autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Obavezna hrabra predstava Eichmann u Jeruzalemu u ZKM-u

Autor: Dragan Markovina / 25.03.2019. Leave a Comment

Dragan Markovina

Dragan Markovina

Nakon što je neko vrijeme otvaranje traumatičnih društvenih tema u velikim kazališnim predstavama bila temeljna odlika repertoara HNK-a, s ”Eichmannom u Jeruzalemu”, na čijoj sam premijeri bio, ZKM se iznova potvrdio kao najrelevantnije mjesto promišljanja i otpora zabrinjavajućim društvenim trendovima.

Ovo navodim iz razloga što je ”Eichmann u Jeruzalemu” hrabra i prekretnička predstava koja će, bez imalo sumnje, obilježiti aktualnu godinu i unaprijed tvrdim da bi njezino ignoriranje od strane onih koji odlučuju o nagradama hrvatskog glumišta prije svega bio čin ustaljene oportunističke prakse. Hoće li to tako biti, mi ne možemo znati, a nije ni pretjerano bitno.

Ono što je puno bitnije je da predstava doista bude pogledana od šire javnosti, jer je naprosto nemoguće da itko može otići s nje, bez da mu se ureže duboko u misli i emocije.

Naizgled ključni motiv drugog dijela predstave je snimka sa suđenja visokom ustaškom dužnosniku Andriji Artukoviću, koju nam glumci plastično dočaravaju, s posebnim naglaskom na fascinantnu izvedbu Rakana Rushaidata u ulozi samog Artukovića i Katarine Bistrović Darvaš u ulozi sutkinje

Netko neupućen bi se mogao ozbiljno iznenaditi kad na neviđeno pročita ove moje uvodne rečenice i postaviti naizgled logično pitanje: ”Što ima hrabro i prekretnički u postavljanju predstave o desetljećima staroj temi, o kojoj je čak nedavno, 2012. snimljen odličan film redateljice Margarethe von Trotta, koji je k tome igrao i u Hrvatskoj?”

Međutim, kao i sa svim stvarima u životu, bitni su kontekst i sadržaj, odnosno u ovom slučaju izvedba teme.

Predstava slovenskog redatelja Jerneja Lorencija, koji je očito jako dobro shvatio važnost propitivanja banalnosti zla i njegove prisutnosti u svakome čovjeku, o čemu je govorio u više najavnih intervjua, dolazi u momentu u kojem se praktično u čitavoj Europi propituju njeni antifašistički temelji, dok je istovremeno revizionistički odnos prema ovdašnjem povijesnom nasljeđu, posebno prema baštini ustaške države, dosegao svoj vrhunac.

Mi dakle govorimo o jednoj ovakvoj predstavi u zemlji u kojoj trenutačno neki ne baš beznačajni ljudi, koji dolaze iz ne baš beznačajnih institucija, sasvim ozbiljno dovode u pitanje činjenicu da je u Jasenovcu postojao logor smrti i na sve moguće načine pokušavaju izjednačiti ustašku državu i antifašistički partizanski pokret, dok premijer, predsjednica i značajan dio društvenih elita iskazuju razumijevanje za ustaški pozdrav, nalazeći mu nekakve nove kontekste i omogućavajući da ostane u javnom prostoru.

Kad se u takvom društvu radi predstava ”Eichmann u Jeruzalemu”, ona sama po sebi emitira snažnu simboličku poruku.

No, kad se predstava pogleda, shvatite da su vas redatelj i glumci otvoreno, a opet ne putem pamfleta suočili sa mrakom koji nam je prethodio i koji je opet tu, ponudivši nam kao jedini mogući odgovor na njega ljubav.

Ovim istinski revolucionarnim postupkom predstava na gledatelje djeluje iscjeljujuće i razoružavajuće.

Ma koliko da ste kao osoba zatvoreni i neskloni pokazivanju emocija, ”Eichmann u Jeruzalemu” će vam srušiti sve barijere.

Suđenje Artukoviću, odnosno njegova vjerna reinterpretacija iz koje je bila vidljiva karikaturalnost čitave situacije, ali i njegove nemušte obrane uz čitav arsenal ispraznih nacionalističkih fraza i otvoreno negiranje svega u čemu je sudjelovao, dobije nagli preokret prilikom njegovog nenadanog susreta sa sinom, koji je doista bio dirljiv

Upravo zahvaljujući svemu navedenom, publika jedva osjeti da predstava traje tri i po sata, iako je zapravo riječ o dvije predstave, jednoj koja se igra u prvom dijelu do pauze i drugoj koja dodatno podcrtava hrabrost čitave priče, budući da problematizira ustaško nasljeđe i kulturu sjećanja svih glumaca na sceni, a na koncu i nas kao društva.

U prvom dijelu, u koji nas glumci spontano i u prijateljskoj, gotovo zabavnoj atmosferi uvode o osnovne činjenice o Eichmannu, njegovom suđenju i knjizi Hannah Arendt, dogodi se jedva primjetan rez nakon kojeg se momentalno promijeni energija čitavog prostora i svih ljudi u dvorani ZKM-a, od glumaca do publike.

Od tog trenutka glumci nam vrlo vjerno dočaravaju svjedočenja iz nevjerojatnog devetosatnog filma Claudea Lanzmanna ”Shoa”, snimanog jedanaest godina, koji je redatelja koštao brojnih prijetnji i napada, a emitiran je prvi put 1985. godine.

Lanzmann je očito naslutio da će Europa uskoro potisnuti zlo koje je jedan narod u izvedbi zločinačke nacističke ideologije proživio, ostavivši kao vlastiti manifest otpora tom procesu film u kojem je ogolio sve ljudske slabosti, oportunizme, ali i ljubav prema životu, plemenitosti i, ono što je najvažnije, pamćenje kao koncept.

Gledajući sva ta svjedočanstva, s naglaskom upravo na banalnosti zla i općoj dehumanizaciji čovjeka, gledatelji su do kraja prvog dijela predstave već otišli u neku drugu dimenziju, nesvjesni toga kakav ih tek udarac čeka u drugom dijelu.

Naizgled ključni motiv drugog dijela predstave je snimka sa suđenja visokom ustaškom dužnosniku Andriji Artukoviću, koju nam glumci plastično dočaravaju, s posebnim naglaskom na fascinantnu izvedbu Rakana Rushaidata u ulozi samog Artukovića i Katarine Bistrović Darvaš u ulozi sutkinje.

Tu snimku je inače prvi javno donio Lordan Zafranović u svom autobiografskom četverosatnom filmu ”Testament: zalazak stoljeća”, snimljenom 1994. godine i gotovo potpuno prešućenom u Hrvatskoj. Prava je stoga šteta što glumci nisu mogli doći do cijelog filma, a ne samo do ovih nešto više od 20 minuta sa suđenja, jer u njemu je Zafranović, između ostalog, donio jedinstvenu snimku rušenja zagrebačke sinagoge.

No, suđenje Artukoviću, odnosno njegova vjerna reinterpretacija iz koje je bila vidljiva karikaturalnost čitave situacije, ali i njegove nemušte obrane uz čitav arsenal ispraznih nacionalističkih fraza i otvoreno negiranje svega u čemu je sudjelovao, dobije nagli preokret prilikom njegovog nenadanog susreta sa sinom, koji je doista bio dirljiv.

Na taj način Lorenci nas je opet sve skupa sveo na ono najbitnije, poručivši nam da smo prije svega ljudi sa svojim emocijama. I onda je sa svjedočenjem Dade Ćosića o sudbini vlastite obitelji koja je prošla pakao Jasenovca i u kojoj je ostao trajno upisan strah od gladi, sve krenulo.

Nakon što je neko vrijeme otvaranje traumatičnih društvenih tema u velikim kazališnim predstavama bila temeljna odlika repertoara HNK-a, s ”Eichmannom u Jeruzalemu”, na čijoj sam premijeri sinoć bio, ZKM se iznova potvrdio kao najrelevantnije mjesto promišljanja i otpora zabrinjavajućim društvenim trendovima

Nižući osobne priče o odnosu s vlastitim očevima, Frano Mašković, Mia Melcher, Vedran Živolić, Pjer Meničanin i posebno Lucija Šerbedžija koja je na koncu otpjevala dirljivu Radinu pjesmu posvećenu njegovom ocu, otvorili su u publici odnos preispitivanja prema samima sebi i prema vlastitoj obitelji, da bi nas kolektivnom izvedbom klapskog klasika ”Ćale moj” ostavili tako usamljene i nemoćne pred provalijom koja se otvorila u nama.

Stoga Lorencijeva poruka da su ljubav i ljudskost najbitniji i da dolaze prije i poslije svega predstavlja čistu subverzivnost na djelu.

U knjižici predstave Tvrtko Jakovina se retorički na jednom mjestu pita što bi činila Hrvatska da se danas održava suđenje nekom našem Eichmannu, svjestan naravno činjenice da odgovor na to već imamo.

Sve smo to već odgledali uživo na suđenju Dinku Šakiću, jednom od zapovjednika jasenovačkog logora smrti, još prije 20 godina, kada je on istovremeno bio osuđeni ratni zločinac i heroj nogometnih stadiona na kojima su ultrasi mjesecima skandirali njegovo ime.

(Prenosimo s portala Telegram).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Zašto ogroman dio srpskog društva odbija istinu Srebrenice
  • Vlada ustvari legitimizira fašizam
  • Zašto ne bi trebalo odustati od ideje ukidanja izbora izvan RH
  • Kako smo došli do toga da se Zdravka Mamića u BiH nagrađuje
  • Kod KGK zapravo iznenađuje nedostatak straha od javnosti
  • Samo se društva bez budućnosti opsesivno bave prošlošću
  • Zašto Odboru za veterane smeta Dan antifašističke borbe
  • Zašto nitko ne čuje upozoravanja Ognjena Krausa?
  • Milanović zabio autogol koji bi ga mogao koštati izbore
  • Handke je uložio sav svoj ugled da podrži monstruma

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Bistrović Darvaš, Dragan Markovina, Eichmann u Jeruzalemu, Europa, Frano Mašković, Hannah Arendt, HNK, Hrvatska, Lanzmann, Lordan, Lorenci, Lucija Šerbedžija, Mia Melcher, Pjer Meničanin, Šakić, Tvrtko Jakovina, Vedran Živolić, Zafranović, ZKM

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT