autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

O Nobelu i hrvatskom Lukašenku

Autor: Predrag Lucić / 18.10.2015. Leave a Comment

Predrag Lucić

Predrag Lucić

Odluka Švedske kraljevske akademije da ujesen 1986. Nobelovu nagradu za književnost dodijeli Nigerijcu Woleu Soyinki obradovala je čak šest jugoslavenskih izdavača, koliko ih je bilo potrebno da se objavi jedan jedini njegov roman.

Soyinkini ”Tumači” u prijevodu Nade Švob-Đokić izašli su još 1980. godine u biblioteci koja se zvala i ”Cijeli svijet” i ”Ceo svet”, a kojom su zagrebačka ”Mladost”, beogradska ”Prosveta”, sarajevska ”Svjetlost”, titogradska ”Pobjeda”, skopska ”Misla” i novosadska ”Matica srpska” upoznavale južnoslavensko čitateljstvo s uglavnom zanemarenim piscima i književnostima, s nepravedno potcijenjenim literarnim Trećim svijetom punom velemajstora kao što su Abul ‘Ala Al-Ma’arri, Rómulo Gallegos, Yusuf Idris…

Nobelova nagrada dodijeljena odavno objavljenom ali uglavnom nečitanom piscu bila je jedinstvena prilika da se dvotomni ”Tumači” iz skladišta presele u knjižarske izloge i na najuočljivija mjesta na pultovima.

Sudbinu Soyinkine knjige po jugoslavenskim knjižarama u sjećanje mi je prizvala vijest da je ovogodišnji Nobel za književnost pripao Svetlani Aleksijevič, proganjanoj i zabranjivanoj spisateljici iz Bjelorusije, dakle – još jedne zemlje koju ignoranti iz Autocentrične Naše smještaju na kulturnu marginu, u literarni Treći svijet iliti književnu Nedođiju u koju će malo tko odavde zaviriti čak i povodom te razvikane nagrade koja naše hodajuće klasike zaobilazi samo zato što su Hrvati ili pak zato što se – kako klepeću matičari hrvatski – nisu posrbili kao onaj Andrić

Koliko su se kupci jagmili za novim nobelovcem i koliko je među njima bilo snobelovaca vidjelo se nakon dva-tri mjeseca, kada se u nekim knjižarama nije mogao pronaći prvi tom ”Tumača”, ali je zato drugoga toma bilo – vulgarno ali bukvalno – na bacanje.

Kako i zašto? Pa eto tako što su naslovne stranice i prvog i drugog toma, vjerojatno dostavljanih u različitim paketima, bile identične, bez oznake radi li se o prvom ili drugom dijelu (nju se moglo vidjeti samo na hrptu ili ako se, nekim čudom, otvori knjiga), a trgovci knjigama neupućeni ili nezainteresirani, baš koliko i kupci koji, bojim se, nisu došli ni do petnaestog retka na početnoj stranici gdje Soyinkin roman onom rečenicom ”Neka netko kaže bogu da ne plače u moje pivo” nepovratno upija čitaoca.

Tako su ”Tumači” u Jugoslaviji ostali časno i nekalkulantski objavljeni, kasno i pomodno kupovani, te uglavnom nepročitani ili nedočitani, s većim respektom prema Nobelovoj nagradi negoli prema knjizi i autoru koji je u svojoj domovini bio proganjan, zatvaran i zabranjivan.

Sudbinu Soyinkine knjige po jugoslavenskim knjižarama u sjećanje mi je prizvala vijest da je ovogodišnji Nobel za književnost pripao Svetlani Aleksijevič, proganjanoj i zabranjivanoj spisateljici iz Bjelorusije, dakle – još jedne zemlje koju ignoranti iz Autocentrične Naše smještaju na kulturnu marginu, u literarni Treći svijet iliti književnu Nedođiju u koju će malo tko odavde zaviriti čak i povodom te razvikane nagrade koja naše hodajuće klasike zaobilazi samo zato što su Hrvati ili pak zato što se – kako klepeću matičari hrvatski – nisu posrbili kao onaj Andrić.

Roman – po opsegu sličan Soyinkinim ”Tumačima” – srećom nije rascijepljen na dva toma, pa neće imati tako bizarnu knjižarsku polusudbinu kao knjiga prvog afričkog nobelovca. A možemo se samo nadati da ”Rabljeno doba” neće ostati nečitano poput ”Tumača”, iako mu – sudeći po nekim prezrivim izjavama na račun te nikad-čuo i kako-ste-ono-rekli-da-se-zove autorice – prijeti baš takav usud

I Svetlana Aleksijevič je u nas objavljena prije nego što je postala nobelovka, također bez zaslužujućega odjeka, a njezino je ”Rabljeno doba – kraj crvenog čovjeka”, u prijevodu Fikreta Cacana i u izdanju Edicija Božičević, u naše knjižare stiglo još prije dvije godine.

Roman – po opsegu sličan Soyinkinim ”Tumačima” – srećom nije rascijepljen na dva toma, pa neće imati tako bizarnu knjižarsku polusudbinu kao knjiga prvog afričkog nobelovca. A možemo se samo nadati da ”Rabljeno doba” neće ostati nečitano poput ”Tumača”, iako mu – sudeći po nekim prezrivim izjavama na račun te nikad-čuo i kako-ste-ono-rekli-da-se-zove autorice – prijeti baš takav usud.

Jer kada jedan pisac i k tome još profesor Filozofskog fakulteta u Zagrebu nema nikakvih skrupula da o Svetlani Aleksijevič izgovori sve što zna, pa od tog silnog znanja sroči izjavu kako je ”dobro poznato da su Nobelovu nagradu za književnost već i prije dobivali oni za koje nikad prije i nikad kasnije nismo čuli”, tada je jasno da se radi o namjernoj gluhoći, o ignoranciji kao intelektualnom stavu i o pretvaranju apriornog prezira prema nepoznatom i nepročitanom u moralno načelo.

Kada jedan pisac i k tome još profesor Filozofskog fakulteta u Zagrebu nema nikakvih skrupula da o Svetlani Aleksijevič izgovori sve što zna, pa od tog silnog znanja sroči izjavu kako je ”dobro poznato da su Nobelovu nagradu za književnost već i prije dobivali oni za koje nikad prije i nikad kasnije nismo čuli”, tada je jasno da se radi o namjernoj gluhoći, o ignoranciji kao intelektualnom stavu i o pretvaranju apriornog prezira prema nepoznatom i nepročitanom u moralno načelo

I nikakvo čudo nije što takvi hrvatski književnici ne žele ni čuti za autoricu bolno životne proze gdje se dokumentarnošću stvara istinska umjetnost, za rušiteljicu militarističkih i nacionalističkih mitova koju domovinski cenzori optužuju za ”kaljanje ugleda Velikog domovinskog rata”.

Jer u tom bi slučaju morali čuti i za Olivera Frljića kojemu Tomislav Karamarko prijeti da će ga po osvajanju vlasti otjerati iz Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci, budući da to kazalište – za nacional-militarističkog šefa HDZ-a – ”nažalost više nije ni hrvatsko ni narodno”, nego je ”postalo prostor kulturne okupacije u kojemu se izvrgava ruglu hrvatska kultura i hrvatski narod”.

Morali bi čuti tu staljinističku prijetnju hrvatskoga Lukašenka: ”I to ćemo promijeniti nakon 8. studenoga!”

I prema toj prijetnji se ponijeti kao časni i slobodni ljudi. Ili to Karamarkovo prostačko silništvo prešutno odobravati kao što to inače radi elita gora od rulje.

(Prenosimo s portala Novoga lista).

Još tekstova ovog autora:

  • I tebe sam sit, granato!
  • Jasenovački notturno i druge pjesme
  • Jasenovački notturno i druge pjesme
  • Da nestali ne bi ponestali
  • Melodije Rijeke i Šušaka
  • Uskrs i strah od straha
  • Don Ivan, čovjek malog čovjeka
  • ”Greatest shits” 2016: KGK puše za vrat Glasnoviću
  • Protjerivanje antifašista iz Jasenovca
  • Istina o stvarnoj naravi Tuđmanove politike komadanja BiH

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: "Tumači", Bjelorusija, izdavač, Jugoslavija, književnost, Lukašenko, Nigerija, Nobelova nagrada, Oliver Frljić, osvrt dana, Predrag Lucić, Svetlana Aleksijevič, Tomislav Karamarko, Wolen Soyinka

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT