčević, Oliver Frljić, Srbenka

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Mirko Graorac: Neću pomilovanje, nego obnovu postupka

    Mirko Graorac: Neću pomilovanje, nego obnovu...

    m-bacic
  2. Šeks & drugs

    Šeks & drugs

    viktor-ivancic
  3. Štepinčevo

    Štepinčevo

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    anja-kozul
  2. Čudo u Ogulinu

    Čudo u Ogulinu

    paulina-arbutina
  3. Ujedinjena Baranja za Baniju

    Ujedinjena Baranja za Baniju

    nenad-jovanovic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.