autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi

Autor: Svjetlana Hribar / 30.08.2022.

Svjetlana Hribar

I ove godine, bivšu prijestolnicu kulture, pohodio je No Borders Orchestra, koji vodi dirigent Premil Petrović. Sjajan ansambl profesionalnih, mladih glazbenika, spreman na svaku vrstu umjetničkog izazova, ove je godine izveo program pod naslovom ”Prihvaćanje ranjivosti / Embracing Vulnerability”, što je ujedno i moto pod kojim je krenula čitava turneja s nastupima u Podgorici, Sarajevu, Rijeci i Zagrebu.

Kao i lani, na programu je bila jedna naručena skladba suvremenog kompozitora – ovog puta bio je to Davor Branimir Vincze, zagrebački skladatelj iznimno zanimljive biografije i bogatog opusa s područja elektroničke glazbe.

Pet stavaka njegove skladbe pod nazivom ”Rana je mjesto gdje svjetlost ulazi u vas” maštovito je isprepleteno dijelovima poznatih skladbi Johanna Sebastiana Bacha, Isidore Žebeljan, Stevea Reicha, Arvoa Parta, Franza Schuberta, Gustava Mahlera i Edwarda Elgara, tvoreći cjelovečernji akustički doživljaj koji je konceptualno pred publiku postavio pitanje traženja sigurnosti, konstataciju da ju je danas nemoguće naći i poruku – opustite se u glazbi.

Ovaj program pažljivo je osmišljen i razrađen, evidentna je suradnja dirigenta Premila Petrovića sa skladateljem Vinczeom – možda su zajedno birali komade koji će biti poveznica među stavcima njegove elektronske kompozicije, a zanimljive su bile i intervencije u glazbu velikana, poput uvođenja marimbe u Mahlerov Adagietto iz Pete simfonije (umjesto harfe). Ovaj instrument dao je Adagiettu mekoću zvuka začudne ljepote. Tonovi kao da su se odbijali od oblaka…

I uopće, ovaj je Mahlerov stavak bio središnja meditativna točka koncerta, koji se pred našim ušima i očima odvijao poput muzičkog performansa.

Početak s Bachovim kvartetom (iz Muke po Mateju) ”Glava puna krvi i rana” koji je zvučao prigušeno, iz daljine, da bi se komornoj formaciji tiho približili članovi orkestra (mnogi bosih nogu, krećući se potpuno nečujno) i nastavili s Vinczeovom ”Ranom”, koja – poput košmara u kojem živimo – zvukove struna kombinira s raznim elektronskim efektima, glasovima i šumovima…

”Napušteno selo” Isidore Žebeljan, nije se slučajno našlo na programu. Ova je skladateljica dugi niz godina surađivala s dirigentom Premilom Petrovićem, on u cijelosti poznaje njezin opus, a prerana smrt učinila je njeno djelo metafizički značajnim. Uostalom, sama slika napuštenog sela je rana današnjice…

Američki skladatelj Steve Reich, rođen u New Yorku 1936. godine, u skladbu ”Različiti vlakovi / Different trains” nastalu 1988. godine, pretočio je svoja djetinja sjećanja na putovanja vlakom između istočne i zapadne obale, New Yorka i Los Angelesa, gdje su razdvojeni živjeli njegovi roditelji.

Vrijeme je bilo ratno i romantičnim sjećanjima on je suprotstavio zvukove kakve su u to vrijeme slušala djeca židovskih korijena u Europi… Uz govorne segmente, on uvodi zvukove kočnica, pištanje lokomotiva, očaj i tragičnu tematiku stradanja, stvarajući dokumentarnu zvučnu kulisu Europe za vrijeme Drugog svjetskog rata…

Treba li reći da su glazbenici izveli cjelokupni part sa svim zvučnim efektima, kao i govornim segmentima, a potom partituru Arvoa Parta – Cantus in memoriam to Benjamin Britten, za gudače i zvona…

Prolazeći kroz publiku i vraćajući se na podij, glazbenici su proželi svojom izvedbom čitav prostor, da bi potom, nakratko, pozornicu prepustili kvintetu za izvedbu Schubertova Adagia.

Dok ne sviraju, članovi orkestra sjede na podu ili u gledalištu, a potom se nečujno ustaju i priključuju izvedbi, nastavljajući se na prethodnu skladbu.

Između nekih kompozicija ili stavaka Vinczeove ”Rane” – nema prekida zvuka, kraj jedne skladbe pretapa se u početak druge, izvedba zvuči studijski savršeno, ali s poletom žive izvedbe, kojoj timbar daje dinamično vodstvo Premila Petrovića.

Ipak, ova impresivna večer glazbenog kontinuuma imala bi dublji doživljaj da je publika bila vođena kroz koncept projekcijama koje bi rekle riječ-dvije o sadržaju. Ovako je taj aspekt ostao većini skriven.

Možda je maestro Premil Petrović baš tako i htio. Ranjivost postaje opće mjesto, potresen pandemijom svijet se još uvijek traži, vida rane… I baš kad se učini da polako hvata korak sa životom – izbija rat u Europi.

U programskoj knjižici piše da je jako važno da shvatimo gdje smo i da skupimo hrabrost za suočavanje s aktualnim društvenim, psihičkim, ekonomskim i okolišnim nesigurnostima i ranjivostima.

Svojom turnejom po Balkanu, Orkestar bez granica sastavljen od vrsnih glazbenika iz Makedonije, Srbije, Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Kosova, poziva da se suočimo s krizom i prigrlimo ranjivost kao priliku za zajedničku borbu za razumijevanje i mir.

I na kraju treba reći nešto o Davoru Branimiru Vinczeu, skladatelju koji je cijeli koncert proveo za tonskim pultom, kontrolirajući nasnimljene dijelove glazbe koji sa zvukom gudača čine autorsku cjelinu.

Zapazili smo ga kad je nakon petog stavka svoje skladbe ”Rana je mjesto gdje svjetlost ulazi u vas” – pritrčao dirigentu i zagrlio ga.

Davor Branimir Vincze, kao mnogi daroviti mladi ljudi, nije se nakon srednje škole mogao opredijeliti između svojih dviju ljubavi – prema glazbi i prema medicini. Pa je studirao najprije medicinu, a onda pred kraj teškog studija, upisao kompoziciju na akademiji u Grazu.

Sve što je započeo, Vincze je i dovršio.

Medicina, koja ga je ponijela kao znanost, u praksi se pokazala odbojnom, a muzika sve privlačnijom. Graz kao muzički centar elektroničke glazbe, otvorio mu je nove mogućnosti, pa je – posredstvom Erazmusa – studirao i u Njemačkoj, a poslijediplomske studije nastavio u Parizu, da bi doktorirao na Stanfordu u Californiji.

Na tom putu on je učio od istaknutih ili najboljih skladatelja suvremene glazbe svoga vremena. Boravci u sredinama koje filozofski promišljaju muziku poticajno su djelovali na razvoj ideja, pa je tako krenuo u kombinatoriku, kolažiranje i nadogradnju glazbenih primjera s kojima stvara vlastiti odnos, pri čemu mu tzv. umjetna inteligencija otvara nevjerojatne mogućnosti.

Na svoju muziku koju stvara povezivanjem fragmenata, gleda kao na zrnca pijeska koja se – nošena vjetrom – grupiraju ponovo i ponovo, stvarajući ponekad apstraktne forme, ponekad potičući asocijativne slike, ali uvijek u neprestanom gibanju…

Kao Mahlerova glazba u tonskom sustavu.

Ili uzbudljivi kanon Arvoa Parta posvećen Brittenu…

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Spuštanjem glave pred agresijom, priznajemo pobjedu zla
  • Lennon: glad za suvremenom glazbom – paradnog je karaktera
  • ”Tok” – zagonetna umjetnička knjiga Nike Petković
  • Valter Dešpalj, jedinstveni glazbenik i sjajan čovjek
  • Ne znam jesu li gore vijesti iz zemlje ili svijeta!
  • GOTOVO JE! Neka nam dragi Bog pomogne…
  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Arvo Part, Benjamin Britten, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Davor Branimir Vincze, Edward Elgar, Europa, Franz Schubert, Graz, Gustav Mahler, Hrvatska, Isidora Žebeljan, Iz prijestolnice kulture, Johann Sebastian Bach, Kosovo, Makedonija, No Borders Orchestra, Pariz, Podgorica, Premil Petrović, Rijeka, Sarajevo, Slovenija, Srbija, Stanford University, Steve Reich, Zagreb

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT