autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Najveći sam duhovni šok proživio u Banja Luci

Autor: Drago Pilsel / 22.05.2017. Leave a Comment

DRAGO PILSELU Zagrebu je u Gliptoteci Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) održana multimedijalna izložba ”Spomenici na nišanu – Zatiranje povijesti i sjećanja” koja donosi pregled dijela procesuiranih i neprocesuiranih zločina nad kulturnim, povijesnim i vjerskim naslijeđem počinjenih u ratu na području bivše Jugoslavije krajem prošloga stoljeća.

Izložba se temelji na interaktivnom narativu Zatiranje historije i sjećanja koji prikazuje kako su teški zločini nad kulturnim, povijesnim i vjerskim naslijeđem, počinjeni tijekom rata 90-ih godina prošloga stoljeća na području bivše Jugoslavije – u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini (BiH) i na Kosovu –  istraženi, rekonstruirani i procesuirani na Međunarodnom kaznenom sudu za bivšu Jugoslaviju u Haagu (MKSJ).

Jedno izložbeno ”krilo” prikazuje zločine nad kulturnim, povijesnim i vjerskim nasljeđem počinjenim u Dubrovniku (granatiranje grada), Mostaru (rušenje Starog mosta) i Sarajevu (požar u kojemu je uništena gradska Vijećnica), što su bile ključne točke oko kojih se fokusirao Haaški sud s više ili manje uspjeha.

Zahvaljujući nadi i trudu ljudi kao što je Mirko Klarin, ne predajemo se, nego ostajemo nemirni i nezadovoljni u nepravednom svijetu. Ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće. Pomirenje, tvrdim, nije utopija. Francuzi i Nijemci su ga postigli. Srbi i Hrvati će to isto morati, kao i drugi u našoj regiji

Drugi dio izložbe ukazuje pak na neprocesuirane zločine na Kosovu i u Bjelovaru, gdje je 1992. srušena najveća apstraktna skulptura na svijetu – tridesetmetarska konstrukcija na brdu Blažuj, naziva ”Spomenik pobjedi revolucije naroda Slavonije”, djelo kipara Vojina Bakića – jedno od najvažnijih djela hrvatske umjetnosti 20. stoljeća.

Na izložbi se može vidjeti i snimka Hrvatske televizije u kojoj istaknuti hrvatski povjesničar umjetnosti Radovan Ivančević govori o ljepoti Staroga mosta u Mostaru i argumentira težinu zločina njegova rušenja i to upravo na dan kada je srušen, odnosno 9. studenoga 1993.

Može se vidjeti i kratki televizijski prilog snimljen 18. rujna 1991., kada je  pogođena šibenska katedrala sv. Jakova, što je također komentirao profesor Ivančević, a potom dao i ostavku na mjesto predsjednika Jugoslavenskoga društva povjesničara umjetnosti.

Namjerno uništavanje kulturnih i vjerskih objekata ogromnih razmjera u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i na Kosovu tijekom postjugoslavenskih ratova od 1991. do 1999. predstavlja najgori primer razaranja kulturne baštine u Europi od Drugog svjetskog rata. Uništavanje koje je provođeno uglavnom tijekom nasilnih kampanja etničkog čišćenja civila u nastojanju da se stvore etnički homogeni teritoriji jedna je od glavnih odrednica tih sukoba.

Činjenica da su Statutom MKSJ-a obuhvaćeni i zločini koji se odnose na kulturne i vjerske objekte predstavlja važan novi element u međunarodnim pravnim aktima. Međutim, još veći doprinos kažnjavanju zločina nad kulturnom baštinom MKSJ je dao svojim optužnicama i presudama koje su označile prekretnicu na tom području.

Iz predmeta u predmet i iz presude u presudu utvrđivano je da uništavanje objekata koji simboliziraju identitet određene grupe, izvršeno u okviru kampanje etničkog čišćenja, predstavlja jedan od pojavnih oblika progona i zločin protiv čovječnosti.

Tim povodom imam se potrebu javiti osvrtom koji počinjem meni važnim citatom: ”Ako je moj protivnik spalio moju kuću, ja neću zapaliti njegovu! Ako je razorio moju crkvu, ja neću ni dirnuti njegovu, dapače, čuvat ću je. Ako je napustio svoj dom, ja neću ni igle uzeti iz njegova! Ako je ubio moga oca, brata, sestru, ja neću vratiti istom mjerom, nego ću poštovati život njegova oca, brata, sina, sestre!” (iz propovijedi zagrebačkog nadbiskupa kardinala Franje Kuharića, u Petrinji, na blagdan sv. Lovre, 10. kolovoza 1991.).

Izložba u Gliptoteci nije samo vrijedan novinarski rad već i dug prema žrtvama i njihovoj povijesti, ali i upozorenje da se praksa međunarodnih sudova mijenja i da će se kažnjavati zločini prema kulturnoj i vjerskoj baštini

Nažalost, to nije poštovano. Nigdje.

Nakon nacionalističkog ludila 90-ih godina prošlog stoljeća radikalni upit luteranskog teologa dr. Dietricha Bonhoefferova, mučenika nacističkog režima, ”Jesmo li još potrebni?” morao bi stajati u središtu egzistencije svake osobe (ali i svakog dobronamjernog vjernika) s područja bivše Jugoslavije, i to kao cijena čak i puke primisli o tome da se o sebi usudi razmišljati kao o kršćaninu ili vjerniku, odnosno humanistu. Jesmo li, dakle, još potrebni? Kolega Mirko Klarin iz agencije SENSE, od kojega potječe ova inicijativa/izložba, ovim hrabrim i vrlo važnim radom podsjeća nas da nismo svi izgubljeni.

Razmišljam o tome jer sam kršćanski teolog iz perspektive kršćanstva koje je stalo uz Radovana Karadžića, ali i uz bok drugih ratnih zločinaca, pa i iz naših sokaka. Doista, ako su među nama bili mogući Vukovar, Srebrenica i Sarajevo, Škabrnja ili Mrkonjić grad i ako se još, k tome i dalje pronalaze načini da se negiraju ti i njima slični zločini ili da se pronalaze mehanizmi njihova relativiziranja (kako to upravo čine neki Hrvati), nadasve upiranjem prsta na tuđe zlo, čemu onda još kršćanstvo, čemu kršćani na našim prostorima?

Kod nas ni 20-ak ili 15-ak godina nakon posljednjeg rata (ili ratova) ni u jednoj kršćanskoj crkvi nema ozbiljnih naznaka suočavanja i priznanja konkretnih povijesnih krivnji u smislu kako je to za svoju crkvu i svoje vrijeme učinio Bonhoeffer. Ovo vrijedi i za islamsku zajednicu.

Ne samo da bi se naše crkve prepoznale u tome zrcalu bespoštedne istine, nego tu Bonhoeffer, kako konstatira sarajevski teolog Alen Kristić, ”kao vrhunsku nevjeru raskrinkava navadu, tako raširenu i među kršćanima s našeg područja, da se od suočavanja i priznanja krivnje Crkva brani pozivanjem na svekolike sputanosti i zapriječenosti”.

Gospodo, dosta više prenemaganja: tražimo konkretne odgovore! Onaj tko guši ili upropaštava priznanje krivnje od strane Crkve, taj čak postaje na beznadežan način kriv prema Kristu. Kršćani na našim područjima nalaze se tako pred izazovom da u svim segmentima svoga kršćanskog života izdrže napetost i jedinstvo između Da i Ne, tako primjerice kad je u pitanju pripadnost Crkvi (crkvenost) ili narodu (nacionalnost).

Činjenica da su Statutom MKSJ-a obuhvaćeni i zločini koji se odnose na kulturne i vjerske objekte predstavlja važan novi element u međunarodnim pravnim aktima. Međutim, još veći doprinos kažnjavanju zločina nad kulturnom baštinom MKSJ je dao svojim optužnicama i presudama koje su označile prekretnicu na tom području

Možemo li pripadati slobodno i odgovorno, a opet s odmakom i kritički? Naprosto, možemo li pripadati odgovorno ne izigravajući poslušnost u korist slobode ili slobodu u korist poslušnosti?

Stoga, apelira Kristić, krajnje je vrijeme da se kršćanske crkve i druge vjerske zajednice na području bivše Jugoslavije pokažu kao zajednice priznanja krivnje – i to ne samo tako što će priznati vlastitu krivnju, nego dopuštajući da sva krivnja svijeta padne na njih – jer bez toga će one i dalje, ispražnjene od kršćanske biti, umjesto da budu predvodnice društveno-političke obnove biti njezin najveći kočničar.

Slijedom toga mi moramo postati instrumenti pomirenja.
Sarajevska vjećnica, dubrovačka jezgra, Stari mostarski most, manastir Žitomislić, Ferhad-pašina džamija, odnosno Ferhadija u Banja Luci… uništeni su jer je cilj rata bio i pojačati učinke etničkog čišćenja zatiranjem tuđih simbola i identiteta.

Mislim da sam pravi duhovni šok doživio upravo u Banja Luci 1997., kada sam posjetio tamošnje preostale muslimane i prisustvovao molitvi u improviziranom prostoru kraj ruševina Ferhadije. Ne pamtim da sam u životu imao takav intenzivan osjećaj prisustva Boga kao među tim muslimanima; bili smo zaista jedno tijelo i jedan duh, a na livadi kraj srušene džamije, nad nadgrobnim pločama (da, bilo je tu groblje), domaći ljudi – sasvim sigurno to nisu radili Bošnjaci ni Hrvati  – ostavljali su parkirane automobile. Blatnim gumama se gazilo po grobovima. Poruka je bila jasna: Mi vas preziremo, mi želimo da nestanete i da se nikada ne vratite.

Prema svjedočenju ratnog gradonačelnika Banja Luke Radića na Haškom sudu je Velibor Ostojić iz Foče, jedan od emisara Karadžića i Krajišnika, vršio pritisak na gradske vlasti da se sruše sve džamije u gradu. Radić kaže da se opirao. Srušene su sve džamije u svibnju 1993. dinamitom. Kao i drugdje u Bosni i Hercegovini. Mislim da sam tada, kada sam to vidio u Banja Luci i kada sam svjedočio molitvi tih preostalih muslimana, u sebi odlučio da neću dopustiti da me ikada nadvlada mržnja.

Izložba u Gliptoteci nije samo vrijedan novinarski rad već i dug prema žrtvama i njihovoj povijesti, ali i upozorenje da se praksa međunarodnih sudova mijenja i da će se kažnjavati zločini prema kulturnoj i vjerskoj baštini.

Ako je moj protivnik spalio moju kuću, ja neću zapaliti njegovu! Ako je razorio moju crkvu, ja neću ni dirnuti njegovu, dapače, čuvat ću je. Ako je napustio svoj dom, ja neću ni igle uzeti iz njegova! Ako je ubio moga oca, brata, sestru, ja neću vratiti istom mjerom nego ću poštovati život njegova oca, brata, sina, sestre

Kolega Mirko Klarin svojim doprinosom nam poručuje da ubuduće nećemo trebati ni genije ni cinike, ni preziratelje ljudi, ni rafinirane takmičare nego priproste, jednostavne, prave ljude.

Hoće li naša nutarnja otpornost biti dovoljno jaka protiv onoga što nam je nametnuto i naša iskrenost prema samima sebi dovoljno bespoštedna da bismo opet našli put do jednostavnosti i čestitosti?

Utješno je trpjeti znajući da razočaranja nisu svršetak, već da za tim slijedi još nešto. Hrabro je ne pokleknuti pred neopozivim, već ostati uspravan u svojem prosvjedu.

Zahvaljujući nadi i trudu ljudi kao što je Mirko Klarin, ne predajemo se nego ostajemo nemirni i nezadovoljni u nepravednom svijetu. Ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće. Pomirenje, tvrdim, nije utopija. Francuzi i Nijemci su ga postigli. Srbi i Hrvati će to isto morati, kao i drugi u našoj regiji.

Još tekstova ovog autora:

  • ”Oluja” traži ispit savjesti i molitvu kao Porfirijevu
  • Otvoreno pismo Srpskom navodnom vijeću
  • Nevjerojatne podvale predsjednika i potpredsjednika HND-a!
  • Ja sam, kao i Porfirije, velikosrbin
  • Večernji list napao Matu Uzinića zbog ženskih koljena
  • Arhitekt Cingel i predsjednik Vučić u kohabitaciji
  • Ustaše nisu ”hrvatski revolucionari”. Ustrajem u prosvjedu
  • Hrvatske biskupe zanima Stepinac? Kada će otvoriti arhive?
  • Imamo pravo vitlati šakom prema nebu, ali ljubav obvezuje
  • 40 je godina prošlo: pljunite na mene ako sam loš novinar

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DEMOCROACIA Tagged With: Blažuj, Bonhoeffer, Democroacia, Drago Pilsel, HAZU, Kosovo, kršćanstvo, Mirko Klarin, MKSJ, Mrkonjić Grad, Radić, Radovan Ivančević, Sarajevo, SENSE, Škabrnja, Srebrenica, Velibor Ostojić, Vukovar

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT