autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Nestao je spomen na Bernarda Bernardija!

Autor: Svjetlana Hribar / 23.06.2019. Leave a Comment

Svjetlana Hribar

Svjetlana Hribar

Tijekom desetljeća novinarskog rada u kulturnoj rubrici Novog lista, pogotovo u vremenima kada je kulturni prilog ”Mediteran” na dvanaest stranica tjedno donosio zaista relevantne tekstove s područja umjetnosti, imala sam priliku upoznati mnoge umjetnike koji su na svom području djelovanja postigli ne samo zapažene rezultate već i svjetsku slavu. Među njima je bio i respektabilan broj Hrvata, a većini je bilo zajedničko što su najmanje bili cijenjeni u domovini.

Često sam se pitala o razlozima (ne mogu baš reći) ignoriranja, ali svakako nedovoljne pažnje, pogotovo što su mnogi od njih svoje najveće uspjehe ostvarili izvan granica domovine, pa bi svaki njihov povratak trebao biti i te kako zanimljiv.

No, mi kao da smo majstori baš u zanemarivanju najboljih među nama. U ignoriranju njihovih uspjeha i sumnji da je to uopće tako! A kad se o dosezima ne govori, vrijeme ih neumitno prekriva zaboravom.

Kad biste danas pitali maturante gimnazija ili studente zagrebačkih fakulteta tko je bio Bernardo Bernardi, sumnjam da biste dobili i približno točan odgovor

Kad biste danas pitali maturante gimnazija ili studente zagrebačkih fakulteta tko je bio Bernardo Bernardi, sumnjam da biste dobili i približno točan odgovor.

Arhitekt i industrijski dizajner (rođen u Korčuli 1921. godine, a umro u Bolu na Braču 1985.) Bernardi je pedesetih godina radio kao samostalni projektant. Bio je suosnivač skupine EXAT 51, a nakon susreta s produkcijom skandinavskog oblikovanja 1960. godine i jedan od utemeljitelja Centra za industrijsko oblikovanje u Zagrebu. Hrvatskim javnim prostorima ostavio je visoko estetizirane interijere – Pučko otvoreno učilište (nekad Radničko sveučilište Moša Pijade) u Zagrebu, 1961.; hotel Maestral u Brelima, 1965., koji je antologijski primjer hrvatske poslijeratne moderne te je, kao i Radničko sveučilište, bio nagrađen Nagradom grada Zagreba.

Dio Bernardijeve opreme tamo je i danas očuvan, ali ne i dovoljno prepoznat.

Nadalje, projektirao je i cjelovito opremio interijere hotela Marko Polo (1960.), Park (1971.) i Liburna (1980.) u Korčuli – a ljubiteljima hrvatskog dizajna najupečatljivije je u sjećanju njegovo oblikovanje namještaja za industrijsku proizvodnju.

Ukratko, dometi Bernarda Bernardija na polju dizajna daleko su nadmašivali sredinu u kojoj je djelovao. A koja ga je nakon smrti u tili čas – prekrižila kao javnu ličnost!

Krimen Bernarda Bernardija je što je stvarao u doba socijalizma, čije dosege suvremena Hrvatska temeljito nastoji zaboraviti. Svjedočimo ovih dana i seriji televizijskih dokumentarnih emisija pod naslovom ”Betonski spavači”, koja donosi svu stravu zapuštenosti i svjesnog zaborava arhitekture i dizajna kojima bi se pametni narodi ponosili!

Uostalom, dovoljno se sjetiti velike izložbe jugoslavenske arhitekture i dizajna u njujorškom muzeju MoMA (a većim dijelom se radi o ostvarenjima u Hrvatskoj) – o kojoj jedva da je išta zabilježeno u našim medijima.

Kao što negiramo dosege arhitekture, zaboravljamo i dizajn u vrijeme socijalizma, a njegov je prvak bio Bernardo Bernardi.

Postoji, doduše, nagrada koja nosi njegovo ime – dakle, struka njeguje svijest o umjetničkoj vrijednosti onoga što je uradio – ali u Zagrebu, gdje je proveo svoje kreativno razdoblje života, nema ni spomena umjetniku koji je bio spiritus movens inicijalnog razdoblja uspostave dizajna u Hrvatskoj.

Jedini javni pokušaj da se ova nepravda ispravi u novije je vrijeme učinila Jagoda Buić, još jedna umjetnica svjetskoga glasa koja u domovini ne uživa značaj koji joj nedvojbeno pripada.

Krimen Bernarda Bernardija je što je stvarao u doba socijalizma, čije dosege suvremena Hrvatska temeljito nastoji zaboraviti

Kao suvremenica i prijateljica Bernarda Bernardija, osoba koja je svjedočila njegovom kreativnom usponu i visoko cijenila njegove dizajnerske domete, Jagoda Buić izradila je i inicirala postavljanje skulpture pod naslovom ”U spomen Bernardu Bernardiju” na Trgu žrtava fašizma.

Ova skulptura podjednako je spomenik koliko i znak da se ne zaboravi da je u Zagrebu – od ranih pedesetih – radio umjetnik, arhitekt i dizajner, koji se po svemu izdvajao iz svog vremena i sredine.

Skulptura je svečano postavljena 2016. godine, prigodom dvostruke izložbe Jagode Buić u prostorima koji korespondiraju s mjestom spomena Bernardiju – dio eksponata Jagode Buić bio je postavljen u Orisu, a dio u Bačvi, Meštrovićevom paviljonu na Trgu žrtava fašizma.

Svečani trenutak otkrivanja skulpture bio je dirljiv i svi koji smo tomu nazočili imali smo osjećaj da je ovo početak skidanja zaborava s imena i djela Bernarda Bernardija.

O inicijativi da se postavi skulptura baš u neposrednoj blizini Orisa Andrija Rusan – arhitekt, izdavač, inovator i teoretičar – u jednom intervjuu kaže:

”Trebalo je ishoditi suglasnost Grada za privremeno postavljanje skulpture na križanju Ulice kralja Držislava i Trga žrtava fašizma, a ja se nadam da će ona tamo ostati i trajno. Radi se o skulpturi koja nije monumentalna, a i ne treba biti jer je i sam Bernardi bio normalan, topao čovjek, sjajan komunikator i, naravno, sjajan arhitekt i dizajner.”

Tri godine kasnije skulpture (i jedinog zagrebačkog javnog spomena na Bernardija) na postavljenom mjestu – nema. Pitamo autoricu što se dogodilo i doznajemo da je spremljena u depo Orisa. ”Ne mogu učiniti ništa više – napravila sam ju i posvetila Bernu jer on zaslužuje da ima svoje mjesto podsjećanja u Zagrebu”, kaže Jagoda Buić, razočarana što je skulptura odstranjena.

Kako bi zadržala pažnju i fokus javnosti, Jagoda Buić tu skulpturu želi izložiti na izložbi primijenjene umjetnosti koja će se krajem ljeta održati u Zagrebu.

A što poslije pitamo ju.

”Ima jedna lokacija, doduše malo sklonjena od pogleda, ali primjerena ovakvom spomenu, a to je vrt vile na Tuškancu koju je arhitekt Viktor Kovačić poklonio Zagrebu, a u kojoj je danas Hrvatski muzej arhitekture.

Kao suvremenica i prijateljica Bernarda Bernardija, osoba koja je svjedočila njegovom kreativnom usponu i visoko cijenila njegove dizajnerske domete, Jagoda Buić izradila je i inicirala postavljanje skulpture pod naslovom ”U spomen Bernardu Bernardiju” na Trgu žrtava fašizma

To bi mjesto bilo dostojno Bernarda Bernardija i moga djela”, sugerira autorica skulpture.

A kao potporu ovom prijedlogu zapisujem da bi ta lokacija bila ne samo dostojan već i logičan izbor. Jer upravo je dr. Iva Ceraj, znanstvena suradnica pri Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU u Zagrebu, doktorirala s temom ”Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951. – 1985. godine”.

I baš zahvaljujući njenom istraživanju, o Bernardiju se danas može govoriti kao o klasiku hrvatskog dizajna koji je svojim edukacijskim zalaganjem utemeljio struku te joj i teoretski postavio temelje.

Još samo da se za ovaj prijedlog čuje dalje od internetskog portalnog novinarstva!

U međuvremenu će Bernardo Bernardi i analiza njegovog opusa ostati na stranicama znanstvenih radova, a skulptura njemu u spomen –  u mraku depoa Orisa.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ne znam jesu li gore vijesti iz zemlje ili svijeta!
  • GOTOVO JE! Neka nam dragi Bog pomogne…
  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?
  • Odlazak čuvarice britanske tradicije
  • Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi
  • Čak i za lijek u Hrvatskoj moraš imati vezu!
  • Rijeka je premali grad da bi olako gubila svoje vrijednosti

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Andrija Rusan, Bernardo Bernardi, Bol na Braču, Hrvatski muzej arhitekture, Iva Ceraj, Jagoda Buić, Korčula, MoMA, Oris, Trg žrtava fašizma, Viktor Kovačić, Zagreb

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT