autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Odlazak Marka Brecelja umjetnika čije djelo nadrasta vrijeme

Autor: Tatjana Gromača / 07.02.2022.

Kako je snažan i moćan bio glas Marka Brecelja, bilo je u tom glasu nečeg primordijalnog, snage kakvu povuku naročiti izdanci nekog krajolika, i taj se krajolik – u ovome slučaju opor, planinski, surov, ali ne bez šume i raslinja, očituje u svakom modalitetu toga grlatoga glasa u kojemu su spojeni snaga, izvornost, grubost, izdržljivost, ali i ljubavna melodioznost, melodioznost ranjivog ljudskog srca.

To je ona vrst glasova kakvi ne potražuju mikrofona – najbolje dolaze do izražaja kada ih čujemo na otvorenom prostoru, pružaju se i rasprostiru njime odriješeni svih suvišaka, ogoljeni, a capella.

Najbolje sam se tome mogla osvjedočiti pred kojih pet-šest godina, kada je održao jedan iznenadni koncert nasred pulske tržnice Veruda, nekog pustog subotnjeg ili nedjeljnog prijepodneva. Odakle se tamo stvorio – ne znam, tek – saznali smo da će biti taj koncert i zatekli se ondje, gotovo pa igrom slučaja, slučaja kakav ostaje za pamćenje cijeli život, i kakav se, na žalost mnogih, neće nikada ponoviti.

Samo Marko, glas, gitara i pojačalo, i potom njegove pjesme – klasici, koji u ovoj minimalističkoj izvedbi, gdje je sve svedeno na sirovu jednostavnost, zvuče još nevjerojatnije.

To novo ruho, taj novi ogoljeli pristup, na vidjelo je iznio ono čega smo i ranije bili svjesni, ali tada je, u to naše moderno, gluho doba, u kojemu je sve teže pronaći stvari inteligentne i umjetnički vrijedne, učinjene sa srcem i hrabrosti, bilo tako nepobitno, i tako tužno u svojoj osamljenosti, gotovo bi se moglo kazati napuštenosti, ostavljenosti, zaboravu… – Marko Brecelj bio je izvanredan, velik umjetnik ovih prostora.

Kako je taj čovjek uistinu živio, s kojih se konopaca spuštao u ovaj naš svijet, na tu olinjalu, tromu, mlitavu i anemičnu, apatičnu i prefriganu drvenu pozornicu, da bi nam u dva-tri prosta akorda, i s glasom koji trza iz poslovične životne narkoze, pokazao kako se to radi?

Gledajući ga i slušajući, mogla sam u tom glasu, stihovima, u ironiji i gegovima vidjeti stare trubadure, truvere ili putujuće cirkuske družine Europe srednjeg vijeka, minnesängere, Till Eulenspiegele, pred oči su mi dolazile slike hlebinskih slikara ili slovenskih modernista i avangardista, nešto me u tim izvedbama podsjetilo na interpretacije međimurskih pjesama Elizabete Toplak, sjetila sam se radova Stilinovića i Marteka, pjesama Raše Livade, performansa Gotovčevih i filmova Makavejevljevih, Žilnikovih, Karpa Godine, Lazara Stojanovića, i mnogih drugih, i sve mi je to odjednom bilo tu, na okupu…

Pitala sam se u sebi nije li ono Markovo jodlanje bilo jodlanje Kranjaca koji se dozivaju s brda na brdo, zar nije onaj gromoglasan glas bio glas pijanoga svata koji se kroz noć kotrlja poput trapavog medvjeda posrćući niz blatna i snijegom prekrivena strništa tražeći put kući (a to me sjetilo na prizore iz romana ”Anđeo zaborava”, slovenske spisateljice Maje Haderlap), ili barem ka kakvom sjeniku, štali u kojoj se može prenoćiti?

Pitala sam se kasnije, nisu li one valcer note bile note s plesova plesanih po zadružnim priredbama, priređivanih negdje po društvenim domovima, u slovenskoj provinciji?

I nije li ona snaga i oporost gitarskih akorda bila oporost i grubost života samoga, koji ljudske jedinke umače u patnju, a potom, svakog ponaosob, pušta da se koprca u svojoj boli, često na način svirep i nepravedan?

A nije li Breceljeva glazba bila svojevrstan zvukovan i slikovan harmonij, koji upečatljivo oslikava život, tegobe i radosti, sladostrasti i ograničenja, torture trpljene u životima slavenskih naroda tu, podno Alpa?

Zar nije sve bilo, uključujući i njegov fizički geg, mimiku, sklonost teatralnim i performerskim akcijama, sasvim originalno i jedinstveno, autentično po svojoj neusporedivosti?

A Marko Brecelj savršeni ekvilibrist među cijelim tim materijalom, prepušten nadahnuću, talentu i spontanosti. No nije sve dolazilo s neba, za ovog pjesnika, nešto je dolazilo i iz knjiga, s kojima je bio blizak, koje su predstavljale vrst prirodnog okruženja, i više od toga.

Poput mnogih umjetnika čije djelo nadrasta vrijeme, mislim da nije bio svjestan dubine i razmjera onoga što je radio, naročito tijekom ove posljednje, za mene i umjetnički najvrjednije faze.

I nije li ona snaga i oporost gitarskih akorda bila oporost i grubost života samoga, koji ljudske jedinke umače u patnju, a potom, svakog ponaosob, pušta da se koprca u svojoj boli, često na način svirep i nepravedan?

Uostalom, ta bi ga spoznaja zacijelo zbunila, moguće onemoćala u dobrotvornim akcijama pretakanja u boce i kanistre, i potom darivanja prijateljima, vrhunskog domaćeg vina i maslinovog ulja, akcijama kakve je običavao provoditi…

Kako je taj čovjek uistinu živio, s kojih se konopaca spuštao u ovaj naš svijet, na tu olinjalu, tromu, mlitavu i anemičnu, apatičnu i prefriganu drvenu pozornicu, da bi nam u dva-tri prosta akorda, i s glasom koji trza iz poslovične životne narkoze, pokazao kako se to radi?

Ne, od njega se nije moglo učiti, premda je katkada djelovao poput učitelja i oca koji je mnogo toga vidio, iskusio, spoznao, naročito kada je riječ o kaznama i trpljenju.

Ako se nešto iščitava kao njegova poruka, onda je to misao da se treba biti, ali ne polovično, ne na način kukavički, ili uz pomoć utabanih prečaca, već sasvim svojim načinom, hrabro, unatoč strahu, do posljednjeg daha.

Uostalom, od Društva prijateljev zmernoga napretka, iz Kopra, jutros je stigao mail, uobičajena informativna lista, obvestilnik o aktivnostima provedenim prošloga tjedna u klubu kojega je vodio.

Za petak 4. veljače, stoji zabilježeno: Namesto Markota – vrečka, ispod čega slijedi kratko pojašnjenje, sažet izvještaj: Po aktivnem začetku tedna, je že precej zdelan imunski sistem podlegel besu bakterji.

To mi je prizvalo suze na oči. A znam, i da u tome nisam jedina.

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Vozio bi čovjek skupi automobil, a po njemu plaze žohari
  • Kafkini dnevnici minuciozan dokaz spisateljskog čarobnjaštva
  • Princip stvaralaštva kao ključ za spas i opstanak
  • Debele i nevidljive maske ljudski rod nikad neće skinuti
  • Rada Iveković poziva na rušenje ideje nacionalnog koncepta
  • Čovjek ništa ne zna, bleji u zvijezde i blebeće o cijenama
  • Zapečaćeno vrijeme Andreja Tarkovskog
  • Ustrajna blebetala i narcisoidna lupetala iz Mrduše Donje
  • Ponovno čitam Matvejevićev ”Istočni epistolar”, zbog Odese
  • Društvo operiranih mozgova

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KNJIGE I DRUGI DOJMOVI Tagged With: Knjige i drugi dojmovi, Marko Brecelj, Tatjana Gromača

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT