autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj

Autor: Branimir Pofuk / 21.07.2021. Leave a Comment

Branimir Pofuk

Branimir Pofuk

Naputovao sam se po svijetu i nauživao glazbe na festivalima, od onih najvećih, poput Salzburških svečanih igara ili Zvijezda bijelih noći u Sankt Peterburgu, pa sve do Festivala polarne noći daleko na sjeveru Norveške. Za Krešimirom Dolenčićem i hrvatskom umjetničkom i producentskom ekipom odletio sam do Pekinga na stadionsku “Aidu”, za Ivom Pogorelićem do Los Angelesa gdje sam omirisao i Pacifik.

S baletom splitskog HNK obišao sam Izrael, a sa Zagrebačkom filharmonijom sletio i na obalu Indijskog oceana i ostao zapanjen ljepotom Kraljevske operne kuće koju je Muscatu, Omanu i svijetu ostavio neprežaljeni sultan Kabus bin Said al Said.

Ne nabrajam da se hvalim, nego da vam posvjedočim: ni na jednom od tih mjesta nisam doživio da se publiku i umjetnike gnjavi i maltretira toliko suvišnim i toliko nepristojno predugačkim govorancijama kao što se još uvijek radi na hrvatskim festivalima, osobito onima pod državnim pokroviteljstvom. Kao neku večer na otvaranju 67. Splitskog ljeta.

Počelo je s podugačkom recitacijom ulomka iz Marulićeve “Judite”. To je još i imalo smisla. Ipak je petstota godišnjica djela čiji nam je arhaični jezik živo dočarala glumica Katarina Romac.

Da je vrag skroz odnio šalu, ili da je možda čitava ceremonija baš zamišljena kao jedna velika parodija, pomislio sam kad je nakon nositelja svih mogućih važnih i najvažnijih funkcija lokalnih, državnih i crkvenih vlasti, i nakon direktora banke koja je, ajde, za sve to također dala neki novac, poseban pozdrav upućen izaslanici ili izaslaniku, ne sjećam se više, zapovjednika vojne pomorske oblasti

Ali, onda je slijedilo skoro dvadeset minuta gnjavaže, u prvom redu suvišne konferanse sastavljene od samih frazetina u kojima je sve vrhunsko i najbolje ne samo u Hrvatskoj, nego i na svijetu.

Mlada glumica, a naročito glumac, kojima nimalo neće škoditi što im se nisam potrudio saznati i upamtiti imena, čitali su taj referat patetično i preuzbuđeno, onako kako samo djeca znaju pretjerivati dok na školskim priredbama pozdravljaju mame, tate, djedove, bake i svu ostalu rodbinu, ili onako kako nas se u televizijskim reklamama uvjerava da je rublje oprano baš tim jednim jedinim deterdžentom najmirisnije ili kako će korištenje mobitela i internetske mreže baš te kompanije od nas učiniti najbolje ljude, a naši životi dobiti napokon smisao i svrhu.

A tek protokolarni pozdravi!

Da je vrag skroz odnio šalu, ili da je možda čitava ceremonija baš zamišljena kao jedna velika parodija, pomislio sam kad je nakon nositelja svih mogućih važnih i najvažnijih funkcija lokalnih, državnih i crkvenih vlasti, i nakon direktora banke koja je, ajde, za sve to također dala neki novac, poseban pozdrav upućen izaslanici ili izaslaniku, ne sjećam se više, zapovjednika vojne pomorske oblasti.

Nije nam se, naravno, dalo zaboraviti epidemiju i pandemiju kojoj smo, eto, festivalskim okupljanjem i tobože uz sve propisane mjere prkosili.

Svaka čast zdravstvenim radnicama i radnicima, zahvalilo im se i ovom prilikom, a ja mislim da bi njima bilo drago da se o njima, njihovoj požrtvovnosti i rasklimanom sustavu kojeg su dio vodilo računa i prije nego je svekolika javnost, lokalna i globalna, zahvaljujući razvikanoj koroni odjednom ostalu prestravljena spoznajom o ljudskoj smrtnosti.

Mnogo više o epidemiji nego o kulturi govorio je i novi splitski gradonačelnik, kojem je tradicionalno pripala čast proglasiti Splitsko ljeto otvorenim.

Odsviravši na početku himnu, orkestarska čeljad (kako je za Bečke filharmoničare u jednoj prilici rekao Ivo Pogorelić) ostavljena je da sjedi i čeka dok se sve to ne izgovori i dok se ne ispozdravlja svu tu službadiju (kako je, pak, jednom genijalno sve te državne činovnike nazvao Radovan Ivšić).

A onda smo još svi mi skupa, gledateljstvo i čitav umjetnički ansambl, ostavljeni da sjedimo i čekamo u gluhoj tišini još nekih dugih pet minuta. Za uzbuđenje i pozitivnu napetost koju pred početak premijere osjećaju umjetnici, sve je to bilo ubitačno.

Kasnije sam saznao razlog i toj pauzi prije nego što je ono zbog čega smo se okupili i počelo. Naime, za to vrijeme je HRT, izravno prenoseći značajan kulturni događaj, kako i priliči javnoj televiziji, odlučio učiniti upravo ono što toj istoj javnoj televiziji nikako ne priliči: pustiti blok reklama.

Takav tretman i takvo maltetiranje umjetnika i publike je ništa drugo nego jedna uvredljiva, najblaže rečeno, svinjarija. Primjer kako provincijalni činovnici shvaćaju umjetnost, kulturu i njene svečanosti.

Nisam se, trpeći sve to, mogao ne sjetiti fantastične reakcije publike na otvorenju nove sezone Mađarske filharmonije kojoj sam svojedobno prisustvovao u Budimpešti. U predivnoj dvorani koje nosi ime Franza Listza, osjećalo se posebno uzbuđenje jer smo čekali da na pozornicu, kao šef-dirigent orkestra i solist izađe tada još doista genijalni i u punoj snazi slavni pijanist Zoltan Kocsis. No, na pozornicu je izašao tadašnji mađarski ministar kulture.

Kada je publika shvatila da namjerava govoriti duže od “dobra večer, uživajte u koncertu”, zasula ga je gromoglasnim pljeskom. Jadni je ministar taj prvi pljesak shvatio kao oduševljenje općinstva njegovim likom i riječima. Sav se ozario čekajući da pljesak prestane i da nastavi s govorom. No, samo što je opet progovorio, publiak je još jače zapljeskala.

A onda smo još svi mi skupa, gledateljstvo i čitav umjetnički ansambl, ostavljeni da sjedimo i čekamo u gluhoj tišini još nekih dugih pet minuta. Za uzbuđenje i pozitivnu napetost koju pred početak premijere osjećaju umjetnici, sve je to bilo ubitačno

Mislim da su mu trebala još dva-tri takva pljeska prije nego se, shvativši da mu publika zapravo udjeljuje pljuske, okrenuo i otišao s pozornice, s koje je bio doslovno otpljeskan.

Možda se ideja uhvati i kod naše publike, za neku sljedeću sličnu prigodu.

Srećom, naši su umjetnici žilava i otporna bića, pa tako i ansambl splitskog HNK.

Ne znam koliko je gledatelja do tog trenutka ostalo pred televizorima, ali mi, koji nismo imali kuda, bili smo nagrađeni i utješeni već prvim nježnim taktovima gudača koji su, pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića, dočarali sicilijansko proljetno svitanje kojim počinje Mascagnijeva “Cavalleria rusticana”.

Uz besprijekorno pripremljen i koncentriran Orkestar, nekom novom snagom naročito je zablistao Zbor Opere HNK Split, koji odnedavno uvježbava i vodi iznimno nadaren mladi dirigent Veton Marevci.

Dok je režiji Jelene Bosančić trebalo neko vrijeme da uhvati ritam s glazbom i strastvenom dramom, glazba je postojano rasla prema svom vrhuncu zahvaljujući i odreda sjajnim solistima: Kristinom Kolar u ulozi tragične Santuzze, Antonijom Teskerom u ulozi namiguše Lole te sa stranim gostima koji su itekako opravdali angažman.

To su bili Max Jota kao Turridu, Paolo Gavanelli kao Alfio i Stefany Findrik kao Lucia. Preživjela je umjetnost protokolarne parodije mnogih država i sistema, pa će tako i ovo nedoba.

Hvala umjetnicima!

(Prenosimo iz Večernjeg lista gdje je kolumna naslovljena: Nigdje se više u svijetu publiku i umjetnike ne maltretira dugačkim i suvišnim govorima, kao što se čini u Hrvatskoj).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a
  • Ljubljana i njen festival nisu nikakva čarolija ili fatamorgana

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Branimir Pofuk, HRT, Judita, Kontrapunkt, Splitsko ljeto

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT