autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

O Martinu Lutheru, uzornom redovniku i reformatoru (1)

Autor: Peter Kuzmič / 15.10.2017. Leave a Comment

AUTOGRAF Peter Kuzmič bO velikom reformatoru 16. stoljeća, Martinu Lutheru, u našoj ekumenski nepismenoj i konfesionalno netolerantnoj javnosti još uvijek kolaju mnoge laži, izmišljotine pa i zlonamjerne krivotvorine.

Za mnoge je Luther od samih početaka svog navodno pseudokršćanskog života nepopravljivi krivokletnik i opasni heretik za kojeg bi bilo bolje da se nikada nije ni rodio.

Istinoljubivost i objektivan pristup povijesnim događajima zahtijevaju od nas, prigodom petstote obljetnice reformacije, još jedan osvrt na tu osobu sjajnog uma i osjetljive savjesti i njezin duhovni razvoj.

Martin Luther je rođen 10. studenog 1483. godine u Eislebenu u siromašnoj obitelji seljačkog podrijetla. Odgojen je strogo prema opće prihvaćenim pravilima onoga vremena.

Luther je postao redovnikom u potrazi za rješenjem svojih nutarnjih previranja i borbi, tražeći mir s Bogom kao i ostvarenje savršenosti života. Mnoge nemirne duše su u to vrijeme svoj mir i savršenstvo tražile u redovnićkoj mantiji. To ne iznenađuje kada se sjetimo da je i sam Toma Akvinski tvrdio da je “uzimanje mantije drugo krštenje, kojim se grešnik vraća u stanje nevinosti, koje je uživao kada je prvi puta kršten”

Nakon godinu dana katedralne škole u Magdeburgu, gdje su poučavala “Braća zajedničkog života”, po mnogima  najduhovniji i najpozitivniji katolički pokret toga doba, odlazi na tada vrlo poznato sveučilište Erfurt.

U Erfurtu uz sveprisutnu teologiju studira humanističke znanosti, gramatiku, retoriku, Aristotelovu logiku, etiku i metafiziku, te je 1505. godine promoviran u magistra artium.

Na izričitu želju svog oca, po zanimanju rudara, nastavlja studirati pravo. Zahtjevni, ali brižni otac svom je intelektualno nadarenom sinu namijenio uspješnu karijeru odvjetnika ili suca.

Te je planove promijenio takozvani “poziv iz oluje”. Luther je, naime,  na putu za Erfurt 2. srpnja 1505. godine upao u žestoku oluju te se nakon udara groma u drvo pored njega u smrtnome strahu zavjetovao svetoj Ani da će postati redovnik ako ga ona spasi. Dva tjedna poslije tog traumatičnog iskustva, ispunio je svoje obećanje odlaskom u samostan strogih augustinskih pustinjaka (eremita) u Erfurtu.

Luther je umjesto dominikanskog ili franjevačkog izabrao augustinski samostan iz dva razloga. Prvo, zbog stroge askeze koja je vladala u njemu i kao drugo zato što je u njemu vladao isti filozofsko-teološki smjer kao i na humanističkom fakultetu koji je završio.

Prema liturgiji primanja augustinaca, prior je upitao Luthera: “Što tražiš?” na što je on kratko i spremno odgovorio: “Božju milost i tvoju samilost”. Nakon što je bilo utvrđeno da je neženja i da ne boluje od zaraznih ili tajnih bolesti, Luther se je kao dobar redovnik obvezao na poslušnost poglavarima, odreknuće vlastite volje, oskudnu prehranu, grubu odjeću, bdijenje noću a rad danju, trpljenje tijela, sramotu siromaštva i poniženje prosjačenja.

Za mnoge je Luther od samih početaka svog navodno pseudokršćanskog života nepopravljivi krivokletnik i opasni heretik za kojeg bi bilo bolje da se nikada nije ni rodio. Istinoljubivost i objektivan pristup povijesnim događajima zahtijevaju od nas, prigodom petstote obljetnice reformacije, još jedan osvrt na tu osobu sjajnog uma i osjetljive savjesti i njezin duhovni razvoj.

Luther je postao redovnikom u potrazi za rješenjem svojih nutarnjih previranja i borbi, tražeći mir s Bogom kao i ostvarenje savršenosti života. Mnoge nemirne duše su u to vrijeme svoj mir i savršenstvo tražile u redovnićkoj mantiji. To ne iznenađuje kada se sjetimo da je i sam Toma Akvinski tvrdio da je “uzimanje mantije drugo krštenje, kojim se grešnik vraća u stanje nevinosti, koje je uživao kada je prvi puta kršten.”

U kasnom Srednjem vijeku dominirao je stav da rimsko katoličanstvo ima odgovor na sva pitanja vjere, morala, života i smrti. Njezino je službeno učenje naglašavalo Božji sud, čistilište i paklene muke kako bi ljude privuklo jedinom rješenju koje je Crkva nudila u sakramentima, hodočašćima, posredovanju svetaca i naravno oproštajnicama od grijeha (indulgencije).

Nakon uzornog novicijata Luther je u erfurtskoj katedrali  zaređen za svećenika a na istom mjestu služio je svoju prvu misu 2. svibnja 1507. Prema učenju rimokatoličke crkve, Luther je sakramentom ređenja primio i drugi neizbrisivi pečat Duha Svetoga.

Najstariji Lutherov portret potječe iz 1520. godine (naslikao Lucas Cranach)

Martin Luther

Martin Luther

Luther je 1510. godine kao delegat svog svećeničkog reda putovao u Rim. Sve što je usput i tamo vidio sablaznilo ga je i uveliko uzdrmalo njegovo povjerenje u svetost crkve i papinstva.

Luther je kao uzoran redovnik i savjestan svećenik uživao veliki ugled kod svojih kolega i prepostavljenih. Na poticaj svog mentora dr. Staupitza on je u listopadu 1512. godine promoviran u doktora teologije te postao profesorom Svetoga pisma na sveučilistu u Wittenbergu.

Vrlo je važan i znakovit Lutherov izbor biblijskih knjiga koje je kao “Lecturae in Biblia” predavao u vremenu od 1513. do 1518. godine, i koje su ga dovele do osobnog obraćenja (neki biografi govore da su ta predavanja bila “Lutherov put za Damask”) i svetopisamskog poimanja spasenja kao opravdanja vjerom.

Predavanjem Psalama i Pavlove poslanice Rimljanima, Luther je vremenom i pažljivom egzegezom shvatio da Bog nije samo pravedan i strogi sudac, nego i dobar nebeski Otac. On voli ljude koje je stvorio te je zato poslao svog sina Isusa na svijet da na križu umre za njihove grijehe. K Bogu ljubavi dolazimo vjerom te njegov oprost primamo po milosti, a ne svojim zaslugama ili, ne daj Bože, novcem kojim se kupuje oprost.

Luther je umjesto dominikanskog ili franjevačkog izabrao augustinski samostan iz dva razloga. Prvo, zbog stroge askeze koja je vladala u njemu i kao drugo zato što je u njemu vladao isti filozofsko-teološki smjer kao i na humanističkom fakultetu koji je završio

U to je vrijeme Crkva svoje financijske probleme, posebice one vezane uz dovršenje skupe gradnje bazilike Svetog Petra, počela rješavati prodajom indulgencija (oprostajnica). Novcem se od vječne vatre u paklu moglo “spasiti” ne samo sebe nego i preminule članove obitelji.

Evo što o Lutherovom glasovitom istupu 31. listopada 1517. godine doslovno piše August Franzen, poznati rimokatolički povjesničar:

”Kao dušobrižnik Luther se u ispovijedaonici upoznao s kobnim djelovanjem Tetzelovih propovijedi o oprostima, koje su nalikovale na javnu dražbu. Devedeset i pet teza, što ih je nakon toga sastavio, o naravi i upotrebi oprosta te ih 31. listopada 1517. razaslao nadležnim biskupima… nisu napadale oprost kao takav; one su samo protiv zloupotrebe oprosta i protiv iskrivljene, grubo postvarene prododžbe (‘Kad novac u škrabici zazvuči, duša iz pakla istrči’) postavile njegovu vlastitu, ljeti 1517. stečenu nauku o vjeri kao o jedino presudnom činiocu u dogadjaju spasenja. Luther je bio svjestan da je načeo otvoreno teološko pitanje; u svojem privatnom popratnom pismu spomenutim biskupima zamolio je da se to razjasni, zahtijevajući u isti mah da se propovijednicima oprosta naredi da budu suzdržljivi. On je tražio razgovor, a ne svadju”.

(O tome što je slijedilo te kako i zašto je došlo do reformacije nastavljamo na ovom istom mjestu za dva tjedna.)

Još tekstova ovog autora:

  • Globalni prorok istine i promicatelj društvene pravde
  • Dekalog: deset riječi zapovijedi – velika povelja slobode
  • Zašto se radujem Uskrsu?
  • Reagan je najavio rušenje carstva zla i SSSR.Tu je i Putinov
  • Odlazak dvojice velikih Osječana individualne superiornosti
  • Osijek proslavili međunarodni doktor(ant)i teologije
  • Svesrdno preporučam dokumentarnu seriju ”What’s up Israel”
  • Osječani se ponose svojim Pravednikom među narodima
  • O prolaznosti vremena uz početak nove godine
  • Nogometno navijanje i religioznost imaju slične učinke

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: VRIJEME I VJEČNOST Tagged With: August Franzen, Bog, Crkva, Erfurt, heretik, Lucas Cranach, Martin Luther, mir, Peter Kuzmič, redovnik, Rim, Toma Akvinski, Vrijeme i vječnost

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT