autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

O slikanju kompjuterom i kistom

Autor: Tatjana Gromača / 05.12.2022.

Slušam tako, pred nekoliko dana, razgovor, intervju s jednom likovnom umjetnicom, koja kaže, da već dugo godina više ne slika rukom, već samo kompjuterom. Premda, veli, ima puno svojih slika rukom naslikanih, iz rane, mladalačke faze. Ali to su već daleke stvari. Sada sve to treba arhivirati.

Arhiv je, vidim, vrlo važna riječ u modernom likovnom itineraru, a slika, uradak, više je tu kao nešto marginalno, nešto prema čemu se oblikuje pisani dokument koji tu sliku, taj rad detaljno opisuje, i koji se pohranjuje u arhiv.

Slušajući, općenito, razgovore sa suvremenim slikarima, umjetnicima koji su se, velikim svojim dijelom preobrazili u takozvane ”multimedijske umjetnike”, teško je ne zapaziti da je tu, prije od svega, riječ o velikoj blagoglagoljivosti, o nizanju riječi koje su tu da čovjeka zaslijepe i privole za sam rad, koji je, u usporedbi s tom silinom pametovanja i tumačenja, često nešto sićušno, nedovoljno pamtljivo, katkada lišeno i ljepote, i snage, i značaja.

Često se tu nema srca kazati kako je samo umjetničko majstorstvo iznevjereno, nedotaknuto. Mehanizmi uspjeha i želje za njime, dolaska i opstojanja na tržištu i u galerijama, tu matricu mlaćenja ”prazne slame” još izgleda nisu iscrpili, a umjetnici su, čini se, ipak u najvećoj mjeri preslaba bića, i s premalo osobne snage da bi im se oduprli.

Žudnja za uspjehom čini svoje, a u današnje doba naročito, jer uspjeh kao takav, potvrda javnosti, postaje na ovaj ili onaj način za jadnog, zaslijepljenog čovjeka, žalosna ”mjera svih stvari”.

Naletjeh negdje, istoga dana, kao čarobnom olovkom intelekta i imaginacije ispisan tekst Bore Ćosića, zabilježen još davne 1970. godine, tekst koji opisuje njegov posjet vrlo siromaškoj studentskoj sobi crnogorsko-francuskog slikara Miodraga Dade Đurića, koji je već u to svoje školsko doba bio jedan od najimpresivnijih slikara ovih prostora.

Taj me čaroban opis slikareve sobe, poetike njegova slikarstva, i njegove osobe, povuče da ponovno promatram, s istim čuđenjem i divljenjem, slike tog slikara, za čiju darovitost, kao uostalom i za darovitost pisca tog teksta, Bore Ćosića, svjetska kultura srećom ipak nije ostala zakinuta.

Također srećom, u to daleko vrijeme još nije bilo kompjutera, da pokušaju učinkovito oponašati slikarski dar Dadine imaginacije, koja je oduševljavala mnoge umjetnike, likovne stručnjake, kustose važnih muzeja i fondacija, među kojima na mnogim od tih važnih mjesta čuvaju se, i danas pokazuju ljubiteljima slikarstva, njegova djela.

Ipak, ima i među današnjim, mladim slikarima, onih koji ne odustaju od te staromodne tehnike slikanja rukom i kistovima (ili ”četkama”, kako je govorio slikar Dado iz Crne Gore i Francuske), koja je po svojoj zastarjelosti i – moderan umjetnički svijet kazao bi možda – suvišnosti, nepotrebnosti, bliska ovom našem zanatstvu, tehnici spisateljskoj.

Nabasam naime opet, sve u tom istom danu, a to su te lijepe podudarnosti, na jedan novinski izvještaj o osječkom mladom slikaru, mislim da mu je ime René Grgić – Đaković, koji je po završetku Likovne akademije u Zagrebu, uz pomoć Prvog plinarskog društva, ili PPD-a, koje aktivno potpomaže mlade umjetnike i znanstvenike, uspio dobiti značajnu stipendiju na iznimno cijenjenoj privatnoj Umjetničkoj akademiji (NYAA) u New Yorku.

Ono što me je oduševilo jest fotografija koja prikazuje mladog slikara zatečenog u njegovom radnom prostoru, u ateljeu.

Taj čovjek uistinu sjedi za slikarskim platnom, a po okolnim stalcima i zidovima izvješeno je još mnogo ljudskih portreta i figura, uglavnom veoma klasičnih, tako živo i ranjivo nagih ljudskih tijela, koja sama, svojom hrabrom otvorenosti i odsustvom stida ili zadrške da se pred svijetom rastvori ono duboko u prirodi i sudbini ljudske jedinke, govori tisuću riječi.

Tako ovaj slikar svojim, nedvojbeno, više nego nadarenosti obavijenim poslom, lišava sebe onih nepotrebnih i zamornih zadaća pričanja i objašnjavanja, tumačenja i kojekakvih pokušaja da verbalno, ili pismeno, potvrdi svoju snagu i moć, svoje znanje i darovitost, ondje gdje se to može potvrditi jedino likovnim, umjetničkim djelom.

Tako se i publici ostavlja da stvari prepozna i vidi, osjeti ih vlastitim čulima i nadogradi vlastitim asocijacijama, vlastitim intelektom i pronicljivosti, i igra se i nadalje ona važna, stara igra osjećanja jednog diskretnog sudjelovanja u kreaciji, koja je i izraz ljudske spontanosti, i radosti, što je sve potrebno ovom našem, ipak još ne sasvim kompjuteriziranom, u baš svaki pojam ubijenom svijetu.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Jureći vlak smrti i kontakt s drugim civilizacijama
  • Jiří Menzel i Bohumil Hrabal, dodiri u jednoj knjizi
  • Život na vagi u hrvatskoj igri bez granica
  • ”Posvećenje proljeća” – nezaboravna plesna studija nasilja
  • Teror država započinje za obiteljskim stolovima
  • Djelo Dore Pejačević – dio europske popudbine moderne glazbe
  • Društvo savršenstva
  • U sjećanje na klasika modernog pisma, Charlesa Simića
  • Osjećanje zahvalnosti prognano je iz ljudskoga svijeta
  • Dekalog – majstorska studija ljudske psihe bez patetike

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KNJIGE I DRUGI DOJMOVI Tagged With: Bora Ćosić, Knjige i drugi dojmovi, Miodrag Dado Đurić, René Grgić – Đaković, Tatjana Gromača, umjetničko majstorstvo

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT