autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Oči Saše Matića

Autor: Miljenko Jergović / 29.10.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Danima potrajalo je snebivanje oko toga što jedan je pjevač dva dana zaredom napunio zagrebačku Arenu i na svojim koncertima, navodno, okupio četrdesetak tisuća ljudi. Istina, golema većina komentatora, uvrijeđenih građana, te fejsbučnih glazbenih kritičara i intelektualaca pripomenut će da pjevača nikada nisu čuli kako pjeva, nemaju ni namjeru, ali već po miljeu iz kojeg potječe znaju oni što je to.

I strašno je, vele, kako se Zagreb kulturno i glazbeno srozao kada jedan takav, a onda i svi njemu slični, u Zagrebu mogu pjevati.

Jedan ovdašnji džez impresario, ugledni pripadnik lijeve kulturne elite, odvažio se, uza sav rizik da bi mogao time pokvariti svoj besprijekorni ukus, da načas, uz uporabu plinske maske i čepova za uši, posluša što je Saša Matić zapravo. Ali ljudi, pa on uopće ne zna pjevati!, uzviknuo je svojoj manje hrabroj fejsbučkoj publici.

Zatim su se čuli prvi glasovi oporbe. Jedni će reći da to nije njihova muzika, ali ne razumiju u čemu je problem ako nečija jest, pa ako onda taj netko napuni Arenu. Drugi će pridometnuti da to nije njihova muzika, ali da je u Zagrebu oduvijek, pa i tobožnjih zlatnih osamdesetih, bivalo ljudi barem za dvije arene takve muzike. Treći će na neki treći način pružiti otpor većinskom zgražanju našega malograđanstva i poštene lijeve inteligencije, ali i oni će osjetiti potrebu da svakako napomenu kako to nije njihova muzika.

Prije dvadesetak godina, dok sam još uvijek često putovao u Sarajevo, u ta zlatna doba diskografske piraterije, zaustavljao bih se na granici u Bosanskom Brodu i kupovao u kućnoj radinosti prepržene diskove, s obaveznim fotokopiranim omotnicama originala. Bilo je jeftino, pa sam uzimao sve i svašta, ali ponajviše muziku koja je nastajala u vrijeme rata s druge strane crta fronte, a onda i muziku koju mimo HRT-a sluša narod.

Zanimala me zvučna slika svijeta s obje strane granice, kao što me, uostalom, zanimao i svijet s obje strane granice. Osim toga, duga je vožnja preda mnom, a diskovi su jeftini. 

Tako sam otkrio Sašu Matića, slijepog pjevača, kafanskog kantautora i klavijaturista, koji je već tada bio silno popularan po domovima kulture i kafančugama u Bosni i Srbiji, kao i po hrvatskim narodnjačkim klubovima, u kojima se upravo u to vrijeme, početkom novog stoljeća, rađala jedna usporedna kultura, koja sa službenom hrvatskom kulturom, elitnom kao ni popularnom, neće imati nikakve veze, koja nikada neće dospjeti do HRT-a i mainstream medija, ali će gotovo ilegalno preodgojiti naraštaje, sve dok jednoga dalekog dana, godine 2022, u nekom ponešto slobodnije, duhovno relaksiranije vrijeme Saša Matić dvaput zaredom u dva dana ne napuni zagrebačku Arenu.

Slušao sam tada, vozeći se prema Sarajevu, ili krećući nazad prema Zagrebu, ono što zagrebački malograđani i lijeva fejsbučka inteligencija eto nikada neće čuti. I za razliku od čuvenog džez impresarija, koji je u kulturi grada ostao upamćen kao voditelj nekih dobrih i važnih klubova, zaključio sam da Saša Matić itekako zna pjevati.

I da pjeva odlično, baš poput nekih samorodnih prvaka bluesa i balkanske šansone, samo što je on, za razliku od njih, potpuni kulturološki autsajder. Osim što nije američki Crnac, čak nije ni balkanski Rom, koji bi u očima i ušima gradske gospode svojom etničkom egzotikom iskupio i opravdao vlastiti kulturni model, te svoju pjesmu unaprijed zaštitio od upravo svakog kultur-rasizma.

Među pjesmama koje sam tada preslušavao jedna je koju ću prvi put čuti tamo kod Dervente. Naslov: “Kada ljubav zakasni”. Jedan od onih crnih kafanskih narodnjaka, ali u načinu na koji je pjesma napisana i otpjevana ima nečega što čovjek, ako je u stanju slušati je čiste duše, ili ako se u stanju uživjeti u neki malo drukčiji kulturni kod, intenzivno doživi.

“Da imam pravo na još jednu želju/ na onu koju zovu poslednja/ po prvi put ja znao bih šta želim/ ja želeo bih, želeo bih nju.” Tako pjesma počinje, a onda, nakon još dvije strofe, stiže poanta u produženom refrenu: “Dao bih joj srce svoje/ neka ima srca dva/ samo kada njoj je dobro/ tada dobro sam i ja/// Al joj ne bih dao oči/ isti tad bi bili mi/ vidjela ni ona ne bi/ kada ljubav zakasni.” 

Kada u jednoj ovakvoj pjesmi, dobro napisanoj, ali i tipičnoj ljubavnoj pjesmi ispunjenoj čežnjama i bolom jedne kulture koja je oduvijek bila sklona čeznuti i patiti, stihove “al joj ne bih dao oči/ isti tad bi bili mi” otpjeva čovjek lišen dara gledanja, slijepac lišen vida, događa se u publici nešto važno.

Svejedno je li ta publika u krčmi, onoj balkanskoj, ili je u klubu, onom narodnjačkom, ili je, možda, u areni, zagrebačkoj, čak i oni koji ne razmišljaju o razlikama među ljudima, i nemaju svijesti o tome da je ovaj svijet stvoren po mjeri njihovih očiju, tako da se slijepac osjeti što nemoćniji, čak i oni, možda i prvi put u životu, osjete se dužnim prema nečijim negledajućim očima.

Ali i nešto puno važnije od toga: trenutak je to u kojem shvaćaju da pred sobom imaju nekoga od sebe većeg i moćnijeg. Saša Matić nije im onaj slijepac s bijelim štapom, on im je pjevač od svih njihovih pjevača veći. Ali zahvaljujući njemu i njegovoj pjesmi, zahvaljujući tim dvama stihovima, kojim će se tako lako narugati malograđanska naša publika, “al joj ne bih dao oči/ isti tad bi bili mi”, i onom će slijepcu s bijelim štapom biti lakše, jer će više poštovanja prema njemu imati onih četrdeset tisuća ljudi. Ili oni među njima koji znaju stihove pjesme.

Saša i Dejan Matić rođeni su kao nedonoščad, 26 travnja 1978. u bosanskom gradiću Drvaru, koji će tri godine kasnije postati Titov Drvar. Smjestili su ih u inkubator, netko je pogriješio, liječnik ili medicinska sestra, pa su blizanci oslijepili i prije nego što su stigli progledati.

Obojica postaju pjevači, Saša mnogo uspješniji. Izgradio je svoj jedinstveni stil i autorsku osobnost, stvorio junaka vlastitih pjesama, lirski subjekt neusporediv s bilo kim drugim. Dok je svud naokolo, pa i na obližnjim nam fejsbucima, trajalo snebivanje nad Sašinim trijumfom u zagrebačkoj Areni, daroviti i građanski diskretni naš pisac Nenad Stipanić, silom egzistencijalnih prilika danas stanovnik Berlina, objavio je da ne razumije kakav problem ljudi imaju s pjevačevom slavom i ispričao da je svojedobno radio kao redar u klubu u kojemu je Saša Matić često nastupao, te da ga je upamtio kao vrlo pristojnog i pažljivog prema osoblju kluba.

Ništa ljepše od ovoga nije Saša Matić mogao doživjeti. I teško da postoji danas išta važnije od toga što je netko pažljiv i pristojan prema ljudima.

Poslije nisam Sašu Matića mnogo slušao. Prošla je moda kompakt diskova, zatvoreni su svi oni štandovi i dućani kod granice u Bosanskom Brodu, a ni ja se više ne vozim tako često ovim putem. Sašu Matića katkad čujem u novogodišnjoj noći, dok s lošeg programa HTV-a bježim na loš program Televizije Srbije, ili o njemu pročitam vijest na srpskim portalima, ugledam plakat za njegov nastup po autobusnim čekalištima u provinciji. I uvijek mi je drago kad ga tako vidim.

O svijetu u kojemu se zbiva muzika Saše Matića, iz kojeg ovaj pjevač potječe i u kojem nastupa, mnogo znam. To je svijet koji određuje rezultate izbora u svim našim zemljama, koji započinje ratove i gine u njima, svijet koji ovdje živi, muči se i pati, a onda na Zapadu radi po gradilištima, staračkim domovima i krajputaškim hotelima. Svojim pjesmama i nastupom Saša Matić te ljude nikad i nigdje nije učinio gorim nego što oni jesu. On ih na svoje načine prosvjećuje i u tome je dobar, pristojan i pažljiv.

Zašto Saša Matić može dvaput napuniti zagrebačku Arenu, a nijedan izvođač neke drukčije glazbe, one koja je bliža lijevoj inteligenciji i profinjenom fejsbučkom građanstvu, ne može nijednu? Razlog je u tome što Saša Matić predstavlja većinsku, narodsku kulturu, dok je ovo drugo, što god to bilo, manjinska i elitistička kultura.

Ali ne samo to: ova druga kultura u posljednjih je tridesetak godina tako opustošena i zamrla da se njezinim zagovornicima učini da više i ne postoji. Ako su u pravu, ako ne postoji, nisu za to krivi ni Saša Matić ni njegova publika. Možda su krivi upravo oni koji bi bili sretni da nekako mogu onemogućiti njegove nastupe u zagrebačkoj Areni. Nije to borba protiv narodnjaka, ili folkera – kako Sašu Matića nazivaju loši i neprosvijećeni mediji – nego je to iznevjeravanje vlastite elitističke, da ne kažem džezerske pozicije.

Ali nije to lako shvatiti. Koliko god se dičili svojim estetskim ukusom, ljudi su počesto slijepi za druge, nepristojni su i nepažljivi, nemaju oči Saše Matića za sav ovaj svijet.

(Nije dozvoljeno preuzeti ovaj sadržaj bez autorova odobrenja. Prenosimo s autorova portala).

           

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Čovjek koji je gorko zaplakao kada je pobijeđen nacizam
  • Roba će pojeftiniti samo ako je budemo kupovali u Sloveniji
  • Haljina Lepe Brene
  • Zagrebački gluhi pljesak za Dubravku Vrgoč i Ivicu Buljana
  • Strijeljanje Svete obitelji
  • Kada te nastoje ostaviti bez doma i bez domovine
  • Traktat o pravdi ili zašto Livaković ruši Álvareza
  • O obranjenim i ponekom sudbinskom promašemom jedanaestercu
  • Mladen Vasary, gluma kao umijeće promatranja ljudi
  • Kratka povijest čuda na svjetskim prvenstvima u nogometu

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Arena Zagreb, Bosanski brod, Derventa, Miljenko Jergović, narodnjaci, Saša Matić, Titov Drvar

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT