autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Nikada nismo tako prisutni kao kada nam netko blizak umire

Autor: Miljenko Jergović / 12.11.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Postoje trenuci u životu kada se bližnji od tebe odvaja kao nokat od palca na desnoj ruci, i odlazi. Sav ti se tada svedeš na jednu jedinu gestu, jedan motiv i jednu istu emociju, koja se lažno prikazuje kroz tisuće međuosjećaja: svedeš se na taj uzaludni i duboko nerazumni pokušaj da ga vratiš.

Ono što se u takvim trenucima događa, u tom danu, možda vikendu, ili u invazivnijim slučajevima, u tim mjesecima i godinama, jedno je od najintenzivnijih iskustava tvojih u životu. U njemu si upravo onoliko prisutan koliko to nisi mogao biti za svoga rođenja i koliko nećeš biti za svoje smrti.

Za tog događanja, o kojemu se obično ne razgovara ni s bližnjima, nije predmet ogovaranja niti ispovijedi pred svećenikom ili psihoterapeutom, bivaš sasvim izložen naravi i karakteru onoga kojeg gubiš i koji se upravo otima za svoj život. Ili protiv svog života.

Ako je dobar, plemenit i strpljiv, njegova će ti se dobrota, plemenitost i strpljivost utisnuti zauvijek kao užarenim željezom u kožu. Ako je, pak, bio zao, samoživ i zavidan prema tebi koji ostaješ živjeti nakon njega, zauvijek će ti to ostati. I neće biti načina da se toga oslobodiš.

Dok bude trajao taj dugi odlazak, predug čak i ako nije duži od dana, događat će se tvoj nerješivi nesporazum sa zajednicom. Očekivat ćeš od zajednice da ti pomaže, da ga vraća, da ga od smrti sačuva, jer je on za tebe jedinstven, trajno ti je nezamisliva njegova smrt, i ne može biti da oni ne čine ništa da ga spasu. Smetnut ćeš s uma da je za zajednicu smrt nešto obično i svakodnevno. I da je i za tebe tako sve dok ne umiru bliski.

Pritom, što je umiranje neobičnije, što je iznenadnije, što je umiranje više od zdravlja a ne od bolesti i od neke unutarnje nesreće a ne od vanjskih djelovanja, to će se zajednica instinktivno više distancirati, odalečiti od tebe.

Tom odalečivanju služe formalni izrazi sućuti: kada netko kaže primite moju sućut, obično time govori bježi nevoljo od mene. A tome služe i bolnički formulari, pravila ponašanja u mrtvačnici, posmrtni policijski izvještaji…

Nije te sustav iznevjerio u tvojim očajničkim pokušajima da vratiš bližnjega, da vratiš nokat na palcu svoje desne ruke, nego su to neki živi ljudi izbjegavali da se na njih preslika tvoja sudbina. I na neki je način za tebe dobro što je tako, jer ćeš se tješiti govoreći sebi da su krivi za smrt najdražega tvoga. Što bi i bez te utjehe? I kako bi sebi objasnio ovaj gubitak?

O tome je Juraj Lerotić snimio film “Sigurno mjesto”, najvažniji koji će snimiti u životu. Jer taj film za njega nije artefakt, nije umjetnina, nego je njegova krv i meso. U filmu je odigrao ulogu koju je u životu već igrao. Spašavao je brata kojeg, to gledatelj od prvoga trenutka vidi, ne može spasiti. I ponovio je, odigravši ulogu sebe, isti onaj jedinstveni životni ceremonijal, s jednakim ishodom.

Ne samo da film neće podnošljivijim ni lakšim učiniti životni bol, nego mu to nije ni cilj. Umjetnost nikada nije psihoterapija. Film je tu da naglasi bol, ali i da artikulira nešto što je u svemu ovom emocionalna zagonetka, o čemu nitko ne govori, o čemu jednako šute ispovjednici, psihoterapeuti i svi redom sućutnici.

Naime, to odvajanje nokta od prsta, to dugo umiranje bližnjega tvog, sa sobom povrh razarajućeg bola i pustošenja duše donosi i osjećaj koji čovjek ni pred samim sobom neće lako priznati: neki čudan i neusporediv ushit, istovremeno ponoran i mračan, ali i čvrst, uobličen savršeno kao dijamant.

Nikad nisi tako prisutan i živ, u tako neposrednom odnosu sa zemljom i zrakom, neosjetljiv na led i vatru, kao pri umiranju i smrti bližnjega tvog. Kao da si se iz cjeloživotne anestezije najednom probudio u život. Pa nakon što bol s vremenom umine, opet ćeš potonuti u omaglicu i u postepeno odumiranje. Razlog za ponavljanje događaja, za snimanje filma ili pisanje knjige, može biti samo taj da ostaneš budan pri svom bolu, da te ima.

Ali kako je u toj smrti sve u suprotnosti sa sobom, svaka emocija donosi kontraemociju, i kako se sama smrt bližnjega u trbuhu čovjekovom manifestira preko potpuno nekontrolirane bujice života, tako za film ili knjigu postoji i onaj suprotan razlog.

Naime, u tebi je grob onoga kojeg si izgubio. I nakon što si ga, tobože, sahranio u zemlju, ili ga spalio u onoj mirogojskoj kraljici svih peći, nastavljaš ga u sebi naokolo vući. Sam bivaš teži za još jedan život, te za onih prosječnih 75 kila muškoga ili 65 kila ženskoga tijela. Pritom, mrtvo je tijelo mnogo teže od živoga tijela. I onda snimaš film ili pišeš knjigu pokušavajući na taj način nekako prerasporediti težinu tereta.

Ne, nije to detraumatizacija. Nema to veze s psihologijom za puk, niti s normabelizacijom privatnih i društvenih tjeskoba i trauma. Stvar je puno ozbiljnija.

Nije smisao u tome da se bol otkloni, niti da se bol učini lakšim. Smisao je u tome da se od bola nešto stvori, što će zauzeti prostor između života i smrti. Nepodnošljiva je praznina u tom prostoru.

To što je Juraj Lerotić odustao od traženja glumca, pa je u svom filmu ponovio (ne i – odigrao) ulogu iz života, bitno je odredilo i način na koji će Goran Marković i Snježana Sinovčić pristupiti svojim ulogama. Nasuprot sebe imali su nekoga kome se sve ovo događa, tako da to ni za njih više nije bila fikcionalna pripovijest.

Kako odigrati ulogu s nekim čiji je to život? Ili kako igrati ulogu u filmu ili predstavi u kojoj ti sudjeluješ u iluziji, koja je za onoga drugog stvarnost?

Ne mijenja tu ništa činjenica što film “Sigurno mjesto” nije rekonstrukcija događaja iz stvarnosti. Važno je to da je Juraj Lerotić lik iz stvarnosti, on je režiser i stvarni brat. On ovo ne igra! Pa tako onda ni Goran Marković i Snježana Sinovčić nisu mogli igrati. Moralo im se dogoditi.

“Sigurno mjesto” filmska je pripovijest o tome da nitko nikome ne može pomoći. I svi u jednom trenutku bivamo sami, kao nemoćni spasitelji, ili kao oni kojima nema spasa. Također, “Sigurno mjesto” nježna je pripovijest o ljubavi, razumijevanju koje prelazi granice smrti, i o tome što nas je sve vezalo za one koje smo voljeli. O prisutnosti našoj u grobovima drugih, i o životu koji se nastavlja u grobovima naših srca.

Brat nakon što prereže žile na desnoj ruci i nakon što si zareže vrat, kreće da briše krv po stanu, jer mu se u glavu zavuče da bi mu, kada ga mrtvog pronađu, mogli brata optužiti da ga je ubio. Posljednja misao, prije nego što ga proguta mrak iz kojeg je sve i započelo, tiče se brige za brata. Pa onda sva ta ustrajna i uporna pitanja koja mu živi brat upućuje, koja ne traže odgovore, nego su poput ruke pružene prema bezdanu. Pa onda ta majka, mirna, u smrtnome strahu da bi svakim svojim treperenjem mogla ubiti svoje dijete.

Sve je u “Sigurnome mjestu” u najboljem redu. Tu svatko svakoga voli, tu svi do kraja jedni druge spašavaju. Kao u filmovima Douglasa Sirka, nema tu nikakvog zla i neljubavi. Juraj Lerotić napravio je film koji radikalno izbjegava stereotipe gotovo svih pripovijesti o samoubojstvu: nema tu društvenih okolnosti koje su do toga dovele, nema nesretne obitelji, nema hereditarnih razloga, ničega nema osim obične hrvatske svakodnevice i velike, velike nježnosti.

A opet, nikome ne bi na um palo da kaže da je priča nemotivirana. Motiv je u onom što je najdublje ljudsko, a što se u jednom trenutku potrgalo.

“Sigurno mjesto” nije kritika sustava, zdravstvenog ili bilo kojeg drugog. Pomisliti to bilo bi, ovom se gledatelju čini, uvredljivo za ovakav film. Ili bi bilo znak potpunog nerazumijevanja. Kao da kažemo da je “Ana Karenjina” kritika ruskih carskih željeznica i sigurnosti njihova prometovanja.

Ono što kod nekoga, možda, može stvoriti dojam o lošem sustavu tiče se dvije stvari: prirodnog ljudskog odbijanja da se bude preblizu tom mračnom grotlu umiranja tako što će se pretjerano identificirati s onima koji su njime progutani, i drugog isto tako prirodnog ljudskog odbijanja da se prihvati smrt, koja je uvijek i nerazumna, i nerazumljiva, i uvijek se čini da je mogla biti izbjegnuta. A nije, nikako! Jer se zbila mnogo prije nego što je najavljena.

“Sigurno mjesto” stoga nije ni pripovijest o samoubojstvu. Takva bi pripovijest tražila i pronalazila razloge u društvenim okolnostima, u obitelji ili u povijesti…

Ovo je pripovijest o onome što ostaje nakon nježnosti. Možda i jedini hrvatski film u proteklih trideset godina koji jednako mogu razumjeti, ili ne razumjeti, gledatelji bilo gdje u svijetu.

(Nije dopušteno prenositi ovaj sadržaj bez autorove dozvole. Prenosimo s autorova portala gdje je kolumna naslovljena: Juraj Lerotić i zašto čovjek nikada nije tako prisutan i živ kao u trenucima kada mu netko blizak umire).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Zašto nitko od nas nikada neće biti Gary Lineker?
  • Švicarski franak: banka je samo predvorje pakla
  • Stvarni cilj Zoričićeve zabrane narodnjaka
  • Traktat o traktoru
  • Kratka rasprava o poniznosti
  • Zašto je Ćiro pozdravljao nepoznate ljude
  • Građansko junaštvo jedne novozagrebačke frizerke
  • Čovjek koji je gorko zaplakao kada je pobijeđen nacizam
  • Roba će pojeftiniti samo ako je budemo kupovali u Sloveniji
  • Haljina Lepe Brene

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Goran Marković, Juraj Lerotić, Miljenko Jergović, smrt, Snježana Sinovčić, umiranje, život

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT