autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Moramo ozbiljno porazgovarati sa svojim mrtvima

Autor: Branimir Pofuk / 10.11.2015. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaNa početku drugog čina Verdijeve opere Sicilijanske večernje u svoju se domovinu, Siciliju, okupiranu od Francuza, iz progonstva vraća liječnik Jean de Procida. Opera je na francuskom jer Verdi ju je, prema libretu francuskog dramatičara Eugenea Scribea, skladao za parišku pozornicu. Zato likovi imaju francuska imena, pa tako i Jean de Procida, u povijesnoj stvarnosti Giovanni Procida.

Jean ili Giovanni, nevažno je za priču o slobodi i krvavom putu koji do nje vodi. Naslov opere je ime pod kojim je upamćen ustanak kojim su Sicilijanci 1282. godine zbacili vlast francuskih okupatora. Zvuk zvona bio je znak za početak pobune, masakra bez milosti prema Francuzima i prema “domaćim izdajnicima”.

U prvom činu velike opere, koja je prije dva tjedna u zagrebačkom HNK prvi put u povijesti postavljena na jednoj hrvatskoj pozornici, predstavljeni su osioni Francuzi i Sicilijanci u kojima vriju bijes i mržnja, ali ne i odlučnost za pobunu. To će promijeniti upravo Procida, koji u operu ulazi pjevajući pozdrav domovini i svom gradu Palermu, opravdavajući se zbog vremena provedenog u traženju osvetnika i saveznika koji će njegovom narodu pomoći u osvajanju slobode. Njegov je zadatak potaknuti u svojim sunarodnjacima iskru otpora, pobune i osvete. Da, osveta je pokretač njegova djelovanja, on o osveti pjeva i sanja.

U operu je Verdi uveo i likove koji će se igrom sudbine naći razapeti između želje za osvetom i sasvim osobnih emotivnih i krvnih veza s mrskim Francuzima. Oni zbog toga traže drugačije rješenje, nastoje očuvati mir i spriječiti krvoproliće. Procida im predbacuje: vi mi želite ukrasti osvetu. Njegov će naum biti ostvaren. U velikom dramatičnom finalu zastor pada nad Procidom koji na čelu pobunjenika počinje masakr. I tu mu je riječ, masakr, sam Verdi stavio u usta dok najavljuje kako će izgledati ustanak

U operu je Verdi uveo i likove koji će se igrom sudbine naći razapeti između želje za osvetom i sasvim osobnih emotivnih i krvnih veza s mrskim Francuzima. Oni zbog toga traže drugačije rješenje, nastoje očuvati mir i spriječiti krvoproliće. Procida im predbacuje: vi mi želite ukrasti osvetu. Njegov će naum biti ostvaren. U velikom dramatičnom finalu zastor pada nad Procidom koji na čelu pobunjenika počinje masakr. I tu mu je riječ, masakr, sam Verdi stavio u usta dok najavljuje kako će izgledati ustanak.

U povijesti i operi Procida je bio pobjednik, jedan od malobrojnih preživjelih likova na gomili leševa. Ali, u zagrebačkoj produkciji Sicilijanskih večernji, koja je u svakom pogledu jedan od najvećih pothvata Opere zagrebačkog HNK u ovom desetljeću, Procidin je lik svoj život na sceni proživio na nešto drugačiji, za mnoge gledatelje vjerojatno i zbunjujući način.

Poljski redatelj Janusz Kica zna što je izgnanstvo i život izvan ili bez domovine. Poljsku je napustio nakon početka vojne diktature generala Jeruzelskog, posljednjeg stadija raspada poljsko-sovjetskog komunističkog režima. Snalazio se kako je znao i umio, radeći svašta, našavši utočište u Njemačkoj. Od početka 1990-ih Kicina druga, treća, ili tko zna koja po redu domovina postala je Hrvatska, dok je čitavo vrijeme njegov umjetnički dom jedan te isti: kazališna pozornica.

Dok je maestro Nikša Bareza sa solistima, orkestrom te za ovu produkciju dodatno pojačanim i proširenim zborom HNK pripremao predstavu koja je na premijeri zabljesnula kao istinski trijumf zagrebačke operne scene, redatelj Janusz Kica pripremao je liku Jeana de Procide i publici veliko iznenađenje i zagonetku.

Premda, kako je već opisano, Procida igra odlučujuću ulogu u završnom petom činu opere, Kica ga je na samom kraju četvrtog čina dao – ubiti. Pošto je opera prema redateljevoj zamisli i sugestijama premještena u 20. stoljeće, egzekucija je izvršena šokantnim pucnjem pištolja. Dakle, trenutak prije nego će se spustiti zastor na kraju 4. čina, Procida pada mrtav

Premda, kako je već opisano, Procida igra odlučujuću ulogu u završnom petom činu opere, Kica ga je na samom kraju četvrtog čina dao – ubiti. Pošto je opera prema redateljevoj zamisli i sugestijama premještena u 20. stoljeće, egzekucija je izvršena šokantnim pucnjem pištolja. Dakle, trenutak prije nego će se spustiti zastor na kraju 4. čina, Procida pada mrtav.

Francuski guverner, koji u opernom zapletu otkriva da je jedan od njegovih najuglednijih i najžešćih protivnika među Sicilijancima zapravo njegov rođeni sin, želi krenuti putem mira, traženja i davanja općeg oprosta. Ali, živ i nepomirljivi Procida u tome mu je prevelika smetnja i zato ga odluči ukloniti.

Međutim, taj isti Procida, kao da se ništa nije dogodilo, u petom činu stupa na pozornicu, i dalje pjeva i plete svoju pobunjeničku mrežu. Kako? Zašto? Odgovor je, zapravo, vrlo jednostavan. On se, prema libretu, u petom činu ionako obraća samo jednom liku. To je nesretna Hélčne, žena koju već progoni jedan mrtvac, njen vlastiti brat kojeg su također ubili Francuzi.

Njegova slika za nju znači dužnost da mrzi narod njegovih ubojica, njegova smrt za nju je zapreka traženju bilo kakvog mira i osobne sreće, a osobito sreće u ljubavi i braku sa Sicilijancem koji je otkrio da mu je otac Francuz i koji se i sam bori sa sumnjom u neizbježnost još jednog krvoprolića.

Procida, dakle, umjesto snažnog živog lika, postaje još snažniji i autoritativniji glas ubijenog koji u ime mrtvih od živih zahtijeva osvetu. Njegova smrt je razlog više da mu bilo kakav mir i osobna sreća živih ne znače ništa.

U operi, sam Procida potiče okupatore na okrutnost i bezdušnost. Potiče ih da što bezobzirnije počine taj zločin koji njemu treba poslužiti da bi svoje sunarodnjake poveo u obračun s neprijateljem. Vatreni domoljub tako se prikazuje sa zločinačkom mrljom na svojim plemenitim nakanama. On i živ sa sobom nosi sjenu smrti koju priziva sebi i drugima

I dok je bio živ na sceni, Procida je bio beskrupulozan lik koji je smatrao da nema sredstva koje bi bilo neprihvatljivo i nedostojno cilja, poticanja na pobunu potlačenih. Prema povijesnim izvorima, neposredan povod za pobunu, kap koja je prelila čašu strpljenja porobljenih Sicilijanaca, bilo je silovanje njihovih djevojaka i zaručnica.

U operi, sam Procida potiče okupatore na okrutnost i bezdušnost. Potiče ih da što bezobzirnije počine taj zločin koji njemu treba poslužiti da bi svoje sunarodnjake poveo u obračun s neprijateljem. Vatreni domoljub tako se prikazuje sa zločinačkom mrljom na svojim plemenitim nakanama. On i živ sa sobom nosi sjenu smrti koju priziva sebi i drugima.

A ovako, od kraja četvrtog čina opere ubijen i mrtav, on još jasnije iskazuje redateljevu zamisao i poruku: čovjek zarobljen u svojoj žeđi za osvetom, ma koliko se ona činila opravdanom i pravednom, mrtav je i dok je živ i ne može sebi i svojima donijeti ništa drugo nego smrt.

Mrtvi i ubijeni inače ne govore, a još manje pjevaju. U njihovo ime, i u ime njihove smrti, uvijek govore oni koji su još živi, ili se barem takvima čine. Njihova smrt, mučeništvo i patnja postaju zastava iza koje je najlakše svrstati žive u pohodu iza kojeg će se broj mrtvih ponovo umnožiti, kao zalog novih mržnji i osveta.

Paleći svijeće i polažući cvijeće na grobovima mrtvih, Hrvatska je još jednom zakoračila u mjesec studeni, mjesec obilježen godišnjicama najstrašnijih ubojstava, zločina i smrti ljudi i čitavih gradova.

Mrtvi i ubijeni inače ne govore, a još manje pjevaju. U njihovo ime, i u ime njihove smrti, uvijek govore oni koji su još živi, ili se barem takvima čine. Njihova smrt, mučeništvo i patnja postaju zastava iza koje je najlakše svrstati žive u pohodu iza kojeg će se broj mrtvih ponovo umnožiti, kao zalog novih mržnji i osveta

Nije mi namjera upisivati u režiju Janusza Kice dnevno-političke poruke.

Poruke umjetnosti, a u ovom slučaju jedne stoljeće i pol stare opera, moraju biti i jesu iznad jednog dana, mjeseca, godine i stoljeća. Svatko može i mora za sebe pronaći način na koji će ih pročitati.

Uostalom, i Verdi se, posegnuvši u šest stoljeća duboku prošlost, obraćao ljudima svog vremena, kao što to čini i poljski redatelj kad na hrvatskoj pozornici 2015. godine ubija sicilijanskog domoljubnog osvetnika.

Ovo je vrijeme u kojem moramo ozbiljno porazgovarati sa svojim mrtvima i mudro raspoznati što nam sve u njihovo ime poručuju oni koji će si opet prisvojiti pravo da od njihovih smrti skroje svoje zastave.

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Branimir Pofuk, Francuzi, HNK, Hrvatska, Janusz Kica, kolumna, Kontrapunkt, opera, Procida, Sicilijanci, Verdi

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT