autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Najava crkvene Perestrojke

Autor: Drago Pilsel / 10.11.2014. 1 Comment

U povodu nedavno održane izvanredne Biskupske sinode u Vatikanu na kojoj se na mala vrata otvorila dugo očekivana rasprava o pastoralu rastavljenih i ponovno oženjenih, ali i o statusu homoseksualaca vjernika, novinar Jutarnjeg lista Vlado Vurušić je potaknuo don Antona Šuljića, svećenika i urednika u Kršćanskoj sadašnjosti, književnika i likovnoga kritičara (uz to i dobar poeta) da progovori o sadašnjem trenutnu Katoličke crkve i vjerujem da je, opremajući taj intervju, znao da ”u rukama” ima vrijednu ”robu” ali sam siguran da kolega Vurušić nije slutio da je možda pokrenuo pravu malu crkvenu Perestrojku.

 

Pretjerujem? Možda. I treba pretjerivati! Jer je Katolička crkva u Republici Hrvatskoj toliko opterećena fundamentalizmom i nacionalizmom, željom da bude moćna i toliko je antireformistička da je to postalo zaista nepodnošljivo i razlogom da sve više mladih ljudi i onih koji su školovani zaziru od nje, od sakramentalnog života i od religioznosti uopće.

Naslov intervjua don Antona Šuljića nije pak pretjeran i sasvim točno odgovara onomu što je rekao: ”Neki naši svećenici u latentnom su otporu prema Papinim stavovima”. Dapače, u intervjuu je don Anton kazao i puno važnije stvari

 

Naslov intervjua don Antona Šuljića nije pak pretjeran i sasvim točno odgovara onomu što je rekao: ”Neki naši svećenici u latentnom su otporu prema Papinim stavovima”. Dapače, u intervjuu je don Anton kazao i puno važnije stvari.

 

Ovdje ću ih nabrojati, onako kako se redom pojavljuju u tekstu:

 

Najprije je konstatirao da je Crkva, ona univerzalna, ”polarizirana” te da hrvatski episkopat spada u onu grupaciju koja ne podržava papu Franju, što bi mogao biti razlogom da se don Antona optuži da generalizira (ili da, koristeći jezik glavnog urednika Glasa Koncila, ”kleveće” ovdašnju Crkvu) iako bi ti koji bi ga optužili teško mogli dokazati da don Anton ne govori istinu.

 

Indirektno, don Anton govori o ovima koji su protiv Pape kao o onima koji su u svjetonazorskome ili religioznome smislu ”fosilizirani” jer nisu pročišćeni ili obnovljeni potrebitim procesom sekularizacije, čime se još jednom suprotstavio svima onima biskupima i teolozima koji se pjene na sam pojam sekularizacije, jer su teološki nepismeni pa ne znaju da se Hrvatskoj i ovoj regiji srećom dogodio jedan (nažalost pokojni) sociolog religije Željko Mardešić koji je za mene, uz legendarnog fra Tomislava Janka Šagi-Bunića, najvažniji hrvatski katolički intelektualac druge polovice XX. stoljeća.

 

Pošto papa Franjo dolazi iz crkve (kao i ovaj novinar) koja je obnovljena i pročišćena sekularizacijom, onda je moguće da poruka Katoličke crkve o tome da se trebamo okrenuti siromašnima i snažno prihvatiti preferencijalnu opciju za rubne u društvu bude toliko jasna i nepatvorena, onoliko jasna i nepatvorena koliko je ponašanje hrvatskog klera konfuzno, čak odbojno i licemjerno.

Indirektno, don Anton govori o ovima koji su protiv Pape kao o onima koji su u svjetonazorskome ili religioznome smislu ”fosilizirani” jer nisu pročišćeni ili obnovljeni potrebitim procesom sekularizacije čime se još jednom suprotstavio svima onima biskupima i teolozima koji se pjene na sam pojam sekularizacije, jer su teološki nepismeni pa ne znaju da se Hrvatskoj i ovoj regiji srećom dogodio jedan (nažalost pokojni) sociolog religije Željko Mardešić koji je, za mene, uz legendarnog fra Tomislava Janka Šagi-Bunića, najvažniji hrvatski katolički intelektualac druge polovice XX. stoljeća

 

Licemjerne kolege i širu javnost don Anton podsjeća da mjera ne smije biti tradicija nego Isus te da je pravo pitanje poimanje vjere: Je li Crkva radi same sebe ili je tu za čovjeka?

 

Prof. Šuljić zagovara pastoral rastavljenih tako da rastavljeni i ponovno oženjeni ne budu sakramentalno kažnjeni u stalnosti. Osim toga podsjeća na dužnost proučavanja specifičnosti homoseksualaca jer Crkva mora dati neke odgovore kojima bi konačno mogla biti od pomoći toj grupaciji ljudi i vjernika. Uostalom, don Anton progovara o jednom velikom tabuu a to je prisutnost homoseksualaca u hijerarhijskome dijelu Crkve.

 

Izražava žaljenje što su neki crkveni ljudi poželjeli biti ”sive eminencije” i da dio Crkve ne krije potrebu da bude politički i ekonomski moćna, dapače, da su neke crkvene strukture ostale grešne zbog suradnje s nečasnim režimima i vođama.

 

Tu se onda spominje i opozicija Papi: ”U Hrvatskoj će se mnogi crkveni ljudi zaklinjati u Papu i citirati ga do iznemoglosti, a neće baš uvijek slijediti njegov primjer ili podržati njegove stavove. Postoje neki svećenici koji imaju latentni otpor prema papinim stavovima.”

 

Dotaknuo se don Anton i teme s kojom se bavim puna dva desetljeća, otkako ispisujem ovu kolumnu, a to je rigidni katolički nacionalizam među Hrvatima. ”Ta pretjerana briga za naciju je deplasirana (…) čini se da su te ideološke matrice ustvari neka vrsta supstitucije za nemuštost u vlastitom poslanju.” Ovoga svećenika smetaju i riječi ”mržnje” koje izlaže iz usta nekih biskupa i svećenika na račun politike i političara.

 

Konačno, kako je govorio fra Tomislav Janko Šagi-Bunić i kako tumači Drugi vatikanski koncil, ”katolištvo je nadnacionalno” i ”ono se ne smije zatvarati u isključivo nacionalne okvire”.

Dotaknuo se don Anton i teme s kojom se bavim puna dva desetljeća, otkako ispisujem ovu kolumnu, a to je rigidni katolički nacionalizam među Hrvatima. ”Ta pretjerana briga za naciju je deplasirana (…) čini se da su te ideološke matrice ustvari neka vrsta supstitucije za nemuštost u vlastitom poslanju.” Don Antona smetaju i riječi ”mržnje” koje izlaze iz usta nekih biskupa i svećenika na račun politike i političara

 

Zašto pak smatram da su ove riječi don Antona Šuljića revolucionarne? Zar time želim umanjiti vlastiti kolumnistički rad, ili publicističke doprinose fra Bone Zvonimira Šagija, don Ivana Grubišića, o. Frana Prcele i drugih, te nekih vrlo vrijednih bosanskih franjevaca? Omalovažavam li pak kolegicu Jadranku Brnčić ili prof. Petera Kuzmiča koji s katoličke i protestantske pozicije govore to isto što i prof. Šuljić? Nipošto!

 

Ali svi smo mi, otprilike, disidenti, na crnim smo listama, osobito Glasa Koncila i Informativne katoličke agencije, i naš se glas ne smatra poželjnim. Mi smo heretici, otpadnici, krivovjernici i izdajnici tzv. Crkve u Hrvata, antikoncilske tvorevine koja je osuđena na propast jer je protuevanđeoska i necivilizacijska. I neka propadne!

 

Ali don Anton Šuljić nije disident. On je čovjek koji je čvrsto usađen u Katoličkoj crkvi. On ne dovodi u pitanje dogme (ja pak da, neke). Ako ga se pak od sada prokaže u crkvenim kuloarima ili crkvenim forumima, to će biti samo dokaz da je u svemu što je rekao bio u pravo.

 

Pita me jedan kolega hoće li Glas Koncila ili IKA (koju je don Anton i vodio) imati petlje prenijeti što je prof. Šuljić rekao ili hoće li ga Ivan Miklenić napasti u svom komentaru? Ne vjerujem. Tako bi priznali da opozicija postoji a njihova je strategija – šutnja, naime, prešućivati sve ono što nije po okusu glavnog urednika katoličkog tjednika ili generalnog tajnika HBK i ravnatelja IKA-e, Enca Rodinisa (s kim sam dijelio klupe na riječkoj bogosloviji), kojeg zanima samo jedno – ne uprskati stvar kako bi si umanjio šanse da postane biskupom pa će se ponašati kao da je don Anton u Jutarnjem listu govorio o lijepoti njegova rodnoga otoka Paga.

 

U neku ruku, kolega Vlado Vurušić je donoseći intervju s prof. Šuljićem izvrsno obilježio pad Berlinskoga zida jer škrgut zubi (sada se pak prisjećam kako je na Trgu Žrtava fašizma, dok smo tražiti da se vrati ime tome trgu, dominikanac Vjekoslav Lasić dovikivao don Luki Vincetiću: ”Vincetiću pederu!”) onih koje don Anton proziva je sličan buci onih koji su poput Ericha Honeckera govorili da su vječni, kao i zid, te da nikakve promjene neće doći.

U neku ruku, kolega Vlado Vurušić je donoseći intervju s prof. Šuljićem izvrsno obilježio pad Berlinskoga zida jer škrgut zubi (sada se pak prisjećam kako je na Trgu Žrtava fašizma, dok smo tražiti da se vrati ime tome trgu, dominikanac Vjekoslav Lasić dovikivao don Luki Vincetiću: ”Vincetiću pederu!”) onih koje don Anton proziva je sličan buci onih koji su poput Ericha Honeckera govorili da su vječni, kao i zid, te da nikakve promjene neće doći

 

Oh, da, hoće. Don Anton Šuljić je samo navjestitelj onoga što je neminovno.

 

Teologija, kako tumači prof. Hans Küng, mora biti autentična, a ne oportunistička ili konformistička. Dakle, ona mora biti spekulacija o vjeri koja traži i lojalno priopćava kršćansku istinu. Teologija mora biti slobodna, a ne autoritativna. To mora biti aktivnost koja neće biti ometana administrativnim mjerama ili sankcijama onih koji vladaju crkvama jer joj je cilj priopćiti ono u što je uvjerena. Teologija mora biti kritična a ne tradicionalistička, jer to mora biti znanost koja, budući da poštuje metodologiju, trpi svako kritično provjeravanje postulata, metoda i rezultata. Teologija mora biti ekumenska, a ne sektaška ili usko konfesionalna jer u drugoj teologiji mora vidjeti sugovornika a ne neprijatelja, kako ad intra, unutar kršćanstva, tako ad extra, u susretu s drugim religijama.

 

Iz Manifesta Kršćanskog akademskog kruga (nažalost, zamrlog) izdvajam neke zadaće koje mi se čine da proizlaze iz nove zrelosti koju promiče prof. Šuljić:

 

  • sudjelovati u izgradnji i širenju svijesti o vrijednosti ljudske osobe i ljudskih zajednica te u to ulagati sebe i u tome poticati i pomagati druge;

 

  • jačati prisutnost, zauzetost, suradnju i povezivanje takvih pozitivnih snaga u hrvatskom društvu te ulaziti u rizik javne riječi i dijaloga o bitnim pitanjima;

 

  • surađivati sa segmentima civilnog društva koja jednako ili slično teže temeljnim;

 

  • baviti se ljudskim vrijednostima kao što su poštovanje i zaštita života i obitelji, majčinstva i očinstva, žene, djeteta, osnovnih ljudskih prava, građanske zauzetosti, pravedno plaćenog rada te prirodne i kulturne baštine;

 

  • raditi na poštovanju supsidijarnosti i proporcionalnosti u društvu, državi i crkvenim zajednicama te na porastu duha solidarnosti, napose s najpotrebitijima i najzapostavljenijima;

 

  • pomoći da Crkva bude manje zaokupljena obranom vlastitoga položaja i autoriteta, a predanija služenju konkretnom čovjeku i cijelom čovječanstvu.

Izlaz, to nam poručuje don Anton Šuljić, je u traženju nove zrelosti. To je danas jedan od najvažnijih izazova u Hrvatskoj: zbližiti ljude koji žele i znaju raditi za humanije društvo, koji su na neki način heroji građanskog društva.

 

Ta se zrelost mora izraziti u vraćanju pravde i u odgovornom ponašanju. U kritici. Kritička zadaća Crkve u odnosu na društvo odražava se i na samu Crkvu: teži za promicanjem nove svijesti unutar Crkve i za utvrđivanjem preobrazbe odnosa Crkve s modernim društvom.

 

Zbog toga, ovaj je intervju (kanimo ga u proširenoj verziji donijeti iduće subote) od izuzetne važnosti. Hvala Vladi Vurušiću i hvala don Antonu Šuljiću.

Još tekstova ovog autora:

  • Godinama sam slavio uspostavu NDH. Kajem se i ispričavam se!
  • Hans Küng: Hitno nam treba Treći vatikanski koncil
  • Tužni smo, ljuti, ali se iz bolnice u Klaićevoj vinuo anđeo
  • Milanoviću, sad je čas: Povedi rulju i napadni parlament!
  • Da li bih kao svećenik dao blagoslov gay parovima? Svakako!
  • Nekoliko opaski o profesionalnosti, Senade Hadžifejzoviću!
  • Čitatelj: Šteta što ti Glasnović nije sprašio metak u glavu
  • Porfirije ”ostaje s nama” jer mu zaista značimo mnogo
  • Vidim sličnost između pape Franje i patrijarha Porfirija
  • Pismo budućem patrijarhu srpskom

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: DEMOCROACIA Tagged With: autograf.hr, Crkva, Democroacia, dominikanac, don Anton Šuljić, Drago Pilsel, Hrvat, Hrvatska, kolumna, papa Franjo, Perestrojka, religija, svećenik, teologija, Tomislav Janko Šagi-Bunić, Vjekoslav Lasić, Željko Mardešić

Comments

  1. Ivan Žignić says

    11.11.2014. at 00:41

    Jedan je (“abakus”) već nazvao Franju “Crni papa”. Bilo bi lijepo da vam časno društvo heretika, krivovjeraca (kako vas nazivnju oni pravovjerni dogmate) povećaju još mnogi slični. Ali i vama, malobrojnima – čestitka!

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Piše: Suzana Marjanić i Goran Đurđević

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    nenad-jovanovic
  2. Povijesni kompromis

    Povijesni kompromis

    marinko-culic
  3. Aleksandar Vučić, najveći ikad

    Aleksandar Vučić, najveći ikad

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    anja-kozul
  2. Dom za “nevidljive”

    Dom za “nevidljive”

    paulina-arbutina
  3. Danju svinjac, noću smrzavanje

    Danju svinjac, noću smrzavanje

    vladimir-jurisic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.